نقشه ارمنستان و کشورهای همسایه

سفر به سرزمین کوه ها و تاریخ: نقشه ارمنستان و همسایگانش

همیشه دوست داشتم به جایی سفر کنم که گذشته اش در هر گوشه اش نفس بکشه جایی که کوه ها بزرگ و با شکوه باشن و مردمش با صمیمیت و محبت ازت استقبال کنن. یه جایی مثل ارمنستان!

ارمنستان یه کشور کوچیک در قلب قفقاز هست که از شمال با گرجستان از شرق با آذربایجان از جنوب با ایران و از غرب با ترکیه همسایه هست. با اینکه کوچیکه اما تاریخ و فرهنگ غنی و زیبایی طبیعی فوق العاده ای داره.

یک سفر پر از هیجان به سرزمین ارمنستان

با شنیدن اسم ارمنستان ذهنم پر از تصاویری از کوه های بلند کلیساهای کهن صومعه های سنگ تراشیده و مردم مهربون و با صفا می شه.

همیشه یه حس جذاب و عجیب به این کشور داشتم انگار یه ارتباط عمیقی با این سرزمین دارم. شاید به خاطر تاریخ مشترک ایران و ارمنستان باشه شاید به خاطر فرهنگ غنی و متنوعش باشه و یا شاید به خاطر انرژی مثبت و مرموز این سرزمین باشه.

نقشه راه: مسیری برای کشف ارمنستان

اولین کار برای هر سفر مطالعه نقشه و برنامه ریزی هست. نقشه ارمنستان یه مثلث کوچیکه با کوه های بلند که حدود ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارن.

یerevan پایتخت ارمنستان در مرکز کشور قرار داره. از شمال به جنوب و از غرب به شرق کلی شهر و روستای زیبا هست که هر کدومشون داستانی برای گفتن دارن.

سفری به یِرِوان: پایتخت تاریخ و مدرنیته

یِرِوان یه شهر جدید و زیبا هست که یه مخلوط جذاب از تاریخ و مدرنیته هست. خیابان های شلوغ ساختمون های زیبا و کافه های شیک یه طرف و کلیساهای کهن موزه ها و ساختمون های سنتی یه طرف!

کلیسای جامع گریگور روشنگر یکی از نمادهای شهر یِرِوان هست. این کلیسای فوق العاده زیبا با گنبد طلایی و معماری سنتی ارمنی چشم هر بیننده ای را مُسحور می کنه.

میدان جمهوری هم یکی از مکان های قشنگ و پر انرژی یِرِوان هست که با فواره های زیبا ساختمون های سنتی و جوی پر انرژی اش تجربه ای فراموش نشدنی رو برای شما به ارمغان می آره.

سفری به دل طبیعت: کوه ها دریاچه ها و صومعه ها

بعد از یِرِوان وقتشه به دل طبیعت ارمنستان بزنیم. کوه آرارات با ارتفاع ۵۱۳۷ متر بلندترین قله ارمنستان و یکی از نمادهای مهم این کشور هست. هرچند قله این کوه در ترکیه قرار داره اما از ارمنستان هم نمای فوق العاده زیبایی از اون دیده می شه.

دریاچه سوان یکی از جذاب ترین مکان های ارمنستان هست که با آب نیلگون و نمای فوق العاده زیبای کوه ها تجربه ای فراموش نشدنی رو برای شما به ارمغان می آره.

صومعه نوروانک یکی از شگفت انگیزترین مکان های ارمنستان هست که در کنار یه دره عميق قرار گرفته و با نمای فوق العاده زیبای طبیعت و معماری استثنایی خودش هر بیننده ای رو مُسحور می کنه.

سفری به دل تاریخ: کلیساها و صومعه های باستانی

ارمنستان یه کشور پر از تاریخ و فرهنگ هست که با کلیساهای باستانی و صومعه های سنتی خودش شما رو به سفر در زمان می بره.

صومعه خور ویرپ یکی از قدیمی ترین کلیساهای ارمنستان هست که در نزدیکی شهر یِرِوان قرار داره و با معماری استثنایی خودش نمونه ای فوق العاده از هنر باستانی ارمنی هست.

صومعه گرگارد هم یکی از مکان های مقدس و زیبا ارمنستان هست که در ارتفاعات کوهستان قرار گرفته و با نمای فوق العاده زیبای طبیعت و معماری باستانی خودش تجربه ای فراموش نشدنی رو برای شما به ارمغان می آره.

سفری به دل فرهنگ: موسیقی رقص و غذاهای لذیذ

موسیقی و رقص ارمنی هم از جمله عوامل جذاب این کشور هست. موسیقی ارمنی با ملودی و صدای خاص و احساس برانگیزش روح شما رو نوازش می کنه.

غذاهای ارمنی هم از جمله عوامل جذاب این کشور هست که با طعم و بوی خاص و مُتنوعش تجربه ای فراموش نشدنی رو برای شما به ارمغان می آره.

کباب ارمنی یکی از مهم ترین غذاهای این کشور هست که با طعم و بوی خاص و مُتنوعش حواس شما رو مُسحور می کنه.

لاچماجون هم یه پیتزا ارمنی هست که با نان تنور و مواد اولیه طبیعی و مُتنوعش تجربه ای فراموش نشدنی رو برای شما به ارمغان می آره.

سفری به دل همسایگان: قفقاز و خاورمیانه

ارمنستان در قلب قفقاز قرار گرفته و با کشورهای گرجستان آذربایجان ایران و ترکیه همسایه هست. هر کدوم از این کشورها با فرهنگ و تاریخ مُتفاوت خودشون تجربه ای جدید رو برای شما به ارمغان می آرن.

گرجستان با طبیعت زیبا و شراب خوشمزه اش آذربایجان با بافت سنتی و تاریخ غنی اش ایران با فرهنگ کهن و غذاهای لذیذ اش و ترکیه با معماری باستانی و غذاهای مُتنوع اش هر کدومشون یه جهان جدید رو به شما معرفی می کنن.

تجربه شخصی من از سفر به ارمنستان

من برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ به ارمنستان سفر کردم. سفر من با پرواز به یِرِوان شروع شد و با استقبال گرم و مهربون مردم این کشور شروع شد.

اولین چیزی که تو یِرِوان به چشمم اومد آرامش و انرژی مثبت این شهر بود. ساختمون های قدیمی و جدید در کنار هم یه هارمونی زیبا ایجاد کرده بودن.

بعد از یِرِوان به سمت کوه ها و دریاچه ها حرکت کردم. طبیعت ارمنستان واقعاً شگفت انگیز بود و هر گوشه اش یه نمای زیبا رو به من ارائه می داد.

نکات مهم برای سفر به ارمنستان

  • بهترین فصل برای سفر به ارمنستان بهار و پاییز هست. در این دو فصل آب و هوا مطبوع هست و می تونید از زیبایی طبیعت ارمنستان به بهترین شکل لذت ببرید.
  • ارمنستان یه کشور امن و امن هست اما همیشه مراقب وسایل خودتون باشید.
  • ارمنی ها مردم مهربون و مهمان نواز هستن. نگران زبان نیباشید چون خیلی از ارمنی ها به انگلیسی تسلط دارن.
  • ارمنستان کشور ارزان قیمتی هست. هزینه سفر به ارمنستان نسبت به کشورهای اروپایی کمتر هست.
  • ارمنستان یه کشور کوهستانی هست. اگر به پیاده روی و کوهنوردی علاقه دارید ارمنستان برای شما مناسب هست.

پاسخ به پرسش های متداول

آیا برای سفر به ارمنستان نیاز به ویزای دارم؟

نه برای شهروندان ایرانی نیاز به ویزای ورودی نیست و می تونید با گذرنامه معتبر به مدت ۹۰ روز بدون ویزای ارمنستان را بازدید کنید.

بهترین روش برای سفر به ارمنستان کدام هست؟

بهترین روش برای سفر به ارمنستان پرواز مستقیم از ایران به یِرِوان هست.

چه نوع لباس برای سفر به ارمنستان مناسب هست؟

به علت آب و هوای متنوع ارمنستان بهترین راه برای انتخاب لباس این هست که پوشاک لایه لایه به همراه داشته باشید. لباس راحت و سبک برای پیاده روی و کوهنوردی نیز فراموش نکنید.

نتیجه گیری

ارمنستان یه کشور زیبا و غنی هست که با طبیعت بکر تاریخ کهن فرهنگ غنی و مردم مهمان نواز اش تجربه ای فراموش نشدنی رو برای شما به ارمغان می آره.

سفر به ارمنستان به شما این امکان رو می ده که با یه فرهنگ مُتفاوت آشنا بشید و با تاریخ و فرهنگ این سرزمین پر از عظمت آشنا بشید.

از سفر به ارمنستان لذت ببرید!

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا