پژوهشکده رویان

پژوهشکده رویان: سفری به دنیای شگفتی های زیست شناسی و پزشکی

حتماً اسم پژوهشکده رویان رو بارها شنیدین! این مرکز تحقیقاتی یکی از برترین مراکز علمی و پژوهشی در زمینه زیست شناسی تولیدمثل سلول های بنیادی و مهندسی ژنتیک در جهان به حساب میاد.

اما دقیقاً رویان چه کار می کنه؟ چه جور خدماتی ارائه می ده؟ و چه تاثیری روی زندگی انسان ها داره؟

با ما همراه باشین تا با هم به سفری در دنیای شگفت انگیز رویان بریم و از نزدیک با فعالیت های این مرکز آشنا بشیم.

آغاز داستان رویان

داستان پژوهشکده رویان به سال 1370 برمی گرده زمانی که دکتر فریدون سمنانی بنیانگذار و مدیر این پژوهشکده با هدف ارتقاء سطح دانش و درمان ناباروری در ایران موسسه رویان رو تاسیس کرد.

رویان از ابتدا با هدف های بلندپروازانه ای شروع به کار کرد:

  • درمان ناباروری: یکی از مهم ترین اهداف رویان کمک به خانواده هایی بود که با مشکل ناباروری مواجه بودن.
  • تحقیق روی سلول های بنیادی: پژوهش روی سلول های بنیادی برای درمان بیماری هایی که تا به حال غیرقابل درمان بودن.
  • مهندسی ژنتیک: بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و درمان بیماری های ژنتیکی با استفاده از مهندسی ژنتیک.

با گذشت زمان موسسه رویان به پژوهشکده رویان تبدیل شد و با حضور دانشمندان و محققان متخصص در زمینه های مختلف زیست شناسی و پزشکی به یکی از برترین مراکز تحقیقاتی جهان در زمینه های مختلف تبدیل شد.

دستاوردهای پژوهشکده رویان

پژوهشکده رویان در طول سال های فعالیت خود به دستاوردهای مهمی در زمینه های مختلف دست پیدا کرده که بعضی از آن ها به صورت خلاصه در زیر ارائه شده است:

  • درمان ناباروری: رویان با توسعه تکنیک های مختلف مثل ICSI (تزریق اسپرم به داخل تخمک) و IVF (لقاح آزمایشگاهی) به هزاران زوج برای رسیدن به آرزوی پدر و مادر شدن کمک کرده و نرخ موفقیت در درمان ناباروری در ایران رو به طور قابل توجهی افزایش داده است.
  • سلول های بنیادی: محققان رویان با مطالعه و تحقیق روی سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی بالغ در زمینه درمان بیماری هایی مثل دیابت بیماری های عصبی نقص مغز و بیماری های خونی پیشرفت های مهمی به دست آوردن.
  • مهندسی ژنتیک: رویان در زمینه مهندسی ژنتیک نیز فعالیت های مهمی انجام داده و با ایجاد حیوانات تراریخته محصولات کشاورزی با کیفیت بالاتر و مقاومت در برابر بیماری ها را تولید کرده و در زمینه تشخیص و درمان بیماری های ژنتیکی نیز پیشرفت های قابل توجهی به دست آورده است.

بخش های مختلف پژوهشکده رویان

پژوهشکده رویان به چند بخش مختلف تقسیم شده که هر کدام به صورت متخصص در زمینه مختلف فعالیت می کنند:

  • بخش درمان ناباروری: این بخش با هدف ارائه خدمات به زوج های نابارور فعالیت می کند و با استفاده از تکنیک های مختلف مثل IVF ICSI GIFT (انتقال گامت به لوله رحم) و ZIFT (انتقال زیگوت به لوله رحم) به درمان ناباروری و باروری کمک می کند.
  • بخش سلول های بنیادی: این بخش با هدف مطالعه و تحقیق روی سلول های بنیادی فعالیت می کند و با هدف درمان بیماری های مختلف مثل دیابت بیماری های عصبی نقص مغز و بیماری های خونی در حال تحقیق و توسعه روش های جدید درمان است.
  • بخش مهندسی ژنتیک: این بخش با هدف بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و درمان بیماری های ژنتیکی فعالیت می کند و با استفاده از مهندسی ژنتیک حیوانات تراریخته و گیاهان با کیفیت بالاتر تولید می کند و در زمینه تشخیص و درمان بیماری های ژنتیکی نیز پیشرفت های قابل توجهی به دست آورده است.
  • بخش تحقیقات کلینیکی: این بخش با هدف ارائه خدمات تحقیقاتی و درمان به بیماران در زمینه مختلف فعالیت می کند و با انجام آزمایشات کلینیکی و مطالعات بالینی به پیشرفت درمان و بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک می کند.

نقش پژوهشکده رویان در پیشرفت علم و درمان

پژوهشکده رویان در طول سال های فعالیت خود با ایجاد مرکز تحقیقاتی و درمان ناباروری در شهرهای مختلف ایران و ایجاد وابستگی به دانشگاه های مختلف داخل و خارج از کشور به پیشرفت علم و درمان کمک شده و با ارائه خدمات به بیماران داخل و خارج از کشور و توسعه تکنولوژی های جدید نام ایران رو به طور قابل توجهی در جهان بر سر زبان ها انداخته است.

شاخص های موفقیت پژوهشکده رویان

پژوهشکده رویان با کسب جوایز مختلف بین المللی و ارائه نتایج تحقیقات در مجلات علمی معتبر جهان موفقیت خود رو به ثبت رسانده و در زمینه های مختلف به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی پیشرو در جهان شناخته شده است.

جدول 1: برخی از دستاوردهای پژوهشکده رویان

دستاورد سال توضیحات
تاسیس اولین مرکز درمان ناباروری در ایران 1370 با هدف ارائه خدمات به زوج های نابارور
انجام اولین لقاح آزمایشگاهی در ایران 1371 با هدف درمان ناباروری و باروری کمک
تاسیس مرکز تحقیقات سلول های بنیادی 1381 با هدف مطالعه و تحقیق روی سلول های بنیادی
ایجاد حیوانات تراریخته 1385 با هدف بهبود کیفیت محصولات کشاورزی
تاسیس مرکز تحقیقات ژنتیک 1390 با هدف تشخیص و درمان بیماری های ژنتیکی

پژوهشکده رویان: آینده و چشم انداز

پژوهشکده رویان با هدف ارتقاء سطح علم و بهبود کیفیت زندگی انسان ها با انجام تحقیقات و توسعه تکنولوژی های جدید در زمینه های مختلف مثل درمان ناباروری سلول های بنیادی و مهندسی ژنتیک به پیشرفت علم و درمان کمک می کند.

پژوهشکده رویان در آینده با تمرکز بر زمینه های جدید مثل ژن درمانی چاپ سه بعدی اندام ها و استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی پیشرو در جهان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و با هدف بهبود سلامتی انسان ها و درمان بیماری های غیرقابل درمان در جهان فعالیت خواهد کرد.

پرسش و پاسخ

  • سوال 1: آیا پژوهشکده رویان فقط به درمان ناباروری می پردازد؟

    جواب: خیر پژوهشکده رویان در زمینه های مختلف مثل سلول های بنیادی و مهندسی ژنتیک نیز فعالیت می کند.

  • سوال 2: آیا خدمات پژوهشکده رویان فقط برای مردم ایران است؟

    جواب: خیر پژوهشکده رویان به مردم همه کشورها خدمات ارائه می دهد.

  • سوال 3: چگونه می توانم با پژوهشکده رویان در ارتباط باشم؟

    جواب: با مراجعه به وب سایت پژوهشکده رویان به آدرس www.royani.ac.ir می توانید با بخش های مختلف پژوهشکده در ارتباط باشید.

در پایان لازم به ذکر است که پژوهشکده رویان به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی پیشرو در جهان با ارائه خدمات به بیماران و توسعه تکنولوژی های جدید در زمینه بهبود سلامتی انسان ها و درمان بیماری های غیرقابل درمان در جهان فعالیت می کند. با حمایت و توجه به این مرکز مهم تحقیقاتی می توان آینده ای روشن تر برای سلامتی انسان ها در جهان متصور شد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا