بهترین راه یادگیری زبان برنامه نویسی

در این عصر دیجیتال و دنیایی که با کدها و صفرویک‌ها جلو می‌رود، عجیب نخواهد بود اگر بشنویم برنامه نویسی پردرآمدترین شغل دنیاست. اگر شما هم عاشق سروکله زدن با کدها هستید و سرتان برای حل مسائل پیچیده درد می‌کند، پس حتما در طالع‌تان آمده که قرار است یک برنامه نویس حرفه‌ای شوید. اما باید بدانید برای برنامه نویس شدن «از کجا شروع کنید؟»، «چه زبانی را یاد بگیرید؟» و مهم‌تر اینکه از خودتان بپرسید «برای چه می‌خواهید برنامه نویس شوید؟». البته جای نگرانی نیست، ما قصد داریم در این مقاله نقطه شروع را به شما نشان بدهیم و نقشه‌ی راه برنامه‌نویس شدن را پیش رویتان بگذاریم. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

برای برنامه نویس شدن از کجا شروع کنم؟

پیش از اینکه پایتان را به دنیای کدها بگذارید از خودتان بپرسید از سر عشق و علاقه می‌خواهید برنامه نویس شوید یا درآمد این حرفه وسوسه‌تان کرده است؟! پاسخ این سوال بسیار مهم است، زیرا فقط علاقه است که می‌تواند از میان پیچ‌وخم کدها شما را سلامت به مقصد برساند و از شما یک برنامه نویس بسازد. بسیاری از افراد هستند که بعد از مدتی، از بالا و پایین کردن کدها خسته می‌شوند و عطایش را به لقایش می‌بخشند. پس خودتان و عشق‌تان را آزمایش کنید و بی‌گدار به آب نزنید.

بعد از اینکه مطمئن شدید عاشق برنامه نویسی هستید و کدها حوصله‌تان را سر نمی‌برند باید پلتفرم یا زمینه کاری‌تان را مشخص کنید. باید بدانید که پلتفرم‌ های برنامه‌ نویسی در سه دسته قرار می‌گیرند:

برنامه نویسی دسکتاپ:

برنامه نویسان در این حوزه اپلیکیشن‌هایی را ایجاد می‌کنند که تنها روی سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شوند.

برنامه نویسی تحت وب:

حوزه‌ای که در آن برنامه نویسان برنامه‌هایی را می‌نویسند که تنها از طریق مرورگر قابل دسترسی هستند. سامانه‌های ثبت‌نام آنلاین ازجمله برنامه‌های تحت وب هستند.

برنامه نویسی موبایل:

فعالیت برنامه نویسان در این زمینه به ساخت اپلیکیشن‌هایی مربوط می‌شود که روی موبایل (تحت سیستم‌عامل اندروید و یا ios) قابل اجرا هستند.

انتخاب زبان برنامه نویسی

پیشنهاد مقاله:

البته اگر از ما می‌شنوید بهتر است در ابتدای کار، انرژی و زمان‌تان را برای انتخاب زبان تلف نکنید. بهترین کار، یادگیری مقدمات و اصول کلی برنامه نویسی و بعد از آن انتخاب یک زبان برنامه نویسی تخصصی است. برنامه نویسی مهارتی شبیه به رانندگی است؛ شما وقتی اصول رانندگی را یاد بگیرید مطمئنا با کمی تمرین می‌توانید هر نوع اتومبیلی را برانید. اما باید بدانید پیش از قدم گذاشتن در این مسیر نیاز به فراهم کردن یک سری پیش‌ نیازها دارید. پیش نیازهایی که کمک می‌کنند محکم‌تر در این مسیر قدم بردارید. در ادامه خواهیم گفت که کوله بارتان را از چه چیزهایی پر کنید تا بتوانید در راه برنامه نویس شدن ازشان استفاده کنید.

10 نکته طلایی برای شروع کُدنوردی ( پیش نیازهای آموزش برنامه نویسی )

اگر دیدید عشق کدها دست از سرتان برنمی‌دارد و تصمیمتان را برای برنامه نویس شدن گرفته‌اید، کوله‌تان را بیاورید تا اسباب لازم برای کدنوردی را یکی‌یکی بریزید توی کوله‌تان!

با تسلط بر تایپ ده انگشتی، ده قدم از بقیه جلوتر باشید

برنامه نویسی فقط ردیف کردن کدها در کنار هم نیست. گاهی اوقات لازم است درباره‌ی اپلیکیشنی که نوشته‌اید توضیحاتی بنویسید و یا برای تعامل با سایر برنامه نویسان لازم است در بخش Comment توضیحاتی درباره کدهایتان ارائه کنید. از طرف دیگر با مهارت در تایپ می‌توانید سریع‌تر ایده‌های ذهنی‌تان را اجرا کنید. بنابراین تسلط بر مهارت تایپ ده انگشتی میزان پیشرفتتان را چند برابر خواهد کرد.

زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید تا از برنامه نویس‌های دیگر جا نمانید

یادگیری زبان انگلیسی مهارتی ضروری برای برنامه نویسان است. حالا این که چرا ضروری است و اصلا چرا باید تا می‎توانید زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید، چیزی است که در ادامه به طور خلاصه برایتان نوشته‌ایم:

خب معلوم است که یک برنامه نویس باید پیشرفت‌های روز دنیا را دنبال کند، از اخبار سردربیاورد و همیشه و همیشه به روز باشد. برای این کار هم هیچ راهی نیست جز این که به زبان انگلیسی مسلط باشد و منابع خارجی را رصد کند.

گاهی هم پیش می‌آید که بخواهید با برنامه نویس‌های مختلف دنیا صحبت و مکاتبه کنید و این‌جاست که زبان انگلیسی حسابی به کمکتان می‌آید.

کار با ابزار اصلی حرفه‌تان را یاد بگیرید

ابزار دست هر برنامه نویس، کامپیوتر یا لپ‌تاپ است، چیزی مثل چرخ خیاطی برای یک خیاط! بنابراین شکی نیست که یک برنامه نویس باید زیر و بم ابزار کارش را بلد باشد و قلق‌هایش را بشناسد، جوری که هیچ‌وقت این ابزار کارش را عقب نیندازد.

با اینترنت دوست شوید

برای برنامه نویس شدن باید روش‌های سرچ کردن در اینترنت را بدانید؛ بتوانید در سایت‌های مختلف ثبت نام کنید؛ در سرویس‌های مختلف اکانت بسازید و ایمیل ارسال کنید و خلاصه مدام در اینترنت در رفت و آمد باشید.

خودتان را در مفاهیم و اصطلاحات IT غرق کنید

خیلی‌ها یادگیری مفاهیم مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) را جدی نمی‌گیرند، در صورتی که هرچه بیشتر با مفاهیم و اصطلاحات مربوط به حوزه کاری‌تان آشنا باشید، یادگیری برنامه نویسی هم برایتان ساده‌تر می‌شود. مثلا شما باید بدانید نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه و پروتکل چیست؟ کدها چطور اجرا می‌شوند؟ تفاوت مفسر با کامپایلر چیست؟ و…

محیط برنامه نویسی مناسبی انتخاب کنید

معمولا توصیه می‌شود که افراد مبتدی کارشان را با محیط‌ها و ویرایشگرهای ساده شروع کنند. زیرا در محیط‌های حرفه‌ای با تایپ اولین حرف ادامه دستور تایپ می‌شود. به همین خاطر استفاده از این محیط‌ها در شروع کار توانایی تایپتان را کم می‌کند. مهم‌تر اینکه با قواعد و دستورات آشنا نمی‌شوید و به‌این‌ترتیب در آینده به‌راحتی نمی‌توانید خطاهای موجود در پروژه‌تان را رفع کنید.

راه‌های ورود ناامیدی را مسدود کنید

همه برنامه نویس‌ها در طول کار با خطاهای مختلفی مواجه می‌شوند. خطاهایی که گاهی رفع کردن‌شان حتی برای برنامه نویس‌های خبره هم سخت و یک‌جورهایی کار حضرت فیل است. در ابتدای کار ممکن است این مشکلات ناامیدتان کند. اما باید بدانید در برنامه نویسی هرکدام از این خطاها به معنی یادگیری یک تکنیک جدید است! شما می‌توانید متن خطاهایتان را در گوگل سرچ کنید و یا مشکلاتتان را با افراد حرفه‌ای در میان بگذارید. بنابراین به هیچ وجه ناامید نشوید و با قدرت به کارتان ادامه دهید.

از یاد نبرید که راه موفقیت از مسیری به نام تمرین مستمر می‌گذرد

سعی کنید بین تمرین‌هایتان وقفه نیندازید. بهترین کار این است که با کد زدن الگوریتم‌های ساده شروع کنید و آهسته و پیوسته جلو بروید. به‌این‌ترتیب به مرور می‌توانید روش کدزنی کدهای حرفه‌ای را تحلیل کنید، با معماری و فریم‌ورک‌های روز آشنا شوید و در پروژه‌هایتان ازشان استفاده کنید.

هزینه طراحی سایت شرکتی طراحان سایت بنابر توانایی هایی که در عرصه طراحی دارند ، مبالغ متفاوتی را برای دستمزد مطالبه می کنند .

نیاز بازار را بشناسید

شما با پرس‌وجو از متخصصین حوزه برنامه نویسی یا با جستجو در سایت‌های کاریابی متوجه خواهید شد که یادگیری کدام زبان برنامه نویسی کمک بیشتری بهتان می‌کند. نکته امیدوارکننده اینجاست که اگر شما به یک زبان به‌طور کامل مسلط شوید، یادگیری زبان‌های دیگر برایتان خیلی ساده‌تر می‌شود. پس به زبان‌های مختلف ناخنک نزنید بلکه با شناخت نیاز بازار به یک زبان مسلط شوید و مطمئن باشید در ادامه راه درهای موفقیت یکی‌یکی مقابلتان باز می‌شود.

از میان منابع آموزشی، بهترین‌شان را انتخاب کنید

اگر در طول یادگیری برنامه نویسی از منابع آموزشی معتبر استفاده کنید یا از استادان باتجربه کمک بگیرید، مطمئنا علاقه و انگیزه‌تان برای ادامه کار بیشتر خواهد شد. بنابراین بهتر است پیش از شروع یادگیری در این مورد حسابی جستجو کنید.

انواع روش ‌های یادگیری برنامه نویسی

برای یادگیری اصول برنامه نویسی راه‌های بسیاری پیش رویتان قرار دارد. راه‌هایی که به‌راحتی قابل دسترس هستند. شما فقط کافی است بخواهید شروع کنید، آن وقت است که اطلاعات به سمتتان سرازیر می‌شود. در ادامه یکی یکی روش‌های یادگیری برنامه نویسی را مرور خواهیم کرد. البته باید بدانید که هرکدام از این روش‌ها مثل یک سکه طلا ارزشمندند اما باید دو روی این سکه‌ها را دید، روی مزایا و روی معایب! ما قصد داریم دو روی این سکه‌ را به شما نشان بدهیم.

1) فیلم ببینید و برنامه نویس شوید (آموزش از طریق ویدیو)

این روی سکه: مزیت این روش، سادگی آموزش و امکان تماشای چندباره هر ویدیو است. این ویدیوها مثل یک دوره آموزشی، کامل، منسجم و پروژه‌محور هستند و توسط بهترین مدرس‌های برنامه نویسی در دنیا آموزش داده می‌شوند.

آن روی سکه: نکته اینجاست که تمام این فیلم‌ها به زبان انگلیسی هستند و این موضوع، کار را تا حدی برای کاربران فارسی زبان مشکل کرده است. به‌علاوه عدم دسترسی به استاد برای پاسخ به پرسش‌ها یکی دیگر از محدودیت‌های این روش محسوب می‌شوند.

2) برنامه نویسی را از کتاب ها و مقالات یاد بگیرید (آموزش از طریق مقالات و کتاب ها)

یکی دیگر از راه‌های یادگیری برنامه نویسی، استفاده از کتاب‌ها و مقالات آموزشی تخصصی در این حوزه است. این پیشنهاد برای دوست‌داران کتاب و مطالعه، بسیار جذاب به نظر می‌رسد. بسیاری از ما مهارت‌های مختلفی را در زندگی‌مان را با کمک کتاب‌ها یاد گرفته‌ایم اما باید دید این روش برای یادگیری برنامه نویسی هم انتخاب مناسبی است یا نه؟

این روی سکه: در هر حوزه‌ای کتاب‌ها منسجم‌ترین و کامل‌ترین منابع آموزشی محسوب می‌شوند؛ به خصوص اینکه نویسنده‌های کتاب‌های آموزشی از افراد خبره و متخصص به شمار می‌آیند و اطلاعات کاملی را در اختیار خوانندگانشان قرار می‌دهند.

آن روی سکه: یادگیری برنامه نویسی از طریق کتاب‌ها و مقالات، روشی بسیار گیج‌کننده و خسته‌کننده است. به‌علاوه برنامه نویسی فقط یادگیری مفاهیم و حفظیات نیست بلکه مهارتی است که در عمل باید آن را آموخت. به همین خاطر کتاب‌ها و مقالات آموزشی معمولا به‌عنوان یک گزینه تکمیلی مطرح می‌شوند که می‌توانید در مواقع ضروری به سراغشان بروید.

3)سر کلاس درس بنشینید (آموزش از طریق شرکت در دوره ها کلاس ها)

بسیاری از متخصصین، شرکت در کلاس ها و آموزشگاه‌ها را به علاقه‌مندان برنامه نویسی پیشنهاد می‌دهند. این شیوه هم ویژگی‌های خاص خود را دارد.

این روی سکه: یادگیری برنامه نویسی با حضور در کلاس‌های آموزشی بهترین شیوه محسوب می‌شود. چراکه انجام پروژه‌های حضوری و رفع اشکالات کار به کمک استاد، یادگیری را برایتان بسیار ساده‌تر خواهد کرد. به‌علاوه استفاده از تجربیات و راهنمایی‌های یک متخصص می‌تواند مسیر درست پیشرفت در این حرفه را به شما نشان دهد.

آن روی سکه: هزینه این روش نسبت به سایر روش‌ها کمی بیشتر است. همچنین با توجه به این که کیفیت کلاس‌های آموزشی را دانش، تجربه و نحوه بیان استاد تعیین می‌کند به همین خاطر پیدا کردن یک آموزشگاه باکیفیت از دغدغه‌های اصلی علاقه‌مندان برنامه نویسی است.

5)با کارآموزی در پروژه‌های واقعی شیرجه بزنید (آموزش از طریق کارآموزی)

بسیاری از متخصصان برنامه نویسی، کارآموزی در شرکت‌های نوپا و استارت آپ‌ها را به علاقه‌مندان این حوزه پیشنهاد می‌کنند. زیرا تجربه کارآموزی این فرصت را به شما می‌دهد که از همان ابتدا با پروژه‌های جدی مواجه شوید و زیروبم کار را بهتر بشناسید.

این روی سکه: کار کردن روی پروژه‌های واقعی و آشنایی با اشکالاتی که ممکن است در کار پیش بیاید به شما کمک می‌کند با روش‌های رفع این اشکالات آشنا شوید و به یک برنامه نویس حرفه‌ای تبدیل شوید.

آن روی سکه: ازآنجاکه در یک شرکت هدف اصلی تیم برنامه نویسی، تلاش برای موفقیت پروژه و سوددهی شرکت است، به همین خاطر ممکن است افراد چندان به مسائل آموزشی کارآموزان اهمیت ندهند و خودشان را مثل یک مربی موظف به پاسخگویی ندانند.

ضمنم برگزاری ، مهارت برنامه‌نویسی را بر اساس نیاز بازار کار و به شیوه پروژه محور آموزش می‌دهد و در نهایت شما را به شرکت‌های متقاضی بازار کار معرفی می‌کند.

6)یادگیری برنامه نویسی با وب‌گردی

همه می‌دانیم که اینترنت دنیایی بی‌انتها و سرشار از اطلاعات است. یادگیری برنامه نویسی با استفاده از اینترنت هم مزایا و معایبی دارد.

این روی سکه: مطالب آموزشی بسیار، اطلاعات فراوان و دسترسی آسان به منابع آموزشی مختلف از مزایای اصلی این روش هستند. به همین خاطر بسیاری افراد یادگیری برنامه نویسی با استفاده از اینترنت را روش جذاب و آسانی می‌دانند.

آن روی سکه: قرار گرفتن افراد مبتدی در برابر حجم انبوه اطلاعات موجود در اینترنت ممکن است باعث سردرگمی‌ این افراد شود. به‌علاوه این اطلاعات به شکلی غیرمنسجم در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و نقشه راه درستی برای برنامه نویس شدن در اختیارشان قرار نمی‌دهد.

در این مقاله سعی داشتیم تمام نکاتی را که برای ورود به دنیای برنامه نویسی لازم است به شما یادآوری کنیم تا با دید روشنی وارد این مسیر شوید. در نهایت می‌توان گفت با توجه به این که هر روشی مزایا و معایب خاص خود را دارد، تنها خودتان هستید که با توجه به علاقه‌مندی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی‌تان می‌توانید بهترین روش یادگیری برنامه نویسی را انتخاب کنید.

نظشاید شما هم قصد داشته باشید که شروع به کنید و این سوال برای شما پیش اومده که چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم و یا چطور برنامه نویسی کنیم این سوال اکثر کسایی هست که با شغل محبوب برنامه نویسی آشنا می‌شوند و قصد دارند برنامه را حرفه ای شروع کنند . خوندن این مقاله کمکت می‌کنه با ویژگی‌های مختلفی که بین زبان‌های برنامه نویسی تمایز ایجاد می‌کنه آشنا بشی. این کار باعث میشه بتونی راحت‌تر مسیرت رو انتخاب کنی. به علاوه انتخابت منطقی‌تر و مطمئن‌تر میشه. پس تا پایان مقاله همراهم باش!

مطالب بیشتر: how much dose a coporate website cost

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع چیست؟

برای انتخاب زبان مورد علاقه ات لازمه ویژگی‌ها و کاربرد‌های زبان‌های برنامه نویسی رو بدونی. باید بدونی که می‌خوای برای چه پلتفرمی برنامه بنویسی. اصلا چی می‌خوای بنویسی! دوست داری چه جور شغلی داشته باشی؟ اون ویژگی چه مزایایی رو در اختیارت قرار میده و… هر ویژگی که یک زبان برنامه نویسی خاص داره نباید به دید مزیت یا عیب مطلق اون زبان برنامه نویسی دیده بشه. نکته مهم اینه که معیار خوبی و بدی، انتخاب هر زبان برنامه نویسی در جای درست خودشه.

برنامه نویسی سطح بالا و برنامه نویسی سطح پایین

اگر به دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی باشی به احتمال زیاد اسامی زبان‌های “سطح بالا” و “سطح پایین” تا به حال زیاد به گوشت خورده. باید بگم که مفهوم سطح بالا یا سطح پایین بودن یک زبان مسئله ای نسبیه یعنی بسته به زبان هایی که دارن با هم مقایسه میشن یک زبان برنامه نویسی ممکنه سطح بالا یا سطح پایین محسوب بشه.

اولین زبان‌های سطح بالا فرترن و کوبول بودن. ممکنه در نگاه اول به زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین برچسب بد یا ضعیف و به زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا برچسب خوب یا قوی بزنید. اما باید بگم این باور کاملا اشتباهه! ضعیف یا قوی بودن یک زبان کاملا بستگی به مورد استفاده شما داره و زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا و سطح پایین مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن.

زبان‌های بسیار سطح پایین می‌تونن مستقمیا و بدون نیاز به کامپایلر یا مفسر اجرا بشن. با اون‌ها می‌تونید کنترل کاملی روی مموری کامپیوتر داشته باشی. به همین خاطر کارایی بسیار بسیار خوبی دارن. با زبان‌های سطح پایین می‌تونی برای سخت افزار‌ها برنامه بنویسی و یا سیستم عامل بسازی. اما با وجود همه این مزایا برنامه نوشتن با اونا بسیار سخته. بنابراین مدت زمان توسعه نرم افزار با اون‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کنه.

بر خلاف زبان‌های برنامه نویسی سطح پایین، خوندن، نوشتن و نگهداری و بهبود برنامه‌های نوشته شده به زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا مثل جاوا، سی شارپ و PHP بسیار راحته. زبان‌های سطح بالا به معماری سخت افزار وابسته نیستن و با اون‌ها شما به جای سر و کار داشتن با خونه‌های حافظه، با توابع، اشیا و … سر و کار دارید.

انواع پلتفرم‌های برنامه نویسی

برای اینکه به مبحث انواع پلتفرم‌ها بپردازیم نیازه که اول بدونیم پلتفورم چیه. پلتفورم در واقع بستریه که یه نرم افزار می‌تونه در اون اجرا بشه. معمولا پلتفورم با سیستم عامل اشتباه گرفته میشه در حالی که پلتفورم به مجموع سخت افزار (مثل موبایل، کامپیوتر‌های دسکتاپ یا لپتاپ، کنسول‌ها و…) و سیستم عامل‌های مختلف (مثل ویندوز 32 بیت یا 64 بیت، مکینتاش، اندروید، IOS و…) و حتی نسخه‌های اون‌ها (مثل ویندوز 2008 یا مک او اس سیرا) گفته میشه.

با احتساب توضیحات بالا به طور کلی ما می‌تونیم روی سه بستر یا پلتفورم مهم موبایل، وب و دسکتاپ برنامه بنویسیم. البته من توی این مقاله با این سه نوع از پلتفورم‌های اصلی سر و کار دارم و صد البته که پلتفورم‌های دیگه ای مثل ساعت‌های هوشمند، لوازم خانگی هوشمند و… با سیستم‌های عامل و نسخه‌های مختلف وجود دارن.

برنامه نویسی موبایل 

برنامه‌های موبایل معمولا به دو دسته برنامه‌های اندرویدی و برنامه‌های IOS تقسیم میشن. حتما با این دو سیستم عامل از قبل آشنا هستی. برای نوشتن اپلیکیشن‌های اندروید می‌تونی از زبان‌های برنامه نویسی مثل جاوا، سی شارپ، کاتلین، سی پلاس پلاس و… استفاده کنی. اما توی ایران زبان جاوا برای این کار رایج تره.

به علاوه برای نوشتن اپلیکیشن‌های IOS می‌تونی از زبان هایی مثل swift و objective c استفاده کنی.

برنامه نویسی وب

برنامه‌های وب به دو دسته برنامه‌های سمت کاربر (client side) و برنامه‌های سمت سرور (server side) تقسیم میشن. برنامه‌های سمت کاربر برنامه هایی هستن که روی مرورگر کاربر اجرا میشن و برنامه‌های سمت سرور برنامه هایی هستن که روی یک کامپیوتر سرور اجرا میشن ونتایج اجرای اون ها، به کامپیوتر کاربران نرم افزار ارسال میشه.

اگر قصد وارد شدن به حوزه برنامه نویسی وب رو داری برای انتخاب زبان برنامه نویسی اول باید مشخص کنی اون زبان رو برای سمت کاربر می‌خوای یا برای سمت سرور. البته معمولا در موقع شروع کار برنامه نویسی وب اولین قدم ها، چه قصد رفتن به سمت کلاینت رو داشته باشید و چه سمت سرور یادگیری زبان‌های html و css هست. چون این دو زبان پایه برنامه نویسی وب محسوب میشن ولی بدون اون‌ها هم شروع یادگیری برنامه نویسی سمت سرور ممکنه.

برای حوزه سمت کاربر زبان جاوا اسکریپت رو یاد بگیر. برای حوزه سمت سرور به تناسب نیاز و هدف گذاریت می‌تونی بین زبان‌های برنامه نویسی زیادی مثل PHP، جاوا اسکریپت، روبی و… زبان برنامه نویسی مورد علاقه ات رو انتخاب کنی.

برنامه نویسی دسکتاپ

برنامه نویسی دسکتاپ بیشتر به برنامه نویسی برای نرم افزارهای ویندوز و مکینتاش (به علاوه لینوکس) اشاره می‌کنه. می‌تونی با استفاده از زبان هایی مثل جاوا، سی شارپ، پایتون و… که اغلب کراس پلتفورم هستن برنامه بنویسی.

برنامه نویسی کراس پلتفرم

با برنامه نویسی کراس پلتفورم می‌تونی برای همه پلتفورم‌ها مثل اندروید، ios، کامپیوتر‌های ویندوزی و … فقط با یک بار کد زدن برنامه بنویسی. برنامه نویسی کراس پلتفورم همینطور با عنوان برنامه نویسی مالتی پلتفورم شناخته میشه. این نوع برنامه نویسی به دو دسته اصلی تقسیم میشه:

روش برنامه نویسی کراس پتلفورم مزایا و معایب خاص خودش رو داره:

مزایا شروع برنامه نویسی کراس پلتفورم

  • رابط کاربری تقریبا بومی
  • پرفورمنس یا کارایی بالا تقریبا نزدیک به اپلیکیشن‌های بومی
  • کاهش هزینه‌های منابع انسانی و مالی
  • توسعه سریع
  • امکان استفاده از API‌های بومی هر پلتفورم مانند مکان یابی، دسترسی به حافظه و…

معایب شروع برنامه نویسی کراس پلتفورم

  • نیاز به تایید مجدد مارکت‌های اپلیکیشن مثل اپ استور برای هر بار به روزرسانی
  • کاملا بومی نبودن رابط کاربری بخاطر تفاوت‌های زیاد رابط کاربری اندروید و IOS
  • امنیت پایین

در برنامه‌های موبایلی بیشتر بار پردازشی در سمت سرور یا بک اند انجام میشه. بنابراین بزرگ‌ترین بخش این برنامه‌ها به رابط کاربری یا GUI اختصاص داره. بسته‌های نرم افزار یا SDK‌های اندروید و IOS امکانی به اسم Webview در خودشون دارن که با استفاده از اون یک مرورگر  به اپلیکیشن اضافه میشه. این موضوع چه خبر خوشی برای ما داره؟

آموزش برنامه نویسی با لپ تاپ | برنامه

مزایا

  • نوشتن یک بار کد برای همه پلتفرم ها
  • کم کردن هزینه‌های نگهداری اپلیکیشن به دلیل مشترک بودن کد ها
  • دیباگ و اشکال گیری بدون احتیاج به شبیه ساز هر پلتفورم
  • صرفه جویی در هزینه‌های منابع انسانی و زمان (به همین دلیل برای موقعیت‌های با مهلت زمانی کم یکی بهترین انتخاب هاست!)
  • راحتی کدنویسی برای برنامه نویسان وب

معایب

  • دسترسی محدود به برخی امکانات پلتفورم
  • احتیاج به وجود یک واسط جاوا اسکریپت به native برای دسترسی به API‌های بومی
  • آسیب پذیری و امنیت پایین
  • وجود نداشتن رابط کاربری مجزا و بومی برای هر پلتفورم

نتیجه گیری

توی این مطلب با انواع زبان‌های برنامه نویسی آشنا شدی و فهمیدی چطور برنامه نویسی را شروع کنیم. همینطور متوجه شدی پلتفرم چیه و برای برنامه نوشتن برای هر پلتفرم به چه زبان‌های برنامه نویسی احتیاج داری. حالا نوبت توست که تصمیم بگیری! یادت نره که حتما تمام تلاشت رو بکنی قبل از شروع برنامه نویسی مسیر و چشم انداز روشنی برای خودت داشته باشی. تو باید مزایا و معایب هر مسیر رو با دید باز و بدون تعصب بسنجی.

اگر ایده خاصی داری و دلت می‌خواد برای اجرای اون، برنامه نویسی رو یاد بگیری بررسی کن که بهترین پلتفرم برای اجرای ایده ات کدومه. با کدوم پلتفورم از نظر بازاریابی و تجربه کاربری می‌تونی ارتباط بهتر و مستقیم‌تری با مشتری‌ها یا کاربر هات داشته باشی؟ چقدر زمان برای اجرای اون داری؟ اگر دوست داری در یک شرکت برنامه نویسی استخدام بشی علاقه داری فیلد کاریت در چه سمتی باشه؟ در چه صورت می‌تونی حقوق بیشتری دریافت کنی؟ در چه صورت می‌تونی زودتر به نتیجه برسی؟

اینا همه شرایط مختلفی هستن که ممکنه هر شخص علاقه مند به وارد شدن به حوزه برنامه نویسی لازم داشته باشه بهشون فکر کنه. پس سعی کن با دید باز و منطقی تصمیم بگیری. تصمیم تو چیه؟ اونو با ما در میون بذار تا برای ادامه مسیر کمکت کنیم!

اگر می‌خواهید بیشتر با برنامه نویسی آشنا شوید مقالات small business website cots را دنبال کنید

 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا