پزشکی

ایانزدیکی برای دیسک کمر ضرر دارد

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:
علائم مشابه کرونا
خون دماغ یا گوش درد
مشکل در بلع
خون در مدفوع
اختلال خواب
درد کمر، پا، دست یا زانو
سردرد
معده درد یا حالت تهوع
زخم مداوم دهانی
سرفۀ مزمن
اضطراب و استرس

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محل

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

در این مطلب قصد داریم از دو جهت به عمل دیسک کمر بپردازیم تا بیماران به راحتی بتوانند تصمیم بگیرند که اقدام به عمل جراحی بکنند یا خیر.

ابتدا به عوارضی که عمل دیسک کمر ممکن است داشته باشد می‌پردازیم و در ادامه به مراقبت‌هایی که بعد از عمل نیاز است تا خود بیمار و اطرافیان آن در جریان باشند تا سریع‌تر فرد تحت عمل جراحی دوران نقاهت را سپری کند اشاره می‌کنیم.

عوارض عمل جراحی ديسک کمر:

به دلیل اینکه عمل دیسک کمر دارای عوارض زیادی است معمولا پزشکان متخصص جراحی مغز و اعصاب توصیه می‌کنند با روش‌های غیر از عمل و روش‌های کم خطر بیماری را در درمان یا بهبود دهند.

از جمله عوارضی که می‌شود اشاره کرد موارد زیر است. باید به این نکته هم اشاره کنیم که این عوارض در همه افراد به طور ۱۰۰% مشاهده نمی‌شود و بستگی به توان بدنی و نوع واکنش بیمار به عمل جراحی دارد.

مشاهده بیشتر : متخصص ارتوپد

۱- عفونت

اگر زخم به طور کامل تمیز و ضد عفونی نشود ممکن است عفونت به وجود آید.

۲- عود بیماری

در حدود ۵ تا ۱۵ درصد پس عمل ممکن است بیماری با پارگی دیسک مجدد عود کند.

۳- آمبولی ریه

بر اثر لختگی خون در عروق ریه به وجود می‌آید.

۴- عمل ناموفق

کاهش پیدا نکردن علائم بیماری در پا و عدم کاهش درد در ناحیه کمر.

۵- آسیب به عصب

درد مضاعف در قسمت کمر و پاها حتی بیشتر از زمان قبل از عمل

۶- بی حس شدن

شکایت از بی‌حسی‌های پی در پی در قسمت کمر.

۷- سردرد بی‌‌وقفه

این مورد بر اثر نشت مایع مغزی نخاعی به وجود می‌آید.

۸- مشکلات مجاری ادراری

مشکلات تکرر ادرار و یا احتباس ادرار ممکن است به وجود بیاید اما به مرور این مشکلات رفع می‌شود.

۹- مشکل در اجابت مزاج

امکان یبوست و حتی بی اختیاری در دفع مدفوع وجود دارد.

عمل دیسک کمر: مراقبت های پس از عمل جراحی دیسک کمر

1- پنج روز بعد از عمل می توانید استحمام کنید.

2- دائماً پاها را در حالت خوابیده حرکت و ورزش دهید تا خون درون عروق پاها لخته نشود.

3- رژیم غذایی شما معمولی است، فقط لازم است که شکم نرم کار کند، مگر این که به دلیل بیماری رژیم خاصی داشته باشید.

4- از توالت فرنگی به جای توالت سنتی استفاده کنید.

5- نماز را روی صندلی به صورت نشسته بخوانید و مهر را به پیشانی بگذارید.

6- روی تشک سفت استراحت نمایید. استفاده از تختخواب بهتر از خوابیددن روی زمین است.

7- برای بلند شدن از تخت ابتدا به پهلو شوید و سعی خود بکنید تا تمام تنه از شانه تا باسن را با هم حرکت دهید، سپس به مدت چند دقیقه روی تخت بنشینید و در صورت نداشتن سرگیجه می توانید از تخت بلند شوید و راه بروید.

8- به مدت یک ماه از رابطه زناشویی خودداری نمایید.

9- در صورتی که منزل در طبقات بالاست و ساختمان آسانسور ندارد بیمار بایستی توسط صندلی و به کمک سه نفر به محل سکونت خود منتقل گردد.

[sibwp_form id=1]

10- از کرست کمری به مدت یک ماه استفاده کنید، هنگام خواب ضرورتی ندارد که بسته باشد.

11- از بریس کمری باید به مدت سه ماه استفاده کنید.

12- انجام حرکات ورزشی و شنا از یک ماه بعد از عمل بلامانع است.

13- رانندگی یک ماه بعد از عمل مجاز می باشد.

14- تا شش ماه بعد از عمل از انجام کارهای سنگین خودداری کنید.

15- در طول زمان استراحت از افزایش وزن اکیداً جلوگیری نمایید.

16- در صورت داشتن بخیه های غیرقابل جذب هفت تا ده روز بعد از عمل جهت کشیدن بخیه به پزشک مراجعه کنید.

17- جهت راه رفتن از کفش های استاندارد استفاده نمایید. (پاشنه ۲-۳سانتی متر و نوک پهن).

18- توجه داشته باشید که هنگام تغییر وضعیت بدن ممکن است دچار دردهای سوزشی بشوید، اغلب این دردها طبیعی بوده و در صورت نیاز می توانید از مسکن های معمولی استفاده کنید.

19- استفاده از داروهای ضد درد در صورت ضرورت هیچ اشکالی ندارد.

با توجه به عوارض عمل دیسک کمر و مراقبت هایی که باید بعد از عمل انجام شود حاضر هستید عمل انجام دهید یا با درد و سختی های بیماری کنار می آیید؟

در انتها باید به این موضوع اشاره کنیم که دوستانی که نیاز به عمل دیسک کمر دارند می‌توانند با بهترین جراحان مغز و اعصاب موجود در سایت درمانکده را مشاهده و در صورت نیاز به صورت اینترنتی نوبت رزرو کنند.

 13,048 بازدید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 42


مهره‌های ستون فقرات در قسمت گردن جهت جلوگیری از سائیدگی بوسیله دیسک‌ها از هم جدا می‌شوند. در صورت فتق دیسک، ماده موجود در مرکز دیسک بر ریشه اعصاب فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد درد می‌شود.

در بسیاری از موارد آسیب‌دیدگی علت اصلی ایجاد دیسک گردن می‌باشد. ولی در برخی از مواقع دیسک گردن خود به خود ایجاد می‌شود.

بسته به این که فتق دیسک در قسمت گردن و یا کمر ایجاد شده باشد، انجام بعضی از حرکت‌ها یا ورزش‌ها برای دیسک‌های ستون فقرات مضر محسوب می‌شوند. در بسیاری از موارد دیسک کمر و گردن مشابه یکدیگر می‌باشند؛ ولی عملکرد و محل آسیب‌دیدگی دیسک در ستون فقرات مشخص می‌کند که چه حرکات و ورزش‌هایی برای دیسک مفید و یا مضر هستند.

انجام بعضی از حرکات حتی برای دیسک‌های سالم در ستون فقرات نیز مضر می‌باشند؛ به خصوص اگر این حرکات همراه با یکدیگر انجام شوند. این حرکات شامل خم شدن، بلند کردن اشیاء سنگین و یا چرخش ناگهانی بدن در وضعیت نادرست بدنی می‌باشند. یکی دیگر از حرکت‌های مضر، نگه داشتن نفس  در زمان انجام فعالیت‌های سنگین می‌باشد.

علائم دیسک گردن


در اثر بیرون‌زدگی هسته مرکزی دیسک و وارد آمدن فشار بر اعصاب گردن ، در دست‌ها درد شدید ایجاد می‌شود. در این حالت درد از قسمت گردن تا شانه‌ها و تا نوک انگشتان کشیده می‌شود.  بی‌حسی و احساس گزگز نیز همراه با درد ایجاد می‌شوند. در صورت بروز دیسک گردن، فضای کافی در مهره‌های گردن وجود نداشته و در نتیجه حتی با کم‌ترین میزان بیرون‌زدگی نیز ممکن است بر اعصاب فشار وارد شود.

ستون فقرات در قسمت گردن شامل 7 دیسک می‌باشد و بسته به محل فشردگی عصب، علائم ایجاد شده متفاوت می‌باشند. به طور کلی علائم شامل درد شدید در دست و بی‌حسی می‌باشند. محل و نوع عضلات آسیب‌دیده در اثر دیسک گردن، محل فشردگی عصب را مشخص می‌کنند. برای مثال، فشردگی عصب در ناحیه C4 و C5 در قسمت گردن باعث ضعیف شدن عضله دلتوئید شانه، ایجاد درد در شانه و همچنین سبب ایجاد مقدار کمی بی‌حسی و احساس گزگز می‌شود. فشردگی عصب در ناحیه C6 و C7 در قسمت گردن، باعث ضعیف شدن عضلات سه سر پشت بازو می‌شود. درد شدید و بی‌حسی از قسمت عضلات سه سر پشت بازو تا نوک انگشت میانی انتشار پیدا می‌کنند. این نوع درد با نام رادیکولوپاتی گردنی شناخته می‌شود.

تشخیص دیسک گردن


جهت تشخیص دیسک گردن از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. ام آر آی (تصویرسازی تشدید مغناطیسی) و سی تی اسکن (توموگرافی رایانه‌ای) روش‌های غیر تهاجمی هستند که جهت تشخیـص دیسک گردن بـه کـار بـرده می‌شـوند. الـبته اسـتفاده از سی تی اسکن به همراه میلوگرافی، نیازمند تزریق رنگ درون کانال نخاعی است. از تزریق رنگ جهت تشخیص محل آسیب‌دیدگی استفاده می‌شود. با توجه به این که  این روش با استفاده از وارد کردن سوزن درون کانال نخاعی انجام می‌شود، معمولاً به عنوان اولین روش تشخیص دیسک گردن توسط پزشک توصیه نمی‌شود.

در روش الکترومیوگرافی (EMG)، سوزن‌هایی وارد عضلات دست و پا می‌شوند و با تحریک اعصاب خاصی پزشک می‌تواند وضعیت سلامتی  و آسیب‌دیدگی عضلات و اعصاب را ارزیابی کند. از این روش برای رد احتمال مواردی مانند سندرم تونل کارپ، گیر افتادگی عصب اولنار و عارضه‌های دیگر نیز استفاده می‌شود.

آیا انجام تمرینات ورزشی با استفاده از وزنه برای دیسک گردن مفید است؟


بله. تمرین با وزنه باعث تقویت عضلات ستون فقرات می‌شود. پس از تسکین و کنترل درد، در ابتدا بایستی از فعالیت‌ها و وزنه‌های سبک استفاده شود. در صورت بهبود دیسک گردن، افزایش تکرار حرکات ورزشی و انجام حرکات مقاومتی جهت بهبود ثبات امکان‌پذیر است. انتخاب نوع حرکت ورزشی به علائم دیسک گردن و مدت زمان آسیب‌دیدگی بستگی دارد.

آیا ورزش می‌تواند باعث تشدید وضعیت دیسک گردن شود؟


بله. بخش مرکزی دیسک نوکلئوس پولپوزوس نام دارد. این بخش ضربه و فشار وارد بر بدن و ستون فقرات را جذب می‌کند. دیسک سالم در برابر فشار مقاومت می‌کند.

وارد شدن آسیب به دیسک گردن یا کمر باعث کاهش توانایی دیسک در جذب ضربه و فشار می‌شود. در صورت استراحت کافی، دیسک بهبود پیدا می‌کند و می‌تواند دوباره در برابر فشار مقاومت کند.

بدون استراحت کافی و انجام ورزش‌های مضر، احتمال آسیب‌دیدگی دیسک و بافت اطراف آن افزایش پیدا می‌کند.

چه ورزش‌هایی برای دیسک گردن مضر هستند؟


ورزش‌های مضر برای دیسک گردن عبارتند از:

حرکات ورزشی  با استفاده از وزنه‌های سنگین


حرکات ورزشی با استفاده از وزنه‌های سنگین

بلند کردن وزنه‌های بسیاری سنگین باعث کشیدگی عضلات بزرگ گردن می‌شود. استفاده مداوم و بیش از حد از این عضلات باعث ایجاد درد و وارد آمدن فشار زیاد بر گردن می‌شود. در صورت استفاده از وزنه هنگام ورزش کردن، ابتدا باید از وزنه‌های سبک استفاده شود و بایستی از انجام حرکات ورزشی یا استفاده از وزنه‌های سنگینی که باعث ایجاد درد و کشیدگی گردن می‌شود اجتناب شود.

حرکات ورزشی جایگزین 

بهتر است به جای وزنه‌های سنگین، با رعایت وضعیت صحیح بدنی از وزنه‌های سبک استفاده شود. در زمان انجام حرکات ورزشی، بایستی از سفت و منقبض کردن گردن خودداری شود.

نشستن برای مدت طولانی

نشستن برای مدت طولانی

نشستن برای مدت طولانی خصوصاً زمانی که فرد در حالت خمیده قرار دارد، بر بدن فشار وارد می‌کند. در حالت خستگی، جاذبه باعث می‌شود که سر به طرف جلو متمایل شود. هر گونه حرکت سر به سمت جلو باعث افزایش فشار وارد بر بدن می‌شود. همچنین قرار گرفتن دست‌ها در بالای سر یا به سمت جلو (مانند رانندگی یا در زمان استفاده از صفحه کلید) باعث کشیدگی گردن می‌شود. به همین جهت استراحت به طور مداوم بین انجام فعالیت‌های بلندمدت در حالت نشسته و همچنین رعایت وضعیت صحیح بدنی الزامی می‌باشد.

ورزش‌های پُر برخورد 

در صورت بروز دیسک گردن، نبایستی از ورزش‌های پر برخورد استفاده شود. این نوع ورزش‌ها احتمال تشدید آسیب‌دیدگی و نیاز به جراحی را افزایش می‌دهند و حتی ممکن است منجر به فلج یا مرگ شوند. در صورت وجود دیسک گردن بایستی در مورد انتخاب نوع ورزش مناسب با پزشک مشورت شود.

حرکات ورزشی جایگزین

در صورت بروز دیسک گردن، به جای ورزش‌های پر برخورد انجام ورزش‌هایی مانند شنا، پیاده‌روی، دو، رقص و یا هر گونه ورزش انفرادی دیگر توصیه می‌شود.

انجام حرکات ورزشی با دامنه حرکتی زیاد

در طول روز بایستی از انجام حرکات کششی یا هر گونه فعالیتی که نیاز به دامنه حرکتی زیاد دارد خودداری شود. انجام چنین حرکاتی باعث وارد آمدن فشار بر دیسک‌های ناحیه گردن و کشیدگی بافت‌های مجاور می‌شود. این حرکات همچنین سبب کاهش سرعت روند بهبودی شده و احتمال آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهند.

حرکات ورزشی جایگزین 

به جای حرکاتی که نیاز به دامنه حرکتی زیاد دارند، انجام آرام و ملایم حرکات کششی گردن توصیه می‌شود. همچنین هر گونه حرکت بایستی با دقت و احتیاط انجام شود.

جلوگیری از آسیب‌دیدگی گردن هنگام انجام حرکات ورزشی


جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی هنگام ورزش کردن موارد زیر بایستی رعایت شوند :

  • در زمان انجام حرکات ورزشی نفس خود را حبس نکنید.
  • از انجام حرکاتی که نیاز به دامنه حرکتی زیاد دارند خودداری کنید.
  • از انجام هم‌زمان حرکاتی مانند خم شدن، چرخش بدن و بلند کردن اشیاء اجتناب کنید.
  • از قرار گرفتن در یک وضعیت بدنی برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • حرکات ورزشی را با دقت و احتیاط انجام دهید.
  • از انجام حرکات ورزشی که باعث تشدید علائم در دست‌ها و پاها می‌شوند خودداری کنید.
  • در ارتباط با نحوه صحیح انجام حرکات و اجتناب از آسیب‌دیدگی، با متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید.

نحوه صحیح انجام حرکات ورزشی


در صورت بروز دیسک کمر یا گردن، انجام حرکات ورزشی به روش صحیح از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که انجام حرکت ورزشی به فشار یا دامنه حرکتی زیاد نیاز داشته باشد، ورزش را متوقف کرده و نحوه صحیح انجام حرکت را ارزیابی کنید. حرکات ورزشی را به گونه‌ای انجام دهید که فشار کمتری بر ستون فقرات وارد شود. با رعایت این موارد روند بهبودی سریع‌تر انجام می‌شود.

دیگر راه‌های درمان دیسک کمر


دیسک گردن باعث ایجاد درد زیادی می‌شود ولی با استفاده از روش‌های مختلف قابل درمان است. به طور کلی سه روش درمانی برای بهبود دیسک گردن وجود دارد : مصرف دارو، روش‌های درمانی غیر جراحی و جراحی. در بیشتر موارد جهت درمان دیسک گردن از دو یا سه روش فوق همراه با یکدیگر استفاده می‌شود.

روش‌های درمانی غیر جراحی 

در صورت ایجاد دیسک گردن، در بیشتر موارد جهت کاهش درد ناشی از فشردگی اعصاب و التهاب از داروی مُسکن استفاده می‌شود. معمولاً جهت کنترل التهاب و درد، پزشک مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را توصیه می‌کند. در صورتی که درد بسیار شدید باشد و داروهایی مانند ایبوپروفن تأثیری در بهبود درد نداشته باشند، امکان دارد پزشک داروهای استروئیدی خوراکی را جهت کاهش درد تجویز کند.

روش‌های درمانی غیر جراحی با استفاده از فیزیوتراپی و ورزش (از جمله تمرین مکنزی) باعث کاهش درد ناشی از دیسک گردن می‌شوند. امکان دارد از روش‌های دیگری مانند ترکشن گردن، کایرو پرکتیک (درمان دستی) و استئوپاتی نیز جهت کاهش درد و بازیابی حرکتی گردن استفاده شود. فعالیت‌های مختلف روزانه نیز باید به گونه‌ای انجام شوند که فشار کمتری بر گردن و دست‌ها وارد شود. استفاده از بریس جهت جلوگیری از ایجاد قوس گردن باعث کاهش فشار وارد بر عضلات گردن می‌شود. بریس همچنین فشردگی اعصاب در اثر دیسک گردن را کاهش می‌دهد.

جراحی

در بیشتر موارد جراحی موثرترین روش درمان دیسک گردن می‌باشد و دارای نتیجه ماندگار می‌باشد. برای درمان دیسک گردن از سه نوع جراحی استفاده می‌شود. روش اول جراحی فیوژن و دیسککتومی قدامی گردن (ACDF) می‌باشد. در این روش دیسک بیرون‌زده برداشته می‌شود . سپس دو یا چند مهره مورد نظر به یکدیگر متصل می‌شوند. روش دوم دیسککتومی خلفی گردن می‌باشد. این روش از طریق جراحی دیسک از راه پشت گردن انجام می‌شود و به علت وجود سیاهرگ‌ها در این قسمت از ستون فقرات، امکان دارد خونریزی زیادی ایجاد شود. روش سوم جراحی جایگزینی دیسک مصنوعی است. در این روش دیسک مورد نظر خارج شده و با یک دیسک مصنوعی که از لحاظ شکل و عملکرد مشابه دیسک اصلی ستون فقرات است جایگزین می‌شود.


آیا داشتن رابطه زناشویی در هنگام کمردرد و دیسک کمری مضر است؟

دردر مزمن و میل جنسی
دردر مزمن و میل جنسی
رابطه زناشویی
رابطه زناشویی و کمردرد

گاهی آقایان نگران عدم توانایی در برقراری رابطه جنسی هستند و گاهی نگرانی آنان از افزایش خطر ناشی از صدمه به ریشه های عصب می باشد.

در صورتیکه همسر شما متوجه این نگرانی نشود این رفتار را بعنوان بی علاقگی قلمداد کرده و ممکن است اثرات سوئی بر آینده روابط خانوادگی شما بگذارد لذا پیشنهاد می کنیم حتما مشکل خودتان را با همسرتان در میان بگذارید.در این گونه شرایط خانمها راحت تر مشکلاتشان را با همسرشان بازگو می کنند و زوجین با کمک هم می توانند براحتی مشکل بوجود آمده را درک کرده و مدیریت نمایند.

مشکلات جنسی که در اثر کمر درد بوجود می آید بسیار شایعتر از تصور جامعه و حتی پزشکان می باشدچراکه بسیاری از بیماران به تصور  شرم و حیا ی از بیان مشکلات زناشویی امتناع می ورزند .در یک تحقیق ذکر شده که در صد زیادی از افراد مبتلا به کمر درد مزمن از مشکلات زناشویی رنج می برند و شاید یکی از علل طولانی شدن دردها کمر اختلالات جنسی بوجود آمده پس از کمردرد و عدم مدیریت آن باشد.

فتق دیسک کمر،تنگی کانال نخاعی ،جراحی فتق دیسک کمر و جراحی تنگی کانال نخاعی ممکن است هم بدلیل درگیری ریشه عصب و هم بدلیل نگرانی و استرس ناشی از این مشکلات منجر به بروز علایم ناتوانی جنسی گردد .


چرا رابطه زناشویی و جنسی مهم است:

رابطه زناشویی و کمردرد
دردر مزمن و میل جنسی

در فرهنگ باستانی و فرهنگ دینی ایرانیان رابطه زناشویی یکه رابطه مقدس و محترم شمرده می شود که منجر به تحکیم خانواده می گردد.به لحاظ علمی رابطه زناشویی یکه رابطه صرفا فیزیکی نبوده بلکه فراتر از انجام یک رابطه بدنی تجربه ای بی نظیر و اوج یک رابطه عاطفی است که در صورت ارتباط عاطفی درست زوجین، منجر به یک رابطه عاشقانه پایدار بین زوجین می گردد.

البته در فرهنگ غربی امروزی این رابطه صرفا به یک غریزه تقلیل یافته که باید به نوعی تخلیه شود و اهمیتی به بار معنوی این رابطه داده نمی شود و در واقع منزلت انسانی به یک رابطه صرفا غریزه حیوانی تقلیل می یابد.

باید بدانید که فتق دیسک کمر و کمر درد مانعی برای مدیریت صحیح شما برای ایجاد یک رابطه زناشویی صحیح نمی باشد .اهدائ یک دسته گل خوشبو یا یک هدیه ،هم صحبت شدن با همسر و مشاوره گرفتن از او،تشکر ویژه بدلیل کمک های همسر و در حفظ بنیان خانواده خلوت کردن منزل در زمانهای مناسب موجب بهتر شدن رابطه جنسی زوجین می گردد که هیچ ارتباطی به کمر درد ندارد و قابل برنامه ریزی استو امکان جلب رضایت همسر را فراهم می آورد.

رابطه جنسی صرفاً مجموعه‌ای از فعالیت‌های بدنی نیست و چیزی فراتر از یک فعالیت با مراحل معین است که به تجربه‌ای بی‌نظیر می‌انجامد. نزدیکی اوج یک رابطه است و محکم‌ترین گواه زوج بودن زن و مرد است.


چگونه می توان رابطه جنسی را علیرغم کمردرد بهبود بخشید:

مهمترین عامل اختلال جنسی ،ترس و نگرانی از بروز کمر درد می باشدکه در دراز مدت منجر به ایجاد استرس و افسردگی می گردد.

در صورت تجربه روش های صحیح ارتباط زنا شویی از افزایش درد با وجود کمر درد جلوگیری خواهید کرد.

بهتری روش نزدیکی از پهلو و قرار گرفتن زوج در پشت زوج و دخول از پشت می باشد.آقایان مبتلا به کمر درد بیشتر ترجیح می دهند در زیر قرار بگیرند و رابطه جنسی فعال توسط زوجه انجام شود تا امکان فشار روی کمر را تقلیل دهند.اگر درد تشدید یافت همسرتان را در جریان بگذارید و رابطه را در هر زمانی می توانید متوقف کنید.

مهمترین عامل در داشتن یک رابطه بدون ترس مطرح کردن مشکلات با همسر است و کمک گرفتن و همراه کردن او برای حل مشکل می باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا