دنیای وب

طراحی جریان و آشپزخانه

بیایید نگاهی به برخی از برنامه های محبوب آماده سازی مواد غذایی که در داخل آشپزخانه کشف می کنید ، بیاندازیم. اساسی ترین و ترجیحی ترین طرح جریان ، خط مستقیم است که به آن جریان خط مونتاژ نیز می گویند. مواد بطور پایدار از یک رویه به روش دیگر در یک خط مستقیم حرکت می کنند. این نوع روش افتادگی را کاهش می دهد. این باعث صرفه جویی در زمان آمادگی و سردرگمی در مورد آنچه از فضای آشپزخانه خارج می شود و آنچه که به آن برمی گردد می شود.

چیدمان خط مستقیم برای وسایل کوچک به خوبی کار می کند زیرا می تواند روی دیوار قرار بگیرد و برای کارهای آشپز سازگار شود. در مواردی که فضای کافی برای ترتیب دادن غذا در یک خط مستقیم وجود ندارد ، بهترین و موثرترین گزینه جریان موازی است. چهار الگوی موازی وجود دارد:

1. به عقب برگردید. دنده ها در داخل پیشخوان یا جزیره بلند یا مرکزی در دو خط مستقیم به موازات یکدیگر چیده شده اند. گاهی اوقات یک تقسیم کننده اتاق به ارتفاع چهار یا پنج فوت یا یک دیوار کم در بین دو خط قرار می گیرد. این در درجه اول یک اقدام احتیاطی است ، زیرا سر و صدا و شلوغی را به حداقل می رساند و از گسترش نشت یک طرف در طرف دیگر جلوگیری می کند. با این حال ، قرار دادن دیوار در اینجا تمیز کردن و بهداشت را دشوارتر می کند. یک آرایش پشت به پشت متمرکز لوله کشی و آب و برق است.

ممکن است نیازی به نصب غرق ، غرق یا خروجی نباشد زیرا هر دو طرف پیشخوان می توانند تخلیه های یکسانی را انجام دهند. چیدمان آبشار که در آن یک پنجره عبور بصورت موازی (و پشت سر آن) مکانهای تولید گاهی به عنوان یک آشپزخانه به سبک کالیفرنیا شناخته می شود. وقتی پنجره عبور عمود بر خط تولید باشد ، ممکن است از آن به عنوان الگوی آشپزخانه به سبک اروپایی یاد شود. مزیت سبک اروپایی این است که هر آشپز آنلاین می تواند پیشرفت غذاهای مختلفی را که یک سفارش جداگانه تشکیل می دهند ، ببیند.

2. رو در رو. در این تنظیمات منطقه آشپزخانه ، یک گذرگاه مرکزی دو خط چرخ دنده مستقیم را در دو طرف اتاق جدا می کند. گاهی اوقات خط به اندازه کافی پهن است که می تواند یک خط مستقیم از میز کار بین دو ردیف چرخ دنده اضافه کند. این تنظیم برای تأسیسات تغذیه در مقیاس بزرگ مانند مدارس و بیمارستانها به خوبی کار می کند ، اما از امکانات تک منبع استفاده نمی کند. اگرچه یک طرح عالی برای نظارت بر کارگران است ، اما افراد را مجبور می کند که پشت به یکدیگر را انجام دهند ، در واقع پخت و پز از غذا را از بقیه از روش توزیع جدا می کند. بنابراین ، احتمالاً بهترین سبک برای یک رستوران نیست.

3. L شکل. هنگامی که اتاق برای ترتیب دادن یک خط مستقیم یا موازی کافی نیست ، طراحی آشپزخانه L به خوبی برای دسترسی به چندین مجموعه تجهیزات مناسب است و برای رستوران های سرویس رومیزی سازگار است. این امکان را به شما می دهد تا تجهیزات بیشتری را در داخل یک اتاق کوچکتر قرار دهید. شما اغلب با استفاده از دستگاه ظرفشویی در گوشه وسط L ، یک طرح L شکل را در مناطق ظرفشویی پیدا خواهید کرد.

4. شکل U این چیدمان به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد ، اما برای یک اتاق کوچک با یک یا دو کارمند ، مانند یک سالاد یا انبار ، ایده آل است. یک بار جزیره ای ، مانند نوار رستوران های TGI Friday ، یک نمونه اضافی U در عملکرد است. طرح های آشپزخانه گرد و مربعی نیز وجود دارد ، اما الگوی جریان محدود آنها را غیر عملی می کند. اگر می توانید فضای آشپزخانه خود را به صورت مستطیل شکل ، با ورودی یکی از بلندترین دیوارها برای صرفه جویی در پله ها ، از هدر دادن اتاق بپرهیزید.

هرچه از مراکز خدمات غذا بیشتر بازدید کنید ، بیشتر می فهمید که پشت یک خانه در واقع یک موجودیت جداگانه و متمایز از بقیه مشاغل است ، با مشکلات خاص خود و راه حل های منحصر به فرد.

برنامه ریزی جریان صحیح گاهی اوقات به معنای تقسیم عملکرد هر قسمت آشپزخانه به نوعی به یک بخش ، و سپس تعیین نحوه تعامل این بخش ها با یکدیگر است. آنها همچنین باید با استفاده از بخشهای دیگر خارج از مرکز تعامل داشته باشند: اتاق غذاخوری ، بار ، صندوقدار و غیره. یک راه عالی برای شروع روند طراحی – چه برای کل شرکت و چه برای آشپزخانه – ایجاد نمودار حباب است. هر منطقه (یا ایستگاه کاری) به صورت یک دایره یا “حباب” با مداد در محلی که شما تصمیم می گیرید منطقی ترین کار برای این کار باشد ، نشان داده می شود. اگر دو ایستگاه کاری مختلف دارای برخی تجهیزات هستند ، می توانید کناره های مدار آنها را کمی متقاطع کنید ، تا مشخص کنید که تجهیزات مشترک در کجا قرار دارد.

رئوس مطالب انتزاعی به نظر می رسد ، اما این تمرین به شما امکان می دهد هر مرکز عملکردی را تجسم کنید و در مورد نیازهای آن در رابطه با مراکز دیگر فکر کنید. همچنین می توانید آشپزخانه را با استفاده از پیکربندی الماس در خارج قرار دهید ، منطقه پخت و پز را در یک نقطه از شکل الماس و سایر مناطق مهم مربوط به آن را در نقاط دیگر قرار دهید. توجه داشته باشید که این طراحی با ورودی و خروجی جداگانه آشپزخانه باعث کاهش سردرگمی (و حوادث) می شود. این به حمل کنندگان میز اجازه می دهد ظرف های کثیف را به محل ظرفشویی برسانند بدون اینکه برای انجام این کار از کل آشپزخانه عبور کنند.

یک گزینه جایگزین برای نقشه برداری ، لیست کردن هر مرکز عملکرد و سپس فهرست کردن هر رسانه دیگری برای قرار دادن در کنار آن است. برعکس ، هر مرکز عملکردی را که نباید در مجاورت آن باشد ، لیست کنید. به عنوان مثال ، داشتن یخ ساز و جعبه ذخیره سازی یخ در کنار مرکز سرخ کردنی و کباب پز ، فکر خوبی نیست.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا