مدیریت کسبوکار یکی از موضوعاتی است که پیشنیازهای مختلفی برای آن وجود دارد؛ هرکدام از پیشنیازها، برای ادامه روند پیشرفت یک کسبوکار، ضروری و حیاتی هستند؛ بنابراین، برنده بازی کسی است که اطلاعات و دانش کافی درباره بازاریابی و فروش داشته باشد. اگر شما نیز میخواهید برای رشد کسب و کار خود اقدامات موثر و نتیجهبخشی انجام دهید، باید با اصولی که در دوره فروش و بازاریابی ارائه میشود، به خوبی آشنا باشید تا با اقدام و عمل درست، کسبوکار خود را یک قدم به جلو هدایت کنید.
با جایگاه ویژه آموزش در یک کسبوکار آشنا شوید
هنگامی که با یک مشاور کسب و کار صحبت کنید، بیشک درباره اهمیت آموزش و حیاتی بودن آن برای فروش بیشتر یک بیزینس به شما نکات زیادی خواهد گفت. درواقع این موضوع امروزه چراغ راه هر مدیر موفقی است و با اتکا به مهارتهای مبتنیبر همین مفهوم است که میتوان ادامه راه را برای یک بیزینس موفق، محیا کرد.
به بیانی دیگر، میتوان گفت که اصولا یک کسبوکار، فضایی رقابتی برای ارائه مهارتهاست و نقش کلیدی مهارتها، هنگامی مشخص میشود که به توان و جایگاه خود در مقوله بازاریابی و فروش نگاه کنید؛ بههمیندلیل صدها کتاب، مقاله و دوره فروش و بازاریابی ارائه شده که به ارائه اصول اساسی و مهم در یک کسبوکار موفق میپردازند.
چرا فروش مهم است؟
شما هر نوع کسبوکاری که داشته باشید، قطعا با مسئله مهمی به نام فروش آشنا هستید. فروش در یک بیزینس به منزله حق حیات آن است؛ زیرا بدون فروش، اصولا موفقیت در یک کسبوکار رخ نمیدهد. اگرچه فروش و بازاریابی اغلب همراه با هم بهکار برده میشوند؛ اما باید بدانید که بازاریابی، پیشزمینه فروش بوده و فروش نیز ماهیت اصلی یک بیزینس است.
بزرگان دنیای کسبوکار، در زمینه فروش صحبتهای فراوانی کردهاند. بهعنوان مثال، دارن هاردی در کتاب دیوانگان ثروتساز، درباره یک دوره فروش و بازاریابی بسیار موثر صحبت کرده است. وی بر موضوع فروش و پیگیری آن تا بینهایت، تاکید بسیار زیادی دارد. دلیل این امر تنها یک چیز است.
فروش بیشتر یعنی مطرح بودن در بین مشتریان؛ بهدلیل اهمیت فروش است که بازاریابی معنا و ارزش پیدا میکند و بهعنوان یک روش عالی برای فروش بیشتر به آن توجه میشود. حال سوالی که مطرح میشود، این است که علم بازاریابی چگونه بهدست میآید؟ جواب آن فقط یک کلمه است؛ آموزش.
آموزش چگونه بر سرنوشت یک کسبوکار تاثیر میگذارد؟
در دهههای اخیر، یکی از تغییرات مهم در سازمانها و شرکتها، تخصصیتر شدن هرچه بیشتر ظرفیتهای موجود در آن است که هر دوره فروش و بازاریابی، قطعا به این مسئله اشاره میکند. این موضوع بهدلیل نیاز طبیعی یک بیزینس به رشد سالانه رخ میدهد؛ بهبیانی بهتر، باید گفت هر ساله انتظار مدیران از شرکت یا کسبوکار خود افزایش مییابد و این انتظار ناشی از یک نیاز واقعی است.
مشتریان هر ساله نیازهای جدید و انتظارات بالاتری دارند
یکی از دلایل بالا رفتن انتظار شرکتها، نیازها و انتظارات جدید مشتریان آنهاست و همین موضوع سبب میشود تا رقبای شما نیز فراخور نیاز و انتظارات مشتریان خود رشد کنند؛ بنابراین، شما نیز چارهای جز تلاش برای رشد کسب و کار خود ندارید. این موضوع نیز در هر دوره فروش و بازاریابی بسیار مورد توجه است. درواقع رشد بیشتر تنها با تخصصیتر شدن و یادگیری بیشتر امکانپذیر بوده و سرنوشت یک بیزینس به آن گره خورده است.
یادگیری بیشتر یعنی افزایش ظرفیت رشد یک کسبوکار
هرچه یک سازمان یا مجموعه، روی یادگیری هرچه بیشتر اعضا خود کار میکند، نه فقط به یک نیاز اساسی مشتریان پاسخ میدهد، بلکه همزمان ظرفیت رشد خود را نیز بالاتر میبرد. یادگیری و تخصصیشدن یک تیم، درک واضحتری از وظایف محولشده به آنان میدهد و اساسا تغییراتی مهم را در شناخت آنان نسبت به موفقیت و روشهای دستیابی به آن ایجاد میکند.
یادگیری بیشتر یعنی خلاقیت بیشتر در استراتژیها
یکی از مسائل مهمی که در دوره فروش و بازاریابی به شدت مورد تاکید و توجه است، یادگیری روشهای مختلفی است که میتواند به شما در بازاریابی و فروش کمک زیادی کند. هر مشاور کسب و کار قطعا این موضوع را به شما خواهد گفت که فروش بیشتر با بازاریابی بهتر ممکن است و بازاریابی بهتر تنها از مسیر یادگیری و کسب تجارب جدید میگذرد.
امروزه در عصر مدرن، دیگر روشهای سنتی چندان پاسخگو نیستند؛ این مسئله یعنی حتی مدیران قدیمی نیز باید دانش و درک خود را متناسب با نیاز روز آپدیت کرده و تغییراتی مهم را در کسبوکار خود اجرا کنند. هرچه که جلوتر میرویم، روشهای بهتر و آزمودهتری توسط رقبای شما پیادهسازی میشوند و شما نیز لزوما با تکرار روش آنها موفق نمیشوید، بلکه نیازمند خلاقیت هستند.
دوره فروش و بازاریابی تنها درباره بازاریابی کردن و فروش بهتر نیست، بلکه درباره خلاقانهتر کردن روشها و استراتژیهای شماست؛ خلاقیت یعنی داشتن یک روش فروش خاص که صرفا مختص شماست و چنین چیزی صرفا با یادگیری بیشتر عملی خواهد شد.
سخن نهایی
یادگیری نیاز اساسی هر مدیر موفق است تا بتواند علاوهبر فراهم کردن مسیر رشد کسب و کار خود، یک بازاریابی و فروش عالی نیز تجربه کند. درواقع به کمک همین عنصر اساسی است که میتوان به رشد یک تیم و یک گروه کمک کرد تا علاوهبر پاسخگویی به نیاز روبه رشد مشتریان، توان و ظرفیت خود را برای رشد بیشتر نیز بالاتر ببرند.
براساس اصول یک دوره فروش و بازاریابی مناسب میتوان ادعا کرد که موفقیت یا شکست یک کسبوکار به مفاهیمی وابسته است که یک مدیر باید درکی مناسب از آنها داشته باشد و بتواند در عمل نیز آنها را پیادهسازی کند تا در مقابل رقبا، قدرت عمل بالای خود را نشان دهد. درغیر اینصورت، تیم یا سازمان شما قافیه رقابت را به رقبا خواهد باخت.
اگر به یک مشاور کسب و کار باتجربه و توانمند احتیاج دارید که نیازهای بیزینس شما را حتی از خودتان نیز بهتر تشخیص دهد، مجموعه تخصصی آکو که در حوزه مشاوره کسبوکارها فعال است، به شما توصیه میشود. دوره فروش و بازاریابی آکو، نیاز اساسی هر کسبوکاری است که موفقیت در فروش را هدف خود میداند.