چگونه اقامت آمریکا را بگیریم

آرزوی آمریکایی: سفری به سرزمین فرصت ها

آمریکا

همیشه فکرش رو میکردم یه روز پا تو خاک آمریکا میذارم یه جرعه از هوای آزادیش رو نفس میکشم چشمام رو به آسمان آبی و ابرهای سفیدش می دوزم و می گم "من رسیدم!". احساس یه غریبه ی عاشق یه کودک مشتاق یه پرنده ای که بالاخره لونه اش رو پیدا کرده… . این حس با تمام وجودم وقتی پا تو فرودگاه "جان اف کندی" گذاشتم منو دربرگرفت.

آمریکا

حالا اگه تو هم مثل من "آرزوی آمریکایی" رو تو دلت پرورش می دی و قصد داری به این سرزمین زیبا سفر کنی و شاید حتی اقامت دائم رو به دست بیاری با من همراه شو. من تو این سفر همراهت می شم و با هم راز و رمزهای این موضوع رو کشف می کنیم.

آمریکا

انواع اقامت در آمریکا

اول از همه باید بدونیم که چند نوع اقامت در آمریکا وجود داره. از اقامت توریستی که برای سفر و گردش مناسب هست تا اقامت کار و تحصیل که برای افراد متخصص و دانشجو مناسب هست و البته اقامت دائم که معروف به گرین کارت هست و با دریافت اون می تونید مانند یک شهروند آمریکایی زندگی کنید.

راه های رسیدن به اقامت دائم

اما چطور میشه اقامت دائم رو به دست آورد؟

1. ازدواج با یک شهروند آمریکایی:
اگر با یک شهروند آمریکایی ازدواج کنید میتونید برای دریافت اقامت دائم درخواست بدید. البته این فرآیند مستلزم گذراندن مراحل قانونی و بررسی روابط شما هست و شاید مراحل طولانی تری رو طی کنید.

2. اقامت از طریق کار:
برای دریافت اقامت از طریق کار باید در شغل مورد نیاز کشور آمریکا متخصص باشید و یک شرکت آمریکایی شما رو برای کار در شرکتش حمایت کنه. این فرآیند نیازمند مدارک فنی و مهارتی و همچنین تسلط به زبان انگلیسی هست.

3. اقامت از طریق تحصیل:
اگه در یک دانشگاه معتبر آمریکایی برای دوره کارشناسی ارشد یا دکترا قبول شوید می تونید برای اقامت دائم درخواست بدید. البته باید در مقطع تحصیل خود موفق باشید و بعد از فارغ التحصیلی در شغلی مرتبط با رشته تحصیل خود مشغول به کار شوید.

4. برنامه گرین کارت تنوع:
این برنامه برای کشورهای با تعداد کم مهاجر به آمریکا در نظر گرفته شده و شرایط خاصی رو برای شرکت در این برنامه نیاز داره.

رازهای اقامت در آمریکا

اما این تمام ماجرا نیست. برای موفق شدن در این مسیر باید به نکات کلیدی توجه کنید.

1. شناخت فرهنگ آمریکا:
شناخت فرهنگ آمریکا اهمیت بسزایی در موفقیت شما در این کشور داره. با مطالعه و تحقیق درباره فرهنگ آداب و رسوم و زبان انگلیسی می تونید با جامعه آمریکایی بهتر ارتباط برقرار کنید و خودتون رو بهتر با این فرهنگ جدید سازگار کنید.

2. آشنایی با قوانین و مقررات:
آشنایی با قوانین و مقررات اقامت و مهاجرت آمریکا و همچنین قوانین کار و تحصیل در این کشور از اولویت های شما هست. با استفاده از سایت های مهاجرتی و مشاوره با وکلای مهاجرتی میتونید از قوانین و مقررات به روز اطلاع پیدا کنید و با اطمینان قدم بردارید.

3. تسلط به زبان انگلیسی:
تسلط به زبان انگلیسی برای ارتباط روزمره و همچنین تحصیل و کار در آمریکا ضروری هست. با شرکت در کلاس های زبان انگلیسی و مطالعه زبان می تونید به تسلط لازم دست پیدا کنید.

4. مدارک لازم:
برای هر نوع اقامت در آمریکا به مدارک لازم نیاز دارید. از گذرنامه تا گواهی سوابق تحصیلی و کار و همچنین گواهی وضعیت سلامتی هر کدام به طور خاص برای نوع اقامت شما مهم هست.

5. مدیریت مالی:
هزینه اقامت در آمریکا میتونه بالا باشه. بنابراین مدیریت مالی و برنامه ریزی برای هزینه های زندگی از قبیل هزینه مسکن غذا و حمل و نقل و همچنین هزینه های تحصیل و کار و هزینه های مراحل اقامت بسیار مهم هست.

تجربه ی شخصی

من در سفر اولم به آمریکا به خاطر محیط زیبا و آسمان آبی و ابرای سفید و البته انسان های مهربون و صمیمی به سرزمین رویاها عاشق شدم. اما این عشق تنها با تجربه های منفی و چالش های طولانی و خسته کننده مراحل اقامت و همچنین هزینه های بالا همراه بود. اما مهم ترین نکته این بود که من از مغز و قلب خودم مطمئن بودم که میتونم با همه مشکلات و چالش ها مقابله کنم و این عشق رو در قلبم حفظ کنم.

نکات عملی

1. برنامه ریزی دقیق:
قبل از سفر به آمریکا یک برنامه ریزی دقیق و کامل از شامل اهداف سفر نوع اقامت مورد نظر مدارک لازم بودجه و هزینه ها و همچنین مشاوره با وکیل مهاجرتی انجام دهید.

2. آشنایی با مراحل اقامت:
با مطالعه و تحقیق درباره مراحل اقامت دائم میتونید با روند کار و مدارک لازم آشنا شوید و خودتون رو برای این فرآیند آماده کنید.

3. آماده سازی مدارک:
قبل از سفر به آمریکا تمام مدارک لازم رو برای مراحل اقامت آماده کنید.

4. انتخاب وکیل مهاجرتی:
انتخاب یک وکیل مهاجرتی با تجربه و کاردان می تونه به شما در مراحل قانونی و مدارک لازم کمک کنه.

5. تسلط به زبان انگلیسی:
تسلط به زبان انگلیسی برای ارتباط روزمره و همچنین تحصیل و کار در آمریکا ضروری هست. با شرکت در کلاس های زبان انگلیسی و مطالعه زبان می تونید به تسلط لازم دست پیدا کنید.

6. انعطاف پذیری:
مراحل اقامت در آمریکا ممکن هست طولانی و پیچیده باشه. بنابراین انعطاف پذیری و صبر و حوصله در این مسیر بسیار مهم هست.

نتیجه گیری

در نهایت میتونم بگم که اقامت در آمریکا تجربه ای ارزشمند هست که نیازمند تلاش و صبر و حوصله و برنامه ریزی دقیق و همچنین انعطاف پذیری هست. با اطلاع از مراحل اقامت و مدارک لازم و همچنین مشاوره با وکیل مهاجرتی و آمادگی برای مقابله با چالش های این مسیر می تونید "آرزوی آمریکایی" رو به واقعیت تبدیل کنید.

پرسش و پاسخ

1. آیا برای دریافت اقامت دائم آمریکا نیاز به تحصیلات بالا هست؟
خیر تحصیلات بالا شرط لازم برای دریافت اقامت دائم نیست. اما در برنامه هایی مثل برنامه گرین کارت تنوع و اقامت از طریق کار و تحصیل تحصیلات بالا میتونه به شما مزیت بده.

2. آیا می تونم بعد از دریافت اقامت دائم به کشور خودم باز گردم؟
بله شما بعد از دریافت اقامت دائم می تونید به کشور خودتون باز گردید و هر زمان که مایل باشید به آمریکا برگردید.

3. آیا برای دریافت اقامت دائم نیاز به سرمایه گذاری هست؟
بله در برنامه هایی مثل برنامه EB-5 که معروف به برنامه سرمایه گذاری هست نیاز به سرمایه گذاری در آمریکا هست. اما در برنامه های دیگه مثل برنامه گرین کارت تنوع و اقامت از طریق کار و تحصیل نیاز به سرمایه گذاری نیست.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا