برترین های کسب و کارخانواده

علائم ظاهری فرد مبتلا به حشیش

حشیش ماده ای توهم زا است که اثرات روانی زیادی بر فرد مصرف کننده می‌گذارد. اگر می‌خواهید دقیقا بدانید حشیش چیست و چه عوارضی دارد؟ و با شکل ظاهری و بوی آن و نحوه ترک حشیش آشنا شوید این مقاله برای شماست.

 ماده مخدر حشیش چیست؟

حشیش صمغی است که از گل، برگ و ساقه گیاه شاهدانه یا کانابیس بدست می‌آید. گیاه شاهدانه اغلب در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و از دو نوع شاهدانه ماده و نر تشکیل شده است. زمانی که رشد گیاه کامل شده و گل می‌دهد برگ‌های آن دارای غده‌هایی است که پر از صمغ است که حشیش از آن حاصل می‌شود. این صمغ دارای ماده تتراهیدروکانابینول است. حشیش دارای بیشترین مقدار THC است. دانشمندان دفع آهسته THC را عامل اصلی اعتیادآور بودن حشیش می‌دانند.

حشیش متداولترین ماده مخدر غیر قانونی جهان به شمار می‌رود که منشا اصلی آن به کشور مراکش برمی‌گردد. طبق نظریه سازمان اجرایی قانون مواد مخدر آمریکا 140میلیون نفر در دنیا این ماده مخدر را مصرف می‌کنند و به آن اعتیاد دارند. این ماده مخدر در زبان فارسی با نام های بنگ، منگ یا چرس شناخته می‌شود.

آیا حشیش اعتیاد دارد؟

متاسفانه باورهای غلطی مبنی بر عدم اعتیاد آور بودن حشیش در جامعه رایج شده است و برخی افراد برای برطرف کردن استرس یا فرار از مشکلات روزمره به حشیش پناه می‌برند و خود را در نشئگی، سرخوشی و رخوت آن غرق می‌کند در حالی که باید بدانند این ماده اعتیادآور است و عوارض زیادی روی جسم و روان آن‌ها بر جای خواهد گذاشت. در ادامه این مقاله از نوروکمپ () به این عوارض اشاره خواهیم کرد.

این مطلب را به صورت پادکست گوش کنید:

بوی حشیش شبیه چیست | حشیش سیگاری

چگونه حشیش را تشخیص دهیم؟

بسیار مهم است که خانواده‌ها بخصوص کسانی که فرزندانی جوان و نوجوان دارند با و تشخیص انواع مواد آشنا باشند و بدانند مواد مخدر حشیش چیست و درباره نحوه تشخیص بوی حشیش و همچنین شکل ظاهری آن اطلاعات کسب کنند. در این قسمت مقاله سعی کرده‌ایم شما را با این موارد آشنا کنیم.

شکل ظاهری حشیش

حشیش جزء مواد اعتیاد آوری است که به رنگ های سبز و گاهی قهوه ای مایل به سبز چیزی شبیه به حنا وجود دارد.

بوی حشیش شبیه چیست؟

بوی حشیش تقریبا مشابه بوی سر برگ‌های بوته شاهدانه است و دود حاصل از کشیدن آن نسبت به دود سیگار سنگین‌تر و غلیظ‌تر است.

برای آشنایی با شیوه های مقاله دیگر ما در رابطه با این موضوع را مطالعه نمایید.

فرق حشیش و ماری جوانا چیست؟

همان طور که گفتیم حشیش از صمغ فشرده گل‌های گیاه شاهدانه حاصل می‌شود اما ماریجوانا ماده گیاهی مشتق شده از گیاه شاهدانه است.

حشیش چگونه درست میشود؟

صمغی که از گیاه شاهدانه بدست می‌آید را جمع آوری کرده و به شکل‌های مختلف مانند توپی، چهارگوش و یا به شکل سیگاری فشرده می‌کنند تا حشیش درست شود.

روش دیگر ساخت حشیش به صورت قطعات تقریبا چهارگوش روغنی است که برای ساخت آن ماده نشئگی‌آور شاهدانه، تتراهیدروکانابینول یا THC تغلیظ می‌شود. در واقع روغن حشیش عصاره گیاه شاهدانه است که با نام‌های موم، BHO، روغن عسل شناخته می‌شود.

در رابطه با در مقاله دیگر نوروکمپ بخوانید.

حشیش را چگونه مصرف می کنند؟

نحوه مصرف حشیش بسیار متفاوت است. روش متداول برای مصرف حشیش کشیدن آن توسط وسایلی مانند پیپ، پایپ‌های کوچک است. پس از مصرف به این شکل پودری قهوه‌ای رنگ یا تقریبا سیاه رنگ و یا ماده چسبناک و صمغی باقی می‌ماند. مصرف کنندگان معتقدند با کشیدن راحت‌تر می‌توانند مقدار مصرف خود را کنترل کرده و به نتیجه دلخواه برسند.

اگر فندک یا کبریت سوخته، کاغذ سیگار و ته سیگار دیدید نشانه این است که فرد مصرف کننده آن را به روش چلیم مصرف کرده است. چليم نوعی روش مصرف است که در آن صمغ گياه را به مقدار زياد در داخل بطری يا درون ميوه از قبل خالی شده دود می‌کنند.

برخی هم حشیش را می‌خورند که در این حالت اثرات آن نسبت به حالت کشیدنی دیرتر در فرد نمایان شود. حتی حشیش را با خمیرهای شیرینی مانند براونی مخلوط کرد و مصرف می‌کنند.

برخی معتادان حشيش را در آب يا شير می‌ریزند و مصرف می‌کنند و نام آن را هم بنگ آب و يا دوغ وحدت گذاشته‌اند. علت آن هم این است که بصورت دسته جمعی مصرف می‌کنند.

روغن حشیش هم به این شکل مصرف می‌شود که یک یا دو قطره از آن را روی سیگار می‌ریزند و می‌کشند و یا به صورت فرآورده‌های خوراکی مصرف می‌کنند.

اگر برایتان سوال است  مقاله دیگر ما را بخوانید.

نشانه ها و علائم کشیدن حشیش مواد مخدر

ظرف 2 ساعت پس از مصرف علائم مواد مخدر حشیش مانند افزایش اشتها، احساس کند شدن زمان، اختلال قضاوت، سرخوشی و مردم گریزی در فرد بروز می‌کند. از جمله عوارض کشیدن حشیش می‌توان به مواردی مانند خواب‌آلودگی، بی‌انگیزگی و اهمیت ندادن به موضوعات، ضعف حافظه کوتاه مدت، کاهش قدرت درک، کاهش قدرت یادگیری، عدم توانایی در تمرکز، کاهش هماهنگی اعضا بدن، کاهش توانایی گوش دادن و فکر کردن، آهسته صحبت کردن و نهایتا نشان دادن رفتارهای پرخطر و تهاجمی اشاره کرد.

البته مصرف این ماده مخدر نشانه های جسمی هم دارد که با دیدن آن‌ها می‌توان به مصرف و اعتیاد فرد شک کرد. نشانه‌های جسمی اعتیاد به حشیش شامل مواردی مانند سرخ شدن چشم‌ها، خشکی دهان و میل شدید به خوردن تنقلات و نوشیدنی‌های مختلف می‌شود.

متاسفانه مصرف این ماده اعتیادآور بیشتر در جوانان حدود سن 18 تا 21 سال متداول است. جوانان آینده ساز و پرانرژی که اغلب دانشجو هستند اما پس از گرفتار شدن در دام اعتیاد به حشیش انگیزه و علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا انجام می‌دادند را از دست می‌دهند و اهداف تحصیلی و شغلی خود را رها می‌کنند. آن‌ها دیگر قدرت یادگیری و تمرکز سابق را ندارند که نتیجه‌ای جز افت و شکست تحصیلی نخواهد داشت.

در رابطه با  در مقاله دیگر ما بخوانید.

عوارض مصرف حشیش چیست؟

برخی عوارض هشیش بر بدن فرد مصرف کننده در کوتاه مدت بروز پیدا می کند و برخی دیگر که عوارض شدیدتری هستند در دراز مدت نمایان می‌شود.

عوارض مواد مخدر حشیش در کوتاه مدت

عوارض حشیش بر بدن در بلند مدت کدامند؟

مصرف هشیش باعث مرگ بسیاری افراد شده است. بسیاری از این مرگ‌ها در اثر حوادث رانندگی است که پس از مصرف روی می‌دهد. حتی دیده شده فرد در این شرایط دست به اقدامات خطرناکی مانند دزدی، خشونت، خودکشی و تجاوز زده است.

فرد مصرف کننده را در مقاله دیگری به طور کامل شرح داده ایم که توصیه می‌کنیم حتما مطالعه نمایید.

علائم ترک حشیش

شخصی که مصرف حشیش را کنار می‌گذارد بلافاصله بعد از مصرف آخرین دوز دچار علائم خماری حشیش می‌شود. علائمی نظیر مختل شدن الگوی خواب، بیش‌فعالی، بی‌قراری، تحریک‌پذیری زیاد، اضطراب، افسردگی، بی‌اشتهایی، درد در ناحیه شکم، مشکلات گوارشی، تعریق و لرز که بیشتر عوارض ترک حشیش جنبه روانی دارد.

مقاله دیگر نوروکمپ در رابطه با مواد مخدر ؟ را مطالعه نمایید.

ترک حشیش چند روز طول میکشد؟

علائم ترک حشیش در هفته اول بالاترین شدت را دارد و معمولا چیزی حدود دو هفته ادامه پیدا می‌کند اما با مرور زمان شدت علائم کمتر می‌شود.

ترک حشیش چه عوارضی دارد؟

حشیش هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی اعتیادآور است اما تاثیری که روی روان فرد می‌گذارد به مراتب بیشتر از جسم او است بطوریکه فرد با مصرف حشیش وابستگی روانی شدیدی به آن پیدا می‌کند و در واقع این ماده مخدر است که احساسات او را کنترل می‌کند. بنابراین باید برای ترک اعتیاد به حشیش بیشتر روی روش‌های روان درمانی تمرکز شود.

چگونه حشیش را ترک کنیم ؟

شدت علائم خماری حشیش به حدی است که کار ترک اعتیاد به حشیش را به تنهایی بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکن می‌کند. بنابراین نیاز است ترک حتما در مرکز ترک اعتیاد و زیر نظر متخصصین و روانپزشکان انجام شود.

در کمپ ترک اعتیاد نوروکمپ جدیدترین روش‌ها و تکنیک‌های روان درمانی برای کاهش عوارض ترک حشیش به کار گرفته می‌شود. حشیش ماده توهم‌زایی است که از گیاه شاه‌دانه تهیه می‌شود و دارای مؤثره «تتراهیدرو کانابینول» است که در مصرف کنندگان علائمی ایجاد می‌کند تا شناسایی آنها راحت‌تر انجام شود برای کمک به ترک معتادان بزرگترین مرکز ترک اعتیاد در مازندران افتتاح میشود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حشیش ماده توهم‌زایی است که از گیاه شاه‌دانه (Canabis Sativa) به دست می‌آید.

قویترین انواع حشیش از سرشاخه‌های گیاه یا از ترشح قهوه‌ای مایل به سیاه خشک‌شده برگ آن که حش یا حشیش نامیده می‌شود به دست می‌آید.

ماده مؤثر همه مواد معروف به حشیش، ماری جوانا، علف (Grass) علف هرز (Weed)، مری حیت (Mary Jane)، جام (Pot) و بنگ گانجا، شاه‌دانه، دلتا و… تتراهیدرو کانابینول است که به همراه 60 ماده مشابه دیگر در گیاه وجود دارد.

ماری جوانا (علف، بنگ یا گراس) از سرشاخه‌ها و گل‌های گیاه و حشیش از رزین استخراج شده از برگ گیاه تهیه می‌شود. این ماده به اسامی مختلفی در آسیا، اروپا و کشورهای دیگر شناخته می‌شود.

با توجه به تأثیر فیزیولوژیک حشیش در مغز، متخصصین ذکر می‌کنند مصرف آن باعث ترغیب و تشویق فرد برای مصرف سایر مواد از جمله تریاک و هروئین می‌گردد.

مشخص شده است مصرف سایر مواد (الکل، سیگار، تریاک، هروئین و…) در کسانی که حشیش مصرف کرده‌اند به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

اثرات حشیش بسته به مقدار، روش مصرف و درجه تحمل فرد متفاوت است.

اثرات آن چند دقیقه بعد پس از مصرف ظاهر شده و 2 تا 4 ساعت باقی می‌ماند، البته این در صورتی است که روش مصرف فرد تدخینی باشد.

بعضی از افراد ذکر می‌کنند که پس از تدخین حشیش هیچ احساسی ندارند و بعضی احساس آرامش، سبکی و سرخوشی می‌کنند.

همچنین در کوتاه‌مدت، مصرف این مواد باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون، افزایش درجه حرارت بدن، قفل شدن فک و دندان‌ها، گرفتگی عضلات، از دست رفتن آب بدن، تاری دید، بی‌خوابی و سؤظن می‌شود.

همچنین حشیش از راه تدخین به سرعت جذب می‌شود، ولی به علت حل شدن، مدت‌ها در بدن می‌ماند و بیشترین غلظت آن در مغز در مرکز کنترل و مرکز هماهنگی حرکات ظریف بدن ایجاد می‌شود و اثرات منفی روانی و جسمانی متعددی دارد.

این ماده که به ایجاد چشمان قرمز و اشتهای گاوی و نشئگی شهرت دارد، باعث آسیب و ضعف حافظ کوتاه‌مدت، کاهش توانایی تمرکز در درک موضوعات از بین رفتن هماهنگی بدن، حواس و فعالیت‌های بدنی و احساس کند شدن گذر زمان می‌گردد.

اشیاء بزرگتر یا کوچکتر، رنگ‌ها شفاف‌تر و روشن‌تر به نظر می‌آیند و صداها از فاصله دورتر به گوش می‌رسند.

فرد در خود احساس اعتماد به نفس کاذب و قدرت عجیبی می‌کند و دست به اعمال خشونت‌آمیز می‌زند.

اشتها به خصوص در زمینه غذاهای شیرین زیاد می شود که اصطلاحاً به آن اشتهای کاذب و غیرقابل کنترل و یا اشتهای گاوی می‌گویند، سرانجام فرد به خواب عمیقی فرو می‌رود.

1ـ سفیدی چشم این افراد در اثر مصرف حشیش قرمز می‌شود

2ـ معمولاً مدت‌ها به یک محل یا یک شی خیره می‌مانند

3ـ در زمان نشئگی خنده‌های بی‌مورد و بی‌دلیل سر می‌دهند

ـ مصرف هر سیگاری از نظر خطر ایجاد سرطان ریه و دیگر مشکلات ریوی با مصرف 6 تا 8 سیگار معمولی برابری می‌کند.

1ـ دمای سوخت بالاتر

2ـ میزان قطران بیشتر تا 4 برابر

3ـ بیشتر ماندن دود در ریه

4ـ ایجاد غلظت بالاتری از کربوکسی هموگلوبین می‌باشد

ـ کاهش اندازه بیضه، هورمون مردانه و تعداد اسپرم در آقایان و افزایش خطر ناباروری و عادت ماهانه نامنظم و تغییرات هورمونی در خانم‌ها که در هر دو جنس به کاهش توانایی جنسی منجر می‌گردد.

ـ احتمال تخریب قشر مغز به خصوص قسمت جلوی پیشانی که مشمول هماهنگی ذهنی، عاطفی و رفتاری است.

ـ افسردگی، اختلال خواب، میل شدید یا ولع به مواد مخدر، افزایش دائم اضطراب، پارانیا (سؤظن)، پرخاشگری غیرعادی

1ـ مصرف حشیش باعث تحمل جسمی و اعتیاد می‌گردد.

2ـ سندروم ترک مصرف آن همانند قطع مصرف الکل، داروهای خواب‌آور و مواد مخدر همراه با علائم بی‌قراری، بی‌خوابی، اضطراب، بی‌اشتهایی، لرزش و تنش عضلانی می‌باشد.

3ـ قطع مصرف منظم آن با ایجاد عوارض جسمی و روانی ترک مصرف همراه است.

4ـ کاهش میزان ماده در مغز افراد وابسته، همراه با رفتارهای جستجو برای پیدا کردن مواد جهت مصرف مجدد (Drug Seeking) می‌باشد.

1ـ انواع بیماری: از کارافتادگی عضلات، افزایش درجه حرارت بدن، نارسایی کلیوی، نارسایی قلبی و عروقی، آسیب کبدی و فلجی

2ـ مصرف حشیش با احتمال ایجاد بیماری روانی شدید در حد جنون ماندگار همراه بوده است و این خطر در کسانی که وابستگان و خویشان آنان دچار اختلالات روانی هستند، بسیار بیشتر است.

3ـ مصرف درازمدت حشیش باعث ایجاد اختلال بی‌انگیزگی مزمن می‌شود و فرد نسبت به همراه اهداف و آمال قبلی زندگی خود بی‌انگیزه می‌گردد.

4ـ حتی بعد از قطع مصرف حشیش در بعضی از مصرف‌کنندگان خاطرات مسمومیت (توهمات و خطاهای حسی) به صورت حملات خاطره (Flash back) تا سال‌ها ادامه می‌یابد که باعث رنج و عذاب شدید و ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه، خطرناک و اقدام‌های مخاطره‌آمیز در حین رانندگی می‌شود که بعضی اوقات به مرگ منتهی شده است.

منبع: فارس

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا