ویزای توریستی ترکیه برای ایرانیان

ترکیه رویای آبی به رنگ دریای مدیترانه!

ایران

همیشه یه حس عجیبی به ترکیه داشتم. یه جور حس خاص که انگار یه بخشی از وجودم به این کشور تعلق داره. یه ترکیبی از تاریخ و فرهنگ غنی غذاهای خوشمزه دریای نیلگون بازارهای شلوغ و معماری بی نظیر… خلاصه که یه کشور بی نظیر با جذابیت های مختلف برای هر سلیقه ای!

ایران

اما خب مثل همه ما داستان ویزا و مراحل اداری هم یه چالش بزرگ برای رفتن به این کشور بود. از اونجایی که همیشه دوست داشتم تجربه ی سفر به ترکیه رو از نزدیک لمس کنم تصمیم گرفتم با زحمت مراحل اداری رو پشت سر بذارم و با یه ویزای توریستی پا به این سرزمین جذاب بذارم. حالا میخوام داستان سفر و تجربیاتم رو با شما به اشتراک بذارم و راهنمای کوچیکی برای شما باشم تا با خیال راحت و با یه برنامه ریزی درست ترکیه رو تجربه کنید.

ایران

تجربه شخصی: سفر به قلب آناتولی

هواپیما که به سمت استانبول فرود میومد هیجان من چند برابر شد. توی این سفر استانبول رو برای چند روز به عنوان مقصد اول انتخاب کردم. با قدم زدن توی خیابان های شلوغ و پر از زندگی شهر استانبول حس کردم انگار به یه دنیای جدید با فرهنگ و سبک زندگی متفاوت وارد شدم.

اولین چیزی که توجه منو جلب کرد بوی خوش قهوه و نان تازه بود. همه جا بوی زندگی و شادی به مشام میرسید. با سر زدن به میدان تکسیم و بازار گران بازار با دکه های پر از سرمه و خرده ریز رنگارنگ حس کردم داخل یه فیلم هستم.

بعد از استانبول مقصد بعدی من شهر کاپادوکیا بود. این شهر با صخره های عجیب و غریب و خانه های کنده شده در کوه و بالون های هوا که هر صبح آسمان رو رنگارنگ میکردن یه عالم دیگه بود. در کاپادوکیا میشه حقیقتا حس کرد که زمان به طور کامل متوقف شده.

بعد از کاپادوکیا سفر من به کناره های دریای مدیترانه ادامه پیدا کرد. در شهر آنتالیا با ساحل های شنی و آب نیلگون یه لحظه آرامش و رفاه رو تجربه کردم. در آنتالیا میتونید از تفریحات آبی و خورشید گرفتن در کنار ساحل لذت ببرید. و با پیاده روی توی خیابان های شلوغ و پر از فروشگاه و رستوران یه عالم از رنگ و بوی مختلف رو تجربه کنید.

گرفتن ویزای توریستی ترکیه: قدم به قدم

برای گرفتن ویزای توریستی ترکیه میتونید به صورت آنلاین و یا با مراجعه به سفارت ترکیه در ایران اقدام کنید. اگه از روش آنلاین اقدام میکنید اول از همه لازم ه که وارد سایت سفارت ترکیه بشوید. در این سایت با پر کردن فرم درخواست و ارائه اسناد مورد نیاز میتونید برای ویزای توریستی ترکیه اقدام کنید.

مدارک لازم برای گرفتن ویزای توریستی ترکیه به شرح زیر هستند:

  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • دو عکس ۴×۶ با زمینه سفید و بدون عینک و کلاه
  • فرم درخواست ویزای ترکیه (که میتونید از سایت سفارت دانلود کنید)
  • بلیط هواپیما رفت و برگشت (یا رزرو بلیط)
  • رزرو هتل (یا نامه دعوت نامه از طرف شخص ساکن در ترکیه)
  • گواهی بانکی (با موجودی کافی برای هزینه سفر)
  • بیمه مسافرتی (با پوشش کافی)
  • مدارک شغلی (مثل حکم کار یا گواهی پرداخت مالیات)

بعد از تکمیل مدارک لازم میتونید آنها رو به سفارت ترکیه ارسال کنید. زمان بررسی درخواست ویزای توریستی ترکیه حدود ۵ روز کاری هست. بعد از تأیید درخواست شما میتونید به سفارت ترکیه مراجعه کنید و ویزای خودتون رو دریافت کنید.

هزینه ویزای توریستی ترکیه برای ایرانیان حدود ۶۰ دلار هست. این هزینه در زمان پرداخت ویزا به حساب سفارت ترکیه واریز میشه.

نکات مهم و توصیه ها برای سفر به ترکیه

حالا که همه چیز رو برای سفر به ترکیه آماده کردید چند نکته رو هم به یاد داشته باشید:

  • زبان ترکی در ترکیه زبان رسمی هست اما در شهرهای توریستی مثل استانبول و آنتالیا اکثر مردم انگلیسی صحبت میکنند. یادگیری چند جمله ترکی میتونه تجربه شما رو غنی تر کنه.
  • ترکیه یه کشور مسلمان هست و به رسم و رسوم آنها احترام بگذارید. بهتر هست که در مکان های عمومی پوشش مناسب داشته باشید.
  • در ترکیه یه کمی با مفهوم زمان انعطاف پذیرتر برخورد میشه. پس برای قرارها و ملاقات ها حدود ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت تأخیر رو در نظر بگیرید.
  • ارز رسمی ترکیه لیر هست. قبل از سفر میتونید از بانک یا صرافی لیر ترکیه تهیه کنید. همچنین میتونید در ترکیه از کارت های اعتباری بین المللی استفاده کنید.
  • ترکیه کشوری هست که غذاهای خیلی خوشمزه و فراوانی داره. از طعم واقعی غذاهای ترکیه مثل کباب دونر لازانیا و باقلاوا لذت ببرید. حتما چای ترکی رو هم فراموش نکنید.
  • برای امنیت بیشتر میتونید از کوله پشتی و کیف دوشی کوچک و قابل حمل استفاده کنید. همچنین میتونید از سایت های مختلف اطلاعات مفید در مورد نکات امنیتی در ترکیه رو بدست بیارید.
  • قبل از سفر به ترکیه میتونید با برنامه ریزی و خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل هزینه سفر خودتون رو کاهش بدید. همچنین میتونید با استفاده از سایت های مختلف و برنامه های مسافرتی بهترین جاذبه های توریستی رو کشف کنید.

سؤالات متداول

1. آیا برای سفر به ترکیه باید واکسن خاصی تزریق کنیم؟

خیر برای سفر به ترکیه واکسن خاصی نیاز نیست. اما قبل از سفر حتما با پزشک خود مشورت کنید و واکسن های رو تین که به طور منظم باید تزریق شوند رو بررسی کنید.

2. برای سفر به ترکیه به چه میزان پول نیاز هست؟

هزینه سفر به ترکیه بستگی به مدت سفر نوع اقامت (هتل یا آپارتمان) و نوع سفر (شامل خرید تفریحات و غذا) متفاوت هست. به طور کلی میتونید با حدود ۱۰۰۰ دلار برای یه سفر ۵ روزه به ترکیه برنامه ریزی کنید.

3. آیا در ترکیه به اینترنت دسترسی داریم؟

بله در ترکیه به اینترنت دسترسی آسان هست. در هتل ها کافی نت ها و مکان های عمومی میتونید به اینترنت متصل شوید. همچنین میتونید از سیم کارت های ترکی برای دسترسی به اینترنت استفاده کنید.

ترکیه یه تجربه فراموش نشدنی

سفر من به ترکیه یه تجربه فراموش نشدنی بود. با ترکیه با تاریخ و فرهنگ غنی و زیبایی های طبیعی این کشور آشنا شدم. با مردم مهربان و خونگرم ترک آشنایی پیدا کردم و با غذاهای خوشمزه و متنوع ترک آشنا شدم. هر قسمت از ترکیه یه دنیای جدید و جذاب با هویت خاص خودش رو به من نمایش داد. از حمام های ترکی تا بازارهای شلوغ و از مساجد بزرگ تا کوه های کاپادوکیا و ساحل های نیلگون دریای مدیترانه همه و همه با هم یه تجربه فراموش نشدنی رو برای من ساختن.

اگه به دنبال یه سفر پر از ماجرا و تجربه جدید هستید ترکیه بهترین انتخاب برای شماست. با برنامه ریزی و استفاده از نکات مهم و توصیه هایی که در این مقاله مطرح شد میتونید یه سفر فراموش نشدنی رو تجربه کنید و از زیبایی های ترکیه لذت ببرید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا