درد بین دو کتف و معده

آگاهی از این نکته که درد شانه انواع مختلفی دارد، حائز اهمیت است. درد شانه میتواند در جلوی شانه، در پشت شانه و بین کتف ها رخ دهد. میزان درد بین تیغه های شانه که به عنوان درد بین دو کتف شناخته می شود، می تواند از ناراحتی خفیف تا دردی ناتوان کننده و نگران کننده متغیر باشد. همچنین می تواند منجر به درد شدید کتف راست یا کتف چپ شود.

برای تعیین شدت عارضه، باید منبع درد را شناسایی کرد. اگر در مورد علائم خود نگران هستید، انجام مشاوره پزشکی مناسب، ضروری است.

درد بین دو کتف معمولاً نشان دهنده مشکلی در گردن یا قسمت بالای کمر است. درد در این نواحی معمولاً با گرما، مصرف داروهای ضد التهابی بدون نیاز به نسخه و فیزیوتراپی تسکین می یابد. گاهی اوقات عکس برداری با اشعه ایکس و تصویربرداری پیشرفته مانند MRI برای ارزیابی آسیب وارده به دیسک ستون فقرات انجام می شود. شرایط نادر اما بالقوه اورژانسی نیز وجود دارد که منجر به درد حاد بین دو کتف میشود، مانند حمله قلبی، پارگی آئورت، سرطان و حتی بیماری کیسه صفرا.

دکتر غفرانی بعد از معاینه دقیق بیمار بهترین راه را برای درمان درد بین دو کتف بیمار تجویز می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره 09383103864 تماس حاصل فرمایید.

علت درد بین دو کتف


معمولاً درد بین دو کتف نگران کننده نیست زیرا خود به خود از بین می رود. در موارد نادر، درد بین دو کتف ممکن است نشانه و علائمی از یک وضعیت پزشکی حاد یا اورژانسی باشد.

گاهی اوقات نیز درد بین دو کتف، ناشی از مشکلی در دیگر نقاط بدن است.

کشیدگی عضلانی 

کشیدگی عضلانی زمانی رخ می دهد که فیبرهای عضلانی شما کشیده و پاره می شوند و باعث کبودی، تورم و درد موضعی در ناحیه آسیب دیده می شود. کشش‌ها اغلب بر پشت، کتف‌ها و پاها تأثیر می‌گذارند و هنگام بلند کردن اجسام سنگین به‌طور نامناسب، خوابیدن در موقعیت‌های عجیب و غریب یا انجام تمرینات پر فشار رخ می‌دهند.

استفاده بیش از حد از عضلات

انجام ورزش و تمرین طولانی مدت ممکن است ماهیچه های شما را خسته کند و به آنها آسیب بزند. درد عضلانی معمولاً بعد از چند روز فروکش میکند و به ندرت نیاز به اقدامات پزشکی دارد.

قرارگیری در وضعیت بدنی نامناسب

قوز کردن، نشستن در یک وضعیت نامناسب برای مدت طولانی یا خم کردن مکرر گردن و نگاه کردن به پایین، به ستون فقرات شما فشار وارد می کند و عضلات شما را سفت و دردناک می کند. وضعیت نامناسب در افرادی که تمام روز پشت میز می نشینند، چه برای مدرسه یا محل کار، یکی از علل رایج درد بین دو کتف است.

دیسک 

ستون فقرات شما دارای بالشتک های غضروفی به نام دیسک بین مهره ای است. دیسک ها از دو قسمت تشکیل شده اند: یک قسمت داخلی نرم و لغزنده و یک قسمت بیرونی سخت. فشار یا آسیب به ستون فقرات می تواند باعث بیرون زدگی دیسک شود که به عنوان فتق یا برآمدگی دیسک شناخته می شود. فتق دیسک منجر به التهاب، فشرده شدن اعصاب، بیحسی و درد در دست ها، آرنج ها و بین کتف ها می شود.

بیماری دژنراتیو دیسک اغلب در اثر بیرون زدگی دیسک ایجاد می شود. با افزایش سن، دیسک های ستون فقرات شما به تدریج فرسوده می شوند و مایعات خود را از دست می دهند و این مسئله آنها را مستعد آسیب دیدگی می کند.

اسکولیوز

اسکولیوز یا کژ پشتی وضعیتی است که در آن ستون فقرات شما به طور غیر طبیعی خمیده است. این عارضه باعث بدشکلی، اسپاسم عضلانی شانه وکمردرد میشود. اسکولیوزمعمولاً خفیف است و نیازی به درمان ندارد، اگرچه بسته به انحنای ستون فقرات، مراجعه به فیزیوتراپی یا استفاده از بریس پشت می‌تواند برای بهبودی موثر باشد.

تروما

ترومای عضلانی آسیبی است که به فیبرهای عضلانی و بافت‌های همبند به دلیل یک ضربه ی مستقیم وارد می‌شود. به طور معمول باعث درد، التهاب و کبودی موضعی می شود. ترومای عضلانی معمولاً با ورزش های پر برخورد، سقوط یا تصادفات وسیله نقلیه همراه ایجاد میشود. این آسیب عموماً خفیف است، اگرچه بهبود آسیب شدید بافتی می تواند زمانبر باشد.

عمل برداشتن کیسه صفرا یا بیماری سنگ کیسه صفرا 

درد بین دو کتف می تواند در اثر برداشتن کیسه صفرا یا بیماری سنگ کیسه صفرا ایجاد شود.

جراحی لاپاراسکوپی

در جراحی لاپاراسکوپی که معمولاً برای کاهش وزن، پانکراتیت و کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا) استفاده می شود، کیسه صفرا برداشته میشود. شایع ترین عارضه بعد از جراحی لاپاراسکوپی، درد بین دو کتف است.

سنگ کیسه صفرا 

سنگ های صفراوی ذرات سختی هستند که در کیسه صفرا ایجاد می شوند و معمولاً به دلیل غلظت بالای کلسترول، کلسیم یا بیلی روبین در صفرا ایجاد می شوند. علائم سنگ کیسه صفرا شامل ناراحتی معده، حالت تهوع، سوء هاضمه و درد بین دو کتف است.

آرتروز 

آرتروز یک بیماری مزمن است که باعث درد، کاهش دامنه حرکتی و سفتی در مفاصل شما می شود و معمولا با افزایش سن بدتر می شود.

آرتروز شانه زمانی رخ می دهد که غضروف شانه شما به ویژه در مفصل گوی و کاسه، فرسوده شود. بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان، عارضه ی آرتروز ستون فقرات است و این بیماری نیز میتواند منجر به درد بین دو کتف شود.

آمبولی ریه

آمبولی ریه زمانی است که لخته های خون از پاها به سمت ریه ها می روند اتفاق میفتد. لخته های خون شریان های ریه را مسدود می کنند و باعث تنگی نفس و درد ناگهانی و شدید بین دو کتف می شوند. اگر این علائم را داشتید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

حمله قلبی 

درد بین دو کتف به ویژه در زنان، یکی از علائم رایج حمله قلبی است، اگر دچار حمله قلبی شده اید، ممکن است تنگی نفس یا درد قفسه سینه نیز داشته باشید. اگر این علائم با هم ظاهر شدند، فورا به پزشک مراجعه کنید.

پارگی آئورت

هنگامی که رگ خونی متصل به قلب شما پاره می شود، باعث درد شدید در قسمت بالای کمر، بین دو کتف، تنگی نفس و سرگیجه می شود. پارگی آئورت می تواند کشنده باشد، بنابراین اگر شما یا یکی از عزیزانتان این علائم را دارید، فورا به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.

سرطان 

برخی از سرطان ها، مانند سرطان سینه یا ریه، باعث درد بین دو کتف می شوند. سرطان سینه ممکن است به استخوان ها، به ویژه گردن و ستون فقرات شما گسترش یابد و باعث درد بین دو کتف شما شود. از سوی دیگر، سرطان ریه موجب تورم ریه ها میشود که این تورم نیز میتواند از دلایل درد بین دو کتف شما باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


در صورت داشتن علایم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس درد شدید بین دو کتف
  • بی حسی دست و بازو
  • عدم توانایی در استفاده از شانه یا بازو
  • تورم شانه
  • در صورتی که درد بین دو کتف شما بیش از ۱۲ هفته طول بکشد
  • یا در صورتی که اخیراً به دلیل افتادن، ورزش یا تصادف با وسیله نقلیه مجروح شده اید

 

پزشک شما ممکن است قبل از تکمیل معاینه فیزیکی و پیشنهاد گزینه های درمانی در مورد سابقه پزشکی شما سؤالاتی بپرسد. پزشک میتواند در موارد حاد از جراحی جهت درمان استفاده کند، اگرچه تقریباً همه درمان‌ها غیرجراحی هستند.

چه زمانی نیاز به مراقبت های پزشکی داریم؟


اگر درد بین دو کتف شما با هر یک از علائم زیر همراه است، فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • درد قفسه سینه
  • سبکی سر
  • سرفه کردن همراه با خون
  • درد یا تورم در پاها
  • ضغف بینایی
  • ضربان قلب نامنظم

این علایم اورژانسی هستند و در اسرع وقت باید به آنها رسیدگی شود.

درمان درد بین دو کتف


روش های درمان درد بین دو کتف بر اساس علت درد متفاوت است. قبل از درمان، پزشک شما منبع درد را تعیین می کند. درمان‌های احتمالی شامل درمان سرد و گرم، کشش خفیف یا تجویز دارو است.

دارو

مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپرین می توانند درد بین دو کتف شما را تسکین دهند. پزشک شما ممکن است قرص های استروئیدی یا تزریقی برای بهبودی درد و التهاب در برخی موارد ارائه دهد. آنها همچنین ممکن است داروهای ضد افسردگی یا شل کننده های عضلانی را برای آرام کردن بدرد شما تجویز کنند.

تمرینات ورزشی

انجام حرکات کششی روزانه می تواند گردش خون را در عضلات و مفاصل شانه بهبود بخشد، تحرک شما را افزایش داده و به طور بالقوه درد بین دو کتف را کاهش دهد. همیشه انجام حرکات کششی بعد از ورزش برای جلوگیری از آسیب دیدگی، سفت شدن ماهیچه ها و کشیدگی عضلات مهم است.

 

 

علاوه بر حرکات کششی، ورزش منظم برای سلامت و تندرستی حیاتی است و می تواند قسمت بالای کمر، عضلات شکم و کتف های شما را نیز تقویت کند. با تقویت عضلات خود میتوانید درد را تسکین داده و از بروز آن جلوگیری کنید.

استراحت کردن 

گاهی اوقات، ماهیچه‌هایی که بیش از حد کار می‌کنند فقط نیاز به ریکاوری و ترمیم دارند، به خصوص اگر همیشه در حال انجام حرکات ورزشی هستید یا به بدن خود فراتر از حد توانش فشار میاورید.

فعالیت بدنی را به طور کامل قطع نکنید، زیرا بی تحرکی نتیجه معکوس دارد. در عوض، ورزش های پر تنش خود را محدود کنید و سعی کنید ایروبیک و حرکان ورزشی ملایم تری را انجام دهید؛ مانند پیاده روی یا انجام حرکات کششی سبک.

گرما درمانی و سرما درمانی

گرما درمانی و سرما درمانی میتواند ناراحتی و درد بین دو کتف شما را تسکین دهد. از حمام آب داغ، سونا یا پدهای حرارتی برای گرما درمانی استفاده کنید و از اسپری های خنک کننده، کمپرس یخ یا حمام یخ برای سرما درمانی استفاده کنید. ژل های سرد کننده و گرم کننده به راحتی بدون نسخه پزشک در دسترس هستند.

برای گرما درمانی یا سرما درمانی، درمان را بصورت افزایش گرما یا سرما به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام دهید. حتما بین جلسات درمانی ۲ ساعت استراحت کنید تا به پوستتان شوک وارد نشود.

فیزیوتراپی

ممکن است پزشک، فیزیوتراپی را به شما توصیه کند. در کلینیک فیزیوتراپی، متخصص فیزیوتراپ درد شما را ارزیابی می کند و تمرینات و کشش های خاصی را برای بهبود علائم به شما آموزش می دهد. فیزیوتراپ شما همچنین ممکن است در صورت نیاز، سونوگرافی، الکتروتراپی، گرما و سرما درمانی یا نور درمانی را انجام دهد.

پیشگیری


برای جلوگیری از درد بین دو کتف، کشیدگی عضلات می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از بلند کردن مکرر دستان به بالای سر خودداری کنید: تا حد امکان از فشار آوردن به بدن خود برای رسیدن به نقاط مرتفع خودداری کنید. اگر می‌توانید، در صورت نیاز از یک چهارپایه یا نردبان استفاده کنید و سعی کنید وسایل را در مکان‌هایی که دسترسی به آن آسان‌تراست، نگهداری کنید.
  • وضعیت و حالات فیزیکی مناسب داشته باشید: زمانی که در محل کار یا مدرسه هستید، تمام تلاش خود را بکنید که خمیده نباشید، درست بنشینید و حالت بدنی مناسبی داشته باشید. ممکن است استفاده از یک بالشتک صندلی برای کمک به بهبود وضعیت خود در هنگام نشستن استفاده کنید. علاوه بر این، در وضعیت های عجیب و غریب نخوابید، زیرا ممکن است درد بین دو کتف شما را تشدید کند.
  • استفاده از تشک با کیفیت بالا: در کنار حفظ حالات درست هنگام خوابیدن میتوانید از تشک های طبی با کیفیت هنگام خواب استفاده کنید که به حفظ سلامتی ستون فقرات شما کمک کرده و هنگام خواب از وارد شدن فشار به عضلات شما جلوگیری میکند.
  • عضلات خود را بیش از حد تحت فشار نگذارید: اگر درد دارید، به خود فشار نیاورید و با درد مبارزه نکنید، زیرا این کار فقط اوضاع را بدتر می کند و باعث آسیب بیشتر می شود. همچنین اجسام سنگین بلند نکنید و بدن خود را فراتر از حد توانش زیر فشار نگذارید. در صورت نیاز به جابجایی جعبه های بزرگ یا اثاثیه سنگین، از شخص دیگری کمک بگیرید.
  • سبک زندگی سالم را در اولویت قرار دهید: حفظ تناسب اندام از آسیب های احتمالی جلوگیری می کند، بنابراین حتماً به طور منظم ورزش کنید و یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. همانطور که توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه میشود، به طور متوسط ​​یک فرد بزرگسال باید ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشد.
  • حرکات کششی روزانه: علاوه بر فعالیت بدنی، انجام حرکات کششی روزانه باعث بهبود تحرک و کاهش درد می شود. مطمئن شوید که همیشه بعد از تمرینات ورزشی، حرکات کششی انجام دهید تا از فشار یا آسیب احتمالی جلوگیری کنید.

سوالات متداول


آیا به پهلو خوابیدن می تواند باعث درد بین دو کتف شود؟

خوابیدن روی تشک سفت و به پهلو خوابیدن میتواند باعث درد بین دو کتف شود که این امر منجر به التهاب، آسیب ساختاری و مفصلی شما نیز میشود.

چرا در اطراف دو کتف دچار گره عضلانی میشویم؟ 

گره های عضلانی می توانند به دلیل وضعیت نامناسب، بی تحرکی، فشارهای عضلانی، کم آبی بدن، تغذیه نامناسب و حتی استرس و اضطراب ایجاد شوند. گره ها معمولاً به طور طبیعی از بین می روند، اگرچه می توانید با استراحت، کشش، ماساژ و سرما و گرما درمانی، درد خود را تسکین دهید.

چقدر طول می کشد تا درد بین دو کتف تسکین یابد؟ 

دوام درد بین دو کتف بسته به علت آن متفاوت است. درد خفیف‌تر ناشی از حرکات ورزشی یا خمیده نشستن پشت میز، باید در عرض دو تا چهار هفته کاهش یابد. اگر درد شما ناشی از آسیب عضلانی باشد و در طولانی مدت ادامه یابد، برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا شکستن قولنج کتف مضر است؟ 

هنگامی که بافت های همبند بدن شما کشیده می شود و در اصطلاح قولنج کتف خود را میشکنید، صدای ترک ایجاد می شود. این صدای ترک که به عنوان کرپیتوس شناخته می شوند، ناشی از انتشار گاز از مفاصل شما هستند. اگر شکستن قولنج با درد یا تورم همراه نباشد، معمولاً انجام این کار ضرری ندارد.

چرا کتف هایم هنگام عطسه یا سرفه کردن، درد می کند؟ 

دو دلیل احتمالی که باعث میشوند کتف های شما هنگام عطسه و سرفه کردن، درد کنند عبارتند از:

  • عارضه پلورزی یا التهاب پرده جنب: این وضعیتی است که در آن ریه ها و قفسه سینه شما ملتهب می شود و در هنگام سرفه، عطسه و نفس کشیدن باعث ایجاد درد شدید میشود. این عارضه معمولاً فقط باعث درد قفسه سینه می شود، اما شاید درد را بین دو کتف نیز احساس کنید.
  • تحریک یا آسیب دیسک ستون فقرات: هنگامی که دیسک های ستون فقرات شما آسیب می بینند، به عصب فشار میاورند و باعث تحریک و اسپاسم عضلانی می شوند. عطسه و سرفه معمولاً به اعصاب و دیسک‌های شما فشار وارد می‌کند، بنابراین وقتی عصب ها تحریک می‌شوند، باعث درد در بین دو کتف و بازوها می‌شوند.


هنگامی که در شکم خود درد احساس می کنید، تشخیص منشأ آن کار دشواری است. این درد ممکن است آپاندیس، سوء هاضمه، سنگ کلیه یا معده درد شدید باشد. از آنجایی که بدن ما سیستمی فوق العاده پیچیده دارد، جزئیات بیماری جهت شناسایی ناحیه مشکل​ دار ضروری است. شناسایی محل منشا درد، جزء اولین مراحل درمان شماست.

یکی از بزرگترین دلایل درد شکم بیماری کیسه صفرا است. در بین بیماری های مربوط به شکم، سنگ کیسه صفرا اولین اختلال گوارشی است که باعث بستری شدن بیماران در بیمارستان می شود. اما امشکل در کیسه صفرا همیشه با درد در شکم مشخص نمیشود. بسیاری از بیماران با درد در شانه راست خود به مطب مراجعه میکنند. آیا این درد میتواند نشانی از مشکل در نقطه دیگری از بدن باشد یا مربوط به شانه است؟

ما در این مقاله سعی داریم به چند سوال در مورد کیسه صفرا، سنگ​های صفراوی و اینکه چرا مشکل کیسه صفرا می​تواند بر شانه​های شما تأثیر بگذارد پاسخ دهیم.

کیسه صفرا چیست؟

کیسه صفرا، شکلی همانند یک گلابی کوچک دارد. در سمت راست و درست زیر کبد شما قرار دارد. این عضو بدن شما صفرا را ذخیره می کند. مایعی حیاتی تولید شده توسط کبد که نقشی اساسی در هضم غذا دارد. هر بار که غذا می خورید، کیسه صفرا، صفرا آزاد می کند که از طریق مجاری وارد روده کوچک شما می شود.

سنگ کیسه صفرا چیست؟

گاهی اوقات، ممکن است صفرا در یک جا جمع شده و توده ای به نام سنگ کیسه صفرا در کیسه صفرا تشکیل دهد. اندازه سنگ کیسه صفرا از میکروسکوپی تا یک توپ پینگ پنگ متغیر است. علائمی که نشان می دهد ممکن است سنگ کیسه صفرا داشته باشید عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد در وسط شکم شما
  • درد در سمت راست بالای شکم
  • دردی تند که به سرعت رشد می کند
  • درد شانه راست
  • درد بین تیغه های شانه شما
  • تب
  • لرز
  • سوء هاضمه
  • نفخ شکم
  • زردی
  • از دست دادن اشتها

بیایید نگاهی دقیق​تر به یکی از این علائم بیندازیم: درد شانه راست

درد شانه راست و کیسه صفرا

وقتی کیسه صفرا ملتهب و متورم است، عصب فرنیک شما را تحریک می کند. عصب فرنیک از شکم، از طریق قفسه سینه و به گردن شما کشیده می شود. هر بار که یک وعده غذایی چرب می خورید، این عصب را تحریک می کند و باعث درد ارجاعی در تیغه شانه راست می شود. درد مکرر شانه راست یک نشانی حیاتی است که به پزشک شما اطلاع می دهد تا کیسه صفرای شما را معاینه کند و از عدم عفونت و یا انسداد اطمینان حاصل نماید: علت درد شانه

در این ویدیو دکتر کوشان فوق تخصص شانه و دست درباره درد شانه راست و ارتباط آن با کیسه صفرا توضیح داده اند.

چه کسانی در معرض خطر سنگ کیسه صفرا هستند؟

افرادی که یکی از شرایط زیر را دارند امکان بالاتری دارد که از بیماری سنگ کیسه صفرا رنج ببرند:

  • اضافه وزن
  • بالای 60 سال سن
  • کسانی که دیابت دارند
  • زنان
  • روزه داران
  • کسانی که کاهش وزن سریع داشته اند.
  • کسانی که داروهای کاهش دهنده کلسترول مصرف میکنند.

اگر درد مکرر شانه همراه با درد شکم دارید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، سنگ های صفرا می توانند منجر به حملات ناگهانی کیسه صفرا یا سایر مشکلات جدی شوند.

منبع ترجمه مقاله


سوال بیماران درباره احساس فشار قفسه سینه و درد پشت بین دوکتف وتنگی نفس در بارداری

  • سلام اگه میشه کمک کنید به خاطر وضعیت کرونا میترسم درمانگاه برم مشکل نفس تنگی خیلی وقت دارم دکتر زیاد رفتم پارسال سی تی ریه و عکس بینی وسینوس گرفتم متخصص بردم و یکی تشخیص پلیپ و انحراف بینی داد و جای دیگه گفت فقط به خاطر آلرژی هست نمیدونم چیه دکتر گوارش هم میگه معده عصبی باعث رفلکس میشه و نفس تنگی داری خلاصه مدتی شده درگیر نفس تنگی هستم الانم تو این اوضاع کرونا همش احساس میکنم کرونا گرفتم چون مدام علایم در خودم میبینم بعد چند روز خوب شدن درباره دگیر تنگی نفس هستم الان چهار روزه بین دوکتف درد میکنه و احساس سنگینی قفسه سینه میکنم چکار کنم خوب بشم در ضمن الان اوایل ماه هشت بارداری هستم چه دارویی بخورم که جنینین آسیب نبینه و درست بشم خسته شدم از اول بارداری تا الان خیلی نفس تنگی کشیدم تحمل ندارم و خیلی زود خسته میشم و خیلی عصبی شدم در ضمن اول بارداری آنفولانزا تو ماه بهمن گرفتم که خیلی سرفه های شدید داشتم تا دوماه خیلی سرفه کردم الان سرفه هام کم شده ولی درد قفسه سینه اذیتم میکنه ممنون میشم کمکم کنید درمان بشم
  • من دو ماه میشه گردن بعدن مهره کمر با شانه چپم درد دارد دوکتور رفتم میگه معده هت هس نمی دونم چکار کنم بعضی وقت کم درد مکنه بعضی بیشتر دست های رگهایش درد میگره واقعن نمی دونم
  • دقیقا من مدتیه همین طوری شدم و دارم اذیت میشم و هیچ علامت ندارم فقط کیپ شدن بینی و تنگی نفس و درد پشت تازگی به اینها باد معده غیر ارادی هم اضافه شده نمیدونم باید چکار کنم

پاسخ دکتر کتایون اعتمادی متخصص بیماری های داخلی:

همین الان در واتساپ

با پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی گفتگو کنید

شروع گفتگو

آموزش | افسردگی

تنگی نفس  خفیف در بارداری شایع هست و به تدریج با رشد جنین و وزن گیری بیشتر میشه  اما با توجه به درد پشت بین کتف ها بهتره به متخصص قلب مراجعه کنید و اکو انجام بدیذ






۳/۵


(۲ نظر)

آموزش | افسردگی

دریافت نوبت پزشکی

به صورت آنلاین از متخصص زنان، زایمان و نازایی

دریافت نوبت دکتر زنان، زایمان و نازایی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا