دیزل ژنراتور چیست ؟ What Is Diesel Generator
دیزل ژنراتور ها در ایران معمولا و بین عموم مردم به عنوان برق اظطراری شناخته میشود چراکه در هنگامی که برق شهری ندارید و یا در دسترس نیست برای شما عمل تولید برق را انجام میدهد.
اما اگر از دیدگاه فنی بخواهیم به آن نگاه کنیم دیزل زنراتور وسیله ای است که از دو قسمت اصلی یعنی موتور دیزلی و آلترناتور (ژنراتور) تشکیل شده است و بوسیله آن میتوان با سوخت دیزل یا همان گازوئیل در مقیاس های متفاوت برق تولید کرد .
هر کدام از دو قسمت اصلی یعنی موتور و آلترناتور دارای اجزا و بخش های مختلفی است که در ادامه به توضیح آن میپردازیم اما قبل از آن به توضیح دو بخش اصلی میپردازیم .
موتور دیزل Diesel Engine
موتور دیزل موتوری است که بصورت احتراق داخلی کار میکند ، یعنی با فشرده سازی هوا در سیلندر ها احتراق انجام میشود و موتور شروع به کار میکند .
همانطور که از نامش پیداست سوخت اصلی موتور دیزلی ، گازوئیل که یک سوخت فسیلی است میباشد و نوع احتراق و کارکرد موتور های دیزلی و با بنزینی و گازی تفاوت دارند.
تمامی موتور ها دارای یک شفت هستند که هنگامی که موتور کار میکند آن شفت شروع به چرخیدن میکند و اگر آن را به یک آلترناتور وصل کنیم یک دیزل ژنراتور دست دوم ساخته ایم.
اگر تمایل دارید راجع به موتور دیزل اطلاعات کاملی کسب کنید میتوانید از طریق خواندن مقاله موتور دیزل چیست اطلاعات خود را تکمیل کنید
آلترناتور Alternator
آلترناتور به زبان ساده وسیله ایست که انرژی مکانیکی چرخشی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند که اینکار توسط دو قسمت اصلی آلترناتور یعنی سیم پیچی ثابت و سیم پیچی چرخشی انجام میشود.
نحوه کار آلترناتور ها در عکس زیر مشخص است اما همانطور که در بالا ذکر کردیم آلترناتور ها به شفت موتور وصل میشوند و این اتصال باعث چرخش سیم پیچ چرخشی میشود .
از چرخیدن این سیم پیچ چرخشی در درون سیم پیچ ثابت نیروی الکترومغناطیس تولید میشود که در خروجی میتوان نیروی الکتریکی یا همان برق را دریافت کرد .
در صورتیکه نیاز به داشتن اطلاعات تکمیلی راجع به آلترناتور دارید میتوانید از طریق خواندن مقاله آلترناتور چیست اطلاعات خود را کامل تر کنید .
اجزای موتور دیزلی Diesel Engine Component
برای تکمیل اطلاعات فنی شما در زمینه دیزل ژنراتور ما هر یک از اجزای موتور را به اختصار توضیح میدهیم .
ECU موتور دیزل Diesel Engine ECU
- ECU مخفف Electronic Control Unit هست که در واقع کامپیوتر موتور است و وظایف فراوانی را بر عهده دارد .
- موتور های دیزلی قدیمی این دستگاه را ندارند زیرا همه مولفه ها بصورت آنالوگ اندازه گیری میشدند .
- اما با به روی کار آمدن سیستم های آلایندگی ، کنترل سوخت و وضعیت موتور تمامی موتور ها نیازمند این دستگاه شدن.
- این دستگاه از طریق سنسور های که بر روی موتور هست وضعیت کنونی دستگاه را به شما نشان میدهد که کمک بسیار زیادی در تولید و تعمیر موتور میکند.
از عوامل مفید وجود ecu میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
- مشخص شدن و دسترسی به وضعیت آلایندگی موتور و مصرف سوخت
- عیب یابی و تشخیص مشکلات موتور به صورت کامل و عمیق
- آسان شدن مراحل طراحی و تولید موتور
- کاهش سیم کشی
- امکانات ایمنی و راحتی کار برای تعمیر کاران و کاربران دیزل ژنراتور
فیلتر جدا کننده آب از سوخت Water separator from fuel Filter
همانطور که از اسمش مشخص است این فیلتر وظیفه جدا کردن آب از سوخت را دارد و اگر در هنگامی که موتور کار میکند آب به هر دلیل در مسیر سوخت رسانی قرار بگیرد این فیلتر از رسید آب به موتور جلوگیری میکند.(قسمت ۱)
پمپ دستی گازوئیل Handheld Diesel Pump
قسمت دومی که در عکس مشخص شده پمپ دستی گازوئیل است و هنگامی که برای اولین بار با مواقعی که دستگاه در حال تعمیر بوده و و یا هر زمان که سوخت در فیلتر وجود ندارد از این پمچ دستی استفاده میکنیم تا گازوئیل را برای ارسال به پمپ انژکتور آماده کنیم (قسمت ۲)
فیلتر سوخت Fuel Filter
فیلتر سوخت در موتور های دیزلی همانند تمامی موتور های دیگر عمل میکند و وظیفه پاکسازی سوخت قبل از ارسال به موتور را دارد (قسمت ۱)
گرم کن Heater
قسمت دومی که در عکس مشخص است گرم کن گازوئیل است ، این قطعه وظیفه گرم کردن گازوئیل را دارد زیرا موتور های دیزل در فصل سرما اگر گازوئیل سرد باشد به سختی شروع به کار میکنند. (قسمت ۲)
خروجی سوخت Fuel Output
این قسمت سوخت اضافی برگشتی از موتور را مجددا به فیلتر سوخت برمیگرداند برای تصفیه و ارسال مجدد به موتور (قسمت ۳)
پمپ انژکتور Injector Pump
سوخت پس از پاکسازی در فیلتر سوخت به پشت پمپ انژکتور میرسد و پس از آنکه فشار سوخت بالا رفت ، این دستگاه سوخت به سر سوزن های انژکتور ارسال و پمپاژ میکند
فیلتر بخار روغن Oil Vapor Filter
در هنگامی که موتور در حال کار است به دلیل دمای بسیار بالای آن مقداری از روغن در اثر گرما بخار میشود که به این فیلتر منتقل میشود تا آسیبی به کارکرد موتور نرسد.
ریل سوخت Fuel Rail
قسمتی اولی که در عکس مشاهده میکنید به آن ریل سوخت میگویند که در اینجا سوخت قبل از اینکه به سوزن انژکتور برسد قرار میگیرد. (قسمت ۱)
سوزن انژکتور Injector needle
سوزن انژکتور وظیفه تزریق سوخت به داخل محفظه سیلندر برای کارکردن موتور را دارد (قسمت ۲)
وضعیت انژکتور موتور Injector Reporter
سیم ها و سنسور هایی که میبینید وظیفه اعلام وضعیت انژکتور موتور را دارند (قسمت ۳)
استارت و اتوماتیک استارت Start and Automatic Start
استارت قطعه ای است که به عنوان راه انداز موتور عمل میکند که در واقع عمل چرخش میل لنگ را تا زمان روشن شدنه موتور انجام میدهد
اتوماتیک استارت آهن ربایی است که هنگامی که ولتاژ به آن میرسد وظیفه رساندن چرخ دنده سر استارت به چرخ دنده فلای ویل را دارد
فیلتر روغن Oil Filter
فیلتر روغن مانند فیلتر روغن تمامی موتور های دیگر عمل تصفیه و پاکسازی روغن موتور را انجام میدهد.
فیلتر هوا Air Filter
فیلتر هوا قطعه ای است که از مواد فیبری ساخته شده تا ذرات ریز و درشت را از هوای موتور دیزل ژنراتور پاک کند
دینام (شارژ باتری)
دینام در هنگام کارکرد موتور کار میکند و شروع به تولید برق ۲۴ ولت دی سی میکند که از آن برای شارژ باتری استفاده میشود .
توربو شارژ Turbo Charge
همانطور که میدانید هرچه ارتفاع از سطح زمین بیشتر شود میزان و غلظت اکسیژن نیز کمتر میشود و ما در در ارتفاعات بالاتر نیاز به تجهیزات جبران کمبود اکسیژن داریم
توربو شارژ دستگاهی است که کاهش فشار و غلظت اکسیژن در موتور را جبران میکند در نتیجه باعث افزایش توان موتور میشود .
رادیاتور Radiator
رادیاتور ها به عنوان ناقل دمای آب و خنک کننده موتور در موتور ها به کار برده میشود و جنس آن میتواند از فلز های مخلتف همچون فولاد ، چدن و…باشد
اجزای آلترناتور Alternator Components
خروجی قدرت ژنراتور Alternator Power Output
از این قسمت که در عکس مشاهده میکنید میتوانی خروجی ژنراتور که برق تکفاز ۲۲۰ ولت ۵۰ هرتز یا سه فاز ۳۸۰ ولت ۵۰ هرتز با توجه به نوع آلترناتور دریافت کنیم
ای وی آر AVR
کلمه AVR مخفف Automatic Voltage Regulator است به معنی تنظیم کننده خودکار ولتاژ .
این دستگاه وظیفه ثابت کردن ولتاژ و فرکانس خروجی و گرفتن نوسانات برق را دارد .
سنسور سوئیچ روغن (نبود روغن) Oil Sensor
این سنسور وظیفه اطلاع وضعیت روغن را دارد و در هنگامی که روغن رو به اتمام یا مشکل دار باشد به ecu اطلاع میدهد تا مصرف کننده نسبت به تعویض آن اقدام کند.
سنسور دمای آب Water Sensor
این سنسور وظیفه ارسال وضعیت دمای آب را دارد که در کنترل برد دیزل ژنراتور قابل مشاهده است
شارژر Charger
شارژر یک مدار الکترونیکی است که در تابلو برق نصب میشود و در هنگام روشن بودن دیزل ژنراتور با ولتاژ و جریان مشخص شروع به شارژ کردن باتری موتور میکند تا برای روشن کردن مجدد دیزل ژنراتور مشکلی نباشد.(قسمت ۱)
کلید اتوماتیک (خروجی برق سیستم) Automatic Key
این کلید وظیفه قطع و وصل کردن خروجی برق دستگاه بصورت خودکا یا دستی را دارد. (قسمت ۲)
کنترل برد Control Panel
کنترل برد یا کنترل پنل یک دستگاه الکترونیکی است که مرکز فرمان دیزل ژنراتور است .
این دستگاه الکترونیکی سنجه های همچون دمای آب ، دور موتور ، ولتاژ خروجی ، فرکانس خروجی و بسیاری دیگر را ناشن میدهد.
همچنین این دستگاه وضعیت دیزل ژنراتور را به طور کامل به کاربر نشان میدهد از جمله میزان کارکرد ، اعلان خرابی ، وجود مشکل در بخش خاصی از دستگاه و پاراتر های دیگر
شاسی Chassis
شاسی قسمت پایه ای ژنراتور است که کل دستگاه بر روی آن سوار میشود . در واقع شاسی محل قرار گیری کل تجهیزات لازم برای تولید یک دیزل ژنراتور است.
کاور صداگیر Canopy
کاور صداگیر یا کانوپی (canopy) یک جعبه فلزی است که روی شاسی دیزل ژنراتور قرار میگیرد برای کاهش صدا و جلوگیری از صدمات و گرد و خاک های محیطی
کاور صداگیر از درون بصورت کامل و استاندارد از طریق فوم های صداگیر عایق میشود .
باک سوخت Fuel Tank
باک سوخت محل ریختن گازوئیل در آن برای مصرف مولد گازوئیلی است که معمولا در شاسی تعبیه میشود.
لرزه گیر Seismic
لرزه گیر وسیله ایست که توسط آن لرزش موتور گرفته میشود ، در واقع همان دسته موتور خودرو شما است .