دنیای وب

بحران هویت: محافظت از خود در برابر سرقت عکس

برای عکاسانی که با مجوز کپی کار ما زندگی می‌کنند، دیدن این که چقدر راحت می‌توان آن را از سایت دانلود کرد، در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت، یا از روش‌های دیگر بدون رضایت یا غرامت استفاده کرد، خسته‌کننده است. حتی بدتر از آن، داشتن طرح های منحصر به فرد و تصاویر جعلی که برای ایجاد پروفایل های جعلی استفاده می شود. من بارها قربانی سرقت عکس شده ام. من اخیراً یکی از تصاویری را دیدم که می توانم در بیش از ده ها وب سایت بفروشم، و حتی بر روی جلد منتشر شد … حتی اگر من حتی یک مجوز را روی آن تصویر نفروختم.

سرقت عکس همیشه یک نگرانی است، اما پیشرفت تکنولوژی سرقت عکس را آسان‌تر کرده است – به آسانی کپی و چسباندن. برای اثبات نظرم: در حین نوشتن این مقاله بلافاصله از وب سایت Getty Images سرقت کردم. (نیازی به تماس با پلیس نیست… من کار خودم را دزدیدم.) Getty یک ویژگی محافظت از کپی را نصب کرده است، و هنگامی که نشانگر ماوس خود را روی تصویر قرار می دهید، یک نسخه بزرگتر با یک واترمارک بزرگ در بالای آن ظاهر می شود. من نسخه بدون علامت را ترجیح می دهم، بنابراین فقط روی دکمه “Print Screen” در رایانه خود کلیک کردم، و تصویر را در یک برنامه طراحی قرار دادم (اگر… یک پردازنده نیز ممکن است خوب کار کند). به منطقه مورد علاقه ام رفتم و احتمالاً 60 ثانیه بود … voila! محتوای رایگان. اگر از آیفونم استفاده می کردم کمی بیشتر طول می کشید.

برای نسلی که در فیس‌بوک و توییتر بزرگ شده‌اند، دزدی عکس در ذهن آنها جرم نیست، یا با نیت مخرب انجام می‌شود… اشتراک‌گذاری و اشتراک‌گذاری مجدد محتوا به یک روش معمول در زندگی روزمره تبدیل شده است. تنها راه واقعی برای جلوگیری از به اشتراک گذاشتن کار ما این است که هرگز آن را در اینترنت پست نکنیم. اما این یک گزینه قابل دوام در جامعه امروزی که دارای اینترنت فعال و دیوانه از موبایل است، نیست. پس بیایید بدترین سناریو را بسازیم: شما عکس‌های ارزشمند خود را در اینترنت پست کردید و یک فرد ناشناس به روشی مخرب از آن کپی گرفت و بدون اجازه از آن استفاده کرد. درباره آن چکار میتونید بکنید؟

حقوق خود را بدانید

در ایالات متحده، زمانی که دکمه شاتر را فشار می‌دهید، حق نشر یک تصویر را دارید. این خبر خوبی است، زیرا قانون کپی رایت فدرال پس از ایجاد آثار ما از سرقت تصویر محافظت می کند. برخی از استثنائات این قانون وجود دارد، مانند زمانی که یک قرارداد “کار اجاره ای” وجود دارد و مشتری حق چاپ تصویر را به عکاس می پردازد. در این زمینه نباید منطقه سبز قانونی وجود داشته باشد، زیرا عکاس و مشتری توافق نامه قانونی مبنی بر این موضوع دارند.

خبر بد این است که حق نسخه برداری که توسط قانون فدرال به آن اعطا شده است با همه زنگ ها و سوت ها نیست، بلکه حق محافظت از کار ما و کنترل استفاده از آن است. همچنین اجازه نمی دهد دستمزد – حق شکایت برای غرامت مالی. برای معرفی ناقض حق چاپ به دادگاه و مطالبه پول برای قرارداد، تصویر باید در کتابخانه کنگره نیز ثبت شود. هزینه کمی وجود دارد، و اسناد باید با یک کپی از تصویر (ها) برای کپی رایت همراه باشد … ارزش سرمایه گذاری را دارد.

توجه به این نکته ضروری است که قانون کپی رایت نیز محدودیت های خاصی را برای دارندگان حق چاپ ایجاد می کند. قوانین استفاده منصفانه وجود دارد که اجازه می دهد از تصاویر ما استفاده و تکثیر شود، بدون رضایت، زمانی که در جهت منافع عمومی باشد. به طور کلی استفاده منصفانه در دسته بندی اطلاعات گزارش دهی، آموزشی و سایر استفاده های غیرتجاری قرار می گیرد. برای مثال، یک استاد کالج ممکن است از یک وب سایت عکس بگیرد تا در ارائه کلاس درس از آن استفاده کند. اما همین تصویر که از سایت گرفته شده و در کتابی منتشر شده است که می تواند در یک کتابفروشی در محوطه دانشگاه فروخته شود، اکنون موضوع نقض حق چاپ است.

یک تصور اشتباه رایج که من اغلب می بینم، به خصوص در مورد مدل هایی که با آنها کار می کنم، این است که موضوع تصویر به آن شخص مالکیت حق چاپ را نیز می دهد. در واقع، هویت یک تصویر به هیچ وجه حق چاپ را اعطا نمی کند، مگر اینکه توافق نامه ای رسمی داشته باشید که خلاف آن را بیان کند. با این حال، اگر از تصویر برای تصحیح شما یا آسیب رساندن به شهرت شما استفاده شود، همچنان حق قانونی در مورد مسائلی مانند افترا دارید.

رسانه های اجتماعی

اگر کسی عکس شما را بدزدد و آن را بفرستد، از فیس بوک یا توییتر انتظار نداشته باشید که از طرف شما عمل کنند. شرایط قرارداد خدمات (مقالات بلند مدتی که هنگام ایجاد حساب کاربری می پذیرند) حاوی کلماتی است که برای محافظت از شرکت آنها در برابر مسئولیت حق چاپ یا نقض اموال قانونی طراحی شده است. من پا را فراتر می گذارم و پیشنهاد می کنم که رسانه های اجتماعی اصلی به شکل اشتراک گذاری محتوا و توزیع مجدد، سرقت عکس و نقض حق نسخه برداری را بسیار تشویق می کنند. هر چیزی که کاربران را از ارسال، مشاهده، لایک و نظر بازدارد، به معنای میلیون‌ها بازدید بیشتر از صفحه آن‌ها و درآمد میلیون‌ها دلاری از همه تبلیغات صریح است که او به آن اضافه می‌کند.

جایی که سایت های رسانه های اجتماعی به نام شما کار می کنند در مورد سرقت هویت است. تخمین زده می شود که 80 میلیون پروفایل کاربر جعلی تنها در فیس بوک وجود دارد که بسیاری از آنها توسط شرکت ها یا نرم افزارهای “ربات” برای ارسال ایمیل های تبلیغاتی به ما یا افزایش تعداد طرفداران استفاده می شود. اما برخی سعی می کنند خودشان را گول بزنند که انگار نیستند. در صنعت مدلینگ، متأسفانه، عکس های مدل اغلب برای ایجاد پروفایل های آنلاین جعلی دزدیده می شوند. دلایل متفاوت است: شاید یک طرفدار که برای عکس های شخصی مدل ماهیگیری می کند. یا فرد ناراضی که به دنبال تهمت زدن به دیگران است. من همچنین عکس های مدل من را دیدم که در سایت پورنو اسکورت به سرقت رفته و استفاده شده است. باید تصور کنم که برخی از مشتریان تعجب می کنند وقتی دختری که درب منزل آنها ظاهر شده دختر زیبایی نیست که آنها آنلاین انتخاب کرده اند. متأسفانه تر، از اعتبارنامه های جعلی برای جمع آوری اطلاعات تماس واقعی از مدل هایی مانند شماره تلفن، آدرس، رمز عبور و موارد دیگر استفاده شد.

مانند هر پرونده حقوقی: اگر مشکل خاصی دارید، بهتر است از یک شورای حقوقی حرفه ای مشاوره بگیرید. وکلایی هستند که در موضوعات حق چاپ تخصص دارند یا سرقت را کشف می کنند. اگر اطلاعات آنلاین جعلی با نام و اعتبار خود پیدا کردید، فوراً با سایت یا خدمات میزبانی تماس بگیرید. اکثر سایت هایی مانند فیس بوک دارای صفحه ای در سیستم Add-on هستند که به کاربران اجازه می دهد اطلاعات جعلی را گزارش کنند یا سرقت را تشخیص دهند.

از تصویر محافظت کنید

هنگامی که عکس های شما به صورت آنلاین منتشر می شوند، محافظت از خود تقریبا غیرممکن است. استفاده از نسخه های کوچک و با وضوح پایین می تواند مانع باشد، اما فقط برای کسانی که به سرقت تصویر با کیفیت بالا اهمیت می دهند. سال‌ها پیش، کدنویس‌ها در وب‌سایت‌ها «اسکریپت‌هایی» ایجاد کردند تا بینندگان را از استفاده از دکمه سمت راست ماوس برای ترجمه و چسباندن تصاویر از یک وب‌سایت جلوگیری کنند. اما به راحتی با تکنیک های کم فناوری مانند روش Screen Print که قبلاً ذکر کردم، دستکاری می شود. برنامه‌های مدیریت حقوق دیجیتال و کنترل تصویر ایجاد شدند تا به صاحبان حق چاپ اجازه دهند تا نحوه و مکان استفاده آنلاین از تصاویر خود را پیگیری کنند. اما باز هم این روش ها به راحتی شکست می خورند.

تا اینجای کار، به نظر می رسد ساده ترین و بهترین گزینه برای جلوگیری از سرقت، درج نشانگرهای بزرگ در تصویر باشد. بله، لوگوی غیر شفاف روی یک تصویر کار ما را بد می کند. اما به نظر می رسد که بسیاری از چاپگرهای عکس بالقوه را نیز متوقف می کند. و مانند یک پرچم قرمز بزرگ عمل می کند و به بینندگان وب اجازه می دهد بدانند که شخصی بدون اجازه از یک تصویر استفاده می کند. این یک روش اثبات احمقانه نیست. در کار من، به نظر می رسد که بسیاری از دزدها اهمیتی نمی دهند که عکس های خود را با نوشته “کپی اثبات” روی آنها قرار دهند. و گاهی اوقات می توان واترمارک را به راحتی با فتوشاپ حذف کرد. من خودم یکی از عکس‌هایم را دزدیدم، لوگو حذف شد و سپس عکس ویرایش شده روی آگهی‌های چاپی که یکی از بزرگترین راهپیمایی‌های سالانه در شیکاگو را تبلیغ می‌کرد، استفاده شد. این پرونده به صورت خصوصی در حال رسیدگی است و من نامی را اعلام نمی کنم.

شما تصاویر را دیده اید

پیگیری نحوه و مکان استفاده از عکس های ما تقریبا غیرممکن بود. اما اکنون، فناوری جدید، جستجوی آنلاین تصویر را به سادگی کلیک راست یا کپی و چسباندن کرده است. شرکت‌هایی مانند Tineye.com که «جستجوی معکوس» نامیده می‌شوند، اینترنت را ترکیب کرده و میلیون‌ها تصویری را که در سایت پیدا می‌کنند فهرست‌بندی می‌کنند. وقتی کاربر عکس خود را در Tineye آپلود می‌کند یا پیوندی به یک وب‌سایت با تصویری به عنوان مرجع ارائه می‌کند، این سرویس آن داده‌ها را تأیید می‌کند و بازی‌هایی را که پیدا می‌کند بیرون می‌دهد. این فناوری رایگان و تار است و Tineye می‌تواند فراتر از اصول اولیه مقایسه‌های ساده تصاویر را ببیند. همچنین می‌تواند نمونه‌هایی را ببیند که در آن عناصر متن و قالب به تصویر منبع اضافه شده‌اند، مانند یک تصویر جلد.

گوگل نیز وارد بازی جستجوی عکس معکوس شده و نتایج خوبی کسب کرده است. در رایانه شخصی، تنها کاری که باید انجام دهم این است که روی تصویری که در مرورگر پیدا می‌کنم کلیک راست کرده، سپس «جستجوی Google برای این تصویر» را از گزینه‌های باز شده انتخاب کنید. من متوجه شده ام که گوگل اغلب تصاویر مرتبط تری را نسبت به Tineye برمی گرداند. اما هر موتور جستجو مجموعه ای متفاوت از نتایج را پیدا می کند و من همیشه از دو موتور جستجو استفاده می کنم.

این ایده خوبی است که همه گهگاه «جستجوی مزخرف» را به نام خود انجام دهند. ممکن است از آنچه در اینترنت پیدا می کنید شگفت زده شوید. شما نه تنها باید فیس بوک، توییتر و دیگر سایت های رسانه های اجتماعی را چک کنید، بلکه باید خود را نیز به طور منظم در گوگل بررسی کنید. هنگامی که خود را صدا می کنید فقط به نام کوچک خود نچسبید، تغییراتی مانند نام قانونی کامل، نام خانوادگی (کوتاه)، نام در کلمات قرض گرفته شده و غیره را امتحان کنید. موتورهای جستجوی مختلف نتایج متفاوتی تولید می کنند، بنابراین جستجوی خود را در یاهو، بینگ و غیره تکرار کنید.

در نتیجه

هیچ چیزی در شکاف وجود ندارد. به عنوان عکاس، اگر کارمان را به مردم نشان ندهیم، خودمان را تبلیغ نمی کنیم. حقیقت این است که گاهی لازم است تصویر خود را بیرون بیاوریم، به امید بهترین ها، اما آماده شدن برای بدترین ها.

لطفاً از وب‌سایت اداره حق نشر ایالات متحده به نشانی http://www.copyright.gov/ برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا