پزشکی

درمان کمر درد شدید در خانه

بالا رفتن سن در کنار فرآیند فرسایش تدریجی و مستمر ضربه‌گیرهای طبیعی بدن یا همان دیسک‌های بین‌مهره‌ای ستون فقرات باعث ضعیف شدن پایین کمر می‌شود. وقتی دیسک‌های ستون فقرات  آسیب می‌بیند، کمردرد شدیدی شروع می‌شود که ممکن است رو به پایین در عصب‌های کشیده شده در امتداد پا منتشر شود. علائم فتق دیسک گاهی بدون هیچ علت مشخصی بروز می‌یابد و گاهی نیز در اثر تقلای شدید برای بلند کردن بارهای سنگین شروع می‌شود. درد ناشی از فتق دیسک کمر ممکن است کوتاه مدت باشد یا بیش از شش هفته طول بکشد؛ سیستم دفاعی طبیعی بدن در این مدت سعی می‌کند تا آسیب ناشی از بیماری فرسایشی دیسک را برطرف کند. درد در طول حمله کمردرد بر عصب‌های مجاور هم اثر می‌گذارد و باعث گرفتگی و اسپاسم دردناک در ناحیه پایین کمر، از جمله پا و پایین پا می‌شود. بیماران ممکن است هنگام ایستادن دچار بی‌حسی یا ضعف شوند. علائم فتق دیسک معمولاً فقط یک سمت بدن را درگیر می‌کند. درد در 48 نخست حمله کمردرد معمولاً بیشترین شدت را دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره 09107803155 تماس حاصل نمایید.

روش­‌های درمان خانگی دیسک کمر


 

چنانچه درد فتق دیسک ملایم باشد، کاهش التهاب به تسکین درد کمک می‌کند. برای مثال گذاشتن پد گرمایی یا کیسه یخ روی ناحیه دردناک روش موثری برای تسکین موقتی درد و کاهش التهاب است. دو بار در روز به مدت 10 ـ 15 دقیقه روی شکم دراز بکشید و یک یا دو  بالش را زیر مفاصل ران بگذارید. اگر دردتان بعد از امتحان کردن این درمان‌های خانگی آرام نشد، حتماً به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید تا معاینه کاملی را انجام بدهند.متخصصین روش‌های محافظه کارانه‌تری را در زمان شروع درد برای تسکین درد کمر توصیه می‌کنند؛ در ادامه این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

مصرف مسکن 

 

مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسین یا داروهای بدون نسخه غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDS) توصیه می‌شود. داروهای مسکن را طبق دستور پزشک برای رفع درد، التهاب، درد مفصل و حساسیت به لمس مصرف کنید. داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب برای درمان مشکلات کمر مزمن ناشی از جراحی تجویز نمی‌شود.

  بریس شکستگی ستون فقرات: درمان شکستگی مهره‌های کمر با بریس

کیسه یخ

توصیه می‌شود که در 48 ساعت نخست حمله درد از کیسه یخ برای رفع التهاب استفاده کنید. ماساژ با یخ به آهسته شدن تکانه‌های عصبی و رفع التهاب کمک می‌کند و به این ترتیب مانع از گرفتگی عضلات می‌شود. کمپرس سرد باعث منقبض شدن رگ‌ها می‌شود و وقتی کمپرس برداشته می‌شود، خون دوباره ناحیه دردناک را پر می‌کند و به این ترتیب فرآیند تسکین درد و التیام بافت آسیب دیده تسریع می‌شود.

شل کنندههای عضلانی

پزشک داروهای شل کننده عضلانی را برای یک دوره کوتاه مدت تجویز می‌کند. از پرکاربردترین شل کننده‌های عضلانی می‌توان به باکلوفن، کلرزوکسازون، سیکلوبنزاپرین، دانترولن، دیازپام و متاکسالون اشاره کرد.

گرما درمانی

 

پد حرارتی، کیسه آب گرم، بستن با پارچه گرم و حتی حمام آب داغ در دو روز نخست حمله درد برای رفع گرفتگی عضلات مفید است. گرما باعث کشیده شدن بافت‌های نرم، اتساع رگ و کاهش سیگنال‌های درد می‌شود و به این ترتیب درد و ناراحتی را تسکین می‌دهد.

گرما درمانی و سرما درمانی متناوب

گرما درمانی و سرما درمانی متناوب به تسهیل فرآیند بهبود کمک می‌کند. به بیماران توصیه می‌شود که فعالیت‌های سبک را هر چه سریع‌تر شروع کنند تا دچار درد و خشکی مفصل نشوند.تزریق استروئید در فضای اپیدورال درمان درازمدتی برای تسکین درد فتق دیسک کمر است.

مطالعات نشان می‌دهد که تزریق اپیدورال برای بیمارانی که به دلیل فتق دیسک و تنگی کانال نخاعی دچار درد سیاتیک شده‌اند، مفید است. درد بیماران تا یک سال بعد از تزریق به نصف تقلیل می‌یابد.اگر از کمردرد مزمن رنج می‌برید، ممکن است پزشک عمومی شما را به متخصص درد معرفی کند. پزشکان روش‌های مدیریت درد غیرتهاجمی و جامع را برای عارضه‌های مزمن مختلف توصیه می‌کنند.

دقت در حرکات

بسیار مهم است که فشار روی دیسک را به حداقل برسانید. از پوشیدن کفش پاشنه بلند، خوابیدن روی شکم و ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید. هنگام بلند کردن بارهای سنگین خم نشوید و به جای کمر از زانوها و لگنتان استفاده کنید. از خم شدن و دراز کردن مکرر دست پرهیز کنید. همچنین سعی کنید که در زمان نشستن یا ایستادن حالت اندامی مناسبی داشته باشید.

  رگ به رگ شدن کمر: علائم و درمان

دیگر روش‌­های درمان دیسک کمر 

ورزش

نرمش‌ها و تمرین‌های کششی متعددی برای تسکین درد ناشی از فتق دیسک وجود دارد. متخصص فیزیوتراپی روش صحیح انجام این تمرین‌ها را آموزش می‌دهد تا فشار کمتری به دیسک وارد شود و فشار ناشی از حرکات اشتباه روی ستون فقرات کمتر شود. به موازات قوی‌تر شدن عضلات ستون فقرات، فشار کمتری به دیسک وارد می‌شود و به این ترتیب درد از بین می‌رود.

مراجعه به متخصص فیزیوتراپی

 

کمر درد اکثر بیماران با مراجعه به متخصص فیزیوتراپی تسکین می‌یابد و متخصص تمرین‌هایی را برای بازآموزی بدن به بیمار آموزش می‌دهد که از بروز کمردرد و گردن درد در آینده پیشگیری می‌کند. حتماً به طور هم‌زمان هم به پزشک و هم به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید تا دوران بهبود هر چه سریع‌تر طی شود.

 جراحی 

از آنجایی که اکثر موارد فتق دیسک را می‌توان به کمک فیزیوتراپی و درمان‌های غیرجراحی با موفقیت درمان کرد، جراحی صرفاً برای موارد بسیار شدید توصیه می‌شود. بسیاری از روش‌های جراحی فتق دیسک کم‌تهاجمی هستند و نرخ موفقیت بالایی هم دارند، اما دوران بهبود آنها طولانی است. اگر جراحی ضرورت داشته باشد، فیزیوتراپی برای توانبخشی عضلات ستون فقرات و بهبود عملکرد مفاصل ستون فقرات لازم است تا به این ترتیب بیمار به طور کامل بهبود یابد و از فتق دیسک در ناحیه بالا و پایین جراحی پیشگیری شود.

اگر پزشک توصیه به انجام جراحی کرد، حتماً درباره نقاط قوت  وضعف عمل و خطرهای احتمالی با پزشک مشورت کنید. جراحی‌های زیر برای درمان فتق دیسک انجام می‌شود:

  • دیسککتومی: جراح بخشی از دیسک آسیب دیده یا تمام آن را برمی‌دارد تا فشار از روی عصب‌های نخاعی برداشته شود. عمل دیسککتومی را می‌توان به روش باز یا بسته (میکرودیسککتومی) با حداقل تهاجم انجام داد.
  • لامینکتومی: جراح بخش‌هایی از مهره، موسوم به لامینا را برمی‌دارد تا فضای بیشتری در اختیار عصب‌های ستون فقرات قرار بگیرد و با رفع فشار از روی عصب‌ها، درد نیز از بین برود.
  • فیوژن ستون فقرات: جراح دیسک را برمی‌دارد، سپس مهره‌ها را به هم جوش می‌دهد تا حرکت ستون فقرات کمتر شود. فیوژن ستون فقرات یا خشک کردن مهره‌ها ستون فقرات را پایدار می‌کند و فشار روی عصب‌های نخاعی را برطرف می‌کند.

  تشخیص اسکولیوز با استفاده از اسکن سه بعدی در مرکز جامع توانبخشی امید

سوالات رایج 


 

دیسک کمر چه نشانهها و علائمی دارد؟

برخی بیماران دچار فتق دیسک هیچ گونه علائمی را تجربه نمی‌کنند؛ اما برخی با علائم شدید و ناتوان کننده‌ای مواجه می‌شوند. نوع علائم به محل فتق دیسک بستگی دارد. درد سیاتیک شایع‌ترین علامت فتق دیسک است. درد تیز و تیر کشنده‌ای که از باسن رو به پایین در پشت یک پا منتشر می‌شود، علامت مشخصه سیاتیک است؛ این درد ناشی از تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک است. دیگر علائم ناشی از فتق دیسک شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد پایین کمر
  • درد پا یا بازو
  • احساسات غیرعادی مانند گزگز، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن یک بازو، یک پا یا باسن
  • احساس سوزش در شانه‌ها، گردن، بازو یا وسط پشت بدن
  • ضعف عضلات

اختلال در عملکرد روده یا مثانه می‌تواند نشانه ابتلا به سندرم کودا اکوینا باشد ـ این سندرم یکی از عوارض جدی اما نادر فتق دیسک است و به درمان فوری نیاز دارد.

آیا میتوان از فتق دیسک کمر جلوگیری کرد؟

تغییرات زیر را برای پیشگیری از فتق دیسک در سبک زندگیتان ایجاد کنید:

  • به طور منظم ورزش کنید، به ویژه نرمش‌هایی را انجام بدهید که عضلات بالاتنۀ نگهدارندۀ ستون فقرات را تقویت می‌کند.
  • حالت اندامی مناسب را رعایت کنید تا فشار کمتری به ستون فقرات و دیسک‌ها وارد شود.
  • اشیای سنگین را به روش صحیح بلند کنید؛ یعنی این که هنگام بلند کردن اشیاء نچرخید، از کمر خم نشوید و به جای کمر از پاهایتان استفاده کنید.
  • وزنتان را در حد سالم نگه دارید، چون اضافه وزن فشار بیشتری را به ستون فقرات و دیسک‌ها وارد می‌کند.


 

  این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می‌باشد و درمان قطعی با این روش‌ها ثابت نشده است.

کمر درد یک مشکل سلامتی شایع در میان افراد میانسال و مسن است، اما گاهی اوقات اشخاص جوان نیز دچار آن می‌شوند. برخی از علائم کمر درد، وجود درد در ناحیه کمر یا اطراف لگن، کاهش انعطاف‌پذیری ستون فقرات و مشکل در خوابیدن می‌باشد. کمر دردها می‌توانند به دلایل متعددی مانند تنش عضلانی، رژیم غذایی نامناسب، کمبود فعالیت فیزیکی، آرتروز، کار جسمانی بیش از از حد، وضعیت بد بدن هنگام نشستن و بارداری رخ دهند.

کمردرد می‌تواند انجام فعالیت‌های روزمره را دشوار کند. درمان‌های طبیعی می‌توانند باعث تسکین سریع درد و فراهم شدن امکان لذت بردن از زندگی شود. در ادامه اصلی‌ترین رژيم‌ها و درمان‌های گیاهی برای کمردرد ارائه شده‌اند.

درمان گیاهی


 

زنجبیل

ریشه زنجبیل که برای درمان استفراغ استفاده می‌شود را می‌تواند برای درمان کمردرد نیز استفاده کرد. ترکیبات ضد التهابی موجود در زنجبیل موجب تسکین کمر درد می‌گردد.

  • مقداری خمیر رنجبیل را بر روی ناحیه‌ی متاثر قرار دهید و پس از آن از روغن اکالیپتوس استفاده کنید.
  • ۴ تا ۶ تکه ریشه زنجبیل تازه را برش داده و آنها را در یک و نیم فنجان آب قرار دهید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی حرارت کم بجوشانید. اجازه دهید که این مخلوط خنک شود و به دمای اتاق برسد و سپس آن را صاف کنید. در نهایت مقداری عسل به آن اضافه کرده و بنوشید. شما می‌توانید چای زنجبیل را دو یا سه بار در روز و تا زمانی که بهبودی حاصل شد، مصرف کنید.
  • همچنین می‌توانید با نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه، نصف قاش چای‌خوری میخک و یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل یک جوشانده گیاهی تهیه کنید.

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه با ترکیب فعال آن یعنی کورکومین به عنوان یک ضد التهاب طبیعی موثر عمل کرده و موجب تسکین درد عضلانی می‌گردد. این ماده به صورت مکمل موجود است و یا می‌توانید مقداری از آن را به غذای خود اضافه کنید.

برگ ریحان

برگ ریحان

برگ‌های ریحان نیز می‌توانند در هنگام کمردرد موثر باشند.

  1. ۸ تا ۱۰ برگ ریحان را به یک فنجان آب اضافه کرده و آن را تا زمانی که حجم آب به نیمه برسد بجوشانید.
  2. اجازه دهید تا این مخلوط در دمای اتاق خنک شود و سپس کمی نمک به آن اضافه نمایید.
  3. برای درد خفیف، این معجون را یک بار در روز و برای درد شدید دو بار در روز بنوشید.

چای بابونه

چای بابونه-

یک فنجان چای بابونه داغ به تسکین گرفتگی بافت‌های عضلانی که می‌تواند علت کمردرد یا یکی از علائم آن باشد، کمک خواهد کرد. شما می‌توانید یک چای بابونه بسته‌بندی شده را بخرید یا خودتان تهیه کنید.

  1. یک قاشق غذاخوری گل بابونه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند.
  2. روزانه یک تا سه فنجان از آن را بنوشید.

پوست درخت بید

پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید که گاهی اوقات تحت عنوان آسپرین طبیعی شناخته می‌شود حاوی ترکیباتی به نام سالیسیلات است که آسپرین از آن گرفته می‌شود. یک پژوهش نشان داده است که این روش از آسپرین و سایر ضد التهاب‌های غیر استروئیدی برای درمان طولانی مدت درد پایین کمر موثرتر است.

نعنا

در طب سنتی ترکیبات بسیار متعددی از نعنای طبیعی وجود دارد. اگر مادرتان در هنگام کودکی مقداری پماد ویکس را بر روی سینه‌ی شما مالیده باشد، با احساس گرما و بخار منتول و کافور که دو ماده‌ی طبیعی موجود در نعنا هستند، آشنا می‌باشید. روغن نعناع هنگامی که بصورت موضعی بر روی کمر استفاده شود می‌تواند موجب تسکین درد گردد.

سنبل الطیب

ناتوانی در شل کردن عضلات به دلیل وجود تنش می‌تواند باعث سفت‌تر و دردناک‌تر شدن عضلات شود. سنبل الطیب به عنوان یک آرام بخش عمل می‌کند که حساسیت عصبی را کاهش می‌دهد. برخلاف سایر چای‌های گیاهی، سنبل الطیب به عنوان یک نوشیدنی طعم خوبی ندارد، بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که شکل کپسول آن را مصرف کنند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی دیگر از ادویه‌جاتی است که برای کاهش درد مفید است. ماده‌ی فعال آن کپسایسین است که یک ماده شیمیایی طبیعی و قوی برای تسکین درد است. این فلفل بصورت کرم ضد درد موضعی موجود می‌باشد. هرچند می‌توانید عصاره‌ی فلفل قرمز را بطور مستقیم بر روی پوست خود بمالید. این کار باعث کاهش موقت ماده شیمیایی که در التهاب نقش دارد می‌گردد. کاهش درد معمولاً بعد از چند روز پس از استفاده از کرم کپسایسین بر روی پوست آغاز می‌شود.

دانه خشخاش

دانه خشخاش به عنوان درمانی برای کمردرد تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

  1. یک فنجان دانه خشخاش و نبات را با هم آسیاب کنید.
  2. دو قاشق چای‌خوری از این مخلوط را دو بار در روز مصرف کرده و بعد از آن یک لیوان شیر بنوشید.

گندم

گندم دارای ترکیباتی است که تاثیر ضد درد داشته و به حداقل رساندن درد کمک می‌کند.

  1. یک مشت گندم را به مدت یک شب داخل آب خیس کنید.
  2. در هنگام صبح آن را با گشنیز ترکیب کنید. سپس یک فنجان شیر به آن اضافه کرده و به مدت چند دقیقه بجوشانید تا غلیظ شود.
  3. دو بار در روز این ترکیب را بنوشید.

روغن گیاهی

ماساژ دادن کمر با روغن گیاهی می‌تواند به شل شدن عضلات و تسکین درد کمک کند. شما می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند روغن اکالیپتوس، روغن بادام، روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده نمایید. روغن را گرم کنید و سپس با استفاده از آن با ملایمت ناحیه‌ی دردناک را ماساژ دهید.

سیر

سیر یک ماده‌ی دیگر است که می‌تواند به درمان کمر درد کمک کند. تنها دو تا سه حبه سیر را هر روز صبح با شکم خالی بخورید. همچنین می‌توانید کمر خود را با روغن سیر ماساژ دهید.

  1. برای تهیه‌ی روغن سیر، مقداری روغن نارگیل، روغن خردل یا روغن کنجد را روی حرارت کم گرم کنید، سپس ۸ تا ۱۰ حبه سیر را به آن اضافه نمایید. سیر را تا زمانی که قهوه‌ای شد سرخ کنید. روغن را صاف کرده و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود.
  2. کمر خود را با ملایمت با این روغن ماساژ دهید. بگذارید روغن برای مدتی بر روی ناحیه‌ی دردناک بماند و سپس با آب گرم حمام کنید.


کاهش درد پریود

همه ی خانم ها از سن بلوغ درگیر فرآیندی طبیعی به نام پریود می شوند. پریود و یا قاعدگی در اغلب خانم ها همراه با درد است. اما شدت این درد در افراد مختلف متفاوت است. برای کاهش درد به روش های صحیح می توانید به پزشک مراجعه کنید. ما نیز در ادامه این مقاله راهکار هایی را در اختیار شما قرار خواهیم داد با ما همراه باشید.

همین الان در واتساپ

با پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی گفتگو کنید

شروع گفتگو

آموزش | افسردگی

درد پریود چیست؟

در هر ماه، رحم برای نگه داشتن بچه یک لایه محافظ می سازد. در صورت عدم بارداری این لایه به تدریج ضعیف می شود و خون و بافت جایگزین آن می شود. این پدیده که هر ۲۸ روز یک بار اتفاق می افتد را پریود و یا قاعدگی می گویند. برای حذف این لایه رحم شروع به انقباض می کند و این عمل باعث ایجاد درد پریود می شود.

این درد در نواحی پایین شکم و کمر یا ران احساس می شود. با وجود این که اکثر خانم ها این درد را تجربه می کنند در صورت شدت زیاد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. یا از هزاران پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان سامانه پذیرش۲۴، به صورت متنی و تلفنی مشاوره آنلاین بیماری های زنان بگیرید.

عوامل درد پریود 

هنگامی که دیواره داخلی رحم منقبض می شود، عروق فشرده شده و باعث کاهش انتقال اکسیژن می شود و درد را آغاز می کند. در هنگام پریودی رحم هورمون هایی که باعث انقباض خود می شوند را جمع آوری می کند و هر چه میزان این هورمون ها بیشتر باشد درد پریود بیشتر است. این هورمون ها در بقیه بافت های عضله جمع می شوند و موجب تهوع، استفراغ و اسهال می شوند. می توانید با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید .

علل درد پریود

اگر درد پریود بسیار شدید باشد ممکن است به علت بیماری های رحمی و دستگاه تناسلی باشد. در ادامه چند مورد از آن ها را شرح خواهیم داد.

  • آندومتریوز

این بیماری هنگامی اتفاق می افتد که دیواره رحم در جایی در خارج رحم رشد می کند. هنگامی که این دیواره شکسته می شود همراه با درد و خون ریزی از رحم خارج می شود.

  • بیماری التهابی لگنی

یک باکتری عفونتی را از طریق رابطه جنسی منتقل می کند.

  • کیست تخمدان

کیست های تخمدان، کیسه هایی پر از مایع بر روی تخمدان ها هستند. اگر کیست فولیکولی باشد اکثرا هیچ علائمی ندارد،اما گاهی اوقات سبب درد پریود می شوند. این کیست ها اکثرا خطری ندارند و فقط تعداد محدودی از آن ها سرطانی می شوند. احتمال سرطان با بالا رفتن سن زیاد می شود. همه ی خانم ها هر ماه یک فولیکول در رحم شان آزاد می کنند و اگر آن ها بزرگ نشوند کاملا طبیعی می باشد. در صورت کیست تخمدان با توجه به تجویز پزشک می توانید از قرص های ضد بارداری استفاده کنید تا تخمک گذاری را متوقف کرده و مانع از ایجاد کیست جدید شود. اگر این کیست ها دارای علائم باشند معمولا همراه با نفخ و درد در ناحیه زیر شکم هستند. اگر شدت درد خیلی زیاد باشد احتمال دارد کیست پاره شده باشد و در صورتی که همراه با تهوع باشد نشانه آن است که کیست باعث چرخش رحم شده است.

نوشته های مشابه

  • مشاوره پزشک

    قرص برای تنظیم عادت ماهیانه

  • لخته خون در پریود

    لخته خون در پریود چه علتی دارد؟

  • تنگی رحم

تنگ بودن دهانه رحم اجازه نمی دهد جریان قاعدگی به درستی ادامه یابد و آن را محدود می کند.

  • فیبروم رحم

تومور هایی که در درون یا روی دیواره رحم رشد می کنند را فیبر می گویند. در اغلب موارد آن ها غیر سرطانی هستند. تعدادی از خانم ها که دچار این بیماری هستند، درد های لگنی و خون ریزی از واژن را در دورانی به غیر از پریودی تجربه می کنند. فیبروم ها به صورت تکی و یا گروهی در رحم رشد می کنند.

میزان شیوع درد پریود

اکثریت خانم ها دچار درد پریود می شوند اما میزان درد در آن ها متفاوت است. این درد در ابتدای بلوغ و در سن ۲۰ سالگی به اوج خود می رسد. با بالارفتن سن و همچنین افزایش تعداد زایمان شدت آن کاهش می یابد.

چگونگی تشخیص درد پریود

 تعداد زیادی تست برای تشخیص این بیماری وجود دارد که پزشک با توجه به آن ها به شدت بیماری و نوع آن در شما پی می برد. در ادامه چند مورد از این تست ها را نام خواهیم برد.

  • برداشتن ترشحات از رحم به عنوان نمونه برای تشخیص بیماری های آمیزشی
  • تست بارداری برا تشخیص حاملگی خارج از رحم
  • آنتی ژن سرطان
  • سونوگرافی از رحم
  • عکس رنگی از رحم

علائم شروع دوره پریود

علائم پریود در بانوان

علائم پریودی در بانوان متفاوت است. ما تعدادی از رایج ترین آن ها را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

  • سردرد
  • اسهال یا یبوست
  • سرگیجه
  • درد سینه ها و یا درد شکمی

درد شکم رایج ترین درد پریود است. این درد از روز های قبل از قاعدگی شروع شده و تا چند روز در طی قاعدگی طول می کشد. میزان این درد ممکن است جزئی و یا بسیار شدید باشد و در زندگی روزانه اختلال ایجاد کند. درد پریود در پایین شکم احساس می شود. و در کمر و ران نیز گاهی حس می شود.
از اولین روز شروع قاعدگی میزان ترشح استروژن افزایش می یابد و موجب رشد سلول های شیری در پستان می شود. این امر باعث بزرگ شدن غده های پستانی می شود و باعث ایجاد درد در پستان در طول و یا قبل دوره پریود می شود.

  • جوش صورت

در یک هفته قبل از شروع پریود اکثر خانم با افزایش جوش مواجه می شوند. این جوش ها بیشتر در چانه و فک به وجود می آیند اما در سایر نقاط صورت و بدن هم می توانند تشکیل شوند.

  • خستگی

با نزدیک شدن قاعدگی، ترشح هورمون ها کاهش یافته و سبب خستگی می شود.

  • نفخ شکمی

اگر چند روزی قبل از پریودی احساس بزرگی شکم می کنید احتمالا نفخ شکم دارید. تغییر مکرر در سطح هورمون ها باعث حفظ زیادی آب و نمک می شود و در نتیجه سبب نفخ شکم می گردد. در مواردی ممکن است وزن بدن نیز بالا برود.

  • اختلالات روده ای

با توجه به این که روده به تغییرات هورمونی حساس است احتمال دارد عادت های دستشویی شما در طول دوره یا قبل از پریودی تغییر کند. این تغییرات می تواند موجب: اسهال، یبوست، تهوع و… شوند. هورمون ها می توانند سبب درد میگرن شوند. بانوانی که مبتلا به میگرن هستند ممکن است در قبل یا طول دوره قاعدگی، این بیماری آن ها افزایش یابد.

  • تغییرات خلق و خو

در بسیاری از خانم تغییرات روانی و عاطفی بسیار صورت می گیرد ممکن است دچار افسردگی، استرس و.. شوند

  • کمر درد

انقباضات رحمی می تواند سبب گرفتگی عضلات در ناحیه کمر شوند.

  • اختلالات خواب

اگر شما در قاعدگی دچار درد شکم، سردرد و یا کمر درد باشید نمی توانید خواب راحتی داشته باشید و خواب شما دشوار می شود.

اگر میزان درد در شما زیاد است بهتر است به پزشک مراجعه کنید و با انجام تست های مرتبط از سالم بودن بدن خود مطمئن شوید و در صورت بروز بیماری نیز درمان را به موقع انجام دهید.

درمان سردرد موقع پریود

درمان های خانگی درد پریود

برای کاهش درد پریود می توان از درمان های خانگی استفاده کرد برخی از آنان درد را سریعا کاهش می دهد و برخی درد دوره های بعدی را کم می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا چند روش درمانی را برای شما توضیح دهیم.

 کاهش سریع درد پریود

 

  • قرص مسکن

داروهایی مثل ژلوفن و مفنامیک اسید می توانند درد سریعا کاهش دهند. از ژلوفن به ندرت و فقط هنگامی که درد شدید است استفاده کنید. مفنامیک اسید را به صورت مرتب در دو روز اول استفاده کنید تا درد را کاهش دهد. اگر درد شما بسیار شدید بود با مراجعه به پزشک یا مراجعه به پزشک آنلاین زنان و زایمان  و تجویز آن می توانید از مسکن های قوی تری نیز استفاده کنید.

  • گرم کردن

گرم کردن کمر و شکم به کاهش درد کمک می کند. حمام دوش آب گرم نیز بسیار موثر است. استفاده از کیسه آب گرم نیز یکی دیگر از گزینه ها است.

  • تغذیه تان را تغییر دهید.

مصرف چربی ها را کم کنید و سبزیجات را جایگزین آن ها کنید. برای کاهش درد پریود منیزیم بیشتری مصرف کنید تا از گرفتگی عضلات جلوگیری کند. منیزیم در بادام و اسفناج به مقدار زیادی وجود دارد. آب فراوان بنوشید تا آب بدنتان خشک نشود. از مصرف برخی غذا ها مانند: الکل، کافئین، غذاهای شور و نوشابه های گاز دار بپرهیزید.

برای کاهش درد پریود چه بخوریم؟

برای کاهش درد پریود می توانید از روش های سنتی و گیاهان دارویی استفاده کنید. این روش درمان هیچ گونه ضرری برای بدن ندارد. در ادامه چند نوع از آن ها را معرفی خواهیم کرد.

  • دارچین

دارچین ماده ای مسکن برای درد است. دارچین به کاهش انقباضات رحمی کمک خواهد کرد و باعث تسکین درد می شود.

  • شکلات تلخ

شکلات تلخ ماهیچه ها را به سرعت آزاد می کند و سبب تسکین درد می شود. 

  • زنجبیل

زنجبیل میزان ترشح هورمون های درد بدن را کاهش می دهد و انرژی شما را نیز افزایش می دهد.

  • آب بنوشید

با نوشیدن آب فراوان می توانید از درد و نفخ شکم جلوگیری کنید. بهتر است آب گرم بنوشید تا با افزایش جریان خون گرفتگی عضلات را آرام کند.

  • رازیانه

یک مسکن برای درد می باشد. روزی دو باز و در سه روز قبل از پریودی استفاده کنید.

  • جعفری

این سبزی به کاهش درد شما کمک زیادی می کند.

  • اسید چرب مصرف کنید

مصرف غذایی مانند ماهی، آجیل هایی مانند گردو و بادام و کنجد را که دارای اسید های چرب هستند افزایش دهید تا به تسکین درد پریود کمک کند.

کاهش درد پریود با ماساژ

یکی از روش های کاهش درد ماساژ می باشد. ماساژ با روغن های گیاهی و گرم نگه داشتن تأثیر زیادی در کاهش درد پریود دارند. تحقیقات نشان داده است که  علاوه بر این که با ماساژ شدت درد کاهش می یابد بلکه اثرات یک ماساژ آرامش بخش تا شش هفته بعد از آن نیز ادامه می یابد. یکی از بهترین روش های ماساژ در دوران پریودی، ماساژ متمرکز بر رحم و عضلات است. انجام ماساژ را ده روز قبل و در طول دوره قاعدگی برای تسکین درد پیشنهاد می کنیم.

مسکن های قوی برای درد پریود

اگر درد پریود شما شدید بهتر است با مراجعه به پزشک مراحل درمانی را طی کنید. در ادامه ما بهترین قرص برای کاهش درد پریود را ذکر می کنیم که بهتر است با تجویز پزشک مصرف شوند.

  • ایبوپروفن

این دارو با داشتن خاصیت ضد التهابی می تواند به کاهش درد پریود کمک کند. این دارو یک مسکن قوی برای درد است. از مصرف بی مورد و زیادی این دارو بپرهیزید زیرا استفاده زیادی آن موجب سکته مغزی می شود. و می تواند باعث بروز زخم معده نیز شود.

  • ناپروکسن

ناپروکسن یک داروی ضد التهابی برای تسکین درد است. این دارو علاوه بر درد پریود، درد های سایر نقاط بدن را نیز آرام می کند.

  • سلکوکسیب

برای کاهش درد پریود بسیار موثر است اما از شهرت کم تری برخوردار است.

  • آسپرین

مسکنی برای درد های خفیف است. برای درد پریود نیز مفید می باشد. کاربرد اصلی آن برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی می باشد.

مصرف نوافن برای درد پریود

این دارو یک مسکن قوی برای کاهش درد پریود می باشد. علاوه بر تسکین دهندگی باعث کاهش میزان خونریزی شدید قاعدگی می باشد. این قرص ترکیبی از استامینوفن، ایبوپروفن و کافئین است. هورمون های درد را در بدن کاهش می دهد. از مصرف زیاد این قرص بپرهیزید و آن را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

درد پریود تجربه ای ناخوشایند برای هر خانمی می تواند باشد که هر ماه تکرار می شود. با دادن اطلاعاتی به شما در این زمینه سعی کردیم به درمان این درد کمکی کرده باشیم. شما می توانید به راحتی با روش های ذکر شده درد را کاهش دهید و دوره ای بدون درد را تجربه کنید. همچنین می توانید با مشورت با پزشک سطح درمان را به طور صحیح انجام دهید. با آرزوی نشاط و سلامتی همیشگی شما عزیزان.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد پریود شما شدید و غیر طبیعی بود و همچنین چند روز ادامه دار شد به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا در صورت لزوم آزمایش های لازم را انجام دهید و مراحل درمانی را طی کنید.همچنین شما عزیزان می‌توانید از پزشکان سامانه پذیرش۲۴، به صورت متنی و تلفنی مشاوره آنلاین زنان و زایمان، برای کاهش و درمان درد پریود خود بگیرید.

مشاوره آنلاین پزشکی پذیرش۲۴ در هر زمان و مکان دسترسی شما بیمار گرامی را به پزشک متخصص فراهم آورده است.






۳.۸/۵


(۵۴ نظر)

دریافت نوبت پزشکی

به صورت آنلاین از متخصص زنان، زایمان و نازایی

دریافت نوبت دکتر زنان، زایمان و نازایی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا