برترین های کسب و کارخانواده

نقاشی کودکان یادگیری

من با بیش از ده ها هزار کودک از نوپا گرفته تا خردسال،  در زمینه   آموزش نقاشی کرده ام. من یک معلم هنر در سن دیگو هستم، اما برای تدریس هنر های تجسمی به خارج از کشور سفر می کنم. در این مقاله قصد دارم 6 اصل برای نقاشی کردن با بچه‌ ها را به شما بدهم.اگر تا به حال با کودکان نقاشی نکرده اید؛ ممکن است این کار برای تان ترسناک، دشوار و همراه با کثیفی به نظر برسد زیرا ممکن است فکر کنید باید تکنیک های نینجای ون گوگی را به آن ها یاد بدهید.

آموزش نقاشی به کودکان به صورت گام به گام/ تصاویر

خوب نکته این جا است که شما حتی نیازی به دانستن این که چه طور باید برای بچه ها نقاشی کنید تا تعدادی نقاشی سرگرم کننده داشته باشید، ندارید. خب، بگذارید به شیوه نقاشی با بچه‌ ها بپردازیم!

1-بهتر است بچه ها روی چه چیز هایی نقاشی کنند؟

اشیاء مختلف زیادی وجود دارد که بچه ها می توانند نقاشی را روی آن ها یاد بگیرند. لازم نیست همیشه نقاشی را روی بوم شروع کنید. مناسب ترین قیمت لباس نظامی بچه گانه را از ما بخواهید.

در شیوه های آموزشی سنتی بر روی بوم نقاشی می شود که البته ممکن است برای مبتدیان گران تمام شود و واقعا ضروری نیست. در واقع من به مبتدیان توصیه نمی کنم که نقاشی روی بوم را شروع کنند و برای تمرین سطوح جایگزین را توصیه می کنم .

چیز های مختلفی وجود دارند که می توانید روی آن ها نقاشی کنید، مثل: مقوا، کاغذ آبرنگ ، سنگ، چوب، کاغذ های قصابی یا بازیافتی و حتی مقوا های غلات. اما قبل از اختصاص بودجه برای تهیه بوم ‌ها و کاغذ های مختلف ببینید آیا کودک یا شاگرد شما نقاشی را دوست دارد یا خیر.

2- چه نوع رنگ هایی باید بخرم؟

رنگ های متنوعی برای نقاشی کودکان در بازار وجود دارد. فقط از رنگ های غیر سمی ایمن و بی خطر که برای کودکان طراحی شده اند ، استفاده کنید.هنگام انتخاب رنگ های مورد نظر باید به سطحی که قصد رنگ آمیزی روی آن را دارید، فکر کنید. رنگ های مخصوص کودکان عبارتند از

آبرنگ، تِمپِرا، اکریلیک، رنگ های انگشتی ، کیک های آبرنگ خشک یا رنگ هایی که به raft colors معروف هستند. برخی قابل شستشو هستند، برخی شفاف هستند و برخی بهتر از بقیه نگهداری می شوند. پس اول سطح مد نظرتان را مشخص کنید تا بتوانید در مورد رنگ ها تصمیم بگیرید.

3-مواد و ابزار نقاشی مورد نیاز

چند ماده و ابزار وجود دارند که توصیه می کنم با آن ها شروع کنید:

  • قلم موها: بهترین اندازه ای که لازم است تا شاگردتان بتواند با آن سطحی که رویش نقاشی می کند را پوشش دهد، انتخاب کنید.
  • پالت: برای نگهداری رنگ ها می توانید یک پالت بسیار ارزان بخرید و یا از پالت های کاغذی یا ظروف قدیمی که بلا استفاده هستند ، استفاده کنید.
  • ظرف شستشو: برای تمیز کردن برس ها و تغییر رنگ.
  • دستمال یا پارچه: برای تمیز کردن سریع.

اگر روی نقاشی کار می کنید که نمی خواهید رنگ ناخالص به آن اضافه شود و لک ایجاد نشود ، از کاغذ روزنامه، روکش میز های پلاستیکی یا کاغذی استفاده کنید.

4-چطور از ایجاد آشفتگی پیشگیری کنیم

اگر اولین جلسه ای است که نقاشی را آموزش می دهید، به شما توصیه کنم با یک پروژه نقاشی بسیار کوچک شروع کنید. کاغذتان بیشتر از 5×5 نباشد.

از برس و قلم مو های کوچک تر استفاده کنید و رنگ بسیار کمی را در پالت هایتان بریزید. این روش برای یادگیری اصول اولیه کار با ابزار کودکان عالی است. مدتی طول می کشد تا بتوانید یک کلاس نقاشی و طریقه کار شاگردان با ابزارهای شان را مدیریت کنید.

اگر نقاشی در مقیاس کوچک انجام شود، آشفتگی و آلودگی ها کم تر و قابل کنترل تر خواهد بود. وقتی چند جلسه را پشت سر گذاشتید، اندازه پروژه را افزایش دهید. من به هزاران والدین و معلم در سراسر جهان این ترفند را آموزش دادم و بازخورد های خوبی دریافت می‌ کنم.

5- بهترین مکان برای راه اندازی یک فضای نقاشی

اولین جلسات نقاشی باید روی یک سطح میز صاف انجام شود. مطمئن شوید که کودک می تواند بدون این که از جایش بلند شود، به همه ابزار هایش دسترسی پیدا کند.

شاید بد نباشد اولین جلسات را در خارج از خانه برگزار کنید تا نگرانی تان از بابت آشفتگی و کثیفی برطرف شود.اگر در محیط بسته یا داخل خانه تان هستید، بچه ها را در منطقه ای مستقر کنید که اگر رنگ به اطراف نشت کرد، به راحتی قابل تمیز کردن باشد و دغدغه ای نداشته باشید.

6- تکنیک های اولیه نقاشی برای آموزش به کودکان

صرف نظر از این که کودکان در کلاس های پیش دبستانی یا ابتدایی هستند یا خیر ، با این مهارت های اولیه نقاشی شروع می کنند:

  • فرو بردن قلم مو در پالت
  • ضربه زدن با قلم مو
  • فرو بردن مجدد قلم مو در رنگ
  • ترکیب دو رنگ با هم
  • آموزش تمیز کردن قلم مو

کودکان پیش دبستانی قادر به ریختن یا جدا نگه داشتن رنگ ها در پالت ها نیستند. اگر بچه ها نتوانند این اصول را یاد بگیرند ، اشکالی ندارد. بهتر است به بچه ها اجازه دهید این مهارت ها را به آرامی انجام دهند و با بازی و سرگرمی کلاس های نقاشی را سپری کنند.

توصیه می کنم برای این سنین، با یک یا دو رنگ شروع کنید. کودکان دبستانی می توانند این کارها را به صورت خودکار تمرین کنند ، زیرا آن ها در مهارت های حرکتی دقیق و ظریف تر ؛ بسیار پیشرفته تر هستند. برای خرید لباس نوپو بچگانه کافیه از بخش سایز، اون سایزی که مد نظرتون هست رو انتخاب کنید ، بعد روی دکمه “افزودن به سبد خرید” کلیک کنید

به کودکان اجازه دهید تا آن چه می خواهند نقاشی کنند را انتخاب کنند. نقاشی تصاویر واقع گرایانه به سال ها تمرین نیاز دارد. انتظار انجام تکنیک های نینجا ون گوگی نداشته باشید و بگذارید بچه ها از کارشان لذت ببرند.

نکات مهم آموزش نقاشی به کودکان

 

1. مداد و پاک کن را ممنوع کنید

شاید خشن به نظر می­رسد، درست است؟ اما رک و بی پرده باید بگوییم؛ دلیل آن کاملاً علمی است. به این دلیل که سرنخ­های مداد کوچک، نقاشی­های کوچک را دنبال می­کنند. اگر کودکی مجبور به کشیدن پرتره باشد، استفاده از مداد، مطمئناً منجر به ناامیدی خواهد شد؛ زیرا، در سایز آن با مشکل مواجه می­شود، رنگ کردن نقاشی ریز سخت است و …

دلیل دیگر هم این هست که طرح اولیه مداد را می‌توان پاک کرد که منجر به حدس زدن دوم می‌شود. این امر، باعث پاک‌ کردن های زیادی می‌شود که احتمالا کودک را به بیراهه رفتن و به اشتباه افتادن، سوق می­دهد.

استفاده از کاغذهای روغنی و یا شابلون­ها به کودک اجازه می­دهد تا در تایم کمتری نقاشی خودش را خلق کند؛ اما این امر، یک نوع تقلب بوده و ذهن کودک را تنبل و امر یادگیری کودک را مختل می­کند.

2. رنگ را روی کاغذ مخلوط کنید!

به کودک یک رنگ و یک ظرف جداگانه بدهید و آن­ها می­توانند ساعت­ها سرگرم شوند و وقت خود را صرف مخلوط کردن رنگ­ها کنند تا رنگ مناسب را پیدا کنند. به این ترتیب، ذهن کودک شما نیز خلاق می­شود و در نقاشی خود از هنر ذهن خود برای ترکیب و بدست آوردن رنگ جدید استفاده می­کند. در واقع به جای ماهی دادن به کودک، ماهی گیری را یاد می­دهیم و او خلاقیت و ذهنش در جهت مناسب به کار گرفته می­شود.

3. از لباس­های نقاشی و پیش بند چشم پوشی کنید

جمع‌آوری لباس‌ها، پوشیدن آن‌ها و نظم زیاد، ممکن است باعث دل زدگی و یا خسته کننده شدن فرآیند برای دلبندتان شود. بگذارید کودکان غرق در کار خود شوند و به آن عشق بورزند و بعدها، در مراحل بعدی سنی و آموزشی، نکات بهداشتی و غیره را یاد بگیرند؛ زیرا پافشاری شما در این امر، ممکن است همه چیز را خراب کند.

4. زمان کافی بدهید

در این بخش منظور این است که کودک را بدون هیچ نهی و دستور یا درخواستی به حال خودش و در آرامش رها کنید تا در هنر و نقاشی خود غرق شود و به فعالیت و خلاقیت مشغول شود یا به عبارتی، سرگرم دنیای خود و نقاشی باشد.

5. موضوع سرگرم کننده انتخاب کنید

در این بخش باید در انتخاب نقاشی خود به کودکانمان خلاقیت به خرج دهیم. یعنی باید موضوع نقاشی داده شده، جذاب و سرگرم کننده باشد تا کودکمان، غرق در جذابیت نقاشی خود و ترغیب به یادگیری و تلاش برای کشیدن نقاشی شود.

6. بگذارید اشتباه کند

آزمون و خطا بخشی از یادگیری هستند؛ به خصوص در بحث هنر و درمبحث­‌های یادگیری. در اصل می­توان گفت فلسفه هنر و وجود آمدن بسیاری از کارها، آزمون و خطا بوده. به این معنی که بر فرض مثال، کودک شما با آزمودن و خطا کردن در رسم یک طرح نقاشی، می­تواند به آن طرح و یا روش­‌های طراحی آن ماهر شود.

7. ابزار مناسب و با کیفیت

گاهی اوقات عدم موفقیت فرزند ما یا به مشکل خوردن در یادگیری و طراحی او، فقط دلیل بر نقص استاد او و یا منابع مورد استفاده در یادگیری فرزند ما نیست؛ گاه ممکن است مشکل از ابزارها و وسایل طراحی و نقاشی نامناسب و یا بی کیفیتی باشد که ما در اختیار فرزندمان قرار داده­ایم. این امر، از این رو که موجب دلزدگی و ناامیدی فرزندمان در یادگیری می­شود، بسیار جدی است.

8. نکات ایمنی

با در نظر گرفتن تمامی زیبایی­ها و خوبی­های نقاشی کردن برای فرزندانمان، نباید از این امر و حقیقت مهم دریغ کرد که بسیاری از مواد مورد استفاده در نقاشی، از مواد شیمایی تشکیل شده اند. اگر در استفاده کودکانمان از آن­ها، آموزش­ها و نکات و جلوگیری­های مناسب در نظر گرفته نشود، می­تواند آسیب­های جدی به فرزندانمان وارد کند.

9. منابع اشتباه

یکی از مهم ترین و اساسی ترین نکات در یادگیری نقاشی به فرزندانمان، انتخاب اساتید و یا منابع آموزشی اشتباه و غیر حرفه­ای است که حتی با رعایت تمامی نکات فوق، می­تواند فرزند ما را آزار دهد و به بیراهه بکشد. لیکن، باید در انتخاب منبع آموزشی کودک خود آگاه باشیم و دقت به خرج دهیم. لباس پلیس بچه گانه در کرج در اندازه های مختلف و با بالاترین کیفیت آماده ارسال به مشتریان عزیز است.

نمایش بیشتر

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا