پزشکی

ضربه به کمر در اثر افتادن از پله

آسیب دیدگی دنبالچه ، آسیبی است که موجب ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه‌ دنبالچه می‌شود. این آسیب‌دیدگی، درد دنبالچه یا coccydynia نامیده می‌شود.

دنبالچه، انتهایی‌ترین بخش ستون فقرات انسان در زیر استخوان خاجی قرار دارد. آسیب‌دیدگی ممکن است علائمی مثل کبودی، دررفتگی یا شکستگی دنبالچه را به دنبال داشته باشد. بیشتر آسیب‌ها و دردهای دنبالچه گرچه در مدتی طولانی ترمیم شده، معمولا با رعایت احتیاط و نکات مرتبط با درمان، مدیریت می‌شوند.

دنبالچه، ساختاری استخوانی و مثلثی‌شکل در انتها ستون فقرات است. دنبالچه از سه تا پنج بخش استخوانی تشکیل می‌شود که از طریق مفاصل و رباط‌ها به هم متصل می‌شوند.

بیشتر دردها و آسیب‌های دنبالچه در زنان شایع است چرا که لگن خاصره در زنان، عریض‌تر است و دنبالچه بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

دلایل درد دنبالچه

  • بیشتر آسیب‌های دنبالچه بر اثر برخورد و ضربه شدید به آن ایجاد می‌شوند.
  • سقوط روی دنبالچه در حالت نشسته، به خصوص در هنگام برخورد با جسم سخت، رایج‌ترین دلیل آسیب دیدگی دنبالچه است.
  • وارد شدن ضربه مستقیم به دنبالچه مثلا در حین ورزش، می‌تواند آسیب دیدگی دنبالچه را به دنبال داشته باشد.
  • در زمان زایمان، امکان شکستگی و آسیب در دنبالچه وجود دارد.
  • فشار زیاد و سایش بیش‌ازحد دنبالچه، در ورزش‌هایی مثل دوچرخه‌سواری یا قایق‌رانی، ممکن است به دنبالچه آسیب بزند.
  • گاهی اوقات، دلیل آسیب رسیدن به دنبالچه، ناشناخته است.
  • از کم رواج‌ترین دلایل آسیب رسیدن به دنبالچه می‌توان به استخوان‌رُست یا رشد استخوان زائد روی استخوان طبیعی، فشردگی ریشه‌های عصبی، آسیب در سایر قسمت‌های ستون فقرات، عفونت موضعی و تومور اشاره کرد.

علائم آسیب ‌دیدگی دنبالچه

  • دردهای موضعی شدید یا حساسیت به درد در ناحیه دنبالچه
  • اگر آسیب بعد از سانحه باشد، ممکن است کبودی در اطراف دنبالچه مشاهده شود.
  • درد معمولا در زمان نشستن به مدت طولانی، بدتر می‌شود یا در صورت فشار مستقیم به دنبالچه، درد افزایش پیدا می‌کند.
  • اجابت مزاج، سخت و دردناک می‌شود.
  • بعضی از زنان در موقع برقراری رابطه جنسی، درد را تجربه می‌کنند.

چه زمانی به درمان دارویی نیاز است؟

اگر نشانه‌ها و علائم آسیب دیدگی دنبالچه را مشاهده می‌کنید، یا در ناحیه دنبالچه احساس ناراحتی بی‌دلیل دارید با پزشک تماس بگیرید. باید به پزشک اطلاع دهید که این درد بر اثر سانحه و ضربه شدید ایجاد شده است یا دلایل جدی‌تر و دیگری دارد.

آسیب‌های ناحیه دنبالچه معمولا به ندرت به خدمات اورژانس پزشکی نیاز دارند. با وجود این، اگر در مورد علائم خود نگران هستید، می‌توانید با پزشک تماس بگیرید یا خود را به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید.

تست‌های تشخیص

دلایل آسیب دیدگی دنبالچه معمولا از طریق بررسی سوابق پزشکی و تست‌های فیزیکی صورت می‌گیرد. گاهی از عکسبرداری با اشعه ایکس برای پیدا کردن دلیل آسیب دیدگی و درد استفاده می‌شود.

ممکن است پزشک، تمام قسمت‌های ستون فقرات را بررسی کند. ممکن است تست‌های نورولوژیک یا عصب‌شناسی نیز انجام شود. معاینه رکتوم، یکی دیگر از تست‌هایی است که ممکن است مورد نیاز باشد.

برای انجام این معاینه، پزشک انگشت خود را وارد رکتوم می‌کند تا محل آسیب‌دیدگی را لمس کند. به این ترتیب، پزشک تشخیص می‌دهد که آیا دررفتگی یا شکستگی قابل احساس وجود دارد یا خیر. همچنین مشخص می‌کند که آیا فشار مستقیم باعث افزایش درد می‌شود یا خیر.

به ندرت پیش می‌‌آید که در صورت نامشخص بودن دلیل آسیب‌دیدگی، از بی‌حس‌کننده‌های موضعی استفاده شود. با این روش، پزشک متوجه می‌شود که آیا منبع درد و ناراحتی، استخوان دنبالچه است یا درد از جای دیگری از ستون فقرات به دنبالچه منتقل می‌شود.

برای تشخیص وجود هر نوع شکستگی یا دررفتگی از عکسبرداری با اشعه ایکس استفاده می‌شود. با وجود این، این روش عکسبرداری، همیشه نمی‌تواند آسیب‌دیدگی را آشکار کند.  بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند که عکسبرداری، هم در حالت نشسته هم در حالت ایستاده انجام شود. به این ترتیب، بهتر می‌توان وجود شکستگی یا دررفتگی را مشاهده کرد.

درمان آسیب دیدگی دنبالچه

راهکارهای متعددی برای درمان این عارضه وجود دارد. البته بهتر است حتما مشورت با پزشک را نیز برای انتخاب هر کدام از این راه های درمان در برنامه خود قرار دهید.

درمان‌های خانگی

آسیب‌دیدگی دنبالچه، معمولا بسیار دردناک است بنابراین، درمان‌های خانگی فقط برای کنترل درد و جلوگیری از آسیب‌های بعدی انجام می‌شود.

از نشستن برای مدت طولانی، خودداری کنید. موقع نشستن، سعی کنید که روی سطوح سخت ننشینید. سعی کنید وزنتان را روی دو طرف بدن پخش کنید و به مرکز بدن فشار وارد نکنید. کمی به جلو خم شوید تا وزن‌تان به جلو منتقل شود و فشار از روی دنبالچه برداشته شود.

در آسیب‌هایی که بر اثر سانحه ایجاد شده است، در ناحیه آسیب‌دیده از کمپرس یخ برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استفاده کنید. چهار بار در روز این کار را تکرار کنید. تا چند روز بعد از آسیب‌دیدگی، کمپرس یخ را انجام دهید.

داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی مثلا آسپیرین و ایبوپروفن برای کاهش درد و بهبود توانایی حرکت، مصرف کنید. اگر بیماری‌های کلیوی یا سابقه‌ خونریزی گوارشی دارید یا دارهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، قبل از مصرف این داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در این شرایط، برای شما بهتر است که از داروهایی مثل استامینوفن استفاده کنید که به کاهش درد کمک می‌کند ولی التهاب را کاهش نمی‌دهد.

می‌توانید بالش‌ها و کوسن‌های مخصوص بخرید و روی آن بنشینید. این بالش‌های مخصوص، سوراخی در مرکز دارند که از تماس دنبالچه با سطح زیرین، جلوگیری می‌کند و بین آنها فاصله می‌اندازد.

غذاهای سرشار از فیبر بخورید تا مانع از یبوست شود و درد دنالچه را موقع اجابت مزاج، کمتر کند.

درمان‌های دارویی

علاوه بر درمان‌های خانگی، پزشک با استفاده از داروهای دیگر می‌تواند درد را کاهش دهد. به ندرت، عمل جراحی برای درمان آسیب دیدگی دنبالچه نیاز است. با تجویز پزشک می‌توانید مسکن‌های قوی‌تری مصرف کنید. داروهای مسهل برای پیشگیری از یبوست ممکن است برایتان تجویز شود به خصوص اگر یبوست مزمن داشته باشید. همچنین تزریق بی‌حس‌کننده‌های موضعی در ناحیه دنبالچه گاهی برای کاهش دردهای ممتد، تجویز می‌شود. خارج کردن دنبالچه از طریق عمل جراحی نیز یکی از راهکارها است که معمولا به ندرت تجویز می شود.

پیگیری بعد از آسیب دیدگی دنبالچه

بسته به میزان آسیب دیدگی، باید دستورات پزشک را بعد از آسیب دیدگی دنبال کنید و درمان را پیگیری کنید. روند پیشرفت و بهبود آسیب‌دیدگی باید زیر نظر پزشک طی شود. بیشتر افراد وقتی از درمان‌های خانگی نتیجه می‌گیرند، آسیب‌دیدگی خود را نزد پزشک متخصص پیگیری نمی‌کنند.

افرادی که درد مزمن دنبالچه دارند و کسانی که درمان‌های دارویی پاسخگو نیست، معمولا به پیگیری‌های بعدی بیشتری نیاز دارند. گاهی برای کشف علت درد و درمان آن، ممکن است فرد به پزشکان و متخصصان دیگر ارجاع داده شود.

پیشگیری از آسیب دیدگی دنبالچه

بیشتر آسیب دیدگی‌های دنبالچه بر اثر سانحه و اتفاقی ایجاد می‌شوند مثلا سرخوردن روی یخ. به همین دلیل نمی‌توان کاملا از آن پیشگیری کرد. فقط همیشه باید جانب احتیاط را رعایت کنید. در هنگام انجام ورزش‌های مختلف، تجهیزات ایمنی و لباس‌های مناسب را بپوشید تا از آسیب دیدگی‌های شدید پیشگیری کنید.

نتیجه‌گیری

کشف علت آسیب دیدگی دنبالچه به فاکتورهای مختلف بستگی دارد:

  • دلیل اصلی مشکل (ممکن است بر اثر سقوط یا ضربه شدید، تومور یا عفونت باشد)
  • شدت آسیب دیدگی، اگر آسیب دیدگی دنبالچه بر اثر سانحه باشد، معمولا علایمی مثل کبودی، شکستگی و دررفتگی دارد.
  • میزان اثرگذاری درمان‌های خانگی
  • توانایی طبیعی بدن در ترمیم و بهبودی

بیشتر موارد آسیب دیدگی دنبالچه که بر اثر سانحه است. درنتیجه، در عرض چند هفته بعد از سانحه با درمان‌های دارویی صحیح، بهبود پیدا می‌کند.

تعداد کمی از افراد، باوجود درمان‌های دارویی صحیح، از ناراحتی مزمن رنج می‌برند. این مشکل دائمی، معمولا باعث ناتوانی و ناامیدی فرد می‌شود. البته موارد آن بسیار محدود است و معمولا درد، دلیل دیگری دارد که باید در ستون فقرات جست‌وجو شود.

منبع:

webmd

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص ارتوپد روی دکمه زیر کلیک کنید.

دریافت نوبت اینترنتی از پزشک

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص ارتوپد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

تماس تلفنی با پزشک

پرسش و پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

ثبت سوال پزشکی
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت دکتر


کوکسیدینی عبارتست از درد در ناحیه دنبالچه یا کوکسیکس که معمولاً در نتیجه التهاب در ستون فقرات اتفاق می‌افتد. کوکسیکس استخوانی کوچک است که در قسمت انتهایی ستون فقرات قرار دارد.

کوکسیدینی می‌تواند باعث ایجاد تندرنس و درد خفیف و یا شدید در ناحیه کمر یا دنبالچه شود. درد دنبالچه غالبا بر اثر برخی از انواع آسیب دیدگی‌ها و یا سایر تروماهای دنبالچه یا استخوان لگن رخ می‌دهد.

در اکثر اوقات، کوکسیدنی تنها در قسمت نوک دنبالچه و پایینی ستون فقرات یعنی فضای بین باسن‌ها اتفاق می‌افتد. اغلب نشستن باعث تشدید این درد می‌شود. درد استخوان دنبالچه گاهی سخت تشخیص داده می‌شود زیرا موارد زیادی وجود دارد که علائم و درد آنها بسیار شبیه به کوکسیدینی است. در صورت مشاهده هرگونه علائم کوکسیدینی حتما به پزشک مراجعه کنید تا خیالتان از بابت نبود مشکلات دیگر راحت شود.

علت درد دنبالچه

فشار طولانی مدت بر روی ستون فقرات 

فعالیت‌هایی مانند اسب سواری و نشستن بر روی سطوح سخت برای مدت زیادی که فشار طولانی مدت را به ستون فقرات می‌آورند ممکن است باعث بروز درد دنبالچه شوند. اگر چنانچه درد دنبالچه ناشی از این موارد باشد در این صورت معمولاً دائمی‌ نخواهد بود اما اگر التهاب و علائم آن کنترل نشود ممکن است به درد مزمن تبدیل شود. افراد مبتلا به کوکسیدینی اغلب بدون این که دچار درد کمر، انتشار درد و یا سرایت آن به سایر نقاط بدن شوند از درد در داخل و اطراف کوکسیکس می‌نالند. با این حال، کمر درد در افراد مبتلا به درد دنبالچه در مقایسه با سایر افراد جامعه شیوع بیشتری دارد  به ویژه کسانی که استخوان دنبالچه آنها رو به جلو خم شده و قسمت انتهایی آن صاف باشد.

عموما درد دنبالچه به هنگام نشستن آغاز شده و زمانی که فرد می‌خواهد از جای خود بلند ‌شود تشدید می‌شود اما به محض ایستادن و یا پیاده روی این درد برطرف می‌شود. همچنین گاهی ممکن است که یبوست باعث تشدید درد دنبالچه شود و پس از بهبودی از یبوست درد استخوان دنبالچه نیز بهبود می‌یابد. گاهی ممکن است که کوکسیدنی به هنگام برقراری رابطه جنسی به سراغ فرد بیاید. در برخی از افراد درد دنبالچه به هنگام نشستن بر روی پاهایشان و یا یک طرف باسن تسکین می‌یابد. سقوط از بلندی و یا افتادن بر استخوان دنبالچه شایع‌ترین علت درد دنبالچه است زیرا این امر می‌تواند باعث التهاب لیگامان‌ها و یا آسیب‌دیدگی كوكسیكس یا محل اتصال به ساكروم شود.

آسیب یا تروما  

در اکثر موارد درد دنبالچه بر اثر سابلوکساسیون (بدون جابجایی) یا هایپر موتور (حرکت بیش از حد) کمر و متعاقبا به وجود آمدن عدم ثبات و تورم مداوم رخ می‌دهد. بیشتر افرادی که دچار درد دنبالچه می‌شوند از نظر پزشکی سابقه آسیب‌دیدگی و یا تروما همراه با بی‌ثباتی دنبالچه دارند مخصوصا جابجایی‌هایی همچون مواردی که به هنگام افتادن بر روی باسن یا حتی طولانی شدن زایمان که در آن سر کودک از روی کوکیکس رد می‌شود و فشار ناشی از زایمان گاهی می‌تواند به اجزای کوکسیکس (دیسک، رباط‌ها و استخوان‌ها) آسیب جدی برساند. اگرچه این مورد زیاد شایع نیست اما فشار ناشی از زایمان گاهی می‌تواند منجر به شکستگی کوکسیکس شود.

چاقی  

افرادی که اضافه وزن دارند بیش از ۳ برابر افراد عادی جامعه دچار درد نشیمنگاه و یا دنبالچه می‌شوند. افراد چاق اکثراً دچار سابلوکساکسیون خلفی هستند اما افرادی که وزن طبیعی دارند بیشتر دچار بیش حرکتی می‌شوند و افراد لاغر معمولاً دارای سابلوکساسیون جلویی یا قدامی ‌هستند. دنبالچه فرد لاغر به هنگام نشستن می‌چرخد و کوکسیکس وی در موقعیتی ایده‌آل برای جذب فشارهای وارده قرار می‌گیرد. با افزایش وزن بدن، چرخش لگن به هنگام نشستن کمتر شده و زاویه ایجاد شده در آن قسمت بیشتر می‌گردد. همین قضیه باعث می‌شود تا کوکسیکس یا دنبالچه فشار بیشتری که بر اثر افتادن و با نشستن مکرر ایجاد می‌شود را تحمل کند. این فشار باعث افزایش خطرات ناشی از سابلوکساکسیون خلفی می‌شود که بیشتر در سقوط و یا افتادن از بلندی دیده می‌شود. همچنین افرادی که وزن آنها کمتر از حد طبیعی است و یا کسانی که وزن استانداردی دارند نیز  مستعد ابتلا به درد و سالوکساکسیون خلفی هستند زیرا دنبالچه این افراد برای کاهش فشارهای ناشی از افتادن و نشستن بیشتر تلاش می‌کند تا به بهترین شکل بچرخد.

سایر علل درد دنبالچه

گاهی می‌توان به کمک عکسبرداری با اشعه ایکس مشکلات موجود در دنبالچه را شناسایی کرد. در موارد بسیار نادر درد استخوان دنبالچه می‌تواند ناشی از بورسیت، آرتروز، عفونت یا وجود تومور باشد. این درد همچنین ممکن است بر اثر اسپاسم یا سایر مشکلات عضلات کف لگن ایجاد شود.

علائم درد دنبالچه

به درد دنبالچه کوکسیدینی می‌گویند. علائم اصلی کوکسیدینی درد به هنگام لمس کردن (تندرنس) همراه با درد خفیف و یا شدید در قسمت کمر، انتهای ستون فقرات و یا ناجیه بین دو باسن است. این درد معمولاً هنگام نشستن یا لم دادن به کمر بدتر می‌شود.

درد استخوان دنبالچه گاهی سخت تشخیص داده می‌شود زیرا موارد زیادی وجود دارد که علائم و درد آنها بسیار شبیه به کوکسیدینی است. در صورت مشاهده هرگونه علائم کوکسیدینی حتما به پزشک مراجعه کنید تا خیالتان از بابت نبود مشکلات دیگر راحت شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ 

در صورتی که علائم درد دنبالچه و درد کمر بیش از چند روز ادامه داشت باید حتما به پزشک مراجعه شود.

اگرچه درد دنبالچه به عنوان یک بیماری جدی در نظر گرفته نمی‌شود اما عارضه‌های بسیار زیاد دیگری (مانند شکستگی استخوان دنبالچه، لگن یا ستون فقرات) وجود دارد که می‌توانند باعث بروز همان علائم کوکسیدینی و یا حتی علائم جدی‌تری نیز شوند. از همین رو بایستی در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود تا هم احتمال بروز چنین حوادثی بررسی شود و هم روند درمان به خصوص در مواردی که وضعیت جدی‌است سریعاً آغاز شود.

در صورت وجود درد در قسمت نشیمنگاه و بروز هر یک از علائم زیر باید سریعاً با پزشک تماس بگیرید:

  • افزایش ناگهانی تورم یا درد
  • یبوست به مدت طولانی
  • بی‌حسی، ضعف یا حس سوزن شدن و گزگز ناگهانی در هر دو پا
  • عدم توانایی در کنترل عملکرد روده یا مثانه

سایر شرایطی که ممکن است علائمی همچون درد دنبالچه ایجاد کنند عبارتند از:

  • درد سیاتیک
  • ساکرولیلیت
  • شکستگی استخوان مانند شکستگی استخوان دنبالچه
  • عفونت‌ مثلا زونای باسن
  • کیست پیلونیدال

  چگونه می‌توان درد دنبالچه را تشخیص داد؟

در طی معاینه، پزشک استخوان دنبالچه را بررسی می‌کند و به دنبال علائم کیست پیلونیدال می‌گردد. این کیست گاهی بصورت رشد دردناک فولیکول‌های مو به درون است. ممکن است در اثر این کیست این قسمت از بدن دچار تورم و تندرنس شده باشد. علاوه بر این، گاهی ممکن است که کیست ایجاد شده یک تومور یا استخوان باشد. در بیشتر موارد درد دنبالچه ناشی از دستکاری مستقیم کوکسیکس از طریق معقد است.

تشخیص کوکسیدینی به روش بالینی انجام می‌گیرد و استفاده از آزمایشات تصویربرداری در ارزیابی و بررسی علت درد دنبالچه بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است. برای بررسی شکستگی یا جابجایی و سابلوکیسیون می‌توان از رادیوگرافی استفاده کرد. رادیوگرافی در حالت نشسته و همچنین در حالت ایستاده می‌تواند از رادیوگرافی معمولی سودمندتر باشد زیرا در این دو حالت‌ امکان اندازه‌گیری چرخش لگن و زاویه کوکسیکس فراهم است. مقایسه رادیوگرافی در حالت ایستاده با عکسبرداری به کمک اشعه ایکس در حالت نشسته می‌تواند یافته‌های غیر طبیعی را در ۷۰ درصد مبتلایان نشان دهد. پنج تا بیست و پنج درجه چرخش در قسمت لگن طبیعی است بنابراین بیش حرکتی یا هایپرموبیلیتی بیش از بیست و پنج درجه است.

به کمک تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) می‌توان التهاب بافت‌ها را مشاهده کرد. همچنین می‌توان به کمک سی‌تی اسکن یا اسکن استخوان پاتولوژی‌هایی مانند کوردوما را تایید و یا رد کرد. استفاده از تزریق بیحس‌کننده موضعی می‌تواند در روند تشخیص کمک کننده باشد.

درمان درد دنبالچه 

درد دنبالچه بسیار شدید است و روند بهبودی آن بسیار کند و مشکل است. با این حال، بسیاری از افراد با استفاده از روش‌های خانگی قادر به تسکین درد آن هستند.

همچنین ممکن است بتوان با نشستن بر روی یک پد یا تشک گرم یا آیس پک بصورت چند بار در روز تا حدی از شدت درد آن بکاهید. دستکاری ستون فقرات، ماساژ، تمرینات حرکات کششی یا اندکی تحریک الکتریکی ناحیه دردناک جزء سایر روشهای درمانی غیرجراحی محسوب می‌شوند که می‌توانند به شما در بهبودی بهتر درد دنبالچه کمک کنند.

بالش طبی به شکل دونات

بالش طبی به شکل دونات

اگر لازم است که برای مدت طولانی بنشینید می‌توان به کمک بالش‌های طبی تا حدی از فشار روی این قسمت از بدن کم کنید. این بالش‌ها به شکل دونات هستند و می‌توانید از آنها در منزل، محیط کار و یا حتی در داخل ماشین نیز استفاده کرد. مهم نیست که از این بالش‌ها استفاده می‌کنید و یا نه اما حتما سعی کنید که مدت زیادی در یک جا ننشینید. پس از هر یک ساعت نشستن حتما از جای خود بلند شده و قدم بزنید و اگر این کار برایتان مقدور نیست لااقل برای مدتی تنها بایستید.

تغییر سبک زندگی 

می‌توانید بلافاصله پس از شروع درد بر روی دنبالچه خود یخ بگذارید و این کار را تا چند روز ادامه دهید تا التهاب آن کاهش یابد. با این حال، پس از گذشت چند روز استفاده از  گرم می‌تواند بیشتر به این وضعیت شما کمک کند. گرمای و حرارات مستقیم ناشی از چسب‌های کمر و یا یک بطری آب گرم می‌تواند فشار و تنش عضلات را که باعث ایجاد و یا تشدید درد می‌شوند را تسکین دهد.

اگر چنانچه به هنگام مدفوع کردن و یا یبوست درد دنبالچه تشدید شود شاید لازم باشد که تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. در چنین مواقعی بایستی میزان مصرف فیبر و آب خود را بیشتر کنید و شاید هم لازم باشد که از ملین‌های قوی (نرم کننده مدفوع) استفاده کنید.

طرز نشستن و یا ایستادن غلط نیز باعث تشدید فشار روی قسمت نشیمنگاه می‌شود بنابراین حتما به هنگام نشستن سعی کنید که کف‌ پاهایتان ضاف بر روی زمین باشد و کمرتان را به صندلی بچسبانید. به هنگام نشستن به سمت جلو تکیه دهید. برخی دیگر از توصیه‌های تسکین درد دنبالچه عبارتند از:

  • انجام فعالیتهای خاصی را که باعث تشدید درد دنبالچه می‌شوند متوقف کنید.
  • لباس‌های گشاد بپوشید تا به نواحی اطراف دنبالچه فشاری وارد نشود.
  • بسیاری از افراد مبتلا به درد دنبالچه ترجیح می‌دهند که به پهلو بخوابند زیرا این مدل خوابیدن به تسکین درد دنبالچه آنها کمک می‌کند. حتی می‌توانید به هنگام خوابیدن از بالش بدن یا بالش‌های کوچک در بین زانوهایتان استفاده کنید. گاهی ممکن است که روش‌های درمانی متعارف هفته‌ها و یا حتی چندین ماه طول بکشد تا درد دنبالچه تسکین یابد.

مصرف دارو  

درمان درد دنبلاچه به روش غیرجراحی شامل استفاده از داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) از قبیل مسکن‌های ایبوپروفن، ملین‌های قوی می‌باشد.

فیزیوتراپی  

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست نیز می‌تواند راهکارهایی برای کمک به کاهش درد دنبالچه به شما ارائه دهد و یک دوره مناسب از تمریناتی را که باعث کاهش تنش و تقویت عضلات اطراف از جمله عضلات شکم و لگن می‌شود را برای شما تجویز کند.

پس از آنکه دیگر فرد بر اثر تحرک درد آنچنانی حس نکرد این بار ممکن است که فیزیوتراپیست انجام فعالیت‌های هوازی ملایم را به شما توصیه کند تا از این طریق بتوان جریان خون به این قسمت از بدن را افزایش داد و روند بهبودی را تسریع بخشید. همچنین ورزش‌های هوازی باعث آزاد شدن اندروفین‌ها (مواد شیمیایی طبیعی بدن برای تسکین درد هستند) می‌شوند. گاهی ممکن است که پزشک انجام سونوگرافی را برای بیمار تجویز کند و یا از درمان‌های دستی و ماساژ درمانی مفاصل و عضلات متصل به دنبالچه استفاده کند. تنظیم دنبالچه نیز گاهی ممکن است باعث شود تا استخوان دنبالچه به جای اصلی خود بازگشته و درد تسکین یابد. این نوع روش‌های درمانی بهتر بر روی افرادی کار می‌کنند که حرکات دنبالچه آنها نرمال و طبیعی است. عموما ترکیبی از روشهای درمانی به منظور کاهش درد و همچنین تغییر فعالیت به منظور برداشتن فشار از روی نشیمنگاه برای مدیریت یا تسکین درد کافی است. فیزیوتراپی می‌تواند از طریق موارد زیر به کاهش درد استخوان دنبالچه کمک کند:

  • ارزیابی وضعیت کلی بدن و عوامل موثر بر بروز درد و همچنین بررسی کوکسیکس
  • بررسی کوکسیکس و بافت‌های مرتبط لگن
  • آموزش حرکات ورزشی‌ و روش‌های آرام‌سازی عضلات اطراف را برای کمک به توانبخشی
  • آموزش نکاتی در خصوص مشکل موجود
  • رائه‌ رهنمودها و توصیه‌هایی در مورد نحوه صحیح نشستن و ایستادن
  • انجام روش‌های درمان دستی
  • استفاده از سونوگرافی و یا سوزن خشک
  • ضربه زدن به عضلات و مفاصل خاص لگن برای ارائه پشتیبانی
  • استفاده از روش تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)
  • ارجاع بیمار به آزمایش‌های تصویری در صورت لزوم

تزریق کورتیکواستروئید

تزریق موضعی به ناحیه استخوان دنبالچه یکی از راه‌های درمانی احتمالی است که در صورت عدم موفقیت اقدامات غیرجراحی از آن استفاده می‌شود. در برخی از افرادی که درد مداوم دارند می‌توان از تزریق همراه با بیحسی موضعی و دستکاری کوکسیکس ‌استفاده کرد. تزریق کورتیکواستروئید باعث کاهش التهاب و درد دنبالچه می‌شود و ممکن است اگر با داروهای بی‌حسی موضعی ترکیب شود اثربخشی آن بیشتر  نیز شود. تزریق کورتیکواستروئید علائم درد استخوان دنبالچه را کاهش می‌‌دهد اما اثربخشی آن تنها به مدت چند هفته ادامه دارد.

البته بهتر است بدانید که تزریق کورتیکواستروئید نمی‌تواند این بیماری را درمان کند. از طرفی دیگر تزریق بیش از حد کورتیکواستروئید ممکن است به قسمت دنبالچه شما آسیب بزند بنابراین احتمال تنها یک الی دو بار در سال مجاز به تزریق آن هستید. تزریق بلوک عصبی گانگلیونی به دسته‌ای از اعصاب اطراف استخوان دنبالچه نیز می‌تواند از عبور سیگنال‌های درد در آن‌ها جلوگیری کند. تزریق بلوک عصبی گانگلیونی به همراه ماده بیحس‌ کننده موضعی این اعصاب را به طور موقت سرکوب کرده و از انتقال سیگنال‌های درد ممانعت به عمل می‌آورد. بر خلاف تزریق کورتیکواستروئید، تزریق مکرر بی‌حسی موضعی کاملا بی‌خطر است.

جراحی

عمل جراحی تنها در موارد نادر و زمانی که درد فرد بسیار شدید باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد. جراحی بیمارانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که درد دنبالچه باعث فلج شدن آنها شده و روش‌های غیرجراحی در درمان آنها بی‌تاثیر بوده باشد. به طور کلی، در عمل جراحی قسمتی و یا حتی شاید هم کل دنبالچه با تحرک زیاد (جراحی کوکسیژکتومی‌) از بدن بیمار خارج می‌شود. این گزینه‌های درمانی ممکن است در افراد مورد استفاده قرار گیرد که دچار دژنراسیون پیشرفته همراه با بی‌ثباتی دنبالچه (مثلا سابلوکساسیون یا تحرک زیاد دنبالچه) هستند و میزان موفقیت جراحی در این افراد چیزی بین ۶۰ تا ۹۱ درصد است. احتمال موفقیت عمل جراحی در افراد مبتلا به سابلوکساسیون یا تحرک زیاد دنبالچه نسبت به بیمارانی که تحرک دنبالچه آنها طبیعی است بیشتر است.

یکی از عوارض شایع جراحی و خارج کردن استخوان دنبالچه ابتلا به عفونت است که به دلیل ماهیت این قسمت از بدن از لحاظ بهداشتی، نبود امکان درمان مناسب زخم و فشار ناشی از نشستن در حدود ۲۲ درصد از جراحی‌ها اتفاق می‌افتد.

پیشگیری 

از آنجا که بیشتر موارد کوکسیدینی مربوط به آسیب‌دیدگی استخوان دنبالچه است لذا بهترین راه برای جلوگیری از کوکسیدینی یا درد دنبالچه جلوگیری از صدمه یا تروما دنبالچه است که ممکن است در حوادث رانندگی یا به هنگام ورزش کردن اتفاق بیفتد.


تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:
علائم مشابه کرونا
خون دماغ یا گوش درد
مشکل در بلع
خون در مدفوع
اختلال خواب
درد کمر، پا، دست یا زانو
سردرد
معده درد یا حالت تهوع
زخم مداوم دهانی
سرفۀ مزمن
اضطراب و استرس
علائم مشابه کرونا

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محل

خون دماغ یا گوش درد

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره


مشکل در بلع

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره


خون در مدفوع

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره


اختلال خواب

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

به آسیب شدید مغزی که روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد، ضربه ی مغزی می گویند. معمولا این تاثیر موقتی است اما شامل سردرد و بروز مشکل در تمرکز، حافظه، تعادل و هماهنگی می شود.

این وضعیت معمولا در اثر ورود ضربه به سر اتفاق می افتد. تکان دادن شدید سر و نیم تنه ی بالا هم باعث ضربه مغزی می شود.

در بعضی از موارد، ضربه ی مغزی باعث از دست رفتن هوشیاری می شود اما همیشه اینطور نیست.

افتادن شایع ترین علت بروز ضربه ی مغزی است. اگر ورزش هایی نظیر فوتبال انجام می دهید هم امکان بروز ضربه ی مغزی وجود دارد. معمولا اکثر افراد بعد از ضربه ی مغزی کاملا بهبود پیدا می کنند.

مشاهده بیشتر : متخصص جراح مغز و اعصاب

علائم ضربه مغزی

ممکن است علامت و نشانه های ضربه ی مغزی مخفی باشد و فورا مشخص نشود. علائم می تواند تا چند روز، هفته یا حتی بیشتر طول بکشد.

سردرد، از دست دادن حافظه (فراموشی) و گیجی از جمله علائم شایع بعد از بروز ضربه ی مغزی است. فراموشی معمولا شامل از یاد بردن حادثه ای که باعث بروز آسیب شده می شود.

از جمله علائم فیزیکی ضربه ی مغزی می توان موارد زیر را نام برد:

  • سردرد
  • زنگ زدن گوش
  • تهوع
  • استفراغ
  • خستگی یا خواب آلودگی
  • تار شدن دید

علائم دیگر ضربه ی مغزی عبارت است از:

  • گیجی یا نشناختن محیط
  • فراموشی حادثه
  • سرگیجه

طرف مقابل علائم زیر را در کسی که دچار ضربه ی مغزی شده مشاهده می کند:

  • از دست دادن هوشیاری به صورت موقتی (البته این حالت همیشه اتفاق نمی افتد)
  • لکنت
  • دیر واکنش نشان دادن به سوال
  • منگی
  • فراموشی، مثلا مدام سوال تکراری می پرسد

ممکن است بعضی علائم را فورا تجربه کنید و بعضی علائم دیگر چند روز بعد از آسیب رخ دهد، مانند:

  • مشکل تمرکز و حافظه
  • کج خلقی و دیگر تغییرات روحی
  • حساس شدن به نور و صدا
  • اختلال در خواب
  • مشکلات روان شناختی و افسردگی
  • اختلال در چشایی و بویایی

علائم ضربه مغزی در کودکان

ورود آسیب به سر کودکان کم سن بسیار شایع است اما تشخیص ضربه ی مغزی در نوزادان و کودکان نوپا دشوار است چون نمی توانند وضعیت خود را توضیح دهند. علائم زیر می تواند نشانه ضربه ی مغزی در کودک باشد:

  • منگی
  • بی حالی و خستگی سریع
  • کج خلقی و بداخلاقی
  • از دست دادن تعادل و تلوتلو خوردن
  • گریه زیاد
  • تغییر در الگوی خواب یا غذا خوردن
  • بی میلی به اسباب بازی های مورد علاقه
  • تهوع
  • رعشه

چه زمان باید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

در این حالت ظرف 1 الی 2 روز به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید:

  • حتی اگر به سر شما یا فرزندتان صدمه وارد شده و به مراقبت فوری نیاز ندارد

اگر کودک علائم آسیب جدی را ندارد، هوشیار است، عادی حرکت می کند و جوابتان را می دهد، احتمالا آسیب خفیف است و معمولا به معاینه بیشتر احتیاج نیست.

در این صورت، اگر کودک می خواهد بخوابد، اشکالی ندارد اگر او را بخوابانید. اگر بعدا متوجه نشانه های نگران کننده شدید، به لیست بهترین دکتر مغز و اعصاب برای نوبت گیری مراجعه کنید.

اگر به سر فرد بزرگسال یا کودک آسیب وارد شده و علائم زیر را دارد، کمک پزشکی دریافت کنید:

  • استفراغ یا تهوع مکرر
  • از دست دادن هوشیاری به مدت بیشتر از 30 ثانیه
  • سردردی که به مرور زمان تشدید می شود
  • خارج شدن خون یا مایع از بینی یا گوش
  • اختلال در چشم یا بینایی مانند گشاد شدن مردمک ها یا نامساوی بودن مردمک ها
  • شنیدن صدای زنگ در گوش که از بین نمی رود
  • ضعیف شدن دست یا پاها
  • رنگ پریدگی بیشتر از یک ساعت
  • تغییر در رفتار
  • گیجی یا تشخیص ندادن جهت، مثلا دیگران یا مکان را نمی شناسد
  • لکنت یا تغییرات گفتاری دیگر
  • اختلال بارز عملکرد ذهن یا هماهنگی فیزیکی
  • تغییر در هماهنگی فیزیکی مثل تلوتلو خوردن
  • رعشه یا لرز
  • سرگیجه ی مداوم یا متناوب
  • علائمی که به مرور زمان بدتر می شود
  • برآمدگی یا کبودی روی قسمت هایی به غیر از پیشانی کودکان، به خصوص در نوزادان زیر 12 ماه

ضربه مغزی در ورزشکاران

هنگامی که علائم و نشانه های ضربه ی مغزی دارید، هرگز سر بازی برنگردید.

متخصصان توصیه می کنند ورزشکاری که به ضربه ی مغزی مشکوک است، درگیر فعالیتی که خطر بروز دومین ضربه ی مغزی را بالا می برد، نشوند.

کودکان و نوجوانان باید توسط متخصصی که در زمینه معاینه و کنترل ضربه ی مغزی در کودکان آموزش دیده معاینه شوند.

متخصصان همچنین توصیه می کنند ورزشکاران کودک، نوجوان و بزرگسالِ مبتلا به ضربه ی مغزی همان روز بروز آسیب دوباره وارد زمین بازی نشوند.

علل بروز ضربه مغزی

مغز مانند ژلاتین است که توسط مایع مغزی نخاعی داخل جمجمه از ضربات در امان می ماند.

ورود ضربه ی شدید به سر و گردن یا نیم تنه ی بالا باعث می شود مغز به شدت در دیواره ی جمجمه جلو و عقب شود.

تکان خوردن ناگهانی یا کاهش سرعت سر، که در اثر حادثه ای نظیر تصادف یا تکان دادن شدید رخ می دهد، هم باعث بروز آسیب مغزی می شود.

این آسیب ها، معمولا به مدت کوتاه، روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد و منجر به علائم ضربه ی مغزی می شوند.

ممکن است این نوع آسیب مغزی منجر به خونریزی داخل یا اطراف مغز شود و علائمی نظیر خواب آلودگی و گیجی طولانی به دنبال داشته باشد. ممکن است این علائم فورا ظاهر شود یا دیرتر اتفاق بیفتد.

خونریزی مغز می تواند مرگبار باشد. به همین دلیل فردی که دچار آسیب مغزی شده باید طی ساعات بعد از آسیب تحت نظر قرار بگیرد و درصورت شدید شدن علائم مراقبت پزشکی دریافت کند.

عوامل خطرناک

در ادامه به فعالیت ها و عواملی که خطر ضربه ی مغزی را بالا می برد اشاره می کنیم:

  • افتادن، به خصوص در کودکان کم سن و افراد مسن
  • شرکت در ورزش های خطرناک مانند فوتبال آمریکایی، هاکی، فوتبال، راگبی، بوکس یا دیگر ورزش های تصادمی
  • شرکت در ورزش های خطرناک بدون نظارت و استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب
  • تصادف با موتور
  • تصادف عابرپیاده یا دوچرخه
  • سربازانی که در جنگ حضور دارند
  • قربانی خشونت فیزیکی واقع شدن
  • داشتن سابقه ضربه ی مغزی

عوارض ضربه مغزی

عوارض احتمالی ضربه ی مغزی عبارت است از:

  • سردردهای بعد از حادثه: بعضی از افراد تا هفت روز بعد از آسیب مغزی سردردهای مربوط به ضربه ی مغزی را تجربه می کنند.
  • سرگیجه بعد از حادثه: بعضی از افراد تا چند روز، هفته یا ماه بعد از آسیب مغزی دچار سرگیجه هستند.
  • سندرم بعد از ضربه ی مغزی: درصد کمی از افراد (15 تا 20%) بیشتر از سه هفته علائمی نظیر سردرد، سرگیجه و اختلال در تفکر دارند. اگر این علائم بیشتر از سه هفته ادامه پیدا کند، به آن سندرم بعد از ضربه ی مغزی می گویند.
  • تاثیر تجمیعی چند آسیب مغزی: درحال حاضر تحقیق روی تاثیر چند آسیب مغزی مکرر که باعث بروز علامت نمی شود (subconcussive injury) ادامه دارد. فعلا هیچ نتیجه قطعی دال بر ارتباط میان چند آسیب مغزی و تاثیر تجمیعی وجود ندارد.
  • سندرم تاثیر ثانویه: به ندرت ممکن است فرد قبل از بین رفتن علائم ضربه ی مغزی اولیه دچار ضربه ی مغزی دوم شود و مغز به سرعت متورم شود که می تواند مرگبار باشد.

ورزشکاران به هیچ وجه نباید حین تجربه ی علائم و نشانه های ضربه ی مغزی دوباره به میدان بازی برگردند.

پیشگیری از ضربه مغزی

نکات زیر به پیشگیری یا به حداقل رساندن خطر بروز آسیب مغزی کمک می کند:

  • پوشیدن لباس محافظتی حین انجام ورزش و سایر فعالیت های تفریحی: مطمئن شوید که تجهیزات کاملا اندازه  شما باشد، محکم سر جای خود می ماند و به درستی پوشیده شده است. از قوانین بازی پیروی کنید و روحیه  ورزشکاری را تمرین کنید.

هنگام دوچرخه سواری، موتورسواری، اسنوبرد سواری یا هر فعالیت تفریحی که خطر بروز آسیب مغزی را به دنبال دارد، کلاه ایمنی بپوشید.

  • بستن کمربند ایمنی: بستن کمربند ایمنی مانع از بروز آسیب جدی، شامل آسیب به سر، حین تصادف می شود.
  • ایمن ساختن خانه: فضای خانه را روشن نگه دارید و نگذارید روی زمین چیزی باشد که باعث لیز خوردن و افتادن می شود. افتادن در خانه اصلی ترین علت بروز آسیب به سر است.
  • محافظت از کودکان: مسیر راه پله ها را ببندید و به پنجره نرده نصب کنید تا خطر بروز آسیب به سر کودکان کاهش پیدا کند.
  • ورزش منظم: مرتب ورزش کنید تا عضلات پایتان قوی و تعادلتان بهتر شود.
  • اطلاع رسانی درمورد ضربه ی مغزی: اطلاع رسانی به مربیان، والدین، ورزشکاران و دیگران درمورد ضربه ی مغزی به بالا بردن آگاهی کمک می کند. مربیان و والدین نیز می توانند ورزشکاران و کودکان را به روحیه مثبت ورزشکاری تشویق کنند.

[sibwp_form id=1]

 46,489 بازدید

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 25

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا