نحوه کار با دستگاه تزریق پلاستیک

آموزش نحوه کار با دستگاه تزریق پلاستیک از مهم‌ترین موضوعاتی است که صاحبان کسب و کار که قصد تولید قطعات پلاستیک به روش تزریق را دارند، باید به آن توجه داشته باشند. البته باید بدانید که کار با این دستگاه‏ها بسیار آسان بوده و احتیاج به قابلیت یا مدرک تحصیلی خاصی ندارد.

صنعت

افراد با گذراندن چند ساعت آموزشی در کنار فردی که تجربه کار با دستگاه تزریق پلاستیک را دارد، نحوه کار با آن را می‌آموزند. به طور کلی مراحل کار با دستگاه تزریق پلاستیک شامل 6 مرحله، بستن قالب، تزریق، Dwelling، خنک کاری، باز شدن قالب و بیرون اندازی است. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل این مراحل بپردازیم. 

مجموعه فاران ماشین، یک با سابقه‌ترین و شناخته شده‌ترین شرکت‌ها در حوزه واردات و عرضه انواع ماشین‎های تزریق پلاستیک است. این مجموعه در حال حاضر هر سه نوع ماشین تزریق پلاستیک شامل، هیبریدی، تمام الکتریک و هیدرولیکی را در دو مدل عمودی و افقی متناسب با نیاز صنایع مختلف فراهم و به مشتریان خود عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خدمات این مجموعه مانند، خرید دستگاه تزریق پلاستیک، نصب و راه‌اندازی و سایر موارد اینچنینی به فاران ماشین مراجعه کنید.

مراحل کار دستگاه تزریق پلاستیک

ماشین تزریق پلاستیک یکی از مهم‎ترین و پرکاربردترین دستگاه‌های ساخت پلاستیک است که در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. لازم به ذکر است که کار با دستگاه تزریق پلاستیک بسیار آسان بوده و نیاز به مدرک تحصیلی خاصی ندارد. ما در این بخش قصد داریم تا به معرفی و شرح مراحل کار دستگاه تزریق پلاستیک بپردازیم.

1.     Clamping و یا اصلاحاً بستن قالب

یک ماشین تزریق پلاستیک از سه قسمت اصلی شامل، قالب، clamping و فاز تزریق تشکیل شده است. در فرآیند بررسی نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک متوجه خواهید شد که Clamping قسمتی از دستگاه است که در همزمان با پروسه تزریق قالب را بسته نگه می‌دارد. Clamping سپس در مراحل انتهایی به قالب اجازه باز شدن، می‎دهد.

عموماً قالب‌های مورد استفاده در دستگاه تزریق پلاستیک از دو نیمه تشکیل شده‌اند. در زمان تزریق پلاستیک مذاب به قالب‌ها، دو بخش قالب به وسیله بخش clamping در کنار هم فیکس می‌شوند.

2.     Injection یا تزریق

مرحله دوم که تزریق نامیده می‎شود، شامل، تزریق و ورود مواد پلاستیک که عموماً دانه دانه، اصطلاحاً گرانول، به قیفی که در قسمت بالایی دستگاه تعبیه شده، است. سپس گرانول‌ها از آن قسمت، وارد سیلندری می‌شوند که توسط هیترهای دستگاه تزریق پلاستیک احاطه شده‌ است. گرانول‌ها پس از حرارت دیدن به حالت مذاب در آمده و در داخل سیلندر دستگاه تزریق پلاستیک، مواد به وسیله یک مارپیچ زیر و رو می‎شوند.

با چرخش بخش مارپیچ دستگاه، گرانول‌ها به سمت جلو رانده شده و زمانیکه ماده کافی در قسمت جلویی مارپیچ ذخیره شد، عملیات تزریق توسط نازل شروع می‎شود. در ادامه مواد مذاب به داخل راهگاه قالب مورد نظر رانده می‎شوند.

شایان توجه است که سرعت و میزان فشار وارده به مواد مذاب به میزان چرخش مارپیچ و نیز قطر نازل بستگی دارد. در ساختار برخی از دستگاه‎های تزریق پلاستیک، به جای مارپیچ از یک پیستون منگنه‏ای استفاده شده که نقش مارپیچ را در دستگاه ایفا می‏کند.

3.     Dwelling

مرحله ولینگ شامل یک مکث در پروسه تزریق مواد مذاب به قالب‎ها است. به این ترتیب، هم مواد مذاب در داخل کویتی‎های دستگاه به صورت کامل پر شده و هم گازهای ایجاد شده از محفظه‏های تعبیه شده در دستگاه خارج می‎شوند.

4.     Cooling یا مرحله خنک کاری

در مرحله خنک کاری، مواد پلاستیکی مذاب، خنک شده و به حالت جامد باز می‎گردند. به این ترتیب، قطعات ساخته شده قابلیت خارج شدن از قالب را خواهند یافت.

5.     Mold opening، مرحله باز شدن قالب‎ها

جالب است بدانید که در پنجمین مرحله از کار با دستگاه تزریق پلاستیک، در نهایت بخش Clamping دستگاه از هم باز می‎شود. به این ترتیب، دو نیمه قالب‎‌ از هم باز شده و قطعه ساخته شده آماده بیرون اندازی می‎شود.

6.     Ejection یا بیرون اندازی

در ششمین مرحله از پروسه آموزش و نحوه کار با دستگاه تزریق پلاستیک و در زمان خارج کردن قطعه از قالب، چند میله به همراه یک صفحه عملیات خروج قطعه از قالب را انجام می‏دهند. در این مرحله، رانرها و راهگاه‏های قطعه ساخته شده که غیر قابل استفاده و زائد هستند، از قطعه اصلی جدا و تمیز می‏شوند. این قطعات هدر نرفته و برای ساخت قطعات جدید، مجدداً ذوب می‎شوند.

نحوه کار با دستگاه تزریق پلاستیک، بررسی و توجه به نکات ایمنی ضروری

حال که نحوه تنظیم و کار با دستگاه تزریق پلاستیک را یاد گرفته‌اید، زمان آن فرا رسیده است که با برخی نکات ایمنی بسیار مهم که باید در زمان کار با دستگاه تزریق آن‎ها را رعایت کنید، آشنا شوید. همانطور که گفتیم، در حالت کلی کار با دستگاه تزریق چندان سخت نیست، اما احتیاج به دقت بسیار زیادی دارد. برخی از نکات ایمنی که باید در زمان بروز مشکل یا خرابی دستگاه تزریق پلاستیک رعایت کنید، عبارت‌اند از:

  1. خاموش کردن سریع دستگاه
  2. فشردن کلید توقف اضطراری
  3. قطع کردن جریان برق دستگاه
  4. بستن سیستم خنک کننده آب پس از گذشت 20 دقیقه
  5. آگاه‌سازی متخصص و تعمیرکار دستگاه از بروز مشکل

سخن پایانی

دستگاه تزریق پلاستیک را می‎توان یکی از محبوب‏ترین انواع دستگاه تولید قطعات پلاستیک که نقش بسیار مهمی را در بسیاری از صنایع ایفا می‏کند، معرفی کرد. این دستگاه دارای مزایای منحصر به فردی است که یکی از آن‎ها شامل این مورد است که کار کردن با آن بسیار آسان و بدون دردسر است.

ما در این مطلب تلاش کردیم تا هر آنچه که لازم است در مورد نحوه کار با دستگاه تزریق پلاستیک بدانید، بپردازیم. اگر در این مورد نظر یا سوالی دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما و مخاطبانمان به اشتراک بگذارید. مشاوران ما در مجموعه فاران ماشین در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.  

سوالات متداول

1.     چگونه می‌توان از هدر رفت مواد یا از برگشت قطعه توسط مشتری جلوگیری کرد؟

یکی از دلایل عمده هدر رفت مواد در دستگاه‎های تزریق پلاستیک، عدم آگاهی اپراتورها از راه‌های رفع عیوب دستگاه است. بنابراین، رفع عیوب و مشکلات دستگاه به طور چشم‌گیری سبب کاهش هدر رفت و بازگشت قطعات خواهد شد.

2.     عمده خطرات جانی مربوط به کار با دستگاه تزریق پلاستیک شامل چه مواردی می‏شود؟

عمده خطرات جانی در دستگاه‌های تزریق پلاستیک مربوط به مراحل تعمیر دستگاه و قالب‌های آن و همچنین تعویض قالب است.

3.     چگونه می‎توان از پلاستیک‌های هدر رفته مجدداً استفاده کرد؟

آنچه که باید در این مورد به آن توجه داشته باشید این است که پلاستیکی که یکبار ذوب شده کیفیت پلاستیک اولیه را نخواهد داشت. پس ضروری است که این مواد جمع‏آوری شده و با پلاستیک خام و مرغوب ترکیب شوند. به این ترتیب کیفیت آن‎ها افزایش می‎یابد. شایان توجه است که نسبت ترکیب پلاستیک پروسس شده با پلاستیک خام نباید بیش از ۳۰ درصد باشد. در غیر این صورت کیفیت قطعه تولید شده به شدت کاهش خواهد یافت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا