برترین های کسب و کارخانواده

چرا از نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی استفاده میشود

طراحی بسته بندی چیست؟

طراحی بسته‌ بندی (Packaging Design)، به طور خیلی ساده و خلاصه، یعنی ساخت یک بخش خارجی برای محصولات. یک طراح ‌بسته‌ بندی، با استفاده از عناصری مانند رنگ، شکل، متن، مواد و بافت این بخش خارجی را ایجاد می‌کند. بسته‌ بندی امروزه کاربرد‌های بسیار زیادی پیدا کرده‌است؛ از تبلیغات و برندینگ گرفته، تا استفاده‌های ثانویه‌ی پس از مصرف. در حالی‌که در گذشته بسته‌بندی یک موضوع خیلی ساده‌ بوده و تمرکز آن صرفا محافظت از کالای اصلی بوده‌است. دلیل پیدایش و کاربرد اصلی بسته‌بندی هم همین موضوع است. یک بسته‌بندی در صورتی که نتواند از محصول خود به خوبی محافظت کند، بسته‌بندی موفقی نخواهد بود، زیرا فروش خوبی نخواهد داشت.

برای مثال بسته‌ بندی یک آبمیوه را در نظر بگیرید که ظاهر و جلوه‌ی فوق‌العاده جذابی دارد و از لحاظ طراحی گرافیکی کاملا ماهرانه طراحی شده‌است. اما اگر گوشه‌ای از این بسته‌ بندی سوارخ باشد و هنگام مصرف روی لباس شما بریزد، شما دیگر آن محصول را خریداری نمی‌کنید. در نتیجه این آبمیوه شاید در ابتدا بتواند مشتریان را با ظاهرش جذب‌کند، اما در ادامه فروش موفقی نخواهد‌داشت و دچار شکست خواهد‌شد.

نیتروژن استفاده شده در صنایع غذایی چیست؟

نیتروژن گازی طبیعی است که 87 درصد جو زمین را به خود اختصاص داده است. از نیتروژن با نام گاز ازت نیز یاد می شود. 3 درصد از وزن بدن نیز از نیتروژن تشکیل شده است. نیتروژن در بدن برای ساخت پروتئین نیاز است و از این رو گازی کاملا امن به شمار می آید. گفتیم نیتروژن به صورت طبیعی گاز است اما در صورت سرد شدن به شکل مایع نیز در می آید. اولین باز استفاده از ازت با اصلاح اتمسفر در سال 1930 میلادی انجام شد و تا به امروز ادامه دارد و از این شیوه بسته بندی برای نمونه بسته محصول غذایی همچون ماهی، میوه، سبزیجات، چیپس و پفک و … استفاده می شود.

اهمیت استفاده از نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی

مهم ترین دلیل استفاده از نیتروژن در بسته بندی مواد غذایی پیشگیری از فساد زود هنگام مواد غذایی است. در این روش تمام هوای داخل بسته بندی مواد غذایی تخلیه شده و گاز نیتروژن جایگزین می شود. اکسیژن موجود در بسته بندی مواد غذایی فرصت خوبی برای رشد باکتری و قارچ ها است و صنایع غذایی برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی باید هوای داخل بسته بندی ها را با نیتروژن جایگزین کنند.

نیتروژن نه تنها از رشد این باکتری ها و قارچ های پیشگیری می کند بلکه به ثبات شکل ظاهری مواد غذایی نیز کمک می کند. حال این سوال ایجاد می شود که چرا مواد غذایی بعد از خارج شدن از بسته بندی دچار تغییر شکل می شود. دلیل عمده آن وجود رطوبت در هوای قابل تنفس است. این رطوبت هر چند کم در شکل ظاهری مواد  غذایی تاثیر گذاشته و آن را نرم یا سفت می کند. اما بعد از جایگزین کردن هوای محیط با نیتروژن رطوبت موجود در بسته بندی نیز خارج می شود. از این رو هر زمان که بسته مواد غذایی را باز می کنید مواد غذایی همگی تازه و قابل استفاده هستند.

در ضمن بد نیست بدانید که هوای داخل بسته بندی به سالم ماندن شکل ظاهری محتویات نیز کمک می کند. برای مثال عدم استفاده از نیتروژن در بسته بندی چیپس باعث شکسته و خورد شدن آن در بلند مدت خواهد شد.

جنس بسته بندی در کیفیت و جذابیت بسته بندی بسیار تاثیرگذار است. خوانندگان محترم وبلاگ آی فودز با مطالعه این مقاله می توانید با بهترین جنس های بسته بندی برای مشاغل خانگی آشنا شوید.

امروزه با توجه به پیشرفت صنعت های مختلف و نیاز به نیروی کار در کلیه قسمت ها و همین طور با رواج فرهنگ کارهای دورکاری یا کسب و کارهای خانگی، مشاغلی مانند بسته بندی کالاهای مختلف در خانه رونق بسیاری پیدا کرده است. این کسب و کار خیلی راحت و بی دردسر است؛ حتی بعضی افراد خودشان برای خرید تجهیزات مخصوص بسته بندی اقدام می کنند. بعضی نیز با گشتن در وبسایت های کاریابی یا یافتن شرکت هایی که در این حوزه دنبال نیرو هستند، به فعالیت می پردازند.

مزایای استفاده از نیتروژن در بسته بندی برای صنایع غذایی

بدیهی است که همه ما تمایل داریم بعد از باز کردن بسته بندی حبوبات هیچ گونه کرم یا افتی در آن وجود نداشته باشد. ما تمایل داریم بسته بندی سبزیجات خریداری شده ما را کاملا سالم و تازه نگه دارد. اما استفاده از این نحوه بسته بندی تنها برای مصرف کننده سوددهی ندارد، بلکه اصلی ترین فایده برای تولیدکنندگان مواد غذایی است. در صورتی که تولیدکننده در بسته بندی خود از ازت استفاده کنند می تواند از مزایای زیر بهره مند شود:

  • افزایش فروش به دلیل حفظ کیفیت محصولات غذایی
  • کاهش میزان ضایعات تولید
  • عدم نیاز به استفاده از مواد گران قیمت شیمیایی به عنوان نگه دارنده
  • عدم نیاز به فرایند پرتودهی جهت افزایش طول عمر مواد غذایی
  • افزایش زمان انبارداری محصولات
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا