برترین های کسب و کارصنعت و تجارتلوازم خانگی

نگهداری از خودرو در تابستان

گرمای تابستان و نور آفتاب می‌تواند به ماشین آسیب بزند. گاهی این آسیب موجب استهلاک خودرو می‌شود. گاهی هم سیستم موتوری ماشین را به هم می‌ریزد. در هر صورت می‌تواند خطرآفرین باشد. چون می‌تواند در کنترل آن تأثیر داشته باشد. در واقع، اگر ماشین خوب کار نکند احتمال تصادف بیشتر است. به همین دلیل در این مقاله به نگهداری از خودرو در تابستان پرداخته شده است. چون اگر از ماشین مراقبت شود کمتر آسیب می‌بیند و بهتر کار می‌کند.

نکات مهم در نگهداری خودرو در گرما

در ادامه چند مورد از مهمترین ترفندها برای نگهداری خودرو در گرما ذکر شده است. این موارد را به ذهن بسپارید و رعایت کنید تا خودروی شما بهتر کار کند.

1 .لاستیک‌ها و مشکلات‌شان در هوای گرم

هوای گرم تابستان لاستیک‌ها را خراب می‌کند. چون گرمای تابستان و اصطکاک با سطح زمین لاستیک را خشک می‌کند. همین خشکی سبب می‌شود لاستیک ترک ترک شود. لاستیک‌های خراب در اختلال ایجاد می‌کنند. این موضوع می‌تواند منجر به تصادف شود. به همین دلیل لاستیک‌ها در گرمای تابستان به مراقبت نیاز دارند. یک راه‌حل ساده برای نگهداری لاستیک، استفاده از نیتروژن است. نیتروژن، در مقایسه با باد معمولی خنک‌تر است. همین خنکی باعث می‌شود لاستیک در گرمای تابستان مقاومت خود را از دست ندهد.

2 .از سایبان استفاده کنید

از سایبان برای شیشۀ ماشین استفاده کنید. سایبان اجازه نمی‌دهد نور خورشید مستقیم به داخل خودرو بتابد. همین موضوع گرمای زیاد را تا حدی کاهش می‌دهد. البته استفاده از برچسب‌های دودی هم می‌توانند مؤثر باشند.بعد از اینکه داخل ماشین نشستید شیشه‌ها را کمی باز کنید. این کار هوا را در داخل ماشین به جریان می‌اندازد. به همین راحتی می‌توانید چند درجه گرمای هوا را کم کنید.

.3 تأثیر گرما بر دسته سیم

گرمای شدید و عبور جریان برق از دسته سیم در برخی موارد ممکن است باعث آتش‌سوزی شود. بنابراین باید سیستم خنک‌کنندۀ ماشین خوب کار کند. چون این تنها راه خنک نگه داشتن دسته سیم است.

.4رابطۀ مراقبت از خودرو در تابستان با سیستم خنک‌کنندۀ موتور

موتور خودرو همیشه حرارت زیادی تولید می‌کند. حالا اگر گرمای تابستان هم باشد شدت این حرارت بیشتر خواهد شد. بنابراین برای مراقبت از خودرو در تابستان باید سیستم خنک‌کنندۀ موتور خوب کار کند. تنها راه برای خنک نگه داشتن موتور سیستم خنک‌کننده است. به همین دلیل لازم است در ابتدای فصل گرما دمای سیستم خنک‌کننده را تنظیم کنید. اگر سیستم خنک‌کنندۀ موتور خوب کار کند دسته سیم هم کمتر آسیب می‌بیند.

.5 سیستم کولر خودرو را کنترل کنید

همان طور که هر سال با شروع گرما کولرهای خانگی را چک می‌کنیم باید مراقب کولر ماشین هم باشیم. سرویس‌های شامل شارژ گاز، تعویض تسمه کولر، و تعویض فیلتر خشک‌کن هوای کولر می‌شود. بر اساس یک باور قدیمی گفته می‌شد که روشن‌بودن کولر دمای موتور را بالا می‌برد. همین موضوع باعث می‌شود مصرف سوخت ماشین افزایش پیدا کند.

.6 از واکس خودرو استفاده کنید

یکی از راه‌های مقابله با گرما استفاده از واکس است. ماشین خود را به کارواش ببرید. پس از شستشو بخواهید سطح بدنه را واکس بزنند. این طوری می‌توانید تا حد زیادی از بدنۀ خودرو در مقابل نور آفتاب محافظت کنید.

راهکارهای نگهداری از خودرو در تابستان

تابستان فصل سفرهای خانوادگی با خودروهای شخصی است، سفر در دل طبیعتی سبز اما گرم. برای مراقبت از خودرو در برابر این گرما باید نکات خاصی را مدنظر قرار دهید؛ در غیر این صورت گرمای شدید شما را کلافه و خودرو را تخریب می کند. در ادامه شما را با راهکارهای نگهداری از خودرو در تابستان آشنا می کنیم.

.1 تنظیم فشار باد لاستیک ها

اغلب راننده ها به لاستیک ها بی مهری می کنند! آمار نشان می دهد که از هر 10 راننده، 7 نفر آن ها ماشین را به طور مرتب می شویند اما فقط 1 نفر نسبت به تنظیم فشار باد لاستیک ها حساس است. در حالیکه فشار کم یا زیاد باد لاستیک یا فرسودگی آن به  خصوص در تابستان بسیار خطرناک است.

.2تعویض روغن موتور

روغن موتور به کارکرد صحیح موتور و خنک نگه داشتن آن کمک می کند؛ بنابراین تعویض روغن موتور در فصل گرم تابستان الزامی است. در صورتی که سطح روغن موتور پایین رفته، روی آن روغن بریزید. رنگ روغن باید زرد مایل به قهوه ای باشد؛ در غیر این صورت باید روغن را کلاً عوض کنید. به طور کلی به اعتقاد افراد متخصص، روغن موتور را هر 3000 مایل یک بار باید تعویض کرد.

.3بررسی شیلنگ و تسمه

مهمترین اصل در مورد نگهداری از خودرو در تابستان، خنک نگه داشتن موتور است. شیلنگ های متصل به رادیاتور مسئول پمپاژ مایع خنک کننده به داخل موتور هستند و تسمه ها نیز نقشی مهم در راه اندازی کولر ایفا می کنند. بنابراین ترک خوردن یا بریده شدن آن ها منجر به داغ شدن رادیاتور و از کار افتادن کولر می شود. پس با شروع فصل تابستان از صحت و سلامت این دو عنصر اطمینان حاصل کنید.

.4 استفاده از مایع خنک کننده

موتورهای احتراقی در دمای 93 درجه سانتیگراد بهترین کارایی را دارند اما اگر بیش از حد داغ شوند، قطعات فلزی متحرک موتور ذوب و مشکلاتی جدی ایجاد می شود. رانندگی در تابستان و توقف در ترافیک های این فصل منجر به افزایش بیش از حد دمای موتور می شود؛ بنابراین بررسی سطح مایع خنک کننده در تابستان اهمیت بسزایی دارد. مایع خنک کننده باید حاوی ضدیخ و آب به نسبت پنجاه به پنجاه باشد و حداقل هر دو سال یک بار تعویض شود. ضمناً اگر بعد از پارک ماشین متوجه جمع شدن مایع زیر آن شدید، احتمالاً سیستم خنک کنند نشتی و نیاز به تعمیر دارد.

.5بررسی کولر

رانندگی در تابستان بدون کولر واقعاً کلافه کننده است. با توجه به عدم استفاده از کولر در زمستان و بهار، با شروع تابستان حتماً آن را چک کنید تا در صورت نیاز به موقع تعمیر شود.

.6پارک کردن در سایه

پارک کردن در سایه به خنک نگه داشتن خودرو و سرنشینان کمک می کند، مانع از داغ شدن روکش صندلی ها و فرمان می شود و از رنگ بدنه در برابر تابش مستقیم نور خورشید محافظت می کند. همچنین میتوان از آفتابگیر رودری نیز استفاده کرد.

آیا در تابستان هم به ضدیخ نیاز داریم؟

بله، مایع ضدیخ تنها در زمستان کاربرد ندارد. زیرا این مایع وظیفه پیشگیری از جوش آوردن خودرو را هم برعهده داشته و برخلاف تصور اغلب رانندگان، وجود آن در تابستان ضروری است. رانندگی با ماشین و نگهداری از خودرو در تابستان می‌تواند گاهی اوقات با چالش‌هایی همراه باشد. از طرفی هوای گرم مسافرت‌های تابستانی را هم چالش‌برانگیز می‌کند. در هنگام رانندگی در روزهای گرم تابستان هم باید تلاش بیشتری کنید تا تمرکزتان را از روی جاده و مخاطرات آن از دست ندهید.

اصول نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستان

برای اینکه بتوانید در طول سال رانندگی ایمنی داشته باشید و خودرویتان سالم و بدون عیب بماند، باید اصول نگهداری از خودرو در روزهای گرم و سرد را جدی بگیرید. نکات و اصول مراقبت از خودرو در تابستان عبارتند از :

۱مراقبت از باتری

یکی از اصول مهمی است می‌تواند هم هزینه‌های نگهداری از خودرو در تابستان را کاهش دهد و هم رانندگی ایمن‌تری را تجربه کنید. باتری‌های خودرو در زیر کاپوت قرار می‌گیرند و سال‌ها دوام می‌آورند. احتمالا به همین دلیل است که مردم در دمای بالا به آن توجه زیادی نمی‌کنند. عمر باتری‌های خودرو بین ۲ تا ۵ سال، بسته به کیفیت باتری و نگهداری صحیح از آن متغیر است.

دمای بالا، گرما و لرزش‌های خودرو می‌تواند به باتری آن آسیب برساند و در نتیجه باعث خرابی داخلی و شکست شود. برای جلوگیری از چنین وضعیتی، بررسی کنید که آیا باتری به طور ایمن و صحیح وصل شده است یا خیر. اگر نه، آن را محکم کنید تا حداقل لرزش وجود داشته باشد. علاوه بر این، گرمای بیش از حد می‌تواند سطح تبخیر مایع باتری را افزایش دهد. این موضوع می‌تواند باعث خوردگی، به ویژه در پایانه‌ها و قطعات اتصال شود.

۲سطح سیال را بررسی کنید

چندین مایع به صورت هماهنگ کار می‌کنند تا به خنک ماندن خودرو در تابستان کمک کنند. سطح مایعات در خودرو باید تنظیم شود تا از گرم شدن بیش از حد خودرو جلوگیری شود. این امر در طول فصل تابستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون گرما این مایعات را تبخیر می‌کند. خیلی‌ها تمام توجه خود را روی بررسی روغن موتور می‌گذارند ولی روغن‌های گیربکس و ترمز هم باید همراه با روغن فرمان کنترل شوند.

۳از سلامت لاستیک‌های خودرو مطمئن شوید

شرایط جوی گرم، هوای داخل تایرهای خودرو را منبسط می‌کند و خطر ترکیدگی تایرها را بالا می‌برد. در نتیجه با شروع فصل گرم، حتما باد تایرها را تنظیم کنید و را رعایت کنید.

۴مراقب بالا رفتن دمای خودرو باشید

اهمیت زیادی دارد. اگر چه آمپر، در خودروهای جدید کم‌کم در حال حذف شدن است ولی اگر در خودرویتان آمپر وجود دارد، حتما به آن نگاه بیندازید، به‌ خصوص اگر در مناطقی یا آب و هوای گرم رانندگی می‌کنید. اگر هم در هنگام رانندگی دمای خودرو بیش از حد بالا رفت، حتما خودرو را متوقف کنید.

۵ترموستات را باز نکنید

وجود «ترموستات» روی موتور یکی از ضرورت‌های نگهداری از خودرو در فصل گرما است. ترموستات وظیفه به تعادل رساندن دمای موتور را در ساعات اولیه روز به عهده دارد و به خنک کردن موتور در تابستان می‌پردازد. علاوه بر ترموستات نسبت به کارکرد صحیح پمپ خنک کاری، رادیاتور و دیگر بخش‌ها که خودرو را خنک می‌کنند، دقت کنید.

۶مخزن شیشه‌‌شوی را پر کنید

یکی از نکات فنی خودرو در تابستان این است که حتما مخزن شیشه‌شوی را در همه فصل‌ها به ویژه در تابستان پر کنید. از آن جایی که مخزن شیشه‌شوی به موتور نزدیک است و در معرض گرمای زیادی قرار دارد، خالی بودن این مخزن در فصل گرما باعث خشکی، شکنندگی و خرابی این مخزن می‌شود.

۷روغن خودرو را کنترل کنید

در ابتدای فصل تابستان و گرم شدن هوا اگر روغن موتور، جعبه دنده و دیفرانسیل خودرو از نوع زمستانه است حتما آن را تعویض و از روغن‌های مناسب فصل یا چهارفصل استفاده کنید. هر چند سطح روغن خودرو باید در کل سال کنترل شود اما در فصول گرم، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به یاد داشته باشید که اگر روغن موتور در شرایط خوبی قرار داشته باشد به پایین آمدن دمای موتور کمک خواهد کرد.

۸به سلامت رادیاتور اهمیت بدهید

برای نگهداری از خودرو در تابستان و روزهای گرم بهار، قبل از ریختن ضد یخ، ترموستات، پمپ آب، شیلنگ‌ها و در رادیاتور را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار، مسیرهای گردش ضد یخ را بشویید و بدنه بیرونی را با محلول آب و صابون شست‌وشو دهید تا هوا به راحتی از میان پره‌های رادیاتور عبور کند.

9فشار تایر را تنظیم کنید

هر چه هوا گرم‌تر باشد، لاستیک‌های خودرو حساس‌تر خواهند شد. حفظ فشار هوای مناسب می‌تواند از مسائل مربوط به گرمایش جلوگیری کند. مثلا فشار کمتر در لاستیک‌ها می‌تواند باعث انفجار شود. بنابراین فشار باد لاستیک را به طور مرتب چک کنید. هر بار که به پمپ بنزین مراجعه می‌کنید، از تعمیرکار و متخصص خودرو بخواهید که این کار را انجام دهد حتی اگر وقت بیشتری از شما بگیرد.

10سوخت خودرو را بررسی کنید

رانندگی در فصل تابستان به این معنی است که سیستم تهویه مطبوع خودرو تقریبا در تمام مدت کار می‌کند. بسته به عوامل دیگر، این موضوع می‌تواند مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد. بنابراین، در تابستان نسبت به میزان سوخت خودروی خود حساسیت و توجه بیشتری داشته باشید.

11تسمه پروانه را چک کنید

با شروع فصل تابستان، تسمه پروانه را بررسی کنید چون ممکن است دچار پوسیدگی، شکاف، پارگی یا ترک شده باشد. معمولا به ازای هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر باید تسمه پروانه را بررسی کنید.

۱2تهویه مطبوع خودرو در فصل تابستان

سیستم تهویه مطبوع، یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های ماشین شما در فصل گرما است. بنابراین قبل از شروع تابستان، برای نگهداری از خودرو در روزهای گرم، تهویه مطبوع را به طور کامل بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید از خرابی جلوگیری کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا