بازرگانیبرترین های کسب و کار

پیش بینی کاهش تولید زعفران ایران، باعث افزایش تقاضای مشتریان خارجی این محصول شده است

به نقل از خبر فوری یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی کاهش تولید زعفران ایران، باعث افزایش تقاضای مشتریان خارجی این محصول شده است.

افزایش | ایران

بیژن نوباوه، نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای  اسلامی  اظهار کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی به دنبال شیوه ای  هستیم که تمام منافع کشاورزان و تولیدکنندگان تامین شود و آنها با اشتیاق،  تمایل  به ادامه فعالیت در این حوزه داشته باشند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه در ادامه افزود: زعفران یکی از با ارزش ترین محصولات کشاورزی در ایران است، این محصول با وجود نیاز کمی که به آبیاری و مراقبت دارد از صادرات مهم کشور به شمار می‌رود و  با توجه به کاهش ۲۰ درصدی  سطح زیر کشت زعفران نسبت به سال قبل،  تقاضای خرید این محصول افزایش یافته  و همین موضوع سبب شده است در حال حاضر زعفران هم بالاتر به فروش برسد و قطعا در فصل برداشت هم قیمت آن  بالاتر خواهد رفت و به قیمت جهانی نزدیک تر خواهد شد.

این نماینده  مجلس  شورای اسلامی ادامه داد:  زعفران یکی از محصولات مهم صادراتی کشور است که نقش مهمی در افزایش صادرات غیر نفتی داشته و ارزآوری زیادی نیز برای کشور به همراه دارد.

“با افزایش قیمت زعفران کشاورز خوشحال و اشتغال پابرجا خواهد ماند”

علیرضا بابالو ،  کارشناس حوزه بازار کشاورزی در خصوص افزایش قیمت زعفران در ماه های اخیر گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید محصولات کشاورزی در همه سطوح ، خصوصا افزایش هزینه برداشت و فن آوری زعفران، که یک کار طاقت فرسا است ، زعفران برخلاف کالاهای دیگر شیب ملایمی در افزایش قیمت داشته است و تا رسیدن به قیمت واقعی آن فاصله زیادی دارد.

این فعال حوزه اقتصادی ادامه داد: اگر با دقت هزینه های کاشت، داشت و برداشت زعفران محاسبه شود آنگاه متوجه خواهیم شد که در حال حاضر کشت زعفران برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد و از این رو هرسال سطح کشت این محصول استراتژیک پایین تر از سال قبل است.اگر زعفران به قیمت واقعی خود برسد و افزایش یابد با افزایش قیمت هم کشاورز خوشحال خواهد شد و هم اشتغال پابرجا می ماند و کشاورز تولید خود را با انگیزه مضاعفی ادامه خواهد داد و هم جلوی قاچاق این محصول و سود هنگفتی که به جیب دلالان می رود گرفته خواهد شد.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل باشگاه توسعه کسب و کار یونسکو ایران ادامه داد: به دلیل فاصله قیمت زعفران ایران با قیمت جهانی آن و همچنین قوانین دست و پا گیر صادرات ،حجم زیادی از زعفران ایران بصورت فله از کشور خارج و در کشورهای همسایه بسته بندی و به نام آنها وارد بازارهای جهانی می شود.

وی گفت: افزایش صادرات آن هم صادرات غیر نفتی نشانگر اقتصاد سالم و پویاست و هر چقدر صادرات غیر نفتی ما به ویژه انواع محصولات کشاورزی خصوصا زعفران که زیست گاه آن ایران است افزایش پیدا کند ، فرصت حضور در بازارهای جهانی هم گسترده تر خواهد شد که نتیجه این امر هم شکوفایی اقتصاد کشور و ایجاد درآمد های پایدار است.

بابالو افزود: با نگاهی به سخنان مقام معظم رهبری در چند سال اخیر متوجه می شویم که با توجه به شرایط کنونی کشور ضرورت توجه به صادرات غیر نفتی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم اقتصاد مقاومتی را با تکیه بر توان داخلی و استفاده از تمام ظرفیت های اقتصادی و صنعتی کشور محقق کنیم.

افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان یک راهبرد استراتژیک با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و دوری از خام فروشی مورد توجه همه ارکان نظام است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا