با مشکلات و خرابی های رایج در یخچال بیشتر آشنا شوید

رایج ترین مشکلات یخچال چیست؟

1. مشکل یخ زدن محفظه داخلی یخچال

سرد شدن و یخ زدن مواد غذایی و محفظه داخلی، از شایع ترین مشکلات یخچال محسوب می شود. در بروز این مشکل عامل های مختلفی دخیل هستند. خراب شدن ترمیستور دستگاه و در پی آن، عدم اندازه گیری درست دما، منجر به ایجاد این مشکل می شود. همچنین، جمع شدن آلودگی و گردوغبار بر روی کویل های کندانسور، عدم تنظیم ترموستات دستگاه، مسدود شدن فن خروجی هوا در اثر حجم زیاد مواد غذایی و خرابی برد، از دیگر دلایل بروز این مشکل می باشند.

2. داغ شدن بیش از حد موتور یخچال

داغ شدن غیر عادی و بیش از حد نرمال موتور دستگاه را می توان از دیگر خرابی های متداول یخچال برشمرد. اختلال و ایراد در بخش کمپرسور و اعمال فشار زیاد به آن، کم شدن میزان گاز مبرد، عدم کارکرد درست کندانسور و عدم اعمال تنظیمات صحیح ترموستات، از مهم ترین علت های بروز این مشکل به شمار می روند.

3. مشکل بسته نشدن درب یخچال

بسته نشدن و باز ماندن درب یخچال برای مدت طولانی، علاوه بر افزایش درجه دمای محفظه داخلی، موجب ایجاد فشار به موتور دستگاه و افزایش چشمگیر مصرف انرژی می شود. پر شدن حجم یخچال بیش از ظرفیت، تراز نبودن پایه های دستگاه، چینش نادرست مواد غذایی و خرابی و فرسودگی لاستیک های دور درب، از مهم ترین دلایل باز ماندن درب یخچال می باشند.

4. نشت آب از دیگر مشکلات یخچال

نشت آب از شایع ترین و رایج ترین خرابی های یخچال فریزر تلقی می گردد. در بروز این مشکل عواملی مانند بروز نشتی در شیر آب ورودی، معیوب شدن لوله های متصل شده به آبسردکن، گرفتگی و انسداد لوله های تخلیه، اختلال در فرآیند یخ زدایی و دیفراست یخچال، شکستگی سینی مخصوص تخلیه آب و جدا شدن لوله زه کش در اثر ضربه، تاثیرگذار می باشند.

تشخیص خرابی یخچال | تعمیر یخچال قدیمی

آشنایی با عملکرد یخچال

یخچال هم همانند هر وسیله برقی دیگری که شما برای خانه یا آشپزخانه خود می‌گیرید، دارای یک دفترچه راهنماست. این دفترچه شما را تا حدودی با قطعات یخچال، کارکرد آنها و عملکرد خود یخچال آشنا می‌کند. آشنایی شما با عملکرد یخچال کمک زیادی می‌کند تا بروز هرگونه مشکلی را به راحتی تشخیص بدهید.

سیستم خنک سازی یخچال به گونه‌ای است که با تبخیر و تراکم مداوم ماده‌ای به نام مبرد، گرمای درون محفظه خود را جذب و به بیرون منتقل می‌کند. وظیفه به جریان درآوردن و گردش گاز مبرد بر عهده موتور یخچال یا کمپرسور است. گاز مبرد وقتی به جایخی می‌رسد، گرمای آن را به خودش جذب می‌کند و گرم می‌شود. سپس، فشار ایجاد شده توسط کمپرسور گاز مبرد را به لوله‌های پشت یخچال منتقل می‌کند. این گاز در جریان همین لوله‌ها گرمای خودش را از دست می‌دهد و دوباره خنک می‌شود. این فرایند چندین بار در طول شبانه روز اتفاق می‌افتد و باعث خنک ماندن فضای داخل یخچال می‌شود.

تعویض فن اواپراتور برای رفع خنک نبودن یخچال

در اینجا نکاتی برای عیب یابی یخچال و فریزر برای کمک به شما در رفع خرابی یخچال در صورت خنک نشدن یخچال شما ذکر شده است. اگر متوجه شدید که کمپرسور کار می کند اما یخچال خنک نمی شود، مشکل به احتمال زیاد کویل های اواپراتور یا شکستگی فن اواپراتور است. فن اواپراتور معمولاً وقتی شروع به خراب شدن می کنند، صدای جیر جیر می دهد. شما می دانید که اگر در هنگام باز کردن درب فریزر، سر و صدای بلندتر شود، فن اواپراتور است. کویل ها و فن های اواپراتور در پشت یک پوشش در محفظه فریزر قرار دارند. در ادامه با یکی از رایج ترین علت خرابی یخچال و نحوه برطرف کردن اینگونه مشکلات یخچال آشنا می شوید.

اگر در داخل فریزر روکش محفظه دیوار داخلی یخچال را برداشته اید و کویل ها را کاملاً پر از برفک می بینید، همه چیز را از فریزر و یخچال خارج کنید، آن را جدا کنید و بگذارید 24 تا 48 ساعت بماند تا برفک ها ذوب شوند. چند عدد پارچه را برای گرفتن نم، در داخل یخچال قرار دهید. اگر بعد از اینکه برفک یخچال از بین رفت اگر خرابی یخچال برطرف شد که کار تمام است. جایگزینی این قسمت ها دشوار نیست، اما دانستن اینکه کدام یک از این موارد معیوب است، نیاز به علتی مانند علت خرابی یخچال دارد که ما در اینجا فقط مواردی که رایج تر هستند را مورد بررسی قرار می دهم.

به طور معمول فن کمپرسور و کندانسور یخچال، که در نزدیکی کف در قسمت پشتی اکثر یخچال ها قرار دارد، هنگامی شروع به کار می کنند که ترموستات خواستار خنک شدن بیشتر باشد. اگر تا به حال به صدای کمپرسور دقت نکرده اید، اگر پس از مدتی درب یخچال را باز نگه دارید، می توانید این صدا را بشنوید. یکی از رایج ترین مشکلات یخچال یا خرابی یخچال را می توان از همین صداها تشخیص داد.

همچنین بخوانید: نمایندگی تعمیر یخچال در کرج

پایین آمدن دمای فریزر

یکی از رایج ترین مشکلات یخچال فریزر، پایین آمدن دمای فریزر است. در حالت عادی فریزر دمای کمتری نسبت به یخچال دارد و مواد غذایی باید در آن کاملا فریزر و یخ زده شوند. دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • لاستیک دور درب خراب است: برای حل مشکل لازم است نسبت به تعویض لاستیک دور درب اقدام کنید. آموزش تعویض لاستیک دور درب یخچال را در مطالب قبل ارائه داده ایم و می توانید استفاده کنید.
  • ممکن است کمپرسور خراب شده باشد. در این شرایط بهترین کار تماس با مرکز تعمیر یخچال فریزر است، چون کمپرسور قطعه مهمی است و تعمیر آن نیاز به تخصص دارد.
  • بررسی کنید که گاز دستگاه نشت نکرده باشد. نشانه های کم بودن گاز یخچال فریزر را ابتدا بررسی و در صورت نیاز نسبت به شارژ آن اقدام کنید.
  • تجمع زیاد گرد و غبار روی کندانسور؛ لوله های کندانسور پشت یخچال را بررسی و در صورت نیاز آنها را تمیز کنید.
  • اشکال در برد الکتریکی؛ بررسی این قطعه تنها توسط تعمیرکار باتجربه باید انجام شود.
  • سیستم دیفراست کار نمی کند؛ به دلیل کار نکردن سیستم دیفراست ممکن است دیواره های فریزر برفک زیادی داشته باشد و به همین دلیل مانند عایق عمل می کند و مانع از سرد شدن محیط کابین فریزر می شود.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا