دنیای وب

مراقبت از دندان – آیا بیماری شما در معرض خطر است؟

ژنژیویت (بیماری لثه) و مرحله پیشرفته آن، پریودنتیت، یکی از شایع ترین بیماری های دهان است و شیوع آن بیشتر از سرماخوردگی است. علائم آن وجود خونریزی دندان یا چرک بین دندان ها است. اگر درمان نشود، به استخوان هایی که از دندان ها حمایت می کنند آسیب می رساند و منجر به از دست دادن دندان می شود. تحقیقات جمع آوری شده نشان داده است که دندان درد می تواند یک عامل خطر برای بیماری قلبی باشد. علائم هشدار دهنده اولیه بیماری قلبی نسبت به علائمی که نشان دهنده مشکل در دندان ها هستند کمتر آشکار است. اکنون، پزشکان باید یک بیماری را به امید کاهش خطر بیماری دیگر مدیریت کنند.

در هر زمان خونریزی در دهان وجود دارد. باکتری ها می توانند وارد جریان خون شده و به قلب بروند. باکتری هایی که باعث دندان درد می شوند مشابه بیماری قلبی هستند. شایع ترین علت بیماری قلبی و پریودنتال التهاب است. اگرچه تشکیل لخته های خون محافظت مهمی در برابر سکته مغزی و کبودی است، اما همچنین می تواند یک مشکل بزرگ برای سیستم ایمنی بدن باشد.

باکتری ها دقیقا چگونه بر قلب تأثیر می گذارند؟

تئوری این است که باکتری های موجود در لثه می توانند در سراسر بدن حرکت کنند. هنگامی که باکتری وارد جریان خون می شود، به داخل جریان خون در قلب می چسبد. این می تواند منجر به تحریک شود، بدن به عنوان یک دفاع سعی می کند با استفاده از کلسترول (مانند دلمه یا پلاک) از آن ناحیه محافظت کند. در نتیجه، رگ‌های خونی مانند یک «اسکاب» باریک می‌شوند. گاهی اوقات دلمه خون را به قلب مسدود می کند که باعث درد قفسه سینه می شود، زمانی که قلب برای دریافت اکسیژن کافی برای ادامه ضربان تلاش می کند.

در برخی موارد، دلمه یا پلاک ممکن است ظاهر شود و بلافاصله خون را به قلب مسدود کند. اگر این اتفاق در عضله قلب رخ دهد، بیماری قلبی وجود خواهد داشت. در واقع، سطح بیماری لثه نشانه بهتری از بیماری قلبی نسبت به سطح کلسترول است.

چه کاری می توانی انجام بدهی؟

خطر بیماری پریودنتال و بیماری قلبی بالاست. اگر شک دارید،

  • برای بررسی بیماری پریودنتال، نزد یک پریودنتیست بروید و ارزیابی پریودنتال دهان از جمله اشعه ایکس را انجام دهید. اگر سابقه خانوادگی بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی یا دیابت دارید، باید یک متخصص پریودنتیست را به عنوان دندانپزشک اصلی خود انتخاب کنید. برای افزایش شانس تشخیص زودهنگام، این ویزیت مهم است زیرا اغلب از بیماران در مورد خلق و خوی و سابقه خانوادگی آنها سوال می شود.
  • با مسواک زدن و با مسواک زدن بین دندان ها با نخ نازک یا خلال دندان به راحتی می توان از بیماری پریودنتال پیشگیری کرد. با این حال، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به تنهایی نمی تواند پریودنتیت را درمان کند، پریودنتیت که متوقف کردن آن با شروع بسیار دشوار است و اغلب بدون درد است. اولین علامت بیماری پریودنتال خونریزی لثه است. آخرین علامت بیماری پریودنتال بی دندانی است.
  • برای کاهش خطر ابتلا به پریودنتیت به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مراقبت صحیح از دندان شامل بسیاری از توصیه های بهداشتی مانند ترک سیگار و رژیم غذایی سالم است. بهداشت خوب دندان برای دستیابی و حفظ سلامت مطلوب ضروری است.
  • با توجه به روش تایید شده توسط FDA با استفاده از LANAP (با لیزر Assisted New Attachment Procedure) که جایگزینی برای جراحی سنتی دندان است. با ارسال پرتو لیزر بین لثه و دندان، باکتری های مضر و چربی های بیمار را از بافت لثه پاک می کند. بیمار آن را نمی شنود یا احساس نمی کند – به جز یک گرمی جزئی. LANAP به طور قابل توجهی درد و زمان بهبودی مرتبط با جراحی لاستیکی سنتی را کاهش می دهد.

مسواک زدن دندان ها دلیل خوبی برای کاهش خطر بیماری قلبی و سکته است. بیماری قلبی به عنوان عامل اصلی مرگ در جهان شناخته شده است که سالانه بیش از 17 میلیون نفر را مبتلا می کند. دیگر یک مقصر معمولی نیست، سیگار، چاقی و کلسترول بالا دیگر در خطر نیستند، چاقی اکنون به لیست اضافه شده است. اکنون واضح است که سالم بودن یا نبودن شما مهم نیست، اما اگر دندان درد دارید، ممکن است بیش از آنچه می دانید بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا