بدون تردید یکی از مباحث جذاب در رشته برق صنعتی سیم پیچی موتور و آرمیچر است که متخصصان این حوزه از نظر مالی نیز درآمد بالایی کسب می کنند. برای شروع لازم است آموزش سیم پیچی را در یکی از آموزشگاه های فنی و حرفه ای مثل آموزشگاه برق و الکترونیک که بصورت عملی برگزار میشود و بیشتر جنبه کارگاهی دارد را بگذرانید.
انواع سوختگی سیم پیچ
سوختگی های عمومی
در تعمیر موتور الکتریکی این پدیده می تواند دلایل زیادی مانند عدم روغن کاری مناسب، شرایط نگهداری غیر استاندارد و تحمیل بارهای غیرمجاز به موتور الکتریکی داشته باشد.
از دست دادن دو فاز یا یک فاز
در تعمیرات الکتروموتور در این حالت یک فاز از مدار فعالیت الکتروموتور خارج شده و در نتیجه بار مربوط به فاز سوخته به دو فاز دیگر وارد شده و باعث افزایش حرارت و در نتیجه سوختن سیم لاکی داخل سیم پیچ می شود. ساختار
نیمی از کویل را بسوزانید.
در تعمیر الکتروموتور این نوع سوختگی زمانی اتفاق می افتد که از دو کنتاکتور استفاده شود که در عملکرد یکی از این دو کنتاکتور نقصی وجود داشته باشد.
بدلیل اهمیتی که بحث سیم پیچی در صنایع دارد در جاهای گوناگون و در خبرگزاری های معتبر مثل خبرگزاری تسنیم و مقاله ای در باب اهمیت این موضوع دارد و یا برای مطالعه مقاله منتشر شده در خبرگزاری آفتاب اینجا کلیک کنید.
سوزش لکه
در فرآیند تعمیر الکتروموتور، سوختگی نقطه ای زمانی اتفاق می افتد که یک اتصال کوتاه در ساختار سیم پیچ اتفاق می افتد. یا اتصالی بین سیم پیچ و بدنه رخ می دهد. در این حالت سوختگی باعث توقف موتور الکتریکی می شود. آلودگی، گرد و غبار و تغییرات ناگهانی ولتاژ باعث ایجاد این نوع سوختگی در سیم پیچ الکتروموتور می شود.
سوزاندن کویل استارت
در فرآیند تعمیرات الکتروموتور، این نوع سوختگی در ساختار سیم پیچ الکتروموتور در نمونه های تک فاز رخ می دهد. اتصال نامناسب سیستم درایور یا اعمال بار اضافی از علل سوختگی کویل مشعل می باشد.
در سیستم های فعلی موتورها به عنوان بازوی اصلی و قلب تپنده هر کارخانه به حساب می آیند و خرابی بدون برنامه موتورهای الکتریکی یکی از دلایل تحمیل هزینه های بالا به کارخانه ها می باشد. در این راستا، برنامه های نگهداری پیشگیرانه قابل اعتماد می تواند به خوبی عمر موتور را افزایش داده و آسیب را کاهش دهد.
انواع روشهای نگهداری ممکن است برای هر نوع موتور، کنترلکننده یا تجهیزات مرتبط در تأسیسات موجود باشد. شما باید بهترین روش ها را برای تسهیلات انتخاب کنید و سپس تعیین کنید که چگونه بهترین روش ها را اعمال کنید. با این حال، برنامه ریزی مناسب برای تعمیرات پیشگیرانه مستلزم شناخت عوامل موثر بر عملکرد یک تجهیزات (الکتروموتور) است.
نکاتی در مورد تعمیر سیم پیچ موتور الکتریکی
به منظور جلوگیری از آسیب به عایق بسته استاتور و تغییر شکل سطوح نشیمن، دمای کوره در هنگام برداشتن سیم پیچ با عایق سوخته در کوره ها نباید از 400 درجه سانتیگراد تجاوز کند. در موارد دیگر، هنگام برداشتن سیم پیچ ها، لازم است از سطوح صندلی استاتور در برابر آسیب محافظت شود.
کلاس عایق، مقاومت عایق و مقاومت دی الکتریک عایق کویل باید با الزامات مستندات تعمیر مطابقت داشته باشد، کیفیت بالای کویل و پوشش لاکی آن به افزایش طول عمر الکتروموتور کمک می کند. برای سیم پیچی الکتروموتور سه فاز باید از درایور استفاده شود. درایور وسیله ای است که برای تنظیم سرعت موتور الکتریکی استفاده می شود. کلاف ها و قطعات باید محکم بسته شوند، عایق شیار باید محکم به داخل شیارها فشار داده شود و شلی وجود نداشته باشد..
در انتهای سیم پیچ، جریان و سرعت الکتروموتور باید با مشخصات صفحه الکتروموتور مطابقت داشته باشد. برخی از مراکز تعمیر برای راحتی و راحتی سایز سیم پیچ را تغییر می دهند که تغییری کاملاً غیر استاندارد در پیکربندی سیم پیچی است و باعث تغییر امپدانس یا گشتاور خروجی موتور الکتریکی خواهد شد.
تست تایید سیم پیچ
مراکز تعمیرات کمتری برای کنترل تغییراتی که قبل و بعد از تعمیر الکتروموتور رخ می دهد، تست های تایید سیم پیچ را انجام می دهند.تست تایید سیم پیچ شامل تست مقاومت عایق، تست مقاومت سیم پیچ، تست تلفات هسته و تست تعادل فاز، تست پتانسیل بالا، شاخص پلاریزاسیون، ولتاژ گام و تست جرقه است که برای تعمیر بهینه باید در نظر گرفته شود. البته تست عایق اغلب در بسیاری از تعمیرگاه ها انجام می شود.