به هر نوع ابزار و تبلیغات بصری که در فضایی خارج از محیط خانه قرار میگیرد و پیام تبلیغاتی کسب و کارها را به مشتریان منتقل میکند، تبلیغات محیطی نامیده میشود. تبلیغات بیرون از خانه یا Out Of Home Advertising که به OOH هم معروف است، بیشتر با نامهای تبلیغات محیطی، تبلیغات شهری یا تبلیغات OOH شناخته میشود.
تبلیغات محیطی به عنوان یکی از روشهای تبلیغاتی، باعث افزایش فروش، آگاهی بخشی از برند، اطلاعرسانی در سطح گسترده و ماندگاری نام برند در ذهن مشتریان میشود. هدف از تبلیغات محیطی بازاریابی و شناساندن محصولات و خدمات جدید کسب و کارها به مشتریان است. اما با این حال، برخی دیگر از اهداف تبلیغات محیطی عبارتند از:
- معرفی محصولات یا خدمات جدید کسب و کارها به مشتریان
- افزایش آگاهی از برند
- اطلاعرسانی و آگاهی بخشی در خصوص بهبود یا تغییر بسته بندی محصول
- هدف قرار دادن یک منطقه جغرافیایی خاص
- افزایش تعامل با مشتری
مزایای تبلیغات محیطی
از مزایای تبلیغات OOH میتوان به شناخت برند و جلب توجه مخاطبان، اثر بخشی تبلیغات محیطی در بلند مدت، تأثیر مستقیم تبلیغات محیطی بر تصمیم گیری مشتریان، ایجاد وفاداری و انتقال پیام تبلیغاتی کسب و کارها به مخاطب در کوتاهترین زمان ممکن اشاره کرد. تبلیغات محیطی فقط محدود به تبلیغات بیلبورد نمیشود و انواع مختلفی دارد که صاحبان کسب و کارها با استفاده از آنها میتوانند به اهداف تبلیغاتی خود دست پیدا کنند.
در ادامه با هم انواع بنرهای چاپی را بهتر بشناسیم. برخی از رایجترین انواع روشهای تبلیغات محیطی اشاره میکنیم:
پوستر دیواری تبلیغاتی (Advertising Wall Poster)
پوستر دیواری یا چاپ کاغذ دیواری یکی از پر طرفدارترین المانهای دکوراسیون داخلی است که در قالب رولهای با عرض متغیر و طولهای متنوع چاپ میشود.
استرابورد (Straboard)
استرابورد در اصل به تابلوهای ایستاده بادبانی شکل گفته میشود که نسبت به بیلبوردها ابعاد کوچکتری دارند و معمولاً دارای نورپردازی نیستند.
لایت باکس تبلیغاتی (Light Boxes advertising)
یکی از مدرنترین و جذابترین روشهای تبلیغات محیطی، لایت باکسها هستند که معمولاً در قالب یک باکس چوبی و آلومینیومی ساخته میشوند و رویه آنها از جنس پلکسی و پلکسی گلس رنگی و کریستالی است.
استیکر تبلیغاتی (Advertising Sticker)
چاپ استیکر یکی از پرطرفدارترین ابزارهای تبلیغات محیطی است که از نظر جنس به انواع استیکر مات، براق، شفاف، شیشهای یا ترنسپرنت، په په یا مخملی و مش تقسیم میشود که هر کدام کاربردهای گستردهای در صنایع مختلف دارند.
استند تبلیغاتی (Advertising Stand)
یکی از اقتصادیترین ابزار تبلیغات محیطی – نمایشگاهی، بنر استند است که از دو بخش بنر و پایه تشکیل شده و امکان تعویض بدنه و قرار دادن بنر جدید روی پایه قدیمی وجود دارد.
بیلبورد (Billboard)
یکی از محبوبترین سازهها در حوزه تبلیغات محیطی، بیلبوردها هستند. این سازه در ابعاد بسیار بزرگ ساخته شده و معمولاً دارای نور پردازی است، درست شبیه به چاپ بنر عرض 5 متر جهت معرفی محصولات و خدمات جدید کسب و کارها و هم چنین تبلیغات محیطی و شهری مورد استفاده قرار میگیرد.
در واقع بیلبوردها سازههای غول پیکری هستند که معمولاً در مسیرهای پرتردد و شلوغ شهر مانند حاشیه خیابانها، آزاد راهها، اتوبانها و… نصب میشوند. چاپ بنر فوری و ارزان به همراه قیمت در چاپ سبحان بهترین انتخاب است. چاپ بنر عرض بالا معمولاً جهت اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی بر روی بیلبوردهای غول پیکر تبلیغات شهری، بنرهای عرشه و پلهای هوایی، اعلانهای چاپی درون شهری و تابلو سر در فروشگاههای بزرگ نصب میشوند و نسبت به دیگر متریالهای تبلیغات محیطی پتانسیل جذب مخاطبین بیشتری را دارند.
لمپوست بنر (Lamppost Banner)
لمپوست بنر یا چاپ بنر دو طرفه یکی از پرکاربردترین ابزارهای تبلیغات محیطی است که فرآیند چاپ بر روی هر دو سطح (پشت و رو) بنر انجام میشود. لمپوست بنر معمولاً به صورت معلق و آویزان در محیطهای شهری نصب میشود.
بنر عرشه و پل (Bridge advertising)
بنر عرشه و پلهای هوایی یکی از مؤثرترین روشهای تبلیغات محیطی است که بر روی عرشه و پلهای عابر پیاده در داخل و خارج از شهر نصب میشوند.
رول آپ تبلیغاتی (Advertising Roll Up)
یکی از اقتصادیترین و پرکاربردترین ابزار تبلیغات محیطی، رول آپ است که برای تبلیغات در راهروهای مراکز تجاری، داروخانهها، فروشگاهها، نمایشگاهها، بانکها و… مورد استفاده قرار میگیرد.