وضعیت ویزای امریکا برای ایرانیان

رویای امریکا پشت ویزای سخت: سفر به سرزمین فرصت ها از دریچه چشمان یک ایرانی

ایران

همیشه یه چیزی تو وجودمون هست که یه روز به یه کشور دیگه سفر کنیم کشوری با فرهنگ متفاوت زبان متفاوت یه کشور که بتونه یه دریچه جدید به دنیای ما باز کنه. برای خیلی ها اون کشور امریکاست سرزمین رویاها سرزمین فرصت ها سرزمینِ "میتونم هر چیزی که می خوام باشم".

ایران

من هم مثل خیلی ها آرزوی سفر به امریکا رو داشتم. همیشه دوست داشتم با فرهنگ و مردم این کشور آشنا بشم طعم غذاهای امریکایی رو بچشم و از نزدیک "رویای امریکایی" رو تجربه کنم. اما یه مانع بزرگ جلوی این رویا بود: ویزا!

ایران

صدای پای "ویزای توریستی" در گوشم :

اولین بار که درخواست ویزا دادم همه چیز مثل یه غبار نامعلوم به نظر میرسید. با خودم فکر می کردم این همه فرم و سوال و مدارک چطور میتونه یه سفر ساده رو اینقدر پیچیده کنه؟ اما به مرور زمان فهمیدم که دریافت ویزای امریکا برای ایرانیان چقدر مشکل و مُهَلّت بر بوده.

رازهای قلب سفارت :

بعد از مطالعه در مورد ویزای امریکا اولین چیزی که به چشم اومد شرایط سخت دریافت ویزا بود. حرفش شروع شد از سابقه سفر مدارک مالی تناسب شغل و وضعیت خانوادگی و در آخر به نگرانی از مهاجرت غیرقانونی ختم شد.

به نظر میشه این شرایط فقط برای ایرانی ها باشه اما واقعیت اینه که کشورهای دیگه مثل سوریه عراق یمن و … هم با مشکلات مشابهی روبرو هستن. از نظر سفارت این شرایط برای حفاظت از امنیت کشور و جلوگیری از ورود افراد غیرقانونی به امریکا ضروری هست.

هزار و یک "نکات" برای دریافت ویزا :

چند تا نکته مهم که در مورد ویزای امریکا باید بدونید:

  • اولین قدم: تهیه فرم DS-160 و پر کردن آن با اطلاعات صحیح و کامل.
  • مدارک لازم: مدارک هویتی مثل پاسپورت و شناسنامه مدارک مالی مثل گواهی حساب بانکی مدارک شغلی و تحصیلی بلیط هواپیما رزرو هتل و نامه دعوتنامه (در صورت وجود).
  • مصاحبه: مرحله مهم و کلیدی که در آن با افسر کنسولی مصاحبه میکنید و او بر اساس شرایط و مدارک شما تصمیم به اعطای ویزا یا رد آن می گیرد.
  • نکات مهم: با لباس مناسب و ظاهری آراسته و با اعتماد به نفس در مصاحبه شرکت کنید. صادق و مستقیم به سوالات پاسخ دهید و از حرف زدن در مورد مهاجرت و اقامت در امریکا خودداری کنید.

تجربه شخصی من:

بعد از چند ماه مطالعه و جمع آوری مدارک و آماده شدن برای مصاحبه روز مصاحبه فرا رسید. با دل شوره و با هر چی لباس مناسب بود رفتم سفارت. تو صف ایستادم به همه چشم دوختم با هر کس که اومد و رفت یه نفس کشیدم. نوبت من شد با دلی که از اضطراب تند میزد رفتم داخل.

افسر با چهره ای بی تفاوت و صدایی خسته سوالاتش رو پرسید. من هم با صدایی لرزان و مملو از ترس و اضطراب جواب دادم. در طول مصاحبه شروع کردم به فکر کردن که مطمئنا ویزای من رد میشه.

و در آخر …

بعد از دو هفته با دلی پرش نتایج ویزای خودم رو چک کردم. با خاطره ناخوشایند مصاحبه انتظار داشتیم که ویزا رد شده باشه. اما با کمک خدا و تلاش خودمون ویزای ما قبول شده بود.

تجربه سفر به امریکا:

با ویزای در دست و با انرژی دو برابر برای سفر آماده شدیم. سفر به امریکا تجربه فراموش نشدنی بود. از قدم زدن در خیابان های شلوغ نیویورک و تماشای مجسمه آزادی و تماشای برج ایفل تا سفر به هالیوود و تماشای ستاره های سینما و قدم زدن در ساحل های زیبای کالیفرنیا و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم امریکا تجربه ای عمیق و منحصر به فرد بود.

حس و حال سفر :

تو خیابان های نیویورک حس داشتم که انگار تو فیلم هستم. صدای اهل نیویورک صدای ماشین ها بوی غذا و رنگی رنگی بودن هر چیز تو خیابان و همه و همه یه حس هیجان انگیز به من میداد.

با مردم محلی آشنا شدیم. بیشترشون خیلی مهربون و خوش برخورد بودن. به چشم دیگه به دنیا نگاه کردم و با فرهنگ های متفاوت آشنا شدم.

نکات مهم برای سفر:

  • هزینه سفر: هزینه سفر به امریکا بالاست پس حتما قبل از سفر به خوبی هزینه های سفر را محاسبه کنید.
  • ویزای توریستی: برای سفر توریستی حداقل یک سال ویزای توریستی لازم هست.
  • بلیط هواپیما: بلیط هواپیما را از سایت های معتبر و با قیمت مناسب رزرو کنید.
  • اقامت: برای اقامت می توانید از هتل ها مهمانخانه ها و یا اپارتمان های اجاره ای استفاده کنید.
  • برنامه ریزی: برای سفر خود برنامه ریزی کنید و مکان هایی را که می خواهید ببینید و تجربه کنید در برنامه سفر خود قرار دهید.
  • زبان انگلیسی: با وجود این که اکثر مردم در امریکا به انگلیسی صحبت می کنند اما دانستن زبان انگلیسی به شما در برقراری ارتباط با مردم محلی کمک خواهد کرد.

جمع بندی:

سفر به امریکا برای من تجربه ای فراموش نشدنی و پر از خاطره و دانش بود. با وجود همه مشکلات و موانع دریافت ویزای امریکا اما برای هر ایرانی که آرزوی سفر به این کشور رو داره سخت نمی شه و امکانش هست.

سوالات و پاسخ ها:

1. آیا دریافت ویزای امریکا برای ایرانی ها واقعا مشکل هست؟

بله دریافت ویزای امریکا برای ایرانی ها به دلیل شرایط ویژه و سختگیرانه امریکا و نیز نگرانی از مهاجرت غیرقانونی مشکل هست.

2. چه نکاتی برای افزایش شانس دریافت ویزای امریکا مهم هست؟

با تهیه مدارک لازم و کامل مصاحبه با اعتماد به نفس و بدون حرف زدن در مورد مهاجرت و اقامت می توانید شانس دریافت ویزای خود را افزایش دهید.

3. مهمترین نکته برای سفر به امریکا چی هست؟

برنامه ریزی و توجه به هزینه سفر مهمترین نکته برای سفر به امریکا هست.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا