برترین های کسب و کارپزشکی

شش مزیت مهم استفاده از دستگاه اکسیژن ساز در منزل

شش مزیت مهم استفاده از دستگاه اکسیژن ساز در منزل

اگر این روزها بیمار تنفسی در منزل دارید، مطالعه این مقاله درباره مزایای دستگاه اکسیژن ساز خانگی می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. چه در معرض آلودگی هوا در شهرهای بزرگ باشیم و چه بیماری بستری در منزل داشته باشم، ممکن است از خود پرسیده باشیم که چه راه حلی برای مشکل بیمار ما وجود دارد؟ یکی از این راه حل ها رساندن اکسیژن بیشتر به بیمار است.

نیاز متقاضی، به اکسیژن با خلوص بیشتر

برای استفاده از اکسیژن با خلوص بالاتر، نیاز به دستگاه اکسیژن‌ساز یا کپسول اکسیژن داریم تا با میزان بیشتری از اکسیژن که دریافت می شود، میزان اکسیژن خون بیمار بالا برود و از عوارض خطرناک بیماری بکاهد.

چه کسانی نیازمند دستگاه اکسیژن ساز یا کپسول اکسیژن هستند؟

 

افراد زیادی در زمانی که به بیماری‌های ریوی مانند عفونت شدید ریوی، کرونا، آنفلوانزا و بیماری قلبی تنفسی مثل نارسایی حاد تنفسی  مبتلا می شوند یا حتی در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است دچار سرفه می‌شوند در نشانه‌ای با یکدیگر اشتراک دارند. این نشانه، تنگی نفس است که پس از مراجعه به پزشک مشخص می‌شود این افزاد نیازمند استفاده از اکسیژن با خلوص بالاتری هستند.

کپسول اکسیژن چیست؟

کپسول اکسیژن در اصل ظرفی فولادی یا آلومینیومی است که اکسیژن را ذخیره می‌نماید.این دستگاه در مراکز پزشکی یا خانه برای رساندن اکسیژن مکمل به بیمار استفاده می‌شود. (سطح اکسیژن را می‌توان با استفاده از یک پالس اکسی متر بررسی کرد). در بالای کپسول اکسیژن، یک تنظیم‌کننده جریان (مانومتر اکسیژن)، اکسیژن تحت فشار مخزن را به یک جریان خاص قابل اندازه‌گیری تبدیل می‌کند که با واحد لیتر در دقیقه شناخته می‌شود. مانومتر معمولاً برای بیمارانی که به طور متناوب به اکسیژن نیاز دارند استفاده می‌گردد و سبب می‌شود که کاربر به‌راحتی بتواند میزان اکسیژن را مدیریت کند، از هدررفتن آن جلوگیری شود و کارایی کپسول افزایش یابد.

دستگاه اکسیژن ساز چه دستگاهی است؟

 

دستگاه اکسیژن ساز (Oxygen Concentrator) دستگاهی کمک تنفسی است که برای افرادی که به بیماری های تنفسی و قلبی ریوی مبتلا هستند، اکسیژن با خلوص بالا (بالای ۹۵%) تولید می‌نماید. دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژن محیط اطراف را (با خلوص تقریبی ۲۱% است) جذب کرده، از موتور دستگاه عبور داده، به اکسیژن با خلوص ۹۴ % تبدیل می‌کند و از طریق ماسک اکسیژن و یا سوند اکسیژن نازال، به بیماران تنفسی می‌رساند. این نوع از دستگاه اکسیژن ساز خانگی وزنی حدود ۲۲ تا ۲۵ کیلوگرم داشته، مناسب استفاده در منزل است.

مزیت‌های استفاده از دستگاه اکسیژن‌ساز نسبت به کپسول اکسیژن برای بیماران تنفسی چیست؟

 

  • شارژ: دستگاه اکسیژن ساز نیاز به شارژ کردن ندارد ولی کپسول اکسیژن روزانه و گاهی دوبار در روز نیاز به شارژ کردن دارد.
  • انفجار: دستگاه اکسیژن ساز خطر انفجار ندارد، ولی کپسول اکسیژن احتمال انفجار دارد.
  • مدت استفاده: دستگاه اکسیژن ساز قابلیت استفاده مداوم 24 ساعته دارد، ولی کپسول حداکثر 4 ساعت به بیمار اکسیژن‌رسانی می‌کند.
  • بهداشت: اکسیژنی که از دستگاه اکسیژن ساز خارج می‌شود کاملا بهداشتی است ولی کپسول اینطور نیست.
  • خطرات جانبی: اگر با دست آغشته با روغن و گریس به کپسول اکسیژن دست بزنید سبب انفجار می‌شود، ولی در دستگاه اکسیژن ساز چنین خطراتی نداریم.
  • انقضا: دستگاه اکسیژن ساز منقضی نمی‌شود، ولی کپسول ممکن است بعد از مدتی دیگر شارژ نشود.

 

آیا خرید دستگاه اکسیژن ساز برای شما مناسب‌تر است یا اجاره دستگاه اکسیژن ساز؟

بسته به نیاز و شرایط بیمار دارد. با ماهی حدود یک و نیم میلیون تومان می‌توان دستگاه اجاره کرد و برای خرید نیز حداقل بیست میلیون تومان هزینه خرید دستگاه در زمان انتشار این مقاله است.

جمع بندی و روش تهیه دستگاه

با توجه به اینکه بیماران تنفسی نیاز مداوم به اکسیژن‌درمانی (اکسیژن‌تراپی) دارند تا میزان اکسیژن خون آنها افت نکند و بتوانند با استفاده از داروهایی که پزشک معالج برای بیمار تجویز کرده، روند درمانی خود را انجام دهند، دستگاه اکسیژن ساز از کپسول اکسیژن بسیار بهتر است.

ما در گروه ماهک مدیکال، با تجربه‌ی ارزشمند پانزده ساله خدمات پرستاری در منزل و راه اندازی آی سی یوی خانگی ، هم در خرید دستگاه اکسیژن ساز و هم  اجاره دستگاه اکسیژن ساز در کنار شما هستیم. در تمام مراحل مشاوره، خرید، نصب، تنظیم و آموزش به شکل 24ساعته آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما و عزیزان شما خواهیم بود. کافی است با ما تماس بگیرید: ۰۲۱۶۵۸۶۲۰۱۶

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا