پزشکی

درمان خشکی دیسک بین مهره ای

بعد از یک خواب طولانی شبانه، وقتی صبح بیدار می شوید باید برای یک روز جدید، حس سرزندگی و پرانرژی بودن را داشته باشید. اما مبتلایان به درد و خشکی مزمن گاهی اوقات صبح را دلپذیر نمی بینند زیرا با درد شدید بیدار می شوند و روز را شروع می کنند. خشکی کمر می تواند طاقت فرسا باشد، به خصوص وقتی که روز مهمی را پیش رو دارید. اگر خشکی مزمن کمر دارید، پس شاید زمان آن باشد که با یک متخصص در مورد نگرانی های خود صحبت کنید.

هر موقعیتی منحصر به فرد می باشد، به همین دلیل همراهی با افرادی که به رفع دلیل این کمردرد شما رسیدگی می کنند، مهم می باشد. مهمترین مرحله، تشخیص ریشه کمردرد شما می باشد. سپس، برنامه درمانی اختصاصی برای رفع ناراحتی شما طراحی می شود. برنامه اختصاصی می تواند به شما برای غلبه به این چالش کمک کند، بنابراین زمانی که صبح بیدار می شوید احساس بسیار خوبی خواهید داشت.

اگر مبتلا به کمردرد مزمن هستید، متخصصین مرکز جامع توانبخشی امید می توانند به شما درمورد انتخاب گزینه های درمانی موجود کمک کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شمار ه 02188801800 تماس حاصل فرمایید.

آناتومی ستون فقرات


کمردرد از بافت های اطراف ستون فقرات منشا می گیرد. ستون فقرات ساختاری است که بدن را حمایت می کند و از استخوان هایی به نام مهره ساخته شده است. ده ها مهره وجود دارند که از گردن تا پایین کمر یا ناحیه کمری امتداد یافته اند. پدهای پوشاننده بین مهره ها را دیسک های بین مهره ای گویند که همانند شوک گیر عمل می کنند و از سایده شدن مهره ها به هم جلوگیری می کنند. مهره ها توسط رباط ها به هم متصل شده اند و ماهیچه ها توسط تاندون ها به ستون فقرات وصل شده اند. ستون فقرات استخوانی تو پر نیست؛ ستون فقرات مانند لوله ای محکم و قطعه قطعه می باشد. فضای باز بین ستون فقرات (کانال نخاعی) توسط طناب نخاعی محافظت می شود. طناب نخاعی از مغز تا پایه نخاع کشیده شده است و از تعداد زیادی عصب تشکیل شده است و بدن ما برای ایجاد حس ها و تحرک به انتقال سیگنال ها از طریق اعصاب نیاز دارد. اعصاب برای انتقال سیگنال ها از قسمت های مختلف ستون فقرات خارج می شوند و  از قسمت های مختلف بدن نیز به مغز می روند. کشش یا آسیب به هر قسمت از ستون فقرات می تواند منجر به کمردرد شود.

علت خشکی کمر


رایج ترین مشکلاتی که به خشکی کمر کمک می کنند عبارتند از :

حالت بدن در هنگام خواب 

ممکن است حالتی که در شب می خوابید کششی را روی ستون فقرات شما ایجاد کند. با توجه به وضعیت بدنی خود در هنگام خواب، در شب و بیدار شدن در صبح، به حالت فیزیکی بدن خود در هنگام خواب دقت کنید. برخی از این حالات بدنی باعث ایجاد انحناهای طبیعی در ستون فقرات برای صاف شدن آن می گردند که منجر به کمردرد صبحگاهی می شوند. از خوابیدن روی شکم خود بپرهیزید، زیرا این کار روی پایین کمر فشار وارد می کند. در عوض، سعی کنید روی کمر بخوابید و بالشتی را زیر زانوهای خود قرار دهید.

کیفیت تشک 

سرمایه گذاری روی تشک خوب ممکن است بهترین چیزی باشد که برای کاهش کمردرد صبحگاهی خود انجام می دهید. اگر تشک خود را بیشتر از در سال است که استفاده می کنید، پس احتمالا پشتیبانی کافی را به بدن در هنگام خواب نمی رسانید. یک تشک با کیفیت سرمایه گذاری خوبی است. زیرا فشار روی بدن را کم کرده و به بهبود کیفیت خواب کمک می کند که در نتیجه کمردرد کاهش می یابد. عواملی که روی کیفیت تشک تاثیر می گذارند شامل ضخامت، مواد، سفتی، وزن شما و حالت بدنی است که تمایل دارید به آن حالت بخوابید.

فرسودگی دیسک

مبتلایان به فرسودگی دیسک دچار ساییدگی و پارگی دیسک که با سن مرتبط است، می شوند و روی دیسک های ستون فقرات تاثیر می گذارد (بین مهره های کمری قرار دارد). وقتی دیسک تخریب می شود، می تواند منجر به درد شدید شود که اغلب در ساعات صبح بدتر نیز می شود. گاهی، این فشار در صبح بیشتر است و هنگامی که از تخت برمی خیزید، منجر به آزردگی بیشتری می شود.

  تاثیر ورزش بعد از عمل جراحی اسکولیوز (انحراف ستون فقرات)

تنگی مجرای ستون فقرات 

باریک شدن فضای اطراف ستون فقرات می تواند اعصاب را تحت فشار قرار دهد و منجر به کمردرد شود. گاهی، این شرایط تحت تاثیر نحوه خواب شما می باشد، که باعث ایجاد فشار بیشتری روی اعصاب در طی شب می گردد. درد یا بی حسی ممکن است از کمر به سایر قسمت های بدن مثل بازوها، پاها و گردن امتداد یابد.

فتق دیسک

اگر دیسک نرم ورم کند، فتق دیسک روی می دهد و منجر به درد می شود. اکثر مبتلایان متوجه این موضوع شده اند که بی تحرکی فتق دیسک را بدتر می کند و به خاطر همین کمردرد در ساعات صبح بیشتر می باشد.

صدمات 

صدمات رایج ترین منشا کمردرد هستند و از فعالیت های جسمانی مضر یا حالت نامناسب بدنی نشات می گیرند. برداشتن وزنه سنگین با حالت بدن نامناسب یا آسیب های ناشی از تصادفات می توانند ماهیچه ها، تاندون ها و رباط های اطراف ستون فقرات را بکشند. اگرچه گاهی اوقات استراحت می تواند مفید باشد، اما ممکن است زمانی که دراز کشیده یا خوابیده اید به علت افزایش فشار روی قسمت های مختلف ستون فقرات، بدتر نیز شود. استراحت مطلق می تواند کمردرد را بدتر کند زیرا ماهیچه ها خشک و دردناک می شوند.

  • رگ به رگ شدن زمانی رخ می دهد که رباط ها بیش از حد کشیده بشوند.
  • کشیدگی ها از پارگی تاندون ها یا ماهیچه ها نشات می گیرند.
  • گرفتگی ها یا انقباضات ناگهانی و بدون کنترل ماهیچه ها بعد از صدمه به ستون فقرات می توانند رخ دهند.
  • آسیب های شدید، مثل آسیب های ناشی از تصادف یا سقوط، می توانند ستون فقرات را با تداخل روبرو کنند و باید توسط متخصص فیزیوتراپی ارزیابی شوند.
  • مشکلاتی مانند تخریب مهره ها ممکن است نیاز به مراقبت های متفاوتی نسبت به کشیدگی ها یا رگ به رگ شدگی ها داشته باشند.

ناهنجاری های ارثی ستون فقرات

عفونت

عفونت بافت های درون یا اطراف ستون فقرات می تواند باعث التهاب و درد شود. کمردرد همراه با التهاب، تورم و درد ممکن است عفونت باشد و نیاز به مراقبت پزشکی فوری داشته باشد.

بیماری ها 

بیماری هایی که روی ستون فقرات تاثیر می گذارند، باعث درد نیز می شوند. زمانی که استخوان ضعیف است و خطر شکستگی مهره ها زیاد است، پوکی استخوان روی می دهد. بیماری های التهابی مانند التهاب مفصلی پسوریازیس و روماتیسم ستون فقرات می توانند باعث التهاب و درد در پایین کمر در هنگام حرکت یا استراحت شوند.

برخی مشکلات ستون فقرات در شب یا زمانی که نشسته اید یا دراز کشیده اید، ممکن است بدتر شوند. به علت فشار روی ستون فقرات ممکن است در حالت های بدنی خاصی درد افزایش یابد. بیماری های ذکر شده برخی از رایج ترین دلایلی را که ممکن است باعث خشکی کمر بشود را توضیح دهد.

اما بیماری های زمینه ای دیگر نیز می توانند در ایجاد درد موثر باشند. مثلا، همکاری با یک تیم متخصص و مجرب برای اینکه بفهمیم دلیل درد چیست (مثلا پوکی استخوان، آرتروز، سرطان، افسردگی، استعلام دخانیات، فیبرومیالژیا و دیگر عوامل مربوط به سبک زندگی) مهم می باشد.

تشخیص


بیشتر کمردردها به هیچ تشخیصی برای شروع درمان نیاز ندارند. با این حال، پزشک می تواند از آزمایشات تشخیصی برای تشخیص دلایل مهم تر خشکی کمر استفاده کند. آزمایشاتی که ممکن است به پزشک در تشخیص کمردرد شما کمک کند شامل:

  • آزمایشات خون می تواند وجود عفونت و دیگر بیماری ها را تشخیص دهد.
  • تست های پیام های الکتریکی برای اطمینان از اینکه ماهیچه ها و اعصاب در ستون فقرات خوب کار می کنند استفاده می شوند. اختلال در سیگنال های الکتریکی می تواند نشان دهنده آسیب در عضله یا اعصاب باشد. الکترومیوگرافی (EMG) سیگنال های الکتریکی که در طول عضلات منتقل می شوند را اندازه گیری می کند. مطالعات هدایت عصبی (NCS) سیگنال های عصبی را که در طول اعصاب منتقل می شوند، اندازه گیری می کنند.
  • تکنیک های عکس برداری به پزشک اجازه دیدن ساختار اطراف ستون فقرات و تشخیص هر گونه آسیب یا اختلال را می دهد. برخی از تکنیک های عکس برداری شامل:
    • تشعشعات ایکس که برای عکس برداری استخوان های بدن استفاده می شوند و می توانند شکستگی یا عدم توازن مهره ها را نشان دهند.
    • اسکن های توموگرافی کامپیوتری (CT) بافت های نرمی مانند رباط ها و عضلات اطراف ستون فقرات را نشان می دهد. این تصویر به پزشک اجازه دیدن تومورها، دیسک های بین مهره ای آسیب دیده یا تنگ شدن کانال ستون فقرات را می دهد. برای دیدن بهتر ستون فقرات، پزشک می تواند رنگی را به داخل کانال ستون فقرات تزریق کند تا فتق دیسک یا شکستگی ها را با اشعه ایکس یا CT اسکن ببیند. تصویر برداری با این رنگ را میلوگرام گویند.
    • تصویر برداری مغناطیسی رزونانسی (MRI) پزشک را قادر به دیدن استخوان ها و بافت های نرم در ستون فقرات می کند. این تکنیک به پزشک کمک می کند تا التهاب ها، عفونت ها، تومورها و پارگی دیسک های بین مهره ای را تشخیص بدهد.

  ورم مچ پا چه علتی دارد و برای درمان آن چه باید کرد ( کمپرس سرد و ..)

در بیشتر موارد، کمردرد از نظر پزشکی جدی نمی باشد و می توان بدون نیاز به تست های تشخیصی آن را درمان نمود. با این حال، برخی کمردردها نیازمند مراقبت های پزشکی فوری می باشند. اگر کمر درد شما همزمان با کاهش وزن غیر قابل توجیه، التهاب یا تب، ناتوانی تازه در کنترل مثانه و روده ها (بی اختیاری)، یا هر نوع مور مور یا بی حسی در پا  بود، به پزشک مراجعه کنید.

درمان خشکی کمر


اگر در صبح اغلب با خشکی کمر بیدار شدید چکار باید انجام بدهید؟ اولین مرحله مراجعه به متخصص درد برای یافتن دلیل اصلی درد است که می تواند به حل مشکل کمک کند. گاهی اوقات، یک تغییر ساده در سبک زندگی می تواند تفاوت بزرگی را ایجاد کند – مانند جایگزینی تشک قدیمی با یک تشک با کیفیت.

گرما و سرما

پزشک همیشه به بیمار توصیه می کند که پک های سرد و گرم را برای اینکه متوجه بشود کدام یک درد را کاهش می دهد امتحان کند. به طور کلی یخ درمانی که توسط کیسه یخ انجام می شود برای التهاب بهتر است و به کاهش ورم کمک می کند، اما گرما که توسط بطری آب گرم یا پدهای گرم انجام می شود برای کاهش فشار، گرفتگی و اسپاسم عضلات مناسب می باشد.

ورزش

  • کشش: قبل از خارج شدن از تخت، عضلات و مفاصل خود را به آرامی با کشش بیدار کنید. زانوهای خود را به سمت قفسه سینه بیاورید تا پایین کمر را کشش دهید و همچنین بازوهای خود را بالای سر و پاهای خود را در خلاف جهت بکشید. به نواحی سفت بدن خود توجه کنید، سپس با متخصص فیزیوتراپی یا پزشک در مورد حرکات کششی که می توانند به شما کمک کنند صحبت کنید.
  • استقامت هسته بدن: قوی کردن عضلات هسته بدن می تواند به بهبود ساختار کلی بدن و کاهش کمردردی که دارید، کمک کند. خیر، ما در مورد انجام هزاران حرکت ورزشی کرانچ در روز صحبت نمی کنیم – زیرا ورزش های شکمی خاص می توانند مشکل را تشدید کنند. متخصص فیزیوتراپی می تواند توصیه های منحصر به فردی را ارائه بدهد که حرکات ورزشی پلانک، کششی، عضلات میانی بدن (با شدت کم) و نکات دیگر برای کمک به ساختار کلی بدن را شامل شود.

داروها

زمانی که درد شدیدتر شد، دارو می تواند درد را سریعا رفع کند. در مورد داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا NSAIDs با پزشک خود مشورت کنید. برای کمردرد شدید، گاهی داروهای تجویزی استفاده می شوند. اما شما باید مراقب باشید و از اعتیاد به این مسکن ها دوری کنید. داروها باید به عنوان راه حلی کوتاه مدت استفاده شوند تا بتوانید مشکل را از ریشه برطرف کنید.

  علائم اسکولیوز: انحراف ظاهری ستون فقرات، درد و محدودیت حرکتی

تزریق نخاعی 

اگر درد مزمن پایدار بود، تزریق نخاعی احتمالا به شل کردن عضلات و درمان درد کمک کند. تزریق استروئیدی می تواند درد التهاب مربوط به سیاتیک را درمان کند، اما استروئید برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شود.

درمان جسمانی

فیزیوتراپی می تواند به پیشگیری و تسکین کمردرد در هنگام استراحت کمک کند. متخصص فیزیوتراپی در حرکات کششی، ورزش ها و ماساژهای مورد نیاز و درمان غیر تهاجمی کمردرد تخصص دارند. متخصص درمان جسمانی می تواند به تشخیص دیگر بخش های زندگی شما که ممکن است در کمردرد دخیل باشند مانند حالت بدنی نامناسب یا فضای کاری غیر ارگونومیک، کمک کنند.

آب درمانی 

متخصص درمان جسمانی اغلب آب درمانی مانند ورزش در استخرهای درمانی آب گرم را برای خشکی کمر پیشنهاد می دهند. خاصیت شناور بودن آب به کاهش کشیدگی مفاصل کمک می کند و باعث تقویت و کشش خفیف عضلات می شود.حتی غوطه ور بودن در آب گرم می تواند به شل کردن عضلات، رفع فشار و همچنین افزایش گردش خون کمک کند.

جراحی 

اگر درد شدید و مزمن به درمان های غیر تهاجمی جواب نداد، پزشک معالج امکان دارد جراحی را به عنوان آخرین گزینه پیشنهاد بدهد. جراحی همیشه موفق نیست و می تواند دوره نقاهت طولانی داشته باشد. در طی جراحی، پزشکان می توانند دیسک های بین مهره ای آسیب دیده، فیوژ یا هم ترازی مهره ها یا کاشت تحریک کننده اعصاب برای اختلال در سیگنال های درد با تحریک الکتریکی را انجام دهند. درمان جسمانی می تواند به روند بهبودی پس از جراحی کمک کند.

پیشگیری


ایجاد عاداتی برای مراقبت از بدن می تواند از خشکی کمر در هنگام خواب یا حالت نشسته جلوگیری کند.عوامل خطرناک در ایجاد کمردرد شامل ژنتیک، سن، فعالیت بدنی و سلامتی کلی می باشد.

فعالیت بدنی عضلات را تقویت و به پشتیبانی ستون فقرات کمک می کند. اگر عضلات به خاطر عدم فعالیت ضعیف بشوند، ستون فقرات مستحکم نخواهد بود و درد ایجاد می شود.رژیم غذایی سالم با مقدار کافی ویتامین D و کلسیم از استخوان های سالم حمایت می کند. بنابراین ستون فقرات سالم و قوی خواهید داشت. ورزش و رژیم غذای مغذی نیز به کنترل وزن مناسب کمک می کند. افزایش وزن بدن فشار بیشتری را روی ستون فقرات می آورد، باعث ایجاد درد شده و فرسودگی دیسک های بین مهره ای را تسریع می کند. استعمال دخانیات جریان خون غنی از اکسیژن را به ستون فقرات مختل می کند و باعث تخریب دیسک ها و بافت های ستون فقرات می شود. بنابراین، توقف استعلام دخانیات بهترین را برای داشتن سبک زندگی سالم و جلوگیری از کمردرد می باشد. اگر کمردرد دارید، متخصص فیزیوتراپی می تواند ورزش هایی را برای شما اررائه  بدهد تا به استحکام ستون فقرات و پیشگیری از درد کمک کند.

حالت بدنی خوب و ایجاد پشتیبانی مناسب از کمر نیز به جلوگیری از کمردرد کمک می کند. قوز کردن روی میز در تمام روز بدون هیچ پشتیبانی می تواند باعث کمردرد شود. با ایجاد فضای کاری ارگانومیک، وقفه مرتب در نشستن، کش دادن بدن و راه رفتن از درد پیشگیری کنید. وزنه برداری سنگین و مکرر، هل دادن یا کشیدن وزنه نیز ممکن است باعث آسیب های دردناک به ستون فقرات شود. اگر برداشتن وزنه ای ضروری است، مطمئن شوید که این حرکت را به شکل درست انجام می دهید و کمر خود را هنگام بلند کردن وزنه نمی چرخانید. کفش های پاشنه بلند که راحت نیستند نیز می توانند به ایجاد کمردرد کمک کنند. کفش های پاشنه بلند نحوه خم شدن ستون فقرات هنگام ایستادن را تغییر می دهد و منجر به ایجاد درد می شود. با پوشیدن کفش های پاشنه کوتاه مناسب می توان از این مشکل اجتناب کرد. اگرصبح بعد از خواب، در پایین کمر خود درد داشتید، می توانید تشک خود را متهم کنید. یک تشک فرسوده یا نامناسب می تواند انحنای ستون فقرات را بیشتر کند. اما تشک محکم و مناسب می تواند ستون فقرات را حمایت کرده و از ایجاد درد جلوگیری کند.


 دیسک گردن (یا فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن) باعث درد گردن و بازو می‌شود. در اصطلاح پزشکی به این مشکل دیسک گردن «پرولاپس دیسک گردن» گفته می‌شود. این عارضه بیشتر در گرو‌ه‌های سنی 30 تا 50 سال رخ داده و به ندرت در افراد خارج از این گروه‌های سنی دیده می‌شود. دیسک کمر از دیسک گردن شایع‌تر است.

نکته مهمی که باید در مورد دیسک گردن دانست این است که شناخت عارضه و علت آن باعث جلوگیری از بدتر شدن آن می‌شود. بنابراین اگر دچار دیسک گردن هستید بهتر است به یک فیزیوتراپ مجرب مراجعه کنید که بتواند علت مشکلتان را مشخص کرده و با ارائه توصیه‌هایی در مورد سبک زندگیتان به کنترل بیماری زمینه‌ای شما کمک کند و در مرحله بعد یک روش درمانی مناسب با شرایطتان را برای شما تجویز کند.

دکتر سعیدی و همکاران ایشان با داشتن چنین دانشی در حوزه فیزیوتراپی، باید و نبایدهایی که باید در خانه رعایت کنید را برایتان تجویز کرده و به شما برای انجام تمرینات ورزشی مناسب در خانه و محل کارتان کمک می‌کنند. همچنین، با توجه به شیوه کاری و رفتاری ایشان و دستگاه‌های مدرنی که در اختیار دارند، قطعاً خواهید توانست در زمینه درمانتان به ایشان اعتماد کنید.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد فتق دیسک گردن کسب کرده یا مایلید دکتر سعیدی شما را ویزیت کند می‌توانید با ما با 02166533245 تماس بگیرید.

 

دیسک گردن

فهرست مطالب

  • 1 آناتومی
  • 2 علل و عوامل خطرزا
  • 3 نشانه‌ها و علائم
  • 4 تشخیص
  • 5 درمان
    • 5.1 تزریق
      • 5.1.1 تزریق اپیدورال
      • 5.1.2 تزریق اوزون
    • 5.2 ترکشن
    • 5.3 دستگاه‌های تی‌ان‌اس (TENS)
    • 5.4 ماساژ درمانی و بسته‌های حرارتی
    • 5.5 گردن‌بند‌های طبی
    • 5.6 ورزش‌های گردن
      • 5.6.1 تمرین غبغب
      • 5.6.2 اکستنشن در حالت نشسته
      • 5.6.3 فشردن تیغه شانه‌ها
  • 6 پیشگیری

آناتومی


 بین هر دو مهره یک دیسک بین مهره‌ای وجود دارد. در گردن 7 مهره وجود دارد که از بالا به پایین، C1 تا C7 نامیده می‌شوند. دیسک بین مهره های گردن بیشتر بین C5 و C6 و C6 و C7 اتفاق می‌افتد.

هر دیسک یک لایه بیرونی فیبری محکم دارد که یک هسته ژله مانند را احاطه کرده است. وارد آمدن فشار مکرر و استفاده بیش از حد از گردن منجر به تخریب لایه بیرونی دیسک می‌شود. با شدت یافتن این تخریب، ماده هسته از دیسک بیرون می‌‌زند.

اناتومی گردن

علل و عوامل خطرزا


 عوامل خطرزایی که منجر به دیسک گردن می‌شوند عبارتند از:

  • ژنتیک
  • آسیب‌هایی مانند آسیب ناشی از حوادث یا شرایط شغلی
  • سر و گردن به جلو 
  • سایر مشکلات مربوط به دیسک ازجمله: دیسک کمر، آرتروز گردن 

نشانه‌ها و علائم


مبتلایان به دیسک گردن درد شدیدی را در گردن، شانه‌ها و پایین بازوی خود احساس می‌کنند. این درد با حرکت دادن گردن و حتی با سرفه یا عطسه کردن بدتر می‌شود. گاهی درد آنقدر شدید می‌شود که بیمار دیگر قادر به خوابیدن نیست. اسپاسم عضلانی نیز یکی از علائم شایع این عارضه است.

تشخیص


 با دریافت تاریخچه درد شدید گردن بیمار و درد دست مرتبط با آن، باقی فرایند تشخیص کار پیچیده‌ای نخواهد بود، اگرچه در برخی موارد به انجام آزمایش‌های بیشتری نیاز پیدا می‌شود. برای مثال، انجام یک ام‌آرآی به تشخیص دیسک گردن کمک می‌کند.

درمان


هنگام بروز علائم، بیمار می‌بایست به یک فیزیوتراپ مجرب مراجعه کرده و درمان‌های غیرجراحی را به عنوان کمک‌های اولیه دریافت کند. نوع درمان متناسب ارائه شده به شرایط و نیازهای شما بستگی دارد که توسط متخصص ارزیابی شده و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. بنابراین، در چنین شرایطی بسیار مهم است که توسط یک فیزیوتراپ ارزیابی شوید. در مطب دکتر سعیدی انواع مختلفی از درمان‌های غیرجراحی ارائه می‌شود، از جمله:

  • تزریق
  • ترکشن
  • تی‌ان‌اس
  • ماساژ درمانی
  • فیزیوتراپی و ورزش

تزریق

انواع مختلفی از تزریقات از جمله مفصل فاست، اپیدورال و رادیوفرکوئنسی وجود دارد که در صورت شدید بودن درد، برای تزریق به ناحیه دارای دیسک تجویز می‌شوند.

تزریق اپیدورال

در این روش، که تحت فلوروسکوپی انجام می‌شود، استروئیدها به همراه یک ماده بی‌حس کننده و مسکن، جهت کاهش ورم و التهاب اعصاب، به فضای اپیدورال ستون فقرات تزریق می‌شود.

تزریق اوزون

اکسیژن خالصی که در روش اوزون درمانی تزریق می‌شود فشار وارده بر دیسک گردن را کاهش می‌دهد. برای دستیابی به بهترین نتیجه در کوتاه‌ترین زمان، تکرار تزریق با فواصل 2 هفته‌ای ضروری خواهد بود.

ترکشن

ترکشن درمانی بسیار مؤثری برای درد گردن و بازوی ناشی از دیسک گردن است. در این روش با وارد آوردن نیروی کششی به سمت بالا، طول گردن افزایش یافته و فشار وارده بر دیسک‌های گردن کاهش می‌یابد. کاهش فشار وارده بر دیسک‌ها به برگشت ماده بیرون زده از دیسک به درون آن کمک می‌کند.

ترکشن درمانی

دستگاه‌های تی‌ان‌اس (TENS)

دستگاه‌های تی‌ان‌اس گزینه ایده‌آلی برای تسکین درد گردن هستند. این دستگاه‌ها کاربری آسانی داشته و تأثیر آن‌ها در تسکین درد ناشی از عارضه‌هایی مانند آرتروز و سیاتیک نیز در تحقیقات علمی ثابت شده است. دستگاه‌های تی‌ان‌اس پالس‌های الکتریکی کوچکی را از طریق پوست به بدن منتقل می‌کنند که باعث تحریک پایانه‌های عصبی و در نتیجه تسکین درد بدون نیاز به دارو می‌شوند.

ماساژ درمانی و بسته‌های حرارتی

یکی از گزینه‌های درمانی بی‌نظیر ما صندلی ماساژ است. این صندلی‌ها که تأثیر تکنیک‌های مختلف ماساژ مانند ورز دادن، ضربات کوتاه، سوئدی و شیاتسو را دارند، قطعاً باعث خواهند شد ریلکس شوید و احساس شادابی کنید. همچنین می‌توان برای درمان آسیب‌دیدگی‌ها و درد شانه‌ها، کمر و ستون فقرات و اطراف آن‌ها، از بسته‌های حرارتی در کنار ماساژ درمانی استفاده کرد.

گردن‌بند‌های طبی

در درمان خشکی و درد گردن و عارضه‌های مرتبط با آن‌ها می‌توان از گردن‌بند‌های طبی استفاده کرد. گردن‌بند طبی، که برای نگه‌داشتن گردن و کمک به تحمل وزن سر طراحی شده است، باعث کاهش فشار وارده بر عضلات گردن و رفع گرفتگی آن‌ها می‌شود.

ورزش‌های گردن

ورزش‌هایی وجود دارد که می‌توانند به افزایش قابلیت حرکت گردنتان کمک کنند. در ادامه بعضی از این ورزش‌ها را توضیح می‌دهیم.

تمرین غبغب

چانه را به طرف گردن و کمی پایین ببرید. سر را به آرامی تا جایی که می‌توانید به عقب ببرید و این وضعیت را 4 ثانیه حفظ کنید.

اکستنشن در حالت نشسته

در حالی که نگاهتان به سقف است، به آرامی گردن را عقب ببرید، تا جایی که کشش خفیف تا متوسط و بدون دردی را در آن احساس کنید.

فشردن تیغه شانه‌ها

تیغه شانه‌ها را تا حد فشردگی و تا جایی که باعث درد نشود به هم نزدیک کنید.

پیشگیری


مشکلات تخریبی گردن و دیسک گردن اغلب ناشی از وضعیت قرارگیری بدن در حین کار هستند. برای مثال، نکات بسیاری در مورد نشستن در مقابل یک رایانه و کار کردن با آن وجود دارد که رعایت آن‌ها از بروز مشکلات گردن و کمر جلوگیری می‌کند.


تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:
علائم مشابه کرونا
خون دماغ یا گوش درد
مشکل در بلع
خون در مدفوع
اختلال خواب
درد کمر، پا، دست یا زانو
سردرد
معده درد یا حالت تهوع
زخم مداوم دهانی
سرفۀ مزمن
اضطراب و استرس
علائم مشابه کرونا

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محل

خون دماغ یا گوش درد

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره


مشکل در بلع

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره


خون در مدفوع

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره


اختلال خواب

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

فتق دیسک بین مهره ای به مشکل با یکی از دیسک‌های بین استخوان‌های فردی (مهره ها) اشاره می‌کند که به ستون فقرات مربوط می‌شود. با درمانکده همراه باشید.

فتق دیسک بین مهره ای چیست؟

ستون فقرات از قرار گرفتن یک سری استخوان‌ها (مهره‌ها) بر روی یکدیگر تشکیل شده است. از بالا به پایین، این ستون شامل هفت استخوان در گردن، 12 تا در ستون فقرات قفسه سینه و 5 تا در ستون فقرات کمر است، به دنبال آن ساکروم و کوکسیکس در پایه قرار دارد. این استخوان‌ها توسط دیسک‌ها لایه گذاری شده اند. دیسک ها با جذب فشار ناشی از فعالیت‌های روزانه مانند پیاده‌روی، بلند کردن وسایل و خم شدن از استخوان‌ها محافظت می‌کنند.

هر دیسک دارای دو بخش است: یک قسمت داخلی نرم، ژله‌ای و یک حلقه بیرونی سخت. آسیب یا ضعف می‌تواند باعث شود قسمت داخلی دیسک از طریق حلقه خارجی بیرون زده شود. این به عنوان جابه جایی دیسک، فتق یا پرولاپس شناخته می‌شود. این مشکل باعث درد و ناراحتی می‌شود. اگر فتق دیسک یکی از اعصاب نخاعی را فشرده کند، ممکن است در طول عصب آسیب دیده دچار بی‌حسی و درد نیز شوید. در موارد شدید، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای از بین بردن یا ترمیم دیسک مشکل‌دار داشته باشید.

علائم فتق دیسک بین مهره ای چیست؟

این مشکل می تواند در هر قسمت از ستون فقرات، از گردن تا کمر به وجود بیاید. کمر یکی از مناطق متداول برای فتق دیسک است. ستون فقرات شبکه پیچیده‌ای از اعصاب و رگ‌های خونی است. فتق دیسک می‌تواند فشار بیشتری به اعصاب و ماهیچه‌های اطراف خود وارد کند.

علائم فتق دیسک شامل موارد زیر است:

۱.  درد و بی‌حسی، معمولاً در یک طرف بدن

۲.  دردی که به بازوها یا پاها کشیده می‌شود

۳.  دردی که در شب یا با حرکات خاصی بدتر می‌شود

۴.  دردی که بعد از ایستادن یا نشستن بدتر می‌شود

۵. درد هنگام راه رفتن در مسافت‌های کوتاه

۶.  ضعف عضلانی غیر قابل توضیح

۷. احساس سوزن‌سوزن شدن، درد یا سوزش در منطقه آسیب دیده

نوع درد می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. اگر درد منجر به بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن شده است که بر توانایی شما در کنترل عضلات تأثیر می‌گذارد، به پزشک خود مراجعه کنید.

چه عواملی باعث ایجاد فتق دیسک می‌شود؟

فتق دیسک هنگامی رخ می‌دهد که حلقه بیرونی ضعیف یا پاره شود و اجازه می‌دهد قسمت داخلی آن خارج شود. این می‌تواند با افزایش سن اتفاق بیفتد. حرکات خاص نیز ممکن است باعث ایجاد فتق شود. دیسک می‌تواند زمانی جا به جا شود که شما در حال خم شدن هستید یا برای برداشتن شی‌ای به طرفی می‌چرخید. بلند کردن یک جسم سنگین می تواند فشار زیادی در قسمت تحتانی کمر ایجاد کرده و در نتیجه دیسک بلغزد. اگر شغل شما طوریست که باید اجسام سنگین را جا به جا کنید، ممکن است در معرض خطر فتق دیسک باشید.

افراد دارای اضافه وزن همچنین در معرض خطر بیشتری برای فتق دیسک هستند زیرا دیسک‌های آنها باید از وزن اضافی هم پشتیبانی کنند. ماهیچه‌های ضعیف و یک سبک زندگی بی‌تحرک نیز ممکن است در ایجاد این اختلال نقش داشته باشد.

هرچه سن بالاتر می‌رود، این احتمال نیز بیشتر می‌شود. این امر به این دلیل است که دیسک‌های شما با افزایش سن، برخی از محتوای آب محافظت‌کننده خود را از دست می‌دهند. در نتیجه آن‌ها می‌توانند راحت‌تر از جای خود جابه جا شوند. این مشکل در مردان شایع‌تر از زنان است.

مشاهده بیشتر : بهترین پزشک فوق متخصص ارتوپد

فتق دیسک بین مهره ای چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک ابتدا معاینه بدنی را انجام می‌دهد. او به دنبال منبع درد و ناراحتی خواهند بود. این کار شامل بررسی عملکرد عصب و قدرت عضلات و اینکه آیا هنگام حرکت یا لمس کردن ناحیه آسیب دیده احساس درد دارید، می‌باشد. پزشک همچنین در مورد تاریخچه پزشکی و علائم از شما سؤال خواهد کرد. سوالاتی مانند زمان احساس علائم برای اولین بار و فعالیت‌هایی که با انجام آن‌ها درد بدتر می‌شود.

آزمایش‌های تصویربرداری می‌تواند به پزشک کمک کند تا استخوان‌ها و ماهیچه‌های ستون فقرات شما را مشاهده کرده و مناطق آسیب دیده را تشخیص دهد. نمونه‌هایی از اسکن‌های تصویربرداری عبارتند از:

• اشعه ایکس

  CT اسکن

  MRI 

• دیسکوگرام

پزشک می‌تواند تمام این اطلاعات را با هم ترکیب کند تا مشخص شود چه چیزی باعث ایجاد درد، ضعف یا ناراحتی شده است تا شاید به وجود فتق دیسک پی ببرد.

عوارض فتق دیسک بین مهره ای چیست؟

فتق دیسک شدید درمان نشده می‌تواند منجر به آسیب دائمی عصب شود. در موارد بسیار نادر، یک دیسک مشکل‌دار می‌تواند تکانه‌های عصبی به اعصاب cauda equina (شبکه انتهایی ستون فقرات) در قسمت تحتانی کمر و پاها را قطع کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است کنترل روده یا مثانه را از دست بدهید.

یکی دیگر از عوارض طولانی مدت به عنوان بی‌حسی زین (نخاعی) شناخته می‌شود. در این حالت، دیسک روی اعصاب فشار می‌آورد و باعث می‌شود حس قسمت‌های داخلی ران، قسمت پشت پاها و اطراف رکتوم خود را از دست دهید.

در حالی که علائم فتق دیسک ممکن است بهبود یابد، همچنین می‌تواند بدتر شوند. اگر قادر به انجام فعالیت‌های قبلی خود نیستید، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.

فتق دیسک بین مهره ای چگونه درمان میشوند؟

روش‌ها از درمان محافظه کارانه تا جراحی متغیر است. این درمان به طور معمول به میزان ناراحتی که شما تجربه می‌کنید و اینکه دیسک تا چه اندازه از جای خود خارج شده است، بستگی دارد.

اکثر افراد می‌توانند با استفاده از یک برنامه ورزشی که باعث تقویت عضلات کمر و اطراف می‌شود، درد دیسک را کاهش دهند. فیزیوتراپیست ممکن است تمریناتی را توصیه کند که ضمن کاهش درد، باعث بهبود وضعیت پشت شود.

مصرف داروهای بدون نسخه و پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین و موقعیت‌های دردناک نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

در حالی که درد و ناراحتی فتق دیسک را تجربه می‌کنید، از هرگونه فعالیت بدنی خودداری کنید چون می‌تواند منجر به ضعف عضلات و سفتی مفصل شود. درعوض، سعی کنید تا حد امکان با فعالیت‌های کششی یا کم تحرک مانند پیاده‌روی، فعال باشید.

اگر درد دیسک با درمان‌های بدون نسخه تسکین نیافت، پزشک ممکن است داروهای قوی تری تجویز کند. شامل:

• شل کننده‌های عضلانی برای رفع اسپاسم عضلات

• مسکن برای تسکین درد

• داروهای درد عصبی مانند گاباپنتین یا دولوکستین

اگر علائم در مدت شش هفته فروکش نکرد یا اینکه فتق دیسک بر عملکرد عضلات تأثیر دارد، ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند. جراح بدون از بین بردن کامل دیسک می‌تواند قسمت آسیب دیده یا بیرون زده دیسک را از بین ببرد. به این عمل میکرودیسکتومی گفته می‌شود.

در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است یک دیسک مصنوعی را جایگزین کند یا دیسک را برداشته و مهره‌ها را بهم جوش بزند. این روش به همراه لامینکتومی و فیوژن ستون فقرات، باعث ثبات ستون فقرات می‌شود.

چشم انداز 

بیشتر افراد مبتلا به فتق دیسک به خوبی به درمان محافظه کارانه پاسخ می‌دهند. ظرف شش هفته درد و ناراحتی آن‌ها به تدریج کاهش می‌یابد.

آیا این اختلال قابل پیشگیری است؟

شاید پیشگیری از این مشکل امكان‌پذیر نباشد، اما می توانید برای كاهش خطر ابتلا به آن اقدام كنید. اقداماتی شامل:

• از تکنیک‌های بالابری ایمن استفاده کنید: از زانو خم و بلند شوید، نه کمر.

• وزن سالم خود را حفظ کنید.

• به مدت طولانی ننشینید. بلند شوید و گاهی حرکات کششی انجام دهید.

• تمریناتی را برای تقویت ماهیچه‌های پشت، پاها و شکم در نظر بگیرید.

سخن نهایی

هر گونه درد در ناحیه ستون فقرات و کمر را باید جدی گرفت؛ چرا که کمر نقشی بسیار حیاتی در توانایی ما در انجام کارهای روزانه دارد. در همین راستا برای درمان و یا کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید از پزشکان متخصص ارتوپد حاضر در درمانکده به صورت آنلاین نوبت بگیرید و یا مشاوره داشته باشید.

منبع: Healthline

[sibwp_form id=1] 

 12,387 بازدید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 24

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا