برترین های کسب و کارخانواده

طلاق از نوع مبارات یعنی چه؟

طلاق مبارات به چه معناست

برای اینکه طلاق مبارات را بهتر بشناسیم لازم است که آن را در مقابل طلاق خلع مورد بررسی قرار دهیم . به این معنا که طلاق خلع بر اساس قانون مدنی نوعی از طلاق است که زن به خاطر کراهت ، نفرت و بیزاری که از شوهر خود دارد مالی را به وی ببخشد تا مرد را راضی به طلاق نماید که این مفهوم در ماده 1146 قانون مدنی بدین نحو مورد پیش بینی قرار گرفته است : ” طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد ، در مقابل مالی که به وی می دهد ، طلاق بگیرد ؛ اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد ” .

مشاوره حقوقی آنلاین رایگان 24 ساعته | مشاوره حقوقی تلفنی

اما طلاق مبارات نوعی طلاق است که زوجین نسبت به هم کراهت داشته و این کراهت دو جانبه است و صرفا مخصوص زن یا مرد نمی باشد . در ماده 1147 قانون مدنی طلاق مبارات به عنوان یکی از انواع طلاق مورد شناسایی قرار گرفته است و در این ماده طلاق مبارات تعریف شده است که بر اساس آن ، ” طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ؛ ولی در این صورت عوض باید زائد بر مهر نباشد ” . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق مبارات و طلاق خلعی کلیک کنید .

شرایط طلاق مبارات چیست؟

در قسمت قبل تعریف و مفهوم طلاق مبارات را بررسی کردیم ، اما در ارتباط با اینکه شرایط طلاق مبارات چیست نکات ذیل حایز اهمیت است :

برای طلاق مبارات زن و مرد باید نسبت به یکدیگر کراهت داشته باشند و این کراهت طرفینی و متقابل باشد ؛ در عرف این نوع طلاق تحت عنوان طلاق توافقی نیز شناخته شده است . برای آشنایی با طلاق توافقی کلیک کنید .

مالی که زن در طلاق مبارات به همسرش می بخشد تا جدا شوند باید معادل مهریه و یا کمتر از آن باشد ؛ به عبارت دیگر میزان فدیه در طلاق مبارات بیشتر از میزان مهریه نیست ؛ چرا که مرد نیز از همسر خود کراهت دارد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص میزان فدیه در طلاق مبارات کلیک کنید .

عده طلاق مبارات بر اساس قانون مدنی سه طهر است که زن تنها پس از پایان این مدت می تواند به عقد ازدواج مرد دیگری درآید . برای آشنایی با مدت عده طلاق مبارات کلیک کنید .

در خصوص امکان رجوع از طلاق مبارات ، گفتنی است از آن رو که طلاق مبارات نوعی طلاق بائن است ، مرد امکان رجوع به زن در مدت عده طلاق را نخواهد داشت و در صورتی که زن و مرد بخواهند دوباره با یکدیگر زندگی کنند باید عقد نکاح دیگری منعقد شود .

مشاوره حقوقی در واقع روشی است که فرد می‌توانند به آسان ترین و کاراترین نحو به اطلاعات مورد نیاز در مورد مسئله به وجود آمده برسد و مشکل خود را به راحتی حل و فصل نمایند. استفاده از مشاوره حقوقی، محدود به زمان خاصی نیست و افراد می‌توانند از ارائه مشاوره وکلا مجرب استفاده کنند.

در قانون مدنی ، نوعی از طلاق تحت عنوان طلاق مبارات پیش بینی شده است . طلاق مبارات به این معناست که زن و مرد هر دو از هم کراهت و تنفر داشته باشند و زن با پرداخت مبلغی ، خود را از زوجیت مرد رها کند . به لحاظ عرفی ، چنین طلاقی را می توان طلاق توافقی دانست .

طلاق مبارات نوعی از طلاق بائن دانست ؛ به این معنا که مرد امکان رجوع به زن بعد از طلاق مبارات را نخواهد داشت . البته زن به محض طلاق موظف به نگه داشتن عده طلاق مبارات است . به منظور آشنایی بیشتر با اینکه طلاق مبارات چیست ، در این مقاله به بررسی طلاق مبارات چیست ، شرایط طلاق مبارات و عده طلاق مبارات خواهیم پرداخت .

یکی از انواع طلاق بر اساس قانون مدنی ، طلاق مبارات است . در ماده 1147 قانون مدنی ، طلاق مبارات تعریف شده است . بر اساس این ماده ، ” طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ؛ ولی در این صورت عوض باید زائد بر مهر نباشد ” .

نکته مهمی که در مورد طلاق مبارات وجود دارد آن است که طلاق مبارات نوعی از طلاق بائن است . به این معنا که مرد بعد از طلاق مبارات دیگر حق رجوع به زن را در مدت عده طلاق ندارد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق بائن مبارات و رجوع از طلاق مبارات کلیک کنید .

بر اساس ماده 1147 قانون مدنی ، از جمله شرایط طلاق مبارات می توان به دو مورد اشاره کرد :

نخستین شرط طلاق مبارات آن است که زن و مرد از هم کراهت داشته باشند . یعنی اینکه هر دوی آنها به نوعی از هم تنفر و کراهت داشته باشند و چون اختیار طلاق با مرد است ، زن با بخشیدن مالی به او وی را راضی به طلاق نماید . از طرف دیگر ، مرد نیز از زن کراهت دارد و حاضر به طلاق دادن زن است .

شرط دوم طلاق مبارات آن است که مالی که زن به همسرش می بخشد تا او راضی به طلاق شود ، بایستی معادل مهریه و یا کمتر از آن باشد . بنابراین ، میزان این بخشش ( که به آن فدیه هم گفته می شود ) ، نمی تواند زائد بر میزان مهریه زن باشد .

در این خصوص ، لازم به ذکر است که در طلاق خلع ، کراهت تنها از جانب زن است و مبلغی که زن به شوهر می بخشد می تواند زائد بر مهریه هم باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلاق خلع کلیک کنید .

فدیه چیست؟

همانطور که گفتیم در طلاق خلع زن مبلغی را به مرد اهدا می‌کند تا او را راضی به طلاق کند. به این مال فدیه گفته می‌شود. مقدار فدیه مشخص نبوده و می‌تواند مالی به ارزش مهریه، کمتر، بیشتر و یا معادل آن باشد.

بهتر است در مسیر طلاق چه به صورت خلع باشد، چه بائن؛ از بهترین وکیل طلاق در مشهد کمک بگیرید تا پروسه جدایی را سریع‌‌تر و با هزینه کمتر طی نمایید.

صیغه طلاق خلع چیست؟

صیغه طلاق که ممکن است توسط زوجین و یا وکیل آن‌ها اظهار شود، به این صورت است که زوج عبارت “خلعتک علی کذا” یا “زوجتی مختلعه علی کذا” را بیان نموده و زوجه باید بگوید “قبلت” تا طلاق خلع انجام گیرد. پیش از این مرحله شما باید در دادگاه حاضر شده و رای طلاق را از قاضی دریافت کنید که برای گذراندن این مرحله نیاز است به سوالات قاضی در دادگاه طلاق پاسخ دهید. بنابراین بهتر است برای این مرحله از طلاق آمادگی داشته باشید.

طلاق مبارات چیست؟

یکی دیگر از انواع طلاق را می‌توان طلاق مبارات دانست. این طلاق هم از نوع بائن است و امکان رجوع در مدت عده برای مرد وجود ندارد. طلاق خلع و مبارات بسیار مشابه هم می‌باشند. تنها تفاوت این دو نوع طلاق این است که در طلاق مبارات دو نفر از یکدیگر تنفر دارند.

در این طلاق میزان فدیه باید معادل یا کمتر از مهریه زن باشد. در واقع بر اساس ماده 1146 قانون مدنی امکان دریافت فدیه بیش از مهریه برای مرد امکان پذیر نیست.

شباهت طلاق خلع و مبارات چیست؟

همانطور که توضیح دادیم، طلاق خلع و مبارات هردو از نوع بائن بوده و بسیار مشابه هم هستند. هر دو نوع طلاق به دلیل کراهت و تنفر صورت می‌گیرد. در طلاق خلع و مبارات مبلغ فدیه از سمت زن باید به مرد پرداخت شود. عده طلاق برای زن در هر دو نوع طلاق وجود دارد و باید عده را پس از طلاق رعایت کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا