کنیبالیزیشن کلمات کلیدی چیست؟
وقتی یک را جستجو میکنید و به ازای آن دو یا تعداد بیشتری از صفحات سایت در نتایج نمایش داده می شوند، یعنی کنیبالیزیشن رخ داده است. این اتفاق زمانی می افتد که شما دو یا چند صفحه با محتوا و موضوع یکسان داشته باشید. موتور جستجو در چنین شرایطی محتواها را با یکدیگر می سنجد و بهترین صفحه را که با کلمه کلیدی بیشترین ارتباط را داشته باشد انتخاب میکند.
فرض کنید می خواهید کلمه کلیدی “هتل های پاریس” را سئو کنید. بنابراین شما یک پست وبلاگی با عنوان “7 هتل خیره کننده و مجلل در پاریس” تولید می کنید. چند سال بعد متوجه می شوید که از آخرین بازدید شما چند هتل لوکس دیگر ساخته شده است. بنابراین شما یک پست جدید ایجاد میکنید که شامل آن هتلهای مجلل منحصربهفرد است، اما همان کلمه کلیدی را هدف قرار میدهد.
این نمونه ای از کنیبالیشزیشن است. هر دو پست دارای کلیدواژه یکسانی هستند، حتی اگر با فاصله زمانی زیاد ایجاد شوند. آنها در کلمه کلیدی را دارند، احتمالاً همان کلمه کلیدی در سرتاسر محتوا قرار دارد و در کل محتوای مشابهی خواهند داشت.
بهینه سازی دو یا چند صفحه برای یک کلمه کلیدی در وب سایت شما به این معنی نیست که همه آن ها رنک میگیرند. با این حال، دو صفحه با کلمات کلیدی مشابه اگر متفاوتی داشته باشند، می توانند به طورهمزمان در یک سایت وجود داشته باشند.
برای ثبت نام در جدیدترین دوره های آکادمی سپید کلیک کنید.
مقاله مرتبط :
چرا کنیبالیزیشن به آسیب میزند؟
اگر سایت شما دچار همنوع خواری کلمه کلیدی باشد، یعنی شما دارید با خودتان رقابت میکنید. در مثالی که پیشتر زدیم، گوگل نمی تواند تشخیص دهد که صفحه اصلی برای کلمه کلیدی “هتل های پاریس” کدام است، در نتیجه ممکن است صفحه ای که هدف ما نبوده در رتبه بالاتری قرار بگیرد. علاوه بر این، فاکتورهای مهمی مانند CTR و بک لینک ها بین صفحات کنیبال شده تقسیم می شود و در نتیجه هر دو صفحه رتبه پایینی در گوگل می گیرند.
بیشتر بخوانید:
کنیبالیشزیشن می تواند مشکلات متعددی ایجاد کند و مانع عملکرد مناسب وب سایت شما در SERP شود.
برخی از مشکلات رایج که کنیبالیشزیشن می تواند ایجاد کند عبارتند از:
- جا به جایی و تغییر صفحات در serp
- نوسان رتبه
- قفل رتبه یا افزایش رتبه به سختی
- رنک گرفتن صفحات اشتباهی
در ادامه هر کدام را با جزییات بیشتری بررسی می کنیم.
جا به جایی و تغییر صفحات در serp
آیا متوجه شده اید صفحاتی که برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه دارند، مدام در حال تغییر است؟
این یک نشانه رایج از کنیبالیشزیشن است و معمولاً به این معنی است که Google نمی تواند تشخیص دهد که کدام صفحه باید رنک شود. در این حالت اساسا سیگنال های گیج کننده و متناقضی در بازی وجود دارد. از آنجایی که موقعیت ها اغلب در نوسان هستند، تجربه کاربر و مسیر تبدیل آسیب می بیند؛ به خصوص زمانی که یک صفحه نرخ تبدیل بسیار بالاتری نسبت به صفحه دیگر داشته باشد.
نوسان رتبه
این نوسان رتبه بندی معمولاً در کنار تغییر URL ها اتفاق می افتد. ممکن است متوجه شده باشید که موقعیت رتبه بندی شما برای یک کلمه کلیدی، اغلب بنوسان بیش از انداره ای دارد. این می تواند در نتیجه کنیبالیشزیشن در زمانی که URL ها در حال تغییر هستند.
قفل رتبه یا افزایش رتبه به سختی
گاهی اوقات انتظار دارید که رتبه سایت شما افزایش مییابد، اما به نظر میرسد که اصلاً پیشرفتی ندارد، به خصوص وقتی میدانید که لینکهای عالی به دست آوردهاید و محتوای عالی ایجاد کردهاید. این می تواند ناامید کننده باشد، اما یک مشکل رایج است که توسط کنیبالیشزیشن ایجاد می شود.
این چیزی است که اتفاق می افتد. قدرت صفحات شما به جای یک صفحه در دو یا چند صفحه تقسیم می شود، بنابراین هیچ یک از صفحات به اندازه ای که باید رشد نمی کند.
رنک گرفتن صفحات اشتباهی
گاهی اوقات، متوجه خواهید شد که URL اشتباه برای کلمه کلیدی مورد نظر رنک شده است. این صفحه اشتباه ممکن است یک محصول باشد که شما این کلمه را آن روی یک دسته بندی هدف گذای کرده بودید یا یک مقاله به جای لیست محصولات. وقتی این اتفاق میافتد، احتمالاً کنیبالیشزیشن دلیل این موضوع است. URL “اشتباه” نسبت به URLی که می خواهید رتبه بندی کنید مرتبط تر است.
به نوبه خود، اگر کاربران به صفحه اشتباهی هدایت شوند، این می تواند به نرخ تبدیل آسیب برساند.
کنیبالیشزیشن به هدف جست و جوی کاربر مربوط می شود
علت ایجاد کنیبالیشزیشن به برمیگردد. محتوای ارائه شده به کاربر در SERP به هدف جستجوی آنها و اینکه در کدام بخش از سفر خریدار قرار دارد، بستگی دارد. آیا کاربر فقط به دنبال اطلاعاتی در مورد چیزی (اطلاعاتی) است یا قصد خرید چیزی دارد.
کنیبالیشزیشن معمولاً به طور تصادفی اتفاق می افتد وقتی صفحات جدید در طول زمان بدون در نظر گرفتن آنچه قبلاً وجود دارد منتشر می شوند. نکته اصلی که باید به خاطر بسپارید این است که چندین صفحه که برای یک کلمه کلیدی بهینه شده اند، کنیبال نمی شوند، مگر اینکه هدف این صفحات یکسان باشد. وقتی هدف هر دو صفحه یکسان است، اساساً در حال رقابت با خودتان هستید.
قبل از ایجاد هر صفحه به کلمه کلیدی و هدف جست و جوی آن فکر کنید. اگر یک کلمه کلیدی اهداف چند گانه داشته باشد، با ایجاد صفحه برای هر کدام از اهداف مختلف، شانس رتبه بندی همزمان را برای خود ایجاد می کنید.
نحوه تشخیص کنیبالیزیشن کلمه کلیدی
اکنون که می دانید کنیبالیشزیشن چیست، وقت آن رسیده است که بفهمید کدام صفحات با یک دیگر کنیبال شده اند. چند راه مختلف وجود دارد که می توانید مسائل مربوط به کنیبالیشزیشن را بررسی کنید. در اینجا چند روش اثبات شده وجود دارد:
آژانس خلاقیت وبسیما در سال 2012 با هدف ایجاد تغییر و تحول فضای وب ایران فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
گوگل سرچ کنسول
کنسول جستجوی گوگل (GSC) می تواند ابزاری عالی برای یافتن مشکلات کنیبالیشزیشن باشد.
برای استفاده از آن، به گزارش عملکرد بروید و به طور پیشفرض، فهرستی از پرسوجوها را مشاهده خواهید کرد که سایت شما از آنها بازدید و کلیک دریافت کرده است. از طریق “برگه صفحات” روی یکی از این پرس و جوها کلیک کنید و لیستی از URL هایی که برای آن پرس و جو بازدید و کلیک دریافت کرده اند را مشاهده خواهید کرد. اگر بیش از یک URL نشان داده می شود، علت آن ممکن است کنیبالیشزیشن باشد.
مقاله مرتبط:
نحوه برطرف کردن مشکل کنیبالیزیشن کلمات کلیدی
هیچ رویکرد یکسانی برای رفع مشکلات کنیبالیزیشن وجود ندارد. راهی که برای حل مشکلات در پیش می گیرید به شرایط بستگی دارد. با این حال، راهحلهای رایجی وجود دارد که میتوانید در زمان مناسب از آن استفاده کنید.
حذف و ریدایرکت صفحات کنیبال شده
اگر سایت شما دارای چندین صفحه است که هدف یکسانی دارند، اما شما فقط باید یکی از آنها را نگه دارید، از ریدایرکت 301 استفاده کنید. هنگامی که صفحات کنیبال شده را کشف کردید، یک صفحه را انتخاب و بقیه را به آن ریدایرکت 301 کنید. این معمولا ساده ترین راه برای رفع مشکلات کنیبالیزیشن است. مطمئن شوید که لینک های داخلی به صفحات حذف شده را به روز کنید. جدا از آن، باید ببینید URL های حذف شده در چند هفته آینده از ایندکس گوگل خارج می شوند.
استفاده از کنونیکال
گاهی اوقات، نمیتوانید صفحات آدمخوار را حذف کنید و فقط یکی را نگه دارید. اگر این درست باشد، چند مورد وجود دارد که استفاده از مفید خواهد بود.
می توانید از پیوندهای متعارف برای موارد زیر استفاده کنید:
- صفحه ای که یک صفحه لندینگ پیج اختصاصی برای کمپین PPC است
- یک محتوای عالی از دیدگاه تجربه کاربر
- محدودیت های CMS که باعث تکرار صفحه می شود.
در صورت وجود این موارد، از کنونیکال استفاده کنید تا به شما در حل این مشکلات کمک کند.
انجام این کار به این معنی است که می توانید یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کنید و این تگ به گوگل می گوید که این صفحه ای است که باید در SERP رتبه بندی شود. همچنین تضمین میکند که سیگنالهای رتبهبندی، مانند ارزش لینک، به صفحه اصلی نسبت داده میشوند. در این روش هیچ یک از صفحات دیگر نیازی به حذف نخواهند داشت و کاربران همچنان می توانند به همه آنها دسترسی داشته باشند.
Noindex
اگر به هر دلیلی نمی توانید صفحات کنیبال شده را حذف و یا ریدارکت کنید، راه حل بعدی را اجرا کنید. تگهای rel=”noindex” را در صفحاتی که با صفحه هدف کنیبال شده اند، قرار دهید. با این رویکرد، همه صفحات همچنان می توانند در سایت وجود داشته باشند؛ اما همه صفحات به جز یک صفحه از ایندکس خارج خواهند شد و مشکلات مربوط به کنیبالیزیشن را حل می کند.
با توجه به اینکه سیگنال های رتبه بندی در کنونیکال سازی انتقال پیدا می کنند، کنونیکال بر noindex ترجیح داده می شود. Noindex زمانی که شما نیاز به حل مسائل مربوط به کنیبالیزیشن ناشی از صفحات با محتوای ضعیف، بدون بک لینک و بدون ترافیک ارگانیک دارید، می تواند مفیبد باشد؛ مانند صفحات برچسب.
بیشتر بخوانید:
بهینه سازی مجدد صفحات
گاهی اوقات صفحات برای هدف های جست و جوی متفاوت نوشته شده اند، اما به اندازه کافی برای آن کلمه بهینه نشده اند. در اینجا عنوان، توضیحات متا، h1 و متن صفحات را برای هدف جست و جوی کلمه کلیدی آن صفحه بهینه کنید. همچنین می توانید چندین لینک داخلی و بک لینک با همان کلمه کلیدی به صفحه هدف بدهید تا گوگل بتواند راحت تر موضوع صفحات را از هم تفکیک کند.
اصلاح لینک های داخلی
در برخی موارد، میتوانید با بازسازی ساختار خود، مشکلات کنیبالیزیشن را برطرف کنید، بهویژه زمانی که از دقیق برای اشاره به صفحات مختلف استفاده می کنید.
بررسی مجدد پیوندهای داخلی برای اطمینان از اینکه این پیوندها به درستی تنظیم شده اند و به صفحه مناسب اشاره می کنند، نه یک صفحه کنیبال، می تواند به رفع مشکلات کمک کند. با این حال، معمولاً به تنهایی برای رفع مشکل کافی نیست.
ادغام صفحات
در این حالت شما دو یا چند صفحه ضعیف دارید که با ادغام آن ها یک محتوای قوی تر ایجاد می کنید. ابتدا یک صفحه را به عنوان صفحه هدف انتخاب کنید و سپس محتوای صفحات دیگر را به آن اضافه و این صفحات را به صفحه هدف ریدایرکت 301 کنید.
ایجاد محتوای جدید بر اساس هدف جست و جو
وقتی صفحهای وجود ندارد که با هدف جست و جو مطابقت داشته باشد، گوگل به دنبال گزینه بعدی خواهد رفت. بنابراین فقط یک صفحه منطبق بر هدف جست و جو ایجاد کنید. به مرور صفحه جدید در نتایج جایگزین می شود، زیرا هدف جست و جو را برآورده می کند.
چگونه از مشکلات کنیبالیزیشن در آینده جلوگیری کنیم؟
زمانی که تحقیق کلمات کلیدی انجام می دهید، کلمات را بر اساس هدف جست و جو دسته بندی کنید. هیچ گاه برای یک هدف دو محتوا تولید نکنید. برای اطمینان از دستور site:domain [keyword]” استفاده کنید. اهداف محتواهای موجود و هدف محتوایی که میخواهید ایجاد کنید را بررسی کنید. اگر صفحهای را میبینید که هدفی مشابه محتوایی که میخواهید ایجاد کنید دارد، صفحه موجود را به روز رسانی کنید تا اینکه چیزی جدید ایجاد کنید و باعث مشکلات کنیبالیزیشن شوید.
حل مسائل مربوط به کنیبالیزیشن می تواند نتایج قابل توجهی را به همراه داشته باشد
کنیبالیزیشن چیست ؟کنیبالیزیشن یک مشکل رایج در سئو است. این مشکلی است که باعث سردرگمی مداوم می شود و از عملکرد هر چه بهتر بسیاری از وب سایت ها جلوگیری می کند. سایت های بزرگتر با محتوای زیاد به احتمال زیاد با مشکلات کنیبالیزیشن مواجه می شوند، اما هیچ سایتی در برابر آن مصون نیست. بنابراین به سایت خود لطف بزرگی کنید و به طور منظم ممیزی های کنیبالیزیشن را اجرا کنید.
این رویکردهای فرآیند محور می توانند به جلوگیری از تکرار مشکلات کنیبالیزیشن کمک کنند.
در این مقاله از سعی کردیم روش های حل کنیبالیزیشن را به شما معرفی کنیم. مجموعه با داشتن چندین نمونه کار موفق در زمینه و شرکتی آماده ارائه خدمات به مشتریان خود می باشد. جهت و استعلام با کارشناسان ما در تماس باشید.
دسته بندی: ،