برترین های کسب و کارپزشکی

نکاتی که باید در ماه هفتم بارداری رعایت کنید

در ماه هفتم بارداری ترشحات واژن تقریبا سفید و غلیظ می‌ شود و سینه‌ ها شروع به نشت آغوز می‌کند. سوزش سر دل در این ماه بسیار رایج است. نوزاد در حال رشد، بر دیافراگم، کبد،‌ معده و روده فشار می‌آورد و اضافه وزن می‌تواند حتی کمردرد هم ایجاد کند. کودک ریه‌های شما را هم تحت‌فشار قرار داده و باعث احساس تنگی نفس می‌شود. احساس درد ممکن است در قفسه سینه و لگن خاصره نیز وجود داشته باشد.

برای حفظ سطح انرژی و افزایش استقامت هنگام زایمان باید مراقب تغذیه و ورزش‌تان باشید. فعالیت‌های فیزیکی مانند شنا در اواخر دوران بارداری بسیار مناسب است هرچند نباید این فعالیت بیش از حد باشد.  مسافرت در این ماه به هیچ عنوان جایز نیست و معمولا هیچ پزشکی گواهی پرواز به مادری که 7ماهه باردار است، نمی‌دهد.  این ماه در عین اینکه می‌تواند ماهی پر از آرامش برای مادر و کودک باشد، ممکن است شما را نگران کند که نکند زایمان زودرس داشته باشید.

Points to follow in the seventh month of pregnancy

علائم و نشانه‌های زایمان زودرس

  • بیش از 5 انقباض در ساعت
  • وجود خون روشن از واژن
  • ورم صورت یا دست‌ها
  • درد هنگام ادرار
  • درد شدید یا طولانی‌مدت معده
  • استفراغ حاد یا مداوم
  • ترشح ناگهانی مایع آبکی از واژن
  • درد در پایین کمر
  • فشار شدید لگن

هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته 27 بارداری وزن سالم حدود 7 تا 13 کیلوگرم است. اگر افزایش وزن در هر هفته بیش از 1 کیلوگرم  باشد، پزشک کاهش سرعت را توصیه می کند. اگر دوقلو باردار هستید، احتمالا وزن بیشتری حدود 13 تا 20 کیلو خواهید داشت. در هفته 27 بارداری ضربات شدیدی را حس می کنید.

تغییرات در هفته 27 بارداری

 تغییراتی که در این هفته در بدن اتفاق می افتد عبارتند از :

درد در قفسه سینه و تنگی نفس باعث ترسیدن شما می شود. اما نگران نباشید. این مسئله به خاطر بزرگ شدن رحم و کشیده شدن قفسه سینه است.

– جنین با سرعت زیادی در رحم رشد می کند. با رشد جنین و رحم فضای لازم برای ریه ها کم می شود. گاهی در هنگام انجام فعالیت های ساده دچار تنگی نفس می شوید. آرام باشید و نفس عمیق بکشید.

– اندازه شکم به قدری است که می توانید به راحتی وظایف روزانه را انجام دهید و به راحتی بخوابید.

– پوست شما کشیده می شود و به زودی احساس خارش در پوست خواهید داشت. سعی کنید پوست را مرطوب نگه دارید و لباس هایی نپوشید که باعث خارش بیشتر پوست شوند.

– از حمام آب داغ اجتناب کنید و از صابون هایی که پوست را خشک می کنند استفاده نکنید.

– در هنگام بیداری به قدری خسته هستید که دوست دارید باز هم بخوابید. اما هنگامی که دراز می کشید نمی توانید بخوابید. بهترین راه در این شرایط بلند شدن و انجام کاری است که باعث خوابیدن شما شود. دراز کشیدن همیشه به شما کمک نمی کند.

سایر تغییرات در این هفته عبارتند از:

  1. رشد رحم
  2. تغییر در حجم خون
  3. خواب ها
  4. اعصاب
  5. کوبیده شدن دنده ها
  6. احتمال درد زایمان زودرس

وضعیت جنین درهفته 27 بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری رشد و افزایش وزن کودکتان ادامه دارد. پلک هایش را قادر است باز و بسته کند. پوست فرزندتان هنوز هم خیلی نازک و چروکیده است. هرچه فرزندتان بیشتر رشد کرده و چربی زیرپوستی انباشته تر میشود، وریدها کمتر قابل رویت هستند و بدن فرزندتان پرتر می شود.

حقایقی در مورد فرزند شما در هفته 27 بارداری

  • در هفته ی 27 بارداری کودک شما 37 سانتیمتر طول دارد و وزن آن حدود 884 گرم است.
  • جنین شما برای اولین بار در حال حاضر چشم های خود را باز می کند و مژه ها شکل گرفته اند.
  • جنین شما شروع به حرکات تنفسی میکند، حتی اگر ریه هایش هنوز اکسیژن دریافت نکنند.
  •  جنین نزدیک به 15٪ چربی در بدن خود دارد، اما تا زمانی که متولد می شود، این چربی به 30٪ افزایش می یابد.
  •  ضربان قلب کودک شما چنان قوی است که ممکن است همسرتان بتواند آن را بشنود.

سونوگرافی جنین در هفته 27 بارداری

هشدارهای هفته 27 بارداری

بسیاری از متخصصان می گویند که پس از سه ماهه اول بارداری، استفاده از رنگ مو و ابرو کاملاً  نا به جا است، زیرا مواد شیمیائی آن می توانند از طریق پوست وارد خون شده و آن را مسموم کنند، هر چند که مدت قرار داشتن آن روی پوست کوتاه باشد. اگر می خواهید این کار را انجام دهید، قبل از آن حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

تغذیه هفته 27 بارداری

هم زمان که به 3 ماه سوم بارداری نزدیک می‌شوید، باید به اضافه وزن خود نیز دقت کنید. باید مواد غذایی انتخاب کنید که برای شما و رشد کودک‌تان مناسب باشد.

ورزش هفته 27 بارداری

ورزش‌ های منظم و مستمر در طی دوران بارداری شما را سر حال نگه می دارد، اما ممکن است برای عده ای از خانم‌های باردار که مشکلات یا عوارض دوران بارداری دارند، مشکل ساز شود. در صورت داشتن فشار خون بالا، قبل از انجام هر ورزشی حتماً با پزشک خود مشورت کنید. خانم‌هایی که به هر دلیلی انتظار وضع حمل زود هنگام را دارند نیز باید در ورزش کردن دقت کنند، زیرا ممکن است برای آن‌ها مشکل ساز شود. ورزش، برای خانم‌هایی که در این دوره از بارداری دچار خونریزی‌های رحمی هستند نیز ممکن است مناسب نباشد.

هفته سی ام بارداری

در هفته سی ام بارداری نوزاد شما تقریباً 1.4 کیلوگرم وزن دارد این در حالی است که شاید شما درگیر نوسانات خلقی، وسواس در ظاهر جدید خود و خستگی های بدنی و فکری باشید. اکنون شما باید بتوانید حرکات کودک خود را به خوبی حس کنید. به ضرباتی که کودکتان با آرنج یا پایش می زند توجه کنید و اگر احساس کردید که فعالیت کودکتان کم شده است به پزشک خود خبر دهید.

شکمتان با بزرگ شدن جنین در حال تغییر است. زمانی که سر فرزندتان رو به پایین قرار میگیرد ممکن است متوجه تغییر شکل شکمتان شوید.  اگر شکمتان میخارد با یک مرطوب کننده خوب آن را ماساژ دهید. مجموع افزایش وزن هفته 30 بارداری باید حدود 8 تا 11 کیلوگرم باشد. با این حال، اگر دوقلو باردار هستید، ممکن است بیشتر از 11 تا 18 کیلوگرم باشد. ارتفاع طول سرویکس یا دهانه رحم باید حدود 28 تا 32 سانتیمتر باشد.

‌هفته ۲۷ بارداری چگونه است؟

در هفته ۲۷ بارداری شما در آخرین هفته سه‌ماهه دوم حاملگی هستید. بر اساس در این هفته اتصالات عصبی جدید در مغز جنین ایجاد شده است. جنین برای حرکات تنفسی تمرین می‌کند و ماهیچه‌ها برای تنفس بعد از تولد آماده می‌شوند.

در هفته بیست و هفتم بارداری باز هم به وزن شما اضافه می‌شود. با رشد رحم مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ افزایش پیدا می‌کند. باید برای کاهش این مشکلات رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید و آب بیشتر بنوشید. شما دیگر نباید به پشت بخوابید، زیرا خوابیدن به پشت از هفته ۲۸ بارداری احتمال مرده‌زایی را دوبرابر می‌کند. همچنین برای مادر نیز عوارضی دارد.

تغییرات بدن در هفته ۲۷ بارداری

تا دو هفته قبل رحم شما به اندازه یک توپ فوتبال بود. اما در این هفته رحم به اندازه یک توپ بسکتبال می‌شود و فضای بیشتری را اشغال کرده است. از هر ۴ زن باردار، ۳ نفر دچار تورم به‌ویژه در مچ پا و دست‌ها می‌شوند. رحم به دنده‌های شما هم فشار وارد می‌کند و ممکن است دچار درد دنده شوید.

پف‌ کردن بدن در این مرحله از بارداری کاملا طبیعی است. توصیه می‌شود انگشترهای خود را در بیاورید و کفش‌های بزرگ‌تر تهیه کنید. از هر ۴ زن باردار، ۳ نفر دچار تورم به‌ویژه در مچ پا و دست‌ها می‌شوند.

آزمایش های هفته ۲۷ بارداری

در این هفته شما آزمایشی نخواهید داشت و ویزیت بعدی در هفته ۲۸ بارداری انجام می‌شود. در شرایط خاص ممکن است پزشک در هفته بیست و هفتم بارداری آزمایش‌هایی را تجویز کند. به‌عنوان‌ مثال برای بررسی وضعیت جنین سونوگرافی تجویز شود یا به دلیل بروز علائم فشار خون بالا، آزمایش‌هایی لازم باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۲۷ بارداری جنین حدود ۲۴٫۵ سانتی‌متر می‌شود. وزن جنین به حدود ۱۰۰۰ گرم می‌رسد و ماهیچه‌های جنین قوی‌تر شده‌اند، به همین دلیل لگد زدن جنین را بهتر احساس می‌کنید. ریه‌ها در حال‌ رشد هستند و جنین حرکات تنفسی را تمرین می‌کند.

رحم شما در هفته بیست و هفتم بارداری اندازه یک توپ بسکتبال می‌شود. با رشد رحم ممکن است دچار کمردرد، درد دنده و مشکلات گوارشی شوید. در این هفته بدن شما پف می‌کند و ممکن است مچ پا و دست‌ها متورم شود. این عارضه طبیعی است و بعد زایمان از بین می‌رود. در ماه‌های آخر بارداری بواسیر شایع است. هموروئید به دلیل یبوست و فشار به وریدهای راست‌روده ایجاد می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا