دنیای وب

تصمیم غیرمنطقی دونالد ترامپ برای حذف ایالات متحده از همکاری ترانس پاسیفیک

مشارکت ترانس پاسیفیک (TPP) یک توافق تجاری پیشنهادی بین 12 کشور قبلی است که هدف آن تقویت روابط اقتصادی بین این کشورها از طریق حذف تعرفه ها و ترویج تجارت آزاد است. دوازده کشوری که در امضای پیشنهاد TPP در 4 فوریه 2016 شرکت کردند، کانادا، ژاپن، استرالیا، مکزیک، ویتنام، سنگاپور، برونئی، مالزی، نیوزلند، شیلی، ایالات متحده و پرو بودند. دستور دونالد ترامپ برای حذف ایالات متحده از TPP در 23 ژانویه 2107. ترامپ در تلاش برای بهبود رشد شغلی آمریکا و احیای تولید رو به وخامت صنعت، ایالات متحده را از TPP حذف کرد. او معتقد است که TPP به کارگران آمریکایی و صنعت تولید آسیب می زند زیرا بسیاری از کارها در ایالات متحده به کشورهای کم دستمزد صادر می شود. بسیاری از شرکت‌های آمریکایی در حال برون‌سپاری مشاغل به سایر کشورها هستند تا از دستمزدها و مشاغل کمتر بهره ببرند. در حالی که تصمیم ترامپ باعث رشد شغل در ایالات متحده می شود، اما در درازمدت بدتر می شود زیرا حمایت از رهبری و رهبری او در امور اقتصادی و سیاست بین المللی برای ایالات متحده دشوار خواهد بود. همچنین، چین ممکن است بتواند از مزایای خروج آمریکا از TPP استفاده کند و به کشوری قدرتمند در اقتصاد جهانی تبدیل شود. بنابراین، تصمیم ترامپ بیشتر از اینکه به ضرر اقتصاد آمریکا باشد، ضرر خواهد داشت.

با خروج از TPP، ایالات متحده زمان قابل توجهی را برای توسعه بازارهای خود، حذف تعرفه ها و ارتقای صادرات از دست می دهد. TPP ممکن است بزرگترین توافق تجارت آزاد در تاریخ باشد زیرا کشورهای درگیر تولید ناخالص داخلی سالانه (GDP) حدود 28 تریلیون دلار را کنترل می کنند که 40 درصد تولید ناخالص داخلی را نشان می دهد – اقتصاد جهانی و یک سوم تجارت جهانی. اجرای TPP می‌توانست روابط تجاری بین‌المللی بین کشورهایی که در ابتدا درگیر بودند را بهبود بخشد، که می‌توانست بسیار بیشتر از برنامه ترامپ برای افزایش امنیت نیروی کار داخلی به نفع ایالات متحده باشد. خوشبختانه برای ایالات متحده، تحریم‌های فوری تجارت بین‌الملل در تصمیم آن‌ها برای خروج از TPP اتفاق نیفتاد، زیرا هنوز توافقنامه تجارت آزاد 6 عددی موجود را حفظ کرده است. آنها در کشورهای TPP (مکزیک، شیلی، سنگاپور، استرالیا، کانادا، و پرو). . با این حال، تصمیم ترامپ می تواند ایالات متحده را در معرض خطر فاجعه اقتصادی و سیاسی در آینده نزدیک قرار دهد.

در نتیجه تصمیم ترامپ، چین فرصت بزرگی برای پیشی گرفتن از ایالات متحده و تبدیل شدن به یک کشور قدرتمند در اقتصاد تجارت جهانی پیدا کرده است. رئیس جمهور چین شی جین پینگ قصد دارد از تصمیم احمقانه ترامپ برای بهبود روابط چین با بسیاری از کشورهای دیگر شامل TPP استفاده کند. چین قصد دارد با کشورهای اصلی TPP و کشورهای آسیایی همسایه خود در مورد قراردادهای تجارت آزاد جدید مذاکره کند. توافقنامه تجارت آزاد جدید پیشنهادی، مشارکت اقتصادی منطقه ای (RCEP) نامیده می شود و شامل 16 کشور در آسیا و اقیانوسیه است. هدف RCEP نیز مانند TPP، ترویج تجارت آزاد از طریق حذف تعرفه ها و تقویت روابط اقتصادی بین کشورهای درگیر است. اگر RCEP به درستی اجرا شود، چین در قوی ترین موقعیت برای ایجاد یک دستورالعمل در مورد آن خواهد بود

بسیاری از کشورهای آسیا-اقیانوسیه از مقادیر زیادی سرمایه سیاسی در قراردادهای تجاری تحت رهبری ایالات متحده استفاده کرده اند که اجرا نشده است. بنابراین، از آنجا که ایالات متحده نتوانسته است به TPP متعهد شود، شهرت و اعتبار آن در حال بدتر شدن است. این یک فاجعه برای اقتصاد ایالات متحده است زیرا بیشتر قدرت خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه از دست خواهد داد. بسیاری از کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین در حال حاضر چین را کشوری برتر و قابل اعتمادتر در اقتصاد تجارت جهانی نسبت به ایالات متحده می دانند. یک کشور مسلط در اقتصاد تجارت جهانی، نه چین. ترامپ ایالات متحده را به سمت شکست سوق داد زیرا باید به سرعت متوجه می شد که تصمیم او می تواند عواقب جدی برای اقتصاد ایالات متحده داشته باشد. ایالات متحده به جای اینکه آن را به چین بسپارد، باید از فرصت خود برای ادعای موقعیت قدرت و ایجاد رهنمودهایی برای اقتصاد جهانی استفاده می کرد. در آینده، مذاکره در مورد شرایط تجاری مطلوب و دسترسی به زنجیره تامین آسیا برای ایالات متحده دشوار خواهد بود زیرا روابط اقتصادی قوی بین چین و ایالات متحده ایجاد خواهد شد. اکثر کشورهای آسیا-اقیانوسیه.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا