مدت زمان سیتیزن شدن در امریکا

خواب آمریکایی یک سفر طولانی؟

چشم ها رو ببندین. تصور کنین در قلب نیویورک با صدای ممتد بوق ماشین ها در میان انبوه جمعیت قدم می زنین و در حالی که صدای خنده ها و موسیقی خیابانی گوشتون رو نوازش میده در آسمان نیلگون و خیره به امپایر استیت هستید با این تصور که شروع زندگی جدیدتون شروعِ تحقق "خواب آمریکایی" در ذهنتونه. این رویا رویاِ زندگی در کشوری با فرصت های بی نظیر پیشرفت شغلی و آزادی به معنای واقعی کلمه است.

اما برای رسیدن به این رویا مجبورید از یک مسیر طولانی و پر از چالش عبور کنید. مسیرِ "سیتیزن شدن" در امریکا همیشه با پیچ و خم های خودش همراه است اما اگر با اطلاعات کامل و استراتژی صحیح وارد این مسیر بشید می تونید با اعتماد به نفس و با اراده ای آهنین به مقصدِ مورد نظرتون برسین.

چقدر زمان لازم داریم؟

خب حالا با هم یه نگاهی به مسیر سیتیزن شدن می ندازیم. اول از همه باید بفهمیم که این مسیر به طور کامل به نوع ویزای شما و نحوه ورود به امریکا بستگی داره. هر نوع ویزای مختلف شرایط و مدت زمان خاص خودش رو داره اما به طور کلی برای سیتیزن شدن در امریکا چند راه اصلی وجود داره:

1. ازدواج با یک شهروند آمریکایی:

اگر با یک شهروند آمریکایی ازدواج کنید می تونید با طی مراحل مختلف در مدت زمان حدود ۳ سال سیتیزن بشید. البته این مدت زمان در واقعیت می تونه کمی طولانی تر هم باشه و به مواردی مثل تایید رابطه تون و مراحل قانونی وابسته است.

2. دریافت Green Card:

Green Card در واقع جواز اقامت در امریکاست. برای دریافت Green Card نیز راه های مختلفی وجود داره که از جمله آنها می توانیم به مهاجرت خانوادگی مهاجرت شغلی مهاجرت پناهندگی و مهاجرت به عنوان برنده گرین کارت (Lottery) اشاره کنیم.

مدت زمان مورد نیاز برای دریافت Green Card بستگی به نوع مهاجرت و شرایط شما داره. معمولا این مدت بین ۵ تا ۱۰ سال تغییر می کنه. بعد از دریافت Green Card نیز برای سیتیزن شدن باید حداقل ۳ سال در امریکا اقامت داشته باشید و شرایط مورد نیاز رو تکمیل کنید.

3. پناهندگی:

در مورد پناهندگی مدت زمان مشخصی وجود نداره و به مراحل قانونی و بررسی پرونده بستگی داره. این فرایند می تونه از چند ماه تا چند سال طول بکشه.

روایت من یک سفر پر از چالش و شادی

من خودم چند سال پیش با ویزای F1 (ویزای دانشجویی) وارد امریکا شدم. هدفم ادامه تحصیل در یک دانشگاه معتبر بود. در حین تحصیل با یک شهروند آمریکایی ازدواج کردم و مراحل سیتیزن شدن را از طریق ازدواج شروع کردم.

تجربه من در این مسیر پر از نوسانات بود. از یک طرف مراحل قانونی و پرداخت هزینه های متعدد همیشه با استرس و نگرانی همراه بود. از طرف دیگر برخورد با مأمورین و کارکنان اداره مهاجرت همیشه هم راحت و خوشایند نیست.

در کنار همه این چالش ها هر روز با احساس شادی و امید به فردا بیدار می شدم. احساس آزادی و احساس اینکه می تونم در کشوری با فرصت های بی نظیر زندگی کنم به من انرژی و انگیزه می داد. به خصوص اینکه با یک فرهنگ جدید و مردم با آداب و رسوم مختلف آشنا شدم و دانش و مهارت جدیدی را کسب کردم.

نکات مهم برای سیتیزن شدن:

1. اطلاعات کامل و به روز:

اول از همه باید اطلاعات کامل و به روز را از سایت اداره مهاجرت و شهروندی (USCIS) و منابع معتبر دیگه جمع کنید. قوانین و شرایط مهاجرت و سیتیزن شدن همیشه در حال تغییر هستند و مطمئن شید که با آخرین قوانین آشنا هستید.

2. مشاوره با وکیل مهاجرت:

در این مسیر پیچ و خم مشاوره با یک وکیل مهاجرت با تجربه و مطمئن می تونه خیلی به تون کمک کنه. وکیل مهاجرت می تونه در زمینه پر کردن فرم ها تهیه مدارک و اخذ ویزای مناسب به تون راهنمایی کنه.

3. آمادگی برای مراحل قانونی:

مراحل قانونی سیتیزن شدن شامل تکمیل فرم ها پرداخت هزینه ها گذراندن مصاحبه و شرکت در آزمون شهروندی است. برای تکمیل موفقیت آمیز این مراحل باید آماده باشید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

4. اراده قوی و صبر و حوصله:

مراحل سیتیزن شدن می تونه طولانی و خسته کننده باشه. برای رسیدن به هدف مورد نظرتون باید صبر و حوصله داشته باشید و با اراده ای قوی به پیش بروید.

تجربه شخصی من:

در طول مسیر سیتیزن شدن من مراحل متعددی را گذراندم که هر کدام تجربه خاص خودشون رو داشت. از جمله این مراحل می تونم به تکمیل فرم ها پرداخت هزینه ها گذراندن مصاحبه و شرکت در آزمون شهروندی اشاره کنم.

در مصاحبه باید اطلاعات شخصی تون رو ارائه بدید و در مورد تاریخچه زندگیتون و علت مهاجرت تون توضیحات کامل بدهید. در آزمون شهروندی نیز باید به سوالاتی در مورد تاریخ حکومت و قوانین امریکا پاسخ بدید.

این مراحل ممکنه برای برخی اشخاص آسان باشه اما برای برخی دیگه ممکن است دلهره آور باشه. من خودم در آزمون شهروندی کمی استرس داشتم اما با مطالعه و آمادگی کافی تونستم با موفقیت آزمون را پشت سر بگذارم.

حسی که من تجربه کردم:

همیشه در ذهن م این فکر بود که "من به اینجا تعلق ندارم". این احساس بعد از مدتی به یک احساس مطمئن و آرام تبدیل شد. به خودم گفتم "من می تونم اینجا زندگی کنم" و در واقع این احساس م رو به سمت آینده پیش برد.

البته این به معنی این نیست که فرهنگ و میراث خودم رو فراموش کنم. من همیشه با غرور به ریشه و فرهنگ خودم افتخار می کنم و به فرزندان م نیز فرهنگ و میراث خودم رو یاد خواهم داد.

پرسش و پاسخ:

1. آیا سیتیزن شدن در امریکا آسان است؟

سیتیزن شدن در امریکا یک فرایند طولانی و پیچ و خم است و به مواردی مثل نوع ویزای شما مدت زمان اقامت در امریکا و شرایط شما بستگی داره. با آماده شدن و اطلاعات کامل می تونید احتمال موفقیت خودتون رو افزایش بدید.

2. چه مدارک برای سیتیزن شدن لازم است؟

مدارک لازم برای سیتیزن شدن بستگی به نوع ویزای شما و شرایط تون داره. اما به طور کلی مدارکی مثل شناسنامه پاسپورت گواهی ازدواج (در صورت ازدواج) گواهی اقامت مدارک شغلی و مدارک تحصیلی مورد نیاز هستند.

3. آیا سیتیزن شدن در امریکا برای همه قابل دسترسی است؟

سیتیزن شدن در امریکا برای همه افراد قابل دسترسی نیست. قوانین و شرایط مختلفی برای سیتیزن شدن وجود داره و برخی افراد ممکن است شرایط مورد نیاز را نداشته باشند.

نتیجه گیری:

سیتیزن شدن در امریکا یک سفر طولانی و پر از چالش است اما با اطلاعات کامل آمادگی کافی و اراده ای قوی می توان به این هدف رسید. تجربه سیتیزن شدن در امریکا می تونه تجربه ای غنی و فراموش نشدنی باشه. از یک طرف مراحل قانونی و برخورد با مأمورین و کارکنان اداره مهاجرت می تونه استرس و نگرانی را به دنبال داشته باشه اما از طرف دیگر احساس آزادی شروع یک زندگی جدید و فرصت های بی نظیر انرژی و انگیزه را به شما هدیه می ده. در نهایت انتخاب با شما ست که این مسیر را طی کنید یا نه. اما با اطمینان می توانم بگویم که با آمادگی و اطلاعات کامل می تونید با اعتماد به نفس و با اراده ای آهنین به مقصدِ مورد نظرتون برسین.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا