علت کمر درد صبحگاهی در زنان

کمر درد دومین بیماری شایع است که پس از سرماخوردگی ممکن است هر انسانی چندین بار در طول عمر خود کمردرد را تجربه کرده باشد. نود درصد کمردرد ها به صورت ناخودگاه در طول دو ماه یعنی هشت هفته به طور کامل خوب می شوند و نیازی به مداخله پزشک نخواهد بود. از طرفی گفته می شود؛ هفتاد درصد انسان های که در طول عمر خود مبتلا به کمر درد می شوند ممکن است در سالیان بعد مجدد دچار کمر درد شوند.

آناتومی مهره های کمری

مهره های کمری متشکل از پنج مهره و ستون فقرات است که در بین مهره های کمری ماده ژلاتینی وجود دارد که به عنوان دیسک شناخته می شود.
قسمت های از ستون فقرات متشکل از عصب های سیاتیکی است که امکان دارد از کانال نخاعی بیرون زده شود. ستون فقرات متشکل از مفاصل فاست کمری است که به حرکت های چرخشی، عقب و جلو مهره های کمر کمک نمایید. لازم به ذکر است مفصل کمر متشکل از مفصل لگنی خاجی می باشد. برای آشنایی بیشتر به تماشایی ویدئو دکتر عدل خو بپردازید.

 

انواع کمر درد

کمر درد به دو دسته دردهای مکانیکال و دردهای نان مکانیکال تقسیم بندی می شوند.

کمردردهای مکانیکال

نود درصد از دردهای کمر به این نوع از کمر درد اختصاص پیدا می کند که می تواند ناشی از تروما، ضربه، فشار و بلند کردن اجسام سنگین ایجاد شود.

کمردردهای نان مکانیکال

تنها ده درصد از کمردردها مربوط به این دسته می شود و جز بسیار کوچکی از کمر دردها را تشکیل می دهد. به طور معمول این نوع کمر دردها در زمینه بیماری سیستمیک یا داخلی است و هیچ ارتباطی بین بلند کردن وزنه، فشار و ضربه ندارد.

 

علت ایجاد کمردردهای نان مکانیکال

چندین علت برای کمردردهای نان مکانیکال وجود دارد، که این دردها مرتبط و ناشی از بیماری ها سیستمیک می باشد که می بایست به صورت دقیق بررسی گردد. در ادامه به شرح هر کدام از آن ها می پردازیم برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

بیماری عفونی

از مهمترین علت های ایجاد کمر دردها ناشی از عفونت است که معمولا کمردردهای که توام با تب و کاهش وزن می باشد و بیمار علامت های نظیر تب و کاهش وزن دارد. از اصلی ترین عوامل ایجاد عفونت بیماری سل می باشد و عمدتا این نوع عارضه در زمینه بیماری عفونی مانند عفونت استخوان یا استئومیلیت است. قابل توجه است که عفونت ستون فقرات بایستی توسط متخصصین مربوطه تشخیص و درمان شوند.

تومور

دومین علت ایجاد کمردردهای نان مکانیکال، کمردردهای است که ناشی از تومور می باشد. در واقع بدین صورت که بیمار در طول روز هیچ گونه احساس دردی نداشته ولی شب ها به دنبال استراحت و خواب شبانه دچار دردهای شدیدی می شود که منجر به بیداری شب هنگام بیمار می شود.

پوکی استخوان یا شکستگی

سومین علت دردهای کمری به دلیل بیماری پوکی استخوان و یا شکستگی است که اصطلاحا به آن استئوفوس گفته می شود. به طور معمول افرادی که کورتون تزریق می کنند یا تومورهای دارند که به ناحیه کمر یا ستون فقرات متاستاز می دهد، می تواند از علت ایجاد این نوع کمر دردها باشد.

سوریازیس

چهارمین علت کمردردهای نان مکانیکال ناشی از بیماری سوریازیس است که به طور معمول این نوع دردها با خشکی طولانی مدت صبحگاهی همراه است.

به طور معمول زمانی که بیمار از خواب بیدار می شود تا مدت ها دچار خشکی ستون فقرات است و حرکت کردن برای آن مشکل خواهد بود که این نوع درد ها جز بیماری سیستمیک به شمار می آید، همانند بیماری پسوریاتیک.

در زمان وجود دردهای شدید کمری چه اقدامی باید انجام شود؟

در زمان مراجعه بیمار با کمر درد به پزشک در صورتی که کمتر از یک هفته بیمار چنین دردی را تجربه کرده است بهترین اقدام و توصیه داشتن استراحت به مدت چند روز خواهد بود، که در طول این مدت به فرد مسکن های همچون بروفن، استامینوفن و در صورت لزوم شل کننده عضلات برای فرد تجویز می شود. که در این زمان بیمار تنها اقدام درمانی که می تواند انجام دهد استراحت و دارو درمانی می باشد.

اما در صورتی که فرد دوره یک هفته ای استراحت را سپری کرده باشد و بهبود نیافته است در این زمان بیمار بایستی وارد فاز دوره درمان مزمن بیماری شود.

در این مرحله از بیماری فرد بایستی تحت معاینه دقیق قرار گیرد و پس از معاینات فیزیکی جهت تشخیص دقیق تر انجام ام.آر.آی، نوار عصب و عضله و عکس ضروری خواهد بود، تا در نهایت بررسی های کاملی برای فرد انجام شود و علت کمر درد مشخص گردد.

علت کمردردهای مکانیکال

چندین علت از دردهای کمر به این نوع از کمر درد اختصاص پیدا می کند که می تواند ناشی از تروما، ضربه، فشار و بلند کردن اجسام سنگین ایجاد شود. در ادامه به شرح هر کدام از آن ها می پردازیم برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

دیسک یا بیرون زدگی فتق دیسک

از شایعترین علت کمردردها، کمردردهای ناشی از دیسک و بیرون زدگی فتق دیسک می باشد.

ستون فقرات شامل پنج مهره کمری است که در بین این مهره ها فضای ژلاتینی به اسم دیسک قرار گرفته است. معمولا هر کدام از این ها به دلیل فشار، ضربه و بلند کردن اجسام سنگین ممکن است دچار بیرون زدگی شود. شایعترین دیسک های که دچار بیرون زدگی می شوند، مهره های چهار و پنج کمر است.

علائم دیسک کمر و بیرون زدگی بدین صورت است که بیمار در هنگام نشستن دردهای بسیار شدیدی را در ناحیه کمر و پا احساس می کند. به طور معمول این نوع دردها به صورت سوزن سوزن شدن، خواب رفتگی یا گز گز کردن در ناحیه باسن، ران، ساق، مچ و کف پا می باشد.

 

در نهایت بگوییم، در صورتی که فردی به چنین درهای در ناحیه پا مواجه باشد حتما بایستی به متخصص درد مراجعه نمایید تا مسئله بیرون زدگی دیسک تشخیص داده و درمان بدون اتلاف وقت شروع شود.

دیسک کمر

از دیگر علل دردهای کمری ناشی از دیسک است. این نوع کمر دردها عمدتا در افراد جوان ورزشکار دیده می شود که دیسک کمر بیرون زدگی ندارد ولی از داخل تغذیه دیسک با مشکل مواجه شده و آسیب درونی ایجاد شده است.

در اکثریت مواقع دردهای ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر تنها در ناحیه کمر ایجاد می شود و به احساس درد به پا سرایت نمی کند.

مفاصل فاست کمری

مفاصل فاست کمری یکی از مفاصلی است که به حرکت های کمر کمک می کند و فرد می تواند به طرفین و عقب و جلو حرکت کرده و همچنین خم شود. دردهای که از مفاصل فاست کمری احساس می شود در ابتدا در قسمت طرفین ستون فقرات در اثر فشار ایجاد می شود و سپس دردها در نواحی باسن، پشت ران و بالای زانو احساس می شود.

به طور معمول این نوع دردها مبهم و گنگ می باشند و به صورت سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی نبوده و به ناحیه زیر زانو انتشار پیدا نمی کند. حرکات بیمار در صبحگاه پس از بیداری سخت خواهد بود و فرد دچار خشکی صبحگاهی می شود ولی این نوع خشکی تنها به مدت سی دقیقه طول می کشد. امروزه روش نوینی برای درمان این نوع دردها بنام رادیو فرکانسی یا آر اف مفاصل فاست کمری وجود دارد که به بیمار پیشنهاد می گردد.

مفصل استخوان لگن و استخوان خاجی یا خاصره

پیش از سال 1934 شایعترین دردهای کمری دیسک کمر بود که توسط آقی نیکستر و بار کشف شد. اما امروزه گفته می شود یکی از شایعترین علت دردهای کمر مفصل اسپای است، که به طور معمول در نواحی باسن، پشت ران، بالای زانو احساس می شود.

افراد با اضافه وزن بالا و افرادی که در طول بارداری با افزایش وزن بیش از هجده تا بیست کیلو مواجه بودند درد در ناحیه کمر بیشتر می شود که جهت درمان این نوع دردها می توانند به متخصص درد مراجعه نمایند.

 

سندرم پیریفورمیس

سندرم پیریفورمیس یکی از عواملی است که باعث ایجاد کمردرد و دردهای عصب سیاتیک می شود و سبب می گردد تا شخص احساس درد در ناحیه پا، باسن، ران، ساق، مچ و کف پا احساس شود و معمولا این نوع دردها به صورت سوزن سوزن شدن و گزگز می باشد.

این بیماری  را تقلید معلائم دیسک کمری کند و موجب تشخیص اشتباه می شود و حتی در مواردی سبب می گردد تا بیمار به اشتباه مورد عمل جراحی دیسک قرار بگیرند.

در چنین مواقعی برای آنکه متوجه باشیم و دچار تشخیص نادرست نگردیم به این مثال توجه نمایید، این عضله عملکرد آن بدین طریق است که سبب چرخاندن استخوان ران به سمت خارج می شود در صورتی که فرد در زمان چرخیدن استخوان دچار احساس درد شود این عامل می تواند مهمترین علامت سندرم پیریفورمیس باشد. همانند پیاده شدن از خودرو که با حرکت ران به سمت خارج در صورت احساس درد در این ناحیه می توان به وجود این عارضه پی برد.

سرخوردگی مهره های کمر

یکی از علت های که سبب ایجاد درد در ناحیه کمر می شود سرخوردگی مهره های کمری است. به طور معمول بیشترین مهره های کمر که مستعد سرخوردگی و لیزخوردگی می باشد مهره های 4 و 5 و همچنین مهره های 5 و 1 می باشد و سبب ایجاد ضربه، زمین خوردگی و در نهایت سرخوردگی مهره ها می شود.

جهت تشخیص این عارضه می توانیم از عکس های رادیولوژی ساده با خم شدن به سمت جلو و عقب سرخوردگی ها را مشخص کنیم. علامت این بیماری با توجه به سرخوردگی که ایجاد شده و فشار در ناحیه مورد نظر علامت دیسک یا فاست های کمری را داشته باشیم.

در صورتی که شدت و گرید بیماری پایین و در حد 1 یا 2 باشد که معمولا گفته می شود فرد 25 درصد دچار سرخوردگی و شکستگی شده است. در چنین شرایطی برای درمان بیمار می توانیم از گروه های عصبی در کلینیک درد استفاده نماییم.

تنگی کانال نخاعی

از دیگر علل کمردردها تنگی کانال نخاعی می باشد که به طور معمول این نوع دردها به دلیل رشد بیش از حد مفاصل فاست کمری یا تغییرات غیر متعادل در دیسک های کمر به دلیل افزایش سن و یا رشد بیش از اندازه لیگامان زرد در ناحیه کمر اتفاق افتد. همان طور که از نام آن مشخص است رشد بیش از حد این سه ارگان سبب می گردد تا کانال نخاعی بیمار تنگ شده و مشکلاتی برای او ایجاد شود.

علائم این بیماری بدین صورت است که فرد چند قدم حرکت کرده سپس دچار خواب رفتگی، درد و سوزن سوزن شدن پاها می شود که در چنین شرایطی با اظهار خستگی از حرکت می ایستد کمی استراحت نموده و سپس مجدد حرکت می کند و در چنین مواقعی خم شدن به سمت جلو و تکیه بر جسمی می توان موجب شود تا احساس درد کاهش یابد.
دردهای این بیماران برخلاف دیسک زمانی که به سمت جلو خم می شوند کاهش یافته و احساس درد از کانال نخاعی تنگ شده خارج و کاهش می یابد.

بهترین روش تشخیص برای این نوع عارضه انجام ام.آر.آی می باشد. در صورتی که تنگی کانال نخاعی بیش از حد نباشد جهت درمان می توانید به کلینیک درد مراجعه نمایید تا با توصیه های غیر جراحی اقدام به درمان نمایید.

اما نکته ای که بدان بایستی دقت نمایید این است که این بیماری بسیار خوشایند نیست و اگر برای درمان نیاز به جراحی باشد با گذاشتن پیچ و پلاک در ستون فقرات می توان فرد را جراحی و درمان نمود که قاعدتا درمانی خوشایند برای فرد و پزشک نخواهد بود. لذا در صورت داشتن کوچترین علائمی در ناحیه کمر برای پیشگیری از پیشرفت بیمار به متخصص درد مراجعه نمایید.

 

درد کمر پس از جراحی

یکی از بیماری های که احتمال دارد پس از جراحی ایجاد شود احساس درد پس از درمان است که در واقع این به معنای شکست خوردن عمل جراحی می باشد.

بهترین توصیه این است که بیمار از اقدام به جراحی مجدد بپرهیزد و جهت رفع این مشکل به درمان های غیرتهاجمی بپردازد. در این صورت فرد با مراجعه به کلینیک درد می تواند با کمک درمان های غیر تهاجمی همچون آب درمانی، فیزیوتراپی، دارودرمانی به مدت کمی طولانی استفاده نمایید و بهبود یابد.

چنین مشکلاتی پس از جراحی بسیار شایع است و تنها چهل درصد از این نوع جراحی ها موفقیت آمیز بوده که سبب می شود تا درمان های بعدی برای بیمار سخت شود.

در نهایت بگوییم؛

در صورت مواجه شدن با چنین مشکلاتی حتما با متخصصین درد مشورت نموده و تا جایی ممکن از درمان های نگهدارنده و محافظه کارانه روش های غیر تهاجمی استفاده نمایید.


خشکی کمر هنگام صبح و بعد از بیدار شدن از خواب نشانه چیست؟


ما زندگی‌های فعال و پرمشغله‌ای داریم. در میانه‌ی روز ما با استرس و اضطرابی سر و کار داریم که بر روی عضلات ما اثر می‌گذارد و ممکن است احساس خشکی یا خستگی در عضلات داشته باشیم. اما چه موقع خشکی کمر که ناشی از یک بیماری زمینه‌ای است به فشار تبدیل می‌شود؟

خشکی کمر به دلیل اختلالات عضلانی مختلف مانند کشیدگی عضله، اسپاسم یا گرفتگی شدید عضله و حالت بدنی نامناسب ایجاد می‌شود. آرتروز ستون فقرات و وارد شدن فشار به طناب نخاعی که باعث فشار آمدن به عصب سیاتیک (عصبی که از قسمت پایینی کمر به پاها وارد می‌شود) می‌شود نیز می‌تواند باعث کمر درد و خشکی کمر شود. آگاهی از برخی از دلایل شایع خشکی کمر، به شما و پزشکتان برای تعیین بهترین روش درمانی برای شما کمک می‌کند.

اگر درد و خشکی کمر به مدت ۳ تا ۴ هفته باقی بماند، ممکن است ناشی از این بیماری باشد. بهتر است که به صورت طولانی مدت با پزشک خود مشورت کنید یا اینکه درد خود را با استفاده از روش‌های توصیه‌ شده توسط پزشک مانند فیزیوتراپی، درمان‌های مدیریت درد یا درمان‌هایی که کمتر تهاجمی هستند، کاهش دهید. متخصصین کلینیک ارتوپدی فنی امید بر اساس منشاً خشکی کمر شما، به شما در تشخیص، تصویربرداری و درمان این مشکل کمک می‌کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۶۶۰۱۸۲۰۰ تماس حاصل فرمایید.

علائم خشکی کمر


خشکی کمر علائم رایجی است که به صورت ناگهانی و یا به آهستگی با گذشت زمان ایجاد می‌شود. خشکی یا سفتی کمر در صورتی که شدید باشد ممکن است در انجام فعالیت‌های روزانه مانند حرکات ضروری برای انجام کارهای روزانه، اختلالی ایجاد کند. خشکی کمر همچنین ممکن است برای بزرگسالان ناتوان کننده باشد اما برخی از عارضه‌های خشکی کمر می‌تواند در سنین پایین‌تر ایجاد شود. خشکی کمر به دلیل مشکلاتی در عضلات کمر، مفاصل ستون مهره‌ها یا طناب نخاعی ایجاد می‌شود.

اگر خشکی یا سفتی کمر را تجربه می‌کنید احتمالا آن را به صورت زیر توصیف می‌کنید:

  • درد
  • درد و خشکی در سایر مفاصل یا عضلات
  • خشکی کمری که در مواقع صبح تشدید می‌شود
  • نقاط دردناک خاص در عضلات کمر
  • انقباضات عضلانی تناوبی

علائم معمول همراه با خشکی کمر

ممکن است همراه با خشکی کمر علائم زیر را نیز تجربه کنید:

  • خستگی
  • افسردگی
  • اختلال خواب
  • کاهش قدرت پاها
  • از دست دادن اختیار روده و مثانه

علت خشکی کمر


اگرچه این حقیقت دارد که برخی اوقات خشکی کمر ممکن است در اثر اختلال دیسک، عارضه‌های مزمن یا افزایش سن، ایجاد شود اما خشکی کمر ممکن است ریشه در اختلال عضلانی داشته باشد که واقعا مربوط به ناحیه‌ی کمر شما نباشد. این موارد، تعدادی از عارضه‌های عضلانی هستند که باعث خشکی کمر می‌شوند»

سفتی عضلات ران و ناحیه‌ی اطراف لگن

کشیدن عضلات همسترینگ به بهبود درد کمر کمک می‌کند. عضلات همسترینگ سفت یا خشک در حقیقت عضلات همسترینگ کوتاه هستند که به قسمت پایینی کمر شما متصل شده‌اند. خشکی عضلات همسترینگ بر روی انحنای مهره‌های پایینی اثر می‌گذارد و باعث اختلال در اتصال دقیق بین مهره‌های کمر و لگن می‌شود.

عضلات همسترینگ ممکن است به دلیل فعالیت فیزیکی، آسیب و یا نقص کشیدگی قبل و بعد از ورزش کردن، دچار سفتی شوند. خوشبختانه این مشکل با استفاده از برخی تمرینات کششی هدف‌دار قابل مدیریت است. اگر شما برای شروع به کمک نیاز دارید، یک فیزیوتراپ می‌تواند شما را با کمک تعدادی حرکات پایه‌ای یاری کند.

حالت نشستن نامناسب


حین مسافرت با ماشین، روزهای طولانی در اداره و خوشگذرانی در تماشای فیلم مورد علاقه‌ی خود در نتفلیکس، ما بیش از حد توانایی بدن برای نشستن، می‌نشینیم. نشستن‌های طولانی مدت فشارهای وارد شده به دیسک‌های بین مهره‌ها را افزایش می‌دهد و باعث از بین رفتن قدرت عضلات بالایی و پایینی کمر می‌شود و می‌تواند ذخیره‌ی مواد مغذی برای بافت نخاعی شما را کاهش دهد. سفتی کمر و درد ناشی از نشستن طولانی مدت با نشستن صحیح و انجام چند حرکت پایه و کششی برای فعال نگه داشتن عضلات، کاهش می‌یابد. شانه‌های خود را به سمت عقب و گوش‌های خود حول شانه و قسمت بالایی بازو به موازات بالا تنه بچرخانید. وقتی که بر روی صندلی اداره نشسته‌اید، از استفاده‌ی مدام از پشتی صندلی خودداری کنید و برای فعال کردن عضلات قسمت میانی کمر خود به صورت صاف بنشینید.

اختلالات مهره‌ای که باعث خشکی کمر می‌شوند

تا اینجا ما  در مورد برخی از تمرینات کششی پایه و تغییرات حالات بدنی برای کمک به تسکین و پیشگیری از خشکی کمر، صحبت کردیم. اما اگر عارضه عمیق‌تر از عضلات بود چه اتفاقی می‌افتد؟ در زیر تعدادی از دلایل شایع خشکی کمر ذکر شده است.

  • دیسک‌های بیرون زده یا پاره شده

 این حالت بیرون زدگی یا برآمدگی یا پارگی دیسک‌های بین مهره‌ها است.

  • درد عصب سیاتیک

این عارضه نوعی از علائم حسی مربوط به ریشه‌های عصبی است که شامل فشار بر عصب سیاتیک است که به سمت پایینی کمر کشیده می‌شود.

  • تنگی کانال نخاعی

این حالت نازک شدن یا باریک شدن کانال ستون مهره‌ها است که فشاری را بر روی اعصاب و طناب نخاعی وارد می‌کند.

  • سرخوردگی مهره‌ها

این عارضه مربوط به زمانی است که مهره‌ای پایینی کمر از جای خود بیرون می‌آیند و در نزدیکی اعصاب فشار ایجاد می‌کنند.

  • التهاب مفصل یا روماتیسم مفصلی

این عارضه نوعی بیماری التهابی است که مفاصل بدن مانند ناحیه‌ی کمر را درگیر می‌کند.

دلایل خشکی کمر مربوط به عضلات

خشکی کمر شما ممکن است ناشی از عارضه‌های عضلانی مشخصی باشد.

  • کشیدگی عضله

فشار زیاد بر روی عضلات کمر ممکن است باعث خشکی و درد کمر شود. کشیدگی عضلات می‌تواند به صورت تصادفی مانند بلند کردن یک شیء سنگین، ایجاد شود. همچنین این عارضه می‌تواند ناشی از فشارهای مداوم وارد شده به عضلات در طولانی مدت و حین انجام کار یا فعالیت‌های ورزشی باشد.

  • سندروم‌های درد

عضلات کمر ممکن است متحمل سندروم درد اسکلتی-عضلانی مانند فیبرومیالژیا (سندروم درد اسکلتی-عضلانی مزمن) شوند. در این موارد، ممکن است درد مزمنی در بدن به ویژه همراه با خشکی عضلات همراه باشد. عضلات کمر معمولا درگیر هستند و ممکن است حین صبح بیشتر دچار خشکی باشند. فیبرومیالژیا بیشتر در خانم‌های جوان شایع است.

  • پلی میالژیا روماتیکا

این بیماری التهابی، عضلات نزدیک قسمت میانی بدن مانند شانه‌ها، ران‌ها و کمر را درگیر می‌کند. درد عضلانی به ویژه در صبح با خشکی و یا سفتی عضلات همراه است. این اختلال برخی اوقات با التهاب سرخرگ گیجگاهی همراه است که در صورتی که درمان نشود ممکن است منجر به کوری شود.

دلایل خشکی کمر ناشی از آسیب‌ها

آسیب به مهره‌ها یا طناب نخاعی ممکن است باعث خشکی کمر شود.

  • شکستگی

شکستگی یک قسمت از مهره‌ها ممکن است باعث ایجاد درد و خشکی کمر شود. بسته به نوع شکستگی، حتی ورزشکاران جوان و بزرگسالان نیز به طور معمولی با این مشکل مواجه می‌شوند. پوکی استخوان یا نازکی استخوان یک عامل احتمالی برای این عارضه است.

  • فشار طناب نخاعی

کمر درد و اختلالات عصبی، علائم غالب وارد شدن فشار به طناب نخاعی است. با این حال، خشکی کمر نیز ممکن است ایجاد شود. طناب نخاعی با ناهنجاری‌های استخوانی یا آسیب، عفونت و یا فتق دیسک، تحت فشار قرار می‌گیرد. در این حالت، ارزیابی‌های فوری پزشکی الزامی است.

چه موقع وضعیت اورژانسی است


شما در موارد زیر می‌بایست به دنبال درمان‌های اورزانسی باشید

  • خشکی و در کمر بعد از یک آسیب حاد به قدری شدید است که شما قادر به حرکت نیستید
  • تغییر در بینایی یا درد چشم
  • ضعف پاهای شما، احساس تغییر در پاها یا کشاله ران یا از دست دادن کنترل عملکرد روده و مثانه
  • علامت‌های سیستمیک مانند تب و خستگی که با درد شدید کمر همراه است

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

در برخی موارد، حتی درمان‌های اورزانسی نیز ضروری نیست و شما ممکن است به ارزیابی پزشکی و سپس به درمان نیاز داشته باشید. در موارد زیر با پزشک خود ملاقات کنید:

  • خشکی کمر شما به مدت بیش از دو هفته طول کشیده است
  • شما قادر به انجام فعالیت‌های معمول خود نیستید
  • خشکی کمر شما در صبح‌ها شدیدتر است
  • شما درد و خشکی در سایر مفاصل یا عضلات خود دارید
  • قبل از این دچار رماتیسم مفصلی یا سندروم درد شده‌اید و علائم شما بدتر شده است

درمان خشکی کمر


مشورت با یک متخصص قبل از درمان آسیب بسیار اهمیت دارد به دلیل اینکه علائم سایر آسیب‌ها مانند مشکلات مربوط به دیسک یا شکستگی استخوان ممکن است شبیه به کشیدگی یا گرفتگی عضله باشد. بعد از صحبت با یک متخصص اقدامات زیر را انجام دهید:

از سرد و گرم کردن استفاده کنید

سرما به کاهش التهاب که عامل اولیه‌ی ایجاد درد در جند روز اول است، کمک می‌کند. هرچه سریع‌تر سرد کردن عضله‌ی کشیده شده را شروع کنید، به همان اندازه سریع‌تر درد و ورم کاهش می‌یابد و فرآیند بهبودی شروع می‌شود. بلافاصله بعد از آسیب، یک کیسه یخ را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در ناحیه‌ی آسیب قرار دهید. بین هر بار استفاده از کیسه یخ به اندازه‌ی حداقل ۲۰ دقیقه فاصله دهید.

بعد از گذشت چند روز، جایگزین کردن سرما درمانی با گرما می‌تواند به کاهش درد و افزایش گردش خون کمک کند. قانون ۲۰:۲۰:۲۰ را اجرا کنید به طور یکه ۲۰ دقیقه از کیسه یخ، ۲۰ دقیقه فاصله یا استراحت و سپس ۲۰ دقیقه از گرما استفاده کنید. در صورت نیاز این مراحل را تکرار کنید. بین سرما یا گرما درمانی ۲۰ دقیقه فاصله دهید.

استفاده از فشار

استفاده از بانداژ فشار یا استفاده از سیستم فشار یا کمپرس فعال، به کاهش ورم کمک می‌کند بنابراین بافت‌های آسیب دیده می‌توانند به سرعت خود را بازسازی کنند.

استراحت کردن

 بلافاصله بعد از سفت شدن عضله، محدود کردن سطح فعالیت و اجتناب از حرکاتی که باعث افزایش درد می‌شوند، ضروری است. بعد از اینکه درد اولیه متوقف شد، بازگشت به سطح فعالیت قبلی در جلوگیری از ضعیف شدن عضلات ضروری است.

اگرچه استراحت کردن نکته‌ای کلیدی است، فعالیت داشتن با روش صحیح نیز بسیار اهمیت دارد. میزان متوسطی از فعالیت‌ فیزیکی به حفظ و بهبود حرکت شما کمک می‌کند. با یک برنامه‌ی تمرین منظم شروع کنید. اگر مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، با پزشک خود یا یک فیزیوتراپ مشورت کنید.

درمان فیزیکی

یک متخصص طب فیزیکی یا فیزیوتراپ ممکن است ورزش‌هایی را برای شما انجام دهد که فضای بین مهره‌ها را افزایش دهد و باعث کاهش فشار بر روی اعصاب شود. همچنین ممکن است به شما توصیه شود که در عضلات کمر و ران خود را کشش ایجاد کنید و ورزش‌هایی را برای تقویت عضلات شکمی خود انجام دهید.

شما همچنین می‌توانید در کنار سایر درمان‌ها، از ماساژ درمانی به عنوان یک راه اضافه برای تسکین درد خود استفاده کنید. ماساژ درمانی نیز به عنوان یک راه تسکین موقت درد شناخته می‌شود. شما می‌توانید از تمرینات ماساژ فردی که ایمن هستند در خانه استفاده کنید و یا به یک فرد متخصص مراجعه کنید.

درمان فیزیکی با دستکاری در ستون مهره‌ها توسط یک فیزیوتراپ راه درمانی دیگری است که می‌تواند مورد استفاه قرار گیرد. تغییر در ستون مهره‌ها درمان تکمیلی رایجی برای کودکان و بزرگسالان است و برای درمان عارضه‌های درد مختلف مانند درد سیاتیک، کمر درد، گردن درد و سردرد، استفاده می‌شود.

همچنین بهتر است که با پزشک یا فیزیوتراپ خود در زمینه‌ی اینکه درمان دارویی توصیه می‌کنند یا خیر، صحبت کنید. این موارد می‌تواند شامل ضربه‌گیر، محافظ، ابزار کششی، متصل کننده‌ها محصولات ورزشی تخصصی و ابزار تحریک عصب الکتریکی زیر پوستی (TENS)، باشد.

تزریق استروئیدها

تزریق استروئیدها به ناحیه‌ی اپیدورال یا قسمت خارجی سخت شامه (ESI) راه شایعی برای درمان انواع مختلفی از کمر درد است. این روش، راهی مطمئن و غالبا ضروری و غیر تهاجمی برای درد قسمت پایینی کمر و سیاتیک است. این فرآیند شامل تزریق یک داروی بی حسی موضعی و یک داروی استروئیدی مستقیما در فضای اپیدورال یا لایه‌ی خارجی اطراف طناب نخاعی و ریشه‌های عصب است.

تغییرات سبک زندگی

برخی از تغییرات در سبک زندگی و عادات روزانه، ممکن است مسیر طولانی برای توقف، کاهش یا جلوگیری از کمر درد شما باشد. تمرین حالت بدنی مناسب می‌تواند فشار را از کمر شما بردارد. با کمر صاف بایستید و بنشینید و از صاف نشستن در تخت خواب پرهیز کنید.

سایر روش‌ها برای کاهش یا حفظ وزن، شامل مصرف رژیم غذایی سالم مانند سایر روش‌ها برای کاهش استرس توصیه می‌شود.

اگر سیگار می‌کشید می‌بایست آن را متوقف کنید به دلیل اینکه تنباکو ممکن است در تخریب دیسک‌های بین مهره‌ها تاثیر داشته باشد. سایر مواردی که می‌بایست متوقف کرد شامل نشستن در حالتی که کیف پول شما در جیب عقب شما قرار دارد، پوشیدن کفش پاشنه بلند، خوابیدن بر روی شکم و نشستن به صورت طولانی مدت، است.

شما همچنین می‌بایست از یک تشک سفت‌تر استفاده کنید، با گذاشتن یک بالش بین زانوهای خود به پهلو بخوابید و از یک بالشتک برای محافظت از کمر حین نشستن یا رانندگی استفاده کنید.

اگر دردی در کمر خود دارید اما مطمئن نیستید که می‌بایست به پزشک مراجعه کنید یا خیر، حتما استراحت کنید، از یخ استفاده کنید و ناحیه‌ی مورد نظر را بالا ببرید تا مشخص شود که احساس ناراحتی کاهش می‌یابد یا خیر. اگر بعد از دو روز تغییراتی مشاهده نکردید، با یک پزشک ملاقات کنید تا درمان مناسب برای خود را تعیین کنید.

ورزش کردن

ورزش کردن نیز می‌تواند کمک بزرگی باشد. تقویت و مراقبت از عضلات میانی و کمر به شما در جلوگیری از ایجاد درد کمک می‌کند. تمرینات عضلانی-عروقی از طریق حفظ وزن و کاهش میزان استرس شما، باعث جلوگیری از ایجاد درد می‌شوند.

وقتی که ورزش کردن را مجددا آغاز کردید، تمرینات کششی ملایم با آوردن جریان خون به ناحیه‌ی آسیب دیده، به بهبود بافت آسیب دیده کمک می‌کند. بعد از توقف درد، علاوه بر تمرینات کششی از تمرینات استقامتی یا تقویتی نیز استفاده کنید. ضعیف شدن عضلات با استراحت بسیار زیاد، فرآیند بهبودی را کند می‌کند و احتمال ایجاد آسیب را در آینده بالا می‌برد.

استفاده از گرما در ناحیه‌ی آسیب دیده قبل از انجام حرکات کششی نیز سودمند است. راه رفتن، دوچرخه‌سواری و شنا کردن گزینه‌های مناسبی برای بهبود درد کشیدگی عضلات کمر، هستند. با یک پزشک در مورد حرکات کششی صحیح برای عارضه‌ی خود، مشورت کنید.

داروهای ضد درد

داروهای تسکین دهنده درد به فرآیند بهبود شما کمکی نمی‌کنند و تنها می‌بایست در کوتاه مدت برای آرام کردن درد حین انجام فعالیت‌های طبیعی روزانه، استفاده شوند. اگر احساس کردید که به داروهای ضد درد نیاز دارید، با پزشک خود برای تعیین نوع دارو و دز مصرفی که مناسب شرایط فعلی شما است، مشورت کنید. از داروها به صورت محدود استفاده کنید به دلیل اینکه درد معمولا مشخصه‌ی مهمی در طول فرآیند بهبودی است.

سوالات متداول


آیا خشکی کمر در یک فرد جوان ممکن است باعث التهاب مفصل یا رماتیسم شود؟

بله، انواع خاصی از رماتیسم می‌تواند باعث خشکی کمر در افراد جوان شود. این حالات با ایجاد التهاب در مفاصل بین مهره‌ها همراه است. روماتیسم ستون فقرات یا اسپوندیلیت آنکیلوزان به میزان زیادی با خشکی کمر در ارتباط است و به طور معمول در مردان جوان ایجاد می‌شود. روماتیسم مفصلی اغلب در کودکان و جوانان تشخیص داده می‌شود و مانند روماتیسم مفصلی می‌تواند باعث خشکی و درد کمر شود.

آیا احتمال بهبود خشکی کمر من وجود دارد؟

بسیاری از عوامل ایجاد خشکی کمر با گذشت زمان بدون درمان برطرف می‌شوند و یا با درمان‌های خانگی ساده مانند؛ پدهای گرم کننده و ماساژ دادن قابل درمان هستند. برای مثال، کشیدگی یک عضله طی مدت چند هفته تا چند ماه بهبود پیدا می‌کند. با این وجود، خشکی کمری که ناشی از یک عارضه‌ی پزشکی مزمن مانند روماتیسم باشد، ممکن است تشدید شود و یا برای مدت‌ها باقی بماند. اگر خشکی کمر شما بعد از چند هفته بهبود پیدا نکرده است، به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا برای تشخیص خشکی کمر به تصویربرداری نیاز است؟

تصویربرداری معمولا اولین گام در ارزیابی خشکی کمر نیست. در اغلب مواقع، خشکی کمر بدون درمان برطرف می‌شود و با واسطه‌ی یک عارضه‌ی پزشکی زمینه‌ای، ایجاد نمی‌شود. اما در برخی مواقع تصویربرداری اقدام خوبی است. اگر خشکی کمر همراه با درد ناگهانی یا سایر علائم نگران کننده مانند؛ ضعیف شدن پاها یا تب همراه باشد، تصویربرداری از کمر برای تشخیص اینکه آیا فشار طناب نخاعی یا عفونت، عامل ایجاد این حالت است، می‌بایست انجام شود. اگر روماتیسم به عنوان منشأ درد، مشکوک باشد، تصویربرداری برای تشخیص و تعیین شدت بیماری، می‌تواند موثر باشد.

چرا کمر من به طور مکرر صبح‌ها دچار خشکی می‌شود؟

عارضه‌های مختلفی ممکن است باعث خشکی و درد کمر شوند که به ویژه در هنگام صبح شدید است. این عارضه‌ها شامل؛ روماتیسم التهابی، روماتیسم ستون فقرات یا روماتیسم مفصلی و یا اختلال اسکلتی-عضلانی پلی میالژیا روماتیکا، هستند. اگر یکی از این عارضه‌ها را دارید، شما احتمالا متوجه خشکی کمر خود شده‌اید که یک ساعت یا بیشتر بعد از بیدار شدن از خواب ادامه پیدا می‌کند و اگر زمان طولانی یک حالت بدنی خاص داشته باشید، خشکی کمر شما ممکن است مجددا بازگردد.

چرا علاوه بر خشکی کمر متوجه تغییرات ظاهری زیادی شده‌ام؟

بیماری یوئیت یا التهاب بافت میانی چشم، عارضه‌ی شایع رواتیسم ستون فقرات و روماتیسم التهابی است. این عاضه شامل التهاب یکی از لایه‌های چشم است که باعث درد چشم، قرمزی و تاری دید می‌شود. به عبارت دیگر پلی میالژیا روماتیکا که یک بیماری التهابی اسکلتی-عضلانی است ممکن است با روماتیسم گیجگاهی مرتبط باشد. التهاب سرخرگ گیجگاهی ممکن است باعث آسیب رگ خونی شود که نهایتا به تاری دید منجر می‌شود. هر گونه تغییر در بینایی فرد که مربوط به خشکی یا درد کمر است می‌بایست فورا بررسی شود

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا