مراقبتهای بعد از عمل دیسک کمر

بسیاری افراد به دلایل مختلف مثل نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت دچار بیرون‌زدگی یا دررفتگی دیسک کمر می‌شوند. روش‌های درمانی متعددی وجود دارد؛ اما در موارد پیشرفته معمولا انجام جراحی توصیه می‌شود. با توجه به شرایط بیماران، روش‌های مختلفی برای انجام جراحی وجود دارد که یکی از آن‌ها جراحی با استفاده از پلاتین است.

نحوه مراقبت پس از جراحی دیسک کمر با استفاده از پلاتین اهمیت زیادی دارد، زیرا از بازگشت مجدد مشکل دیسک و بروز عوارض جانبی پس از جراحی جلوگیری می‌کند و سرعت روند بهبودی را افزایش می‌دهد. در این مقاله از سایت دکتر عطار با نحوه مراقبت از محل جراحی هنگام حمام‌کردن، خوابیدن و همچنین علائم عفونت پلاتین در کمر آشنا می‌شویم. با رعایت‌کردن این نکات می‌توانید هر چه سریع‌تر به روال عادی زندگی خود برگردید. همپنین می توانید برای عمل مربوط به دیسک مصنوعی ستون فقرات به سایت دکتر بهامین عطار مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از عمل پلاتین کمر

پس از جراحی ممکن است ۱ تا ۳ روز در بیمارستان بستری باشید. در همان روز اول پس از جراحی فیزیوتراپیست‌ها به شما کمک می‌کنند، چند قدم راه بروید. سپس با کمربند‌ مخصوص و حرکات کششی سبک، آشنا می‌شوید. قدم‌زدن، انجام حرکات کششی و استفاده از کمربند به کوتاه‌ترشدن روند بهبودی کمک می‌کند.

البته چگونگی طی‌کردن دوره نقاهت به عوامل دیگری مثل شدت علائم قبل از جراحی و سلامت کلی شما نیز بستگی دارد و علاوه بر همه این موارد، نکاتی دیگری نیز وجود دارد که شما باید هنگام حمام‌کردن یا برای مراقبت از زخم، انجام دهید تا دوره نقاهت بهتر و کوتاه‌تری داشته ‌باشید. برخی از این نکات شامل موارد زیر است.

مراقبت بعد از عمل پلاتین کمر در حمام

ناحیه‌ای که جراحی‌ شده است باید حداقل به مدت ۵ روز پس از جراحی کاملا خشک و عاری از هرگونه رطوبت باشد تا زخم و برش ایجاد‌شده دچار عفونت نشود. به همین خاطر معمولا چند روز پس از جراحی، حمام‌کردن ممنوع است و پزشک با توجه به شرایط شما زمان مناسب برای دوش‎گرفتن را اطلاع می‌دهد. البته پس از این مدت می‌توانید دوش بگیرید اما محل جراحی همچنان باید خشک باشد. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند از یک پانسمان ضدآب استفاده کنید و سپس دوش بگیرید.

برای مراقبت پس از جراحی دیسک کمر با استفاده از پلاتین هنگام دوش‌گرفتن حتما از فرد دیگری کمک بگیرید، زیرا ممکن است به علت عدم ثبات ستون فقرات و ضعف عضلات، زمین بخورید و کمرتان آسیب بیشتری ببیند. همچنین بهتر است از یک چهارپایه یا صندلی در حمام استفاده کنید، زیرا ایستادن در حمام به مدت طولانی فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند.

پزشک پس از معاینه محل جراحی و بررسی روند بهبودی به شما اطلاع می‌دهد چه موقع می‌توانید به راحتی و بدون پانسمان حمام کنید. البته در این شرایط هم به هیچ وجه محل جراحی‌شده را مالش یا ماساژ ندهید. فقط اجازه دهید آب به آرامی روی آن جاری شود و در‌نهایت نیز این قسمت را با دقت خشک کنید. علاوه بر این موارد، پس از جراحی دیسک کمر شما باید حداقل به مدت ۶ هفته از رفتن به وان آب گرم، جکوزی و استخر خودداری کنید.

مراقبت از زخم بعد از جراحی کمر با پلاتین

پس از پایان جراحی، محل برش بخیه می‌شود و روی آن را با نوار چسب‌های مخصوص می‌پوشانند. این نوار چسب‌ها باید حدود ۱۰ روز روی زخم بماند. برخی پزشکان از نوعی بخیه عمیق استفاده می‌کنند که زیرپوستی است و بدون نیاز به کشیدن به مرور زمان از بین می‌رود. اما برخی دیگر از پزشکان از بخیه‌های سطحی استفاده می‌کنند. اگر بخیه سطحی جاذب باشد، همانطور که از نام آن مشخص است، خودبه‌خود از بین می‌رود؛ ولی بخیه‌های غیرقابل جذب ۵ تا ۱۰ روز پس از جراحی توسط پزشک برداشته می‌شوند.

تمیز و خشک نگه‌داشتن زخم کمر طی ۲ روز اول پس از جراحی، بسیار مهم است. در این مدت حتی نیازی به استفاده از کرم و پماد نیست و فقط باید از پانسمان کاملا خشک و تمیز روی زخم استفاده کنید. برای پانسمان‌کردن زخم کافی است یک تکه گاز استریل را روی آن قرار دهید و با استفاده از چسب، آن را محکم کنید‌. همچنین می‌توانید از بتادین نیز برای ضدعفونی کردن زخم استفاده کنید و سپس آن قسمت را با سرم شست‌و‌شو، مجدد بشویید.

به طور کلی طی ۲ هفته پس از جراحی باید به طور جدی از زخم خود مراقبت کنید. روزانه پانسمان خود را تعویض کنید، تلاش کنید رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشید و نکات مراقبتی هنگام حمام‌کردن و خوابیدن را رعایت کنید. هنگام تعویض پانسمان نیز حتما از قبل دست‌های خود را تمیز و ضدعفونی کنید. همچنین اگر بخیه شما از نوع غیر قابل جذب است برای کشیدن آن اقدام کنید. درنهایت نیز پس از این مدت، حتما برای بررسی زخم و روند بهبود آن به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر در محل زخم خود احساس درد داشتید، طبق دستور پزشک از داروهایی مسکن مثل ایبوپروفن، آسپرین یا سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی استفاده کنید. البته پزشکان توصیه می‌کنند از مصرف این داروها در فاصله ۳ تا ۶ ماه پس از جراحی دیسک کمر با پلاتین خودداری کنید، زیرا ممکن است در روند بهبودیتان اختلال ایجاد کنند. همچنین می‌توانید ۳ الی ۴ بار در روز از کمپرس یخ روی زخم استفاده کنید تا درد و التهاب کاهش یابد.

اگر درد شدید همراه با سوزش یا بی‌حسی در پاها و اطراف زخم احساس کردید، فورا از یکی از اطرافیان خود بخواهید زخم را از نظر تورم، التهاب، قرمزی، خونریزی و ترشح مایعات بررسی کند و در صورت وجود هر یک از این موارد هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

اگر در ناحیه زخم یا اطراف آن احساس خارش دارید، نگران نباشید. زیرا این یک اتفاق کاملا طبیعی است که در اثر فرآیند ترمیم و بازسازی پوست رخ می‌دهد. ولی در هر شرایطی از لمس یا خاراندن این قسمت خودداری کنید، چون تماس دست‌های آلوده با زخم، خطر عفونت‌کردن آن را افزایش می‌دهد.

پس از جراحی دیسک کمر از مصرف دخانیات مثل سیگار و تنباکو به شدت خودداری کنید، بخاطر اینکه مصرف دخانیات بر روند ترمیم بافت نرم و استخوان‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. تا زمان بهبود کامل زخم، بهتر است به پشت نخوابید تا فشار زیادی به این قسمت وارد نشود. در غیر این صورت، ممکن است جریان خون و به دنبال آن روند بهبودی مختل شود.

نحوه خوابیدن بعد از عمل دیسک کمر با پلاتین

خوابیدن یا درازکشیدن در روزهای بعد از عمل، بسیار مهم است و نقش مهمی در روند بهبودی دارد. پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند بعد از جراحی دیسک کمر از نشستن زیاد خودداری کنند و ساعاتی را دراز بکشند. زیرا نشستن در طولانی مدت فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند؛ اما خوابیدن به شکل‌های نادرست نه تنها مفید نیست، بلکه آسیب‌زا نیز هست. پس مهم است از موقعیت‌های مناسب برای خواب آگاه باشید و حتما آن‌ها را رعایت کنید.

پس از جراحی برای حفظ ثبات ستون فقرات، کاهش فشار و حفظ موقعیت مناسب هنگام خواب می‌توانید از بالشت استفاده کنید. اگر به پشت می‌خوابید، یک بالشت زیر زانوهای خود قرار دهید و هنگامی که به پهلو دراز می‌کشید، یک بالشت را در پشت بدن خود و یک بالشت دیگر را بین زانوهای خود قرار دهید. اگر هنگام بیداری فقط دراز کشیده‌اید، بهتر است هر ۴۵ تا ۶۰ دقیقه یک بار موقعیت خود را تغییر دهید.

اگر از درازکشیدن خسته شده‌اید و می‌خواهید کمی بنشینید، حتما از یک صندلی محکم بازودار استفاده کنید که بتواند پشت شما را صاف نگه دارد و وضعیت خوب و راحتی داشته باشید. مراقب باشید که فشار زیادی به ستون فقرات وارد نشود، بیش از حد خم نشوید و هر از چند گاهی موقعیت خود را تغییر دهید. برای مثال بعد از ۳۰ دقیقه نشستن از روی صندلی بلند شوید و کمی قدم بزنید یا دراز بکشید.

علائم عفونت پلاتین در کمر

در برخی موارد ممکن است پس از جراحی دیسک با استفاده از پلاتین، پلاتین در ستون فقرات دچار عفونت شود. به همین خاطر دانستن علائم عفونت بسیار کمک‌کننده است و می‌تواند از عواقب جبران‌ناپذیر آن پیشگیری کند. هنگام مراقبت بعد از جراحی دیسکوپاتی کمر محل جراحی را بررسی کنید و در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، فورا به پزشک اطلاع دهید:

  • افزایش قرمزی در اطراف زخم
  • تورم و التهاب
  • ترشح مایعات زرد یا سبز رنگ از زخم
  • احساس درد یا سوزش
  • تب و لرز
  • چرک و بوی بد
  • بی‌حسی یا لمس‌شدن اطراف محل جراحی یا پاها
  • احساس درد در قفسه سینه و تنگی نفس
  • احساس درد شدید در محل جراحی که با استراحت و مصرف دارو کنترل نمی‌شود
  • مشکل در کنترل ادرار و دفع

جمع‌بندی

این روزها افراد زیادی جراحی دیسک کمر انجام می‌دهند؛ اما برخی از افراد دچار عوارض متعددی مثل عفونت پلاتین در کمر، عود مجدد مشکل دیسک و… می‌شوند. در نتیجه برای اینکه درگیر عوارض جانبی بعد از عمل و دوره نقاهت طولانی نباشید، بهتر است نکات مراقبت پس از جراحی دیسک کمر با استفاده از پلاتین را به طور جدی، رعایت کنید. در این مقاله تلاش کردیم به طور کامل شما را با این نکات مراقبتی آشنا کنیم. شما باید این نکات را هنگام حمام‌کردن، خوابیدن و مراقبت از زخم رعایت کنید.






5/5


(1 نظر)


تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:
علائم مشابه کرونا
خون دماغ یا گوش درد
مشکل در بلع
خون در مدفوع
اختلال خواب
درد کمر، پا، دست یا زانو
سردرد
معده درد یا حالت تهوع
زخم مداوم دهانی
سرفۀ مزمن
اضطراب و استرس

هر جایی که هستی، بدون مراجعه به آزمایشگاه، تست کرونا بده!

تست کرونا در محل

خون دماغ یا گوش درد

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

در این مطلب قصد داریم از دو جهت به عمل دیسک کمر بپردازیم تا بیماران به راحتی بتوانند تصمیم بگیرند که اقدام به عمل جراحی بکنند یا خیر.

ابتدا به عوارضی که عمل دیسک کمر ممکن است داشته باشد می‌پردازیم و در ادامه به مراقبت‌هایی که بعد از عمل نیاز است تا خود بیمار و اطرافیان آن در جریان باشند تا سریع‌تر فرد تحت عمل جراحی دوران نقاهت را سپری کند اشاره می‌کنیم.

عوارض عمل جراحی ديسک کمر:

به دلیل اینکه عمل دیسک کمر دارای عوارض زیادی است معمولا پزشکان متخصص جراحی مغز و اعصاب توصیه می‌کنند با روش‌های غیر از عمل و روش‌های کم خطر بیماری را در درمان یا بهبود دهند.

از جمله عوارضی که می‌شود اشاره کرد موارد زیر است. باید به این نکته هم اشاره کنیم که این عوارض در همه افراد به طور ۱۰۰% مشاهده نمی‌شود و بستگی به توان بدنی و نوع واکنش بیمار به عمل جراحی دارد.

مشاهده بیشتر : متخصص ارتوپد

۱- عفونت

اگر زخم به طور کامل تمیز و ضد عفونی نشود ممکن است عفونت به وجود آید.

۲- عود بیماری

در حدود ۵ تا ۱۵ درصد پس عمل ممکن است بیماری با پارگی دیسک مجدد عود کند.

۳- آمبولی ریه

بر اثر لختگی خون در عروق ریه به وجود می‌آید.

۴- عمل ناموفق

کاهش پیدا نکردن علائم بیماری در پا و عدم کاهش درد در ناحیه کمر.

۵- آسیب به عصب

درد مضاعف در قسمت کمر و پاها حتی بیشتر از زمان قبل از عمل

۶- بی حس شدن

شکایت از بی‌حسی‌های پی در پی در قسمت کمر.

۷- سردرد بی‌‌وقفه

این مورد بر اثر نشت مایع مغزی نخاعی به وجود می‌آید.

۸- مشکلات مجاری ادراری

مشکلات تکرر ادرار و یا احتباس ادرار ممکن است به وجود بیاید اما به مرور این مشکلات رفع می‌شود.

۹- مشکل در اجابت مزاج

امکان یبوست و حتی بی اختیاری در دفع مدفوع وجود دارد.

عمل دیسک کمر: مراقبت های پس از عمل جراحی دیسک کمر

1- پنج روز بعد از عمل می توانید استحمام کنید.

2- دائماً پاها را در حالت خوابیده حرکت و ورزش دهید تا خون درون عروق پاها لخته نشود.

3- رژیم غذایی شما معمولی است، فقط لازم است که شکم نرم کار کند، مگر این که به دلیل بیماری رژیم خاصی داشته باشید.

4- از توالت فرنگی به جای توالت سنتی استفاده کنید.

5- نماز را روی صندلی به صورت نشسته بخوانید و مهر را به پیشانی بگذارید.

6- روی تشک سفت استراحت نمایید. استفاده از تختخواب بهتر از خوابیددن روی زمین است.

7- برای بلند شدن از تخت ابتدا به پهلو شوید و سعی خود بکنید تا تمام تنه از شانه تا باسن را با هم حرکت دهید، سپس به مدت چند دقیقه روی تخت بنشینید و در صورت نداشتن سرگیجه می توانید از تخت بلند شوید و راه بروید.

8- به مدت یک ماه از رابطه زناشویی خودداری نمایید.

9- در صورتی که منزل در طبقات بالاست و ساختمان آسانسور ندارد بیمار بایستی توسط صندلی و به کمک سه نفر به محل سکونت خود منتقل گردد.

[sibwp_form id=1]

10- از کرست کمری به مدت یک ماه استفاده کنید، هنگام خواب ضرورتی ندارد که بسته باشد.

11- از بریس کمری باید به مدت سه ماه استفاده کنید.

12- انجام حرکات ورزشی و شنا از یک ماه بعد از عمل بلامانع است.

13- رانندگی یک ماه بعد از عمل مجاز می باشد.

14- تا شش ماه بعد از عمل از انجام کارهای سنگین خودداری کنید.

15- در طول زمان استراحت از افزایش وزن اکیداً جلوگیری نمایید.

16- در صورت داشتن بخیه های غیرقابل جذب هفت تا ده روز بعد از عمل جهت کشیدن بخیه به پزشک مراجعه کنید.

17- جهت راه رفتن از کفش های استاندارد استفاده نمایید. (پاشنه ۲-۳سانتی متر و نوک پهن).

18- توجه داشته باشید که هنگام تغییر وضعیت بدن ممکن است دچار دردهای سوزشی بشوید، اغلب این دردها طبیعی بوده و در صورت نیاز می توانید از مسکن های معمولی استفاده کنید.

19- استفاده از داروهای ضد درد در صورت ضرورت هیچ اشکالی ندارد.

با توجه به عوارض عمل دیسک کمر و مراقبت هایی که باید بعد از عمل انجام شود حاضر هستید عمل انجام دهید یا با درد و سختی های بیماری کنار می آیید؟

در انتها باید به این موضوع اشاره کنیم که دوستانی که نیاز به عمل دیسک کمر دارند می‌توانند با بهترین جراحان مغز و اعصاب موجود در سایت درمانکده را مشاهده و در صورت نیاز به صورت اینترنتی نوبت رزرو کنند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 75

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا