مالیات خودرو در ترکیه

مالیات خودرو در ترکیه: از جیب خالی تا سفر جاده ای

خودرو

مطمئناً شما هم مثل من از شنیدن کلمه "مالیات" کمی دلگیر می‎ شوید. اما وقتی به سفر می‎ رویم و می‎ خواهیم خودرو اجاره کنیم به مالیات هم به چشم یک هزینه ضروری نگاه می‎ کنیم. این هزینه چه کم چه زیاد در هر کشوری وجود دارد و مثل یک موضوع اجتناب ناپذیر در سفر می‎ ماند. در این مقاله می‎ خواهیم به موضوع مالیات خودرو در ترکیه بپردازیم و تجربه من از سفر به این کشور زیبا را با شما به اشتراک بگذاریم.

خودرو

مالیات خودرو در ترکیه: حکایت یک تغییر

خودرو

می‎ دانید مالیات خودرو در ترکیه تا چند سال پیش به صورت سالانه دریافت می‎ شد اما از سال 2023 به بعد به صورت ماهانه پرداخت می‎ شود. این موضوع برای مهاجران و ساکنان جدید ترکیه شاید کمی گیج کننده باشد اما مقامات ترکی به هدف شفاف سازی و بهتر شدن سیستم مالیاتی این تغییر را اجرا کردند.

مالیات خودرو در ترکیه: جزئیات و نحوه محاسبه

مبلغ مالیات خودرو در ترکیه به عوامل متعددی از جمله نوع خودرو حجم موتور و سن خودرو بستگی دارد. به عنوان مثال برای یک خودروی بنزینی با حجم موتور 1.6 لیتر و سال ساخت 2020 حدود 150 لیر ترک (تقریبا 5 دلار آمریکا) در ماه مالیات باید پرداخت شود.

مالیات خودرو در ترکیه: چطور پرداخت کنیم؟

پرداخت مالیات خودرو در ترکیه به صورت آنلاین از طریق وب سایت مالیات ترکیه (www.gib.gov.tr) یا از طریق اپلیکیشن موبایل Gib می‎ تواند انجام شود. همچنین می‎ توان به صورت حضوری به دفاتر مالیات در شهر مورد نظر مراجعه کرد. نکته مهم این است که مالیات خودرو را باید تا آخر ماه پرداخت کنید و در صورت تاخیر جریمه پرداخت خواهید کرد.

تجربه من از مالیات خودرو در ترکیه:

یادم می‎ آید اولین باری که در ترکیه خودرو اجاره کردم خیلی کنجکاو بودم که چطور مالیات خودرو را پرداخت کنم. پشت فکر من این بود که مثل کشور خودم یک بار در سال و آن هم به صورت حضوری مالیات پرداخت کنم. اما واقعیت چیزی دیگه بود. از طریق اپلیکیشن Gib با چند کلیک مالیات خودرو را پرداخت کردم و واقعا راحتی این روش من را شگفت زده کرد.

توصیه من به شما:

اگر می‎ خواهید به ترکیه سفر کنید و خودرو اجاره کنید حتما قبل از سفر اطلاعات کافی در مورد مالیات خودرو در ترکیه جمع آوری کنید. سایت Gib و اپلیکیشن Gib می‎ توانند در این موضوع به شما کمک زیادی کنند.

پرسش و پاسخ:

1- اگر مالیات خودرو را در موعد خود پرداخت نکنم چه اتفاقی می‎ افتد؟

در صورت تاخیر در پرداخت مالیات خودرو شما جریمه پرداخت خواهید کرد. مبلغ جریمه به مبلغ مالیات و مدت تاخیر بستگی دارد.

2- آیا مالیات خودرو در ترکیه برای همه خودروها یکسان است؟

خیر مالیات خودرو در ترکیه برای همه خودروها یکسان نیست و به عوامل متعددی از جمله نوع خودرو حجم موتور و سن خودرو بستگی دارد.

3- آیا برای خودروهایی که در ترکیه ثبت نام شده اند نیز مالیات وجود دارد؟

بله برای همه خودروهایی که در ترکیه ثبت نام شده اند (اعم از خودروهای ترکی و وارداتی) مالیات خودرو وجود دارد.

نتیجه گیری:

مالیات خودرو در ترکیه یک هزینه ضروری برای رانندگان است و به نظر من پرداخت آن برای رانندگی در این کشور زیبا ارزش دارد. با اطلاعات کافی و استفاده از منابع آنلاین مثل سایت Gib می‎ توانید این موضوع را به راحتی و با حداقل هزینه مدیریت کنید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا