برترین های کسب و کارساختمان و مسکنصنعت و تجارت

محاسبه سختی آب بر حسب ppm

یکی از دغدغه‌های مهم در صنایعی که با آب سر و کار دارند، میزان سختی آب است. بدون شک همه ما می‌دانیم که آب مایع حیات بوده اما با سختی بالا می‌تواند مشکل آفرین باشد. از این رو قبل از استفاده آب برای مصارف آشامیدنی، شست و شو و غیره باید از سالم بودن آب مطمئن شد. قطعاً آب با درصد سختی بالا باعث ایجاد بیماری‌های گوارشی و عفونی می‌شود. چه بسا اینکه در سیستم‌های انتقال آب نیز گرفتگی و رسوب به وجود می‌آید.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی امروزه از روش‌های مختلفی برای محاسبه سختی آب استفاده می‌کنند. شما کاربران عزیز نیز با در نظر قرار دادن تمامی این روش‌ها می‌توانید با استفاده از بهترین راه حل درصد سختی آب را تشخیص دهید. در ادامه به محاسبه سختی آب بر حسب ppm خواهیم پرداخت. پس شما کاربران عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

انواع سختی آب

سختی آب یکی از معضلاتی است که امروزه در بسیاری از صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. قطعاً نمک کلسیم و منیزیم موجود در آب سختی آن را به شدت افزایش می‌دهد. چه بسا اینکه درصد سختی بالا می‌تواند به سبب وجود بی‌کربنات کلرید و همچنین سولفات یا آهن نیز باشد. البته سختی آب دارای انواع مختلفی است که با در نظر قرار دادن هر یک روش، دستگاه و مواد رسوب‌زدای متنوعی را برای حذف سختی‌ها استفاده می‌کنند. محاسبه سختی آب بر حسب ppm یکی از بهترین روش‌هایی است که باید به بررسی آن پرداخت. اما بهتر است قبل از این کار ابتدا با انواع سختی آب آشنا شوید.

سختی دائم

سختی دائم بر خلاف سختی موقت از طریق حرارت دادن انجام نمی‌شود. به دلیل وجود املاحی نظیر کلرید نیترات و حتی سولفات سختی آب به شدت افزایش پیدا می‌کند.

اگرچه تحت تاثیر حرارت تنها نمک کربنات این آب ته نشین می‌شود اما به دلیل وجود برخی از املاح هنوز درصد سختی بسیار بالایی دارد. بدون شک این نمک و این املاح موجود در آب به شدت به لوله‌های دیگ بخار و سیستم لوله‌کشی آسیب می‌رسانند. این املاح به مرور باعث خوردگی سیستم لوله کشی و دیگ بخاطر شده و طول عمر آن ها را کاهش می‌دهد.

سختی موقت

سختی موقت نوعی از سختی به صورت موقت است که پایدار نخواهد بود. این نوع سختی با نام سختی کربناتی نیز شهرت دارد که معمولا به دلیل وجود منیزیم، بی‌کربنات و کلسیم به وجود می‌آید.

حال این نوع سختی را می‌توان از طریق حرارت دادن آب از بین برد. معمولا درصد ph سختی موقت آب تحت تاثیر دمای بالا به شدت کاهش پیدا می‌کند. قطعاً وجود املاحی نظیر منیزیم و آهن می‌تواند برای سلامتی خطرآفرین باشد. از این رو شما می‌توانید برای از بین بردن این کربنات‌ها از روش حرارت دادن استفاده کنید.

نحوه محاسبه سختی آب بر حسب ppm

اطلاع از درصد سختی آب یکی از نکات بسیار مهمی است که باید حتماً به آن توجه داشت. چرا که شما برای حذف سختی آب باید از یک روش یا ماده مناسبی استفاده کنید. برای حذف سختی آب این روزها از روش‌ها، دستگاه و مواد مختلفی استفاده می‌کنند. حال شما کاربران عزیز نمی‌توانید به دلخواه هر یک از این روش، مواد و همچنین دستگاه‌ها را برای از بین بردن سختی آب به کار ببرید. از این رو در گام نخست باید به محاسبه سختی آب بر حسب ppm بپردازید.

قطعاً در تحلیل‌های آزمایشگاهی از طریق روش‌های پیشرفته می‌توان از نوع سختی آب و درصد سختی آب مطلع شد. با توجه به اینکه روش‌های مختلفی برای محاسبه سختی آب وجود دارد اما همواره شما باید به دنبال بهترین روش یا دستگاه سختی سنج باشید.

استفاده از دستگاه سختی سنج یکی از رایج‌ترین و البته بهترین روش‌های محاسبه سختی آب است. این دستگاه‌ها بر حسب ppm مواد جامد محلول در آب را به راحتی مشخص می‌کنند. حال چه بسا اینکه موثرترین و قابل اعتمادترین روش تعیین سختی آب استفاده از همین دستگاه خواهد بود. برای تعیین سختی کل آب به خصوص برای آشامیدنی به کارگیری این روش اهمیت بسیار زیادی دارد. قطعاً آب طبیعی قدرت حل کنندگی بسیار بالایی برای حل املاح متعدد خواهد داشت.

از این رو باید حتماً توسط یک سختی‌گیر آب مناسب درصد سختی آب و نوع سختی آن را تشخیص دهید. امروزه در آزمایشگاه‌های تصفیه آب صنعتی از دستگاه‌های سختی سنج استفاده می‌کنند. محاسبه سختی آب بر حسب ppm با کمک این دستگاه‌ها یکی از نکات مهمی است که به آن توجه ویژه‌ای می‌شود. حال روش استفاده از این دستگاه نیز بسیار خاص است.

انواع آب از نظر سختی

برای محاسبه سختی آب بر حسب ppm از فرمول‌های مخصوصی استفاده می‌کنند. بدون شک این فرمول‌ها با در نظر قرار دادن تمامی شرایط در نظر گرفته شده‌اند. حال بر اساس این فرمول سختی کل آب برابر با سختی موقت به علاوه سختی دائم خواهد بود. حال برای تعیین سختی کل و به منظور اندازه‌گیری درصد سختی موجود در آب باید آب با سختی بالا را با کمک دستگاه سختی سنج با کیفیتی مورد ارزیابی قرار داد. پس از اینکه به آزمایش درصد سختی آب پرداختید، بدون شک عددی به دست می‌آید. آبی که توسط دستگاه سختی سنج مورد ارزیابی قرار می‌گیرد از نظر سختی به چند دسته تقسیم می‌شود.

آب نرم Hardness =< 50

آب نسبتاً نرم 50 < Hardness <100

آب کمی سخت 100 < Hardness <150

آب نسبتاً سخت 150 < Hardness 250

آب سخت 250 < Hardness 350

آب بسیار سخت 350 < Hardness

 

Puragain-Water-Commercial-and-Industrial-Water-treatment-service-Escondido-What-Is-the-Ideal-Water-Hardness-for-Drinking?

نتیجه

سختی آب یکی از مشکلات بسیار مهمی است که به دنبال آن سلامتی انسان به خطر می‌افتد. چه بسا اینکه این سختی آب برای سیستم‌ها و صنایع مختلف نیز خطرآفرین خواهد بود. برای تشخیص سختی آب روش‌های مختلفی وجود دارد که با در نظر قرار دادن آنها می‌توان متوجه این مشکل شد.

شما کاربران عزیز با توجه به فرمول محاسبه سختی کل آب و به کارگیری بهترین روش‌های شناسایی سختی آب، می‌توانید این سختی را از بین ببرید. پس از اینکه محاسبه سختی آب صورت گرفت می‌توانید بهترین دستگاه حذف سختی آب را به تناسب درصد سختی انتخاب کنید. اکنون شما کاربران عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چگونگی محاسبه سختی آب بر حسب ppm می‌توانید با کارشناسان مجموعه آبان شیمی پالایش تماس بگیرید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا