ثبت وصیت نامه در دفترخانه: راهنمای گام به گام و قانونی

وکیل

ثبت وصیت نامه در دفترخانه

ثبت وصیت نامه در دفترخانه یکی از بهترین و مطمئن ترین راه هاست تا خیالتان از بابت اجرای دقیق خواسته هایتان بعد از فوت، راحت باشد و از کلی دردسر و اختلاف بین عزیزانتان جلوگیری کنید. این کار به شما کمک می کند با خیال آسوده به زندگی ادامه دهید.

هیچ کس از آینده خبر نداره، اما یه چیزهایی هست که میشه برای بعد از خودمون برنامه ریزی کنیم. یکی از مهم ترین این برنامه ریزی ها، تنظیم وصیت نامه است. شاید فکر کنید وصیت نامه فقط برای افراد مسن یا خیلی ثروتمنده هاست، اما واقعیت اینه که هر کسی که دارایی ای داره یا دوست داره بعد از فوتش یه کارهایی انجام بشه، بد نیست به فکرش باشه. وصیت نامه مثل یه نقشه راه می مونه که به عزیزانتون نشون میده بعد از رفتن شما، باید چه مسیری رو طی کنن و چطور اموال و خواسته هاتون رو مدیریت کنن.

از اونجایی که دنیا پر از ماجراست و ممکنه همیشه همه چیز اون طوری که ما می خوایم پیش نره، داشتن یک سند رسمی و معتبر می تونه کلی از مشکلات رو کم کنه. مخصوصاً وقتی پای ارث و میراث و تقسیم دارایی ها وسطه، که متأسفانه گاهی اوقات باعث کدورت و ناراحتی های زیادی بین اعضای خانواده میشه.

برای همین، اگه به فکر این هستید که بعد از فوتتون، کارها دقیقاً طبق میل شما پیش بره و خدای نکرده اختلافی پیش نیاد، ثبت وصیت نامه در دفترخانه (همون وصیت نامه محضری) بهترین گزینه است. این کار هم به خواسته های شما اعتبار قانونی میده، هم جلوی سوءتفاهم ها و مشکلات بعدی رو می گیره.

وصیت نامه چیست و چرا باید جدی اش بگیریم؟

وصیت نامه به زبان ساده، سندی هست که شما توش مشخص می کنید بعد از فوتتون، چه کسی مسئول انجام چه کارهایی باشه و اموالتون چطور تقسیم بشه. این سند به شما اجازه میده برای سرنوشت دارایی هاتون، بدهی هاتون، حتی کارهای خیریه و مراقبت از بچه های کوچیکتون بعد از خودتون تصمیم بگیرید. وصیت نامه یه جورایی حرف آخر شماست که به صورت کتبی ثبت میشه.

وصیت تملیکی و عهدی: فرقشون چیه؟

وقتی صحبت از وصیت میشه، معمولاً دو نوع اصلی داریم که خوبه فرقشون رو بدونید:

  • وصیت تملیکی: این نوع وصیت یعنی شما می خواید بعد از فوتتون، مالکیت یه مال مشخص (مثلاً خونه، ماشین، پول تو بانک) رو به یه نفر خاص منتقل کنید. مثلاً بگید بعد از من، ماشینم برای فلانی باشه یا نصف خونه ام به پسرم برسه. البته کسی که بهش وصیت شده (موصی له) باید بعد از فوت شما، این وصیت رو قبول کنه.
  • وصیت عهدی: تو این حالت، شما یه نفر (یا چند نفر) رو مسئول می کنید که بعد از فوتتون یه کارهایی رو انجام بده. مثلاً فلانی مسئول باشه بدهی هام رو پرداخت کنه، وصی مسئول باشه بعد از فوت من، بچه های کوچیکم رو بزرگ کنه یا یه بخشی از اموالم رو صرف امور خیریه کنه. کسی که این مسئولیت رو به عهده می گیره، بهش میگن وصی.

مزایای داشتن یک وصیت نامه رسمی (همون محضری):

شاید بپرسید خب وصیت نامه بنویسیم که بنویسیم، چرا حتماً باید بریم دفترخانه؟ جوابش تو چند تا مزیت خیلی مهم خلاصه میشه که خیالتون رو حسابی راحت می کنه:

  • مطمئن می شید خواسته هاتون اجرا میشه: وقتی وصیت نامه تون رسمی باشه، هیچ کس نمی تونه زیرش بزنه یا بگه من خبر نداشتم. همه مجبورن بهش عمل کنن.
  • جلوی دعوا سر ارث و میراث گرفته میشه: متأسفانه یکی از اصلی ترین دلایل اختلاف تو خانواده ها، همین تقسیم ارثه. وصیت نامه رسمی، همه چیز رو روشن می کنه و جای بحث و جدل رو باقی نمی ذاره.
  • بدهی ها و طلب هاتون مشخص میشه: تو وصیت نامه می تونید بنویسید به کی بدهکارید و از کی طلب دارید تا بعد از فوتتون، این مسائل شفاف باشه.
  • سرپرستی بچه های کوچیک رو تعیین می کنید: اگه فرزند کوچیک یا محجور دارید، می تونید تو وصیت نامه رسمی، برای سرپرستی و مراقبت از اونا تعیین تکلیف کنید.
  • اعتبار قانونی بالا: وصیت نامه ای که تو دفترخانه ثبت میشه، مثل سند خونه یا ماشین، کاملاً رسمیه و اعتبار قانونی خیلی زیادی داره. یعنی دیگه نیازی نیست ورثه برای اثباتش تو دادگاه بدوند.

انواع وصیت نامه تو قانون ایران: کدوم بهتره؟

تو قانون ایران، ما کلاً سه نوع وصیت نامه معتبر داریم: رسمی، خودنوشت و سری. هر کدوم ویژگی های خاص خودشون رو دارن که دونستنشون حسابی به دردتون می خوره.

وصیت نامه رسمی (محضری): امن ترین راه!

وصیت نامه رسمی یا همون محضری، سندی هست که با رعایت تمام تشریفات قانونی، تو یکی از دفاتر اسناد رسمی و جلوی سردفتر تنظیم میشه. این نوع وصیت نامه از همه معتبرتره و برای ثبت وصیت نامه در دفترخانه همین مدل رو میگن.

مزایای این وصیت نامه واقعاً زیاده:

  • سند رسمی و لازم الاجرا: نیازی به تأیید دادگاه نداره و مفادش عین قانون باید اجرا بشه.
  • نمی تونن انکار یا تردید کنن: هیچ کس نمی تونه بگه این امضا یا این نوشته مال وصیت کننده نیست.
  • ثبت تو سامانه رسمی: اطلاعاتش تو سامانه های دولتی ثبت میشه و امکان گم شدن یا از بین رفتنش خیلی کمه.

وصیت نامه خودنوشت: دردسرهای خودش رو داره!

این وصیت نامه، همونیه که خودتون با دست خط خودتون می نویسید و امضا می کنید، تاریخ (سال، ماه، روز) هم می زنید.

نقاط ضعف این مدل:

  • میشه انکارش کرد: وراث یا بقیه ذینفعان می تونن بگن این دست خط یا امضا مال وصیت کننده نیست.
  • نیاز به اثبات تو دادگاه: اگه اختلافی پیش بیاد، کسی که وصیت به نفعش شده، باید کلی دوندگی کنه و اصالت وصیت نامه رو تو دادگاه ثابت کنه.
  • امنیت پایین: ممکنه گم بشه، پاره بشه یا از بین بره.

وصیت نامه سری: یه جورایی بینابین!

وصیت نامه سری، وصیت نامه ایه که شما اون رو امضا می کنید و تو یه پاکت دربسته میذارید، بعد می برید اداره ثبت اسناد و اونجا به امانت میذارید.

محدودیت های این مدل:

  • برای بی سوادها خوب نیست: اگه کسی بی سواد باشه یا نتونه حرف بزنه، نمی تونه وصیت نامه سری تنظیم کنه.
  • باز هم نیاز به امضای موصی داره.

وصیت شفاهی: ازش دوری کنید!

وصیت شفاهی یعنی کسی فقط حرفی بزنه و چیزی ننویسه. این نوع وصیت تو شرع میتونه صحیح باشه، اما تو قانون ایران اعتبار و سندیت نداره. اگه وصیت نامه تون کتبی نباشه، خیلی سخت میشه اثباتش کرد و برای همین، همیشه تو دردسر میفتید. پس تا می تونید ازش دوری کنید و همیشه وصیت نامه تون رو مکتوب کنید.

مقایسه انواع وصیت نامه (یک نگاه سریع):

برای اینکه راحت تر تصمیم بگیرید، یه نگاه سریع به این جدول بندازید:

ویژگی وصیت نامه رسمی (محضری) وصیت نامه خودنوشت وصیت نامه سری
اعتبار بالاترین (سند رسمی) پایین (سند عادی) متوسط (نیاز به تأیید اصالت)
نحوه تنظیم دفتر اسناد رسمی، سردفتر فقط دست خط و امضای موصی نوشتن و امضا، امانت در اداره ثبت
الزامات قانونی دقیق و کامل خط، امضا، تاریخ (روز، ماه، سال) امضا و امانت سپاری
امکان انکار/تردید تقریباً صفر خیلی زیاد متوسط
نیاز به اثبات ندارد بله، در دادگاه بله، در دادگاه (برای اصالت)
امنیت بالا (ثبت در سامانه) پایین (گم شدن، از بین رفتن) متوسط (امانت سپاری)

چه شرایطی برای وصیت نامه لازمه؟

برای اینکه وصیت نامه تون از نظر قانونی بی عیب و نقص باشه و بعداً کسی نتونه بهش ایراد بگیره، چند تا شرط اساسی هست که هم وصیت کننده، هم کسی که بهش وصیت میشه و هم خود موضوع وصیت باید داشته باشن.

وصیت کننده (موصی) باید چه ویژگی هایی داشته باشه؟

کسی که وصیت می کنه، باید این شرایط رو داشته باشه:

  • عاقل، بالغ و رشید باشه: یعنی سن قانونی داشته باشه، عقل سالم داشته باشه و بتونه امور مالیش رو مدیریت کنه.
  • با اختیار کامل وصیت کنه: هیچ کس نباید اون رو مجبور یا تحت فشار بذاره. وصیتی که از روی اجبار باشه، اعتباری نداره.
  • در مورد خودکشی: قانون مدنی ما یه مورد خاص رو گفته که اگه خدای نکرده کسی اقدام به خودکشی کنه و بعد از اون وصیت نامه ای تنظیم کنه و خودکشیش هم موفق باشه (یعنی فوت کنه)، اون وصیت نامه صحیح نیست. البته این یه بحث حقوقی پیچیده است و همیشه استثنائاتی داره.

وصی و کسی که بهش وصیت میشه (موصی له):

افرادی که تو وصیت نامه به عنوان وصی (مسئول انجام کارها) یا موصی له (کسی که چیزی بهش وصیت شده) مشخص میشن، باید:

  • معلوم و قابل شناسایی باشن: یعنی مشخصاتشون طوری باشه که بشه دقیقاً کی هستن.
  • تو زمان فوت وصیت کننده وجود داشته باشن: یعنی اگه به کسی وصیت کرده باشید که قبل از خودتون فوت کنه، اون وصیت کلاً باطل میشه. جنین هم اگه تو زمان فوت شما زنده متولد بشه، می تونه موصی له باشه.
  • اهلیت تملک داشته باشن: یعنی از نظر قانونی ممنوع از مالکیت اون مال نباشن.

چیزی که وصیت میشه (موصی به):

چیزی که قراره وصیت بشه هم باید یه سری شرایط داشته باشه:

  • باید مالک اون مال باشید: نمی تونید مالی رو وصیت کنید که مال کس دیگه است یا اصلاً وجود نداره.
  • موضوع وصیت باید قانونی و شرعی باشه: مثلاً نمی تونید وصیت کنید که بعد از شما، مال تون صرف خرید و فروش مواد مخدر بشه!

قانون یک سوم (ثلث): مهم ترین نکته!

توجه داشته باشید که بر اساس قانون، شما فقط می تونید تا یک سوم (ثلث) از کل اموالتون رو وصیت کنید. اگه بیشتر از این مقدار رو وصیت کنید، اون مقدار مازاد فقط با اجازه ورثه (تنفیذ) معتبر و قابل اجراست.

این یعنی اگه مثلاً شما ۱۲۰ میلیون تومن دارایی دارید، فقط می تونید در مورد ۴۰ میلیون تومنش وصیت کنید که به غیر از ورثه قانونی تون به کسی دیگه برسه. اگه بگید ۷۰ میلیون تومن به خیریه بدید، اون ۳۰ میلیون تومن مازاد بر ثلث، باید توسط همه وراث تأیید بشه. اگه حتی یه نفر از وراث موافق نباشه، اون وصیت فقط تا همون سقف یک سوم (۴۰ میلیون تومن) اجرا میشه و مازادش باطل میشه.

خب حالا ثلث رو کی حساب می کنن؟ موقع فوت وصیت کننده. یعنی دارایی هاتون رو دقیقاً تو زمان فوت محاسبه می کنن.

یه راهکار قانونی برای کسایی که می خوان بیشتر از یک سوم اموال غیرمنقولشون (مثلاً خونه یا زمین) رو به کسی بدن و از ورثه هم دلخوری پیش نیاد، اینه که به جای وصیت، از سند صلح عمری استفاده کنن. تو صلح عمری، شما مالکیت مال رو در زمان حیات خودتون به یه نفر منتقل می کنید، ولی حق استفاده از اون مال (مثل اجاره دادن یا زندگی کردن توش) رو تا آخر عمر برای خودتون نگه می دارید. اینطوری دیگه اون مال جزء ترکه (ارث) شما محسوب نمیشه و قاعده ثلث هم روش اعمال نمیشه. برای این کار هم باید حتماً به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

راهنمای گام به گام ثبت وصیت نامه در دفترخانه (وصیت نامه رسمی):

حالا که با اهمیت و انواع وصیت نامه آشنا شدید، وقتشه بریم سر اصل مطلب و ببینیم چطور باید یک وصیت نامه رسمی یا همون محضری رو تو دفترخونه ثبت کنیم. نگران نباشید، کار سختی نیست و ما قدم به قدم با شما هستیم.

چطور یک دفترخانه خوب پیدا کنیم؟

خب اولین قدم اینه که یه دفتر اسناد رسمی پیدا کنید. بهتره دفتری رو انتخاب کنید که:

  • معتبر و باسابقه باشه: میشه از اطرافیان یا جستجوهای آنلاین کمک گرفت.
  • نزدیک محل زندگیتون باشه: تا برای رفت و آمد راحت باشید.
  • سردفترش خوش اخلاق و راهنما باشه: چون قراره کلی سؤال بپرسید و اطلاعات بدید.

مدارک لازم برای تنظیم وصیت نامه محضری: چک لیست کامل!

قبل از اینکه راه بیفتید سمت دفترخونه، این مدارک رو آماده کنید:

  1. مدارک هویتی خودتون (موصی):

    • اصل و کپی شناسنامه جدید
    • اصل و کپی کارت ملی جدید
  2. مدارک هویتی وصی و موصی له (اگه مشخصشون کردید):

    • اصل و کپی شناسنامه
    • اصل و کپی کارت ملی
    • البته نیازی نیست که اونها حتماً موقع ثبت وصیت نامه در دفترخانه همراه شما باشند، فقط مشخصاتشون لازم هست.
  3. مدارک مالکیت اموال:

    • برای املاک: اصل سند مالکیت، بنچاق، یا هر مدرک رسمی که نشون میده شما صاحب اون ملک هستید.
    • برای خودرو: کارت ماشین و سند کمپانی.
    • برای حساب های بانکی: اطلاعات دقیق حساب ها، شماره حساب، نام بانک و شعبه.
    • برای سهام: گواهی سهام یا اطلاعات مربوط به آن.
    • برای سایر دارایی ها: هر مدرکی که مالکیت شما رو ثابت کنه.
  4. لیست دقیق خواسته ها و نیات شما:

    • این قسمت خیلی مهمه! تمام چیزهایی که می خواید بعد از فوتتون اتفاق بیفته رو بنویسید: بدهی ها، طلب ها، کارهای خیریه، تعیین سرپرستی، و هر دستور دیگه ای که دارید. هرچی دقیق تر باشه، بهتره.
  5. استعلامات مربوطه:

    • استعلام از اداره ثبت برای اموال غیرمنقول: این مورد برای املاک و زمین هایی که وصیت می کنید ضروریه تا سردفتر مطمئن بشه شما مالک اونها هستید و ممنوعیتی وجود نداره. سردفتر خودش راهنماییتون می کنه که چطور این استعلام رو بگیرید.
    • معمولاً نیازی به گواهی مالیاتی (ماده ۱۸۷) برای تنظیم وصیت نامه نیست، چون این گواهی مربوط به نقل و انتقال قطعی اموال هست و وصیت نامه بعد از فوت شما اجرا میشه.

مراحل تنظیم وصیت نامه در دفترخانه:

وقتی مدارکتون کامله و دفترخونه مورد نظرتون رو انتخاب کردید، مراحل اینطوری پیش میره:

  1. مراجعه به دفترخانه و احراز هویت: اول از همه با مدارک هویتی خودتون به دفترخونه میرید و سردفتر یا دفتردار، هویت شما رو تأیید می کنه.
  2. بیان خواسته های شما: حالا نوبت شماست که تمام خواسته ها و نیاتتون رو به سردفتر بگید. اینکه وصیتتون تملیکی هست (انتقال مال)، عهدی هست (تعیین مسئولیت)، یا ترکیبی از هر دو. دقیق و با آرامش هرچیزی که مد نظرتونه رو توضیح بدید.
  3. تنظیم پیش نویس: سردفتر با توجه به حرف های شما و مدارکی که ارائه دادید، پیش نویس وصیت نامه رو آماده می کنه.
  4. تطبیق و تأیید پیش نویس: پیش نویس رو با دقت بخونید. هرجا که احساس کردید چیزی کم یا اضافه شده یا نیاز به تغییر داره، به سردفتر بگید تا اصلاح کنه. مطمئن بشید که تمام خواسته های شما دقیقاً تو سند اومده.
  5. ثبت رسمی وصیت نامه: بعد از تأیید نهایی شما، وصیت نامه به صورت رسمی تو سامانه و دفاتر مربوطه ثبت میشه.
  6. امضاها: حالا نوبت امضاست! شما، سردفتر و در صورت لزوم گواهان، سند رو امضا می کنید.
  7. دریافت نسخه های معتبر: یک یا چند نسخه معتبر از وصیت نامه رسمی رو دریافت می کنید. حواستون باشه که این نسخه ها رو تو جای امنی نگه دارید و به کسانی که باید ازش مطلع باشن (مثل وصی) اطلاع بدید کجاست.
  8. نکات تکمیلی: بعد از فوت شما و تأیید اون، خلاصه مفاد وصیت نامه در اداره ثبت، تو سند مالکیت اموال غیرمنقولتون (مثلاً خونه) ثبت میشه تا کاملاً جنبه رسمی و اجرایی پیدا کنه.

هزینه های ثبت وصیت نامه در دفترخانه (به روزرسانی ۱۴۰۳/۱۴۰۴):

خب، یکی از سؤالات مهمی که پیش میاد، مربوط به هزینه هاست. تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی هر سال توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مشخص میشه.

معمولاً هزینه ثبت وصیت نامه در دفترخانه شامل حق التحریر (حق الزحمه سردفتر) و برخی هزینه های جانبی مثل مالیات، کپی و … هست. این مبلغ برای سال ۱۴۰۳ حدود ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده بود، اما این اعداد ممکنه هر ساله تغییر کنن. بهتره قبل از مراجعه، از دفترخانه مورد نظرتون، آخرین تعرفه ها رو بپرسید. هزینه ها رو هم معمولاً میشه هم نقدی و هم از طریق دستگاه کارت خوان پرداخت کرد.

مراقب باشید که این هزینه ها ثابت هستن و هیچ دفترخانه ای حق دریافت مبلغی بیشتر از تعرفه قانونی رو نداره.

اعتبار، برگشت از وصیت و باطل کردنش!

حالا که وصیت نامه رو تو دفترخونه ثبت کردید، خوبه بدونید بعد از فوتتون چه اتفاقی میفته و اصلاً اگه پشیمون شدید، می تونید وصیت نامه تون رو عوض کنید یا نه.

وصیت نامه رسمی، بعد از فوت چه اعتباری داره؟

همونطور که گفتیم، وصیت نامه ای که تو دفترخونه ثبت میشه، مثل یه سند رسمی دیگه، کاملاً معتبر و لازم الاجراست. یعنی:

  • بدون نیاز به دادگاه اجرا میشه: وراث یا وصی، نیازی ندارن برای اجرای مفاد وصیت نامه برن دادگاه و حکم بگیرن.
  • اداره ثبت هم خبردار میشه: بعد از تأیید فوت شما، اداره ثبت اسناد، خلاصه ای از وصیت نامه رو تو دفتر املاک و سوابق اموالتون ثبت می کنه تا دیگه هیچ شکی تو اجرای اون نمونه.

میشه وصیت نامه رو تغییر داد یا ازش برگشت؟

بله! اصلاً یکی از مزایای وصیت اینه که هر زمان که شما بخواید، می تونید از وصیتتون برگردید یا اون رو تغییر بدید. قانون مدنی این حق رو به شما داده. دو حالت برای رجوع از وصیت وجود داره:

  • رجوع صریح: یعنی شما مستقیماً به دفتر اسناد رسمی مراجعه می کنید و یه سند اقرارنامه رجوع از وصیت تنظیم می کنید و می گید از وصیت قبلی تون برگشتید.
  • رجوع ضمنی: این حالت وقتیه که شما یه وصیت نامه جدید تنظیم می کنید. طبق قانون، وصیت نامه آخری که تنظیم کردید، معتبره و وصیت نامه های قبلی رو باطل می کنه. پس اگه نظر شما عوض شد، کافیه یه وصیت نامه جدید و رسمی تنظیم کنید.

وراث یا بقیه می تونن وصیت نامه رو باطل کنن؟

بله، تو بعضی شرایط خاص وراث یا حتی ذینفعان می تونن از دادگاه بخوان که وصیت نامه رو باطل کنه. این شرایط معمولاً خیلی خاص و با دلیل و مدرک محکمه پسند باید ثابت بشن:

  • جعلی بودن سند: اگه ثابت بشه وصیت نامه جعلیه (مثلاً امضا دستکاری شده).
  • عدم اهلیت وصیت کننده: اگه ثابت بشه وصیت کننده تو زمان تنظیم وصیت نامه عقل سالم نداشته یا بالغ و رشید نبوده.
  • وصیت مازاد بر ثلث بدون اجازه وراث: اگه وصیت کننده بیشتر از یک سوم اموالش رو وصیت کرده باشه و ورثه هم اون رو تأیید نکرده باشن، اون بخش مازاد باطل میشه.
  • نامشروع بودن موضوع وصیت: اگه موضوع وصیت کاری خلاف قانون یا شرع باشه.
  • وصیت کننده خودکشی کرده و منجر به فوت شده: (همون موردی که بالاتر توضیح دادیم).
  • انکار امضا یا خط وصیت کننده در وصیت نامه های غیررسمی: این مورد فقط برای وصیت نامه های خودنوشت یا سری کاربرد داره، نه وصیت نامه رسمی.

نمونه یک وصیت نامه محضری: آشنایی با ساختار!

برای اینکه بهتر با ساختار یک وصیت نامه رسمی آشنا بشید، یه نمونه خیلی ساده و کلی رو براتون می نویسیم. البته این فقط یه الگو هست و به هیچ وجه نباید ازش به صورت مستقیم استفاده کنید. تنظیم نهایی حتماً باید تو دفتر اسناد رسمی و با راهنمایی سردفتر انجام بشه تا از نظر حقوقی کاملاً بی اشکال باشه.


بسمه تعالی
وصیت نامه رسمی شماره ........... تاریخ ...........
موصی:
خانم/آقای ...................... فرزند ................................، به شماره شناسنامه .............................، کد ملی ...............................، صادره از ...............................، متولد .........................، ساکن .................................. .
بنده با اقرار به وحدانیت خداوند متعال، خاتمیت نبوت حضرت محمد (ص) و ولایت حضرت علی (ع) و یازده امام پس از ایشان، و اقرار به تمام اصول دین و مذهب حقه جعفری، در کمال صحت و سلامت عقل و اراده و بدون هیچگونه اجبار یا اکراه، وصیت می نمایم:

1. وصی:
آقای/خانم ................... فرزند ..................................... به شماره شناسنامه .............................، کد ملی .............................، صادره از .............................، متولد .............................، ساکن ...................................... .
وصی فوق الذکر مسئول اجرای مفاد این وصیت نامه پس از فوت اینجانب خواهد بود.

2. موصی له (کسی که به نفعش وصیت شده):
آقای/خانم ................... فرزند ..................................... به شماره شناسنامه .............................، کد ملی .............................، صادره از .............................، متولد .............................، ساکن ...................................... .

3. موصی به (موضوع وصیت):
تمام/مقدار ........................... دانگ از یک واحد آپارتمان مسکونی، به مساحت .................. متر مربع، دارای پلاک ثبتی .......................... واقع در................................. مورد ثبت سند ملکی شماره .................................. مورخ .................................، صادره به نام موصی، با برق اختصاصی شماره پرونده ................. و آب مشترک شماره اشتراک ....................... و از گاز شهری شماره اشتراک .................. را برای زمان بعد از فوت موصی، مجاناً به موصی له تملیک می نمایم.

4. قبول وصیت:
موصی له، قبول وصیت نموده است؛ ولیکن تحقق این تملیک، صرفاً پس از فوت موصی خواهد بود. با قبولی فعلی موصی له، قبول ثانوی بعد از فوت موصی، لزومی ندارد.

5. تذکر:
اینجانب موصی، حق رجوع و تغییر مفاد این وصیت نامه را در هر زمان که اراده نمایم، برای خود محفوظ می دارم و می توانم با تنظیم وصیت نامه جدید یا اقرارنامه رجوع، از آن عدول نمایم.

امضاء موصی
امضاء سردفتر
مهر دفترخانه

همانطور که می بینید، یک وصیت نامه محضری باید شامل مشخصات دقیق وصیت کننده، وصی، موصی له و موضوع وصیت باشه. همچنین حق رجوع از وصیت هم معمولاً توش قید میشه.

نتیجه گیری

ثبت وصیت نامه در دفترخانه، یه گام مهم و هوشمندانه برای هر کسیه که به آینده خودش و خانوادش اهمیت میده. با این کار، نه تنها خیالتون از اجرای دقیق خواسته هاتون بعد از فوت راحت میشه، بلکه جلوی کلی اختلاف و دردسر حقوقی رو هم می گیرید. وصیت نامه رسمی، مثل یه سپر محکمه که از آرامش خاطر شما و عزیزانتون محافظت می کنه و به خواسته هاتون اعتبار قانونی میده.

پس وقت رو تلف نکنید! اگه تا الان به فکر تنظیم وصیت نامه رسمی نبودید، از همین امروز برای این کار مهم برنامه ریزی کنید. کافیه مدارک لازم رو جمع کنید و به یک دفتر اسناد رسمی معتبر مراجعه کنید. با این قدم کوچیک، یه دنیا آرامش و اطمینان رو برای خودتون و خانواده تون به ارمغان میارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا