برترین های کسب و کارلوازم خانگی

معایب آبگرمکن دیواری بوتان

مزایا و معایب آبگرمکن‌های دیواری بوتان

برای خرید یک آبگرمکن خوب از تهران سرویس کاران باید تحقیقات لازم را به عمل بیاورید. گزینه‌هایی مانند اینکه چقدر می‌خواهید هزینه کنید، مصرف انرژی برای شما اهمیت دارد یا نه، فشار آبی که می‌خواهید روی آن آبگرمکن نصب کنید خوب است یا خیر و … در انتخاب شما دخیل هستند. به عنوان مثال اگر فشار آب منطقه‌ی شما کم باشد، ممکن است آبگرمکن دیواری روشن نشود و در این شرایط بهتر باشد از آبگرمکن‌های مخزن دار استفاده کنید.

اما در حالت ایده‌آل اگر به دنبال آبگرمکنی هستید که مدت زمان زیادی آب گرم داشته باشید و هنگامی که مشغول حمام کردن هستید، به یکباره آب سرد نشود، باید به دنبال یک آبگرمکن دیواری با ظرفیت بالا باشید؛ یکی از بهترین آبگرمکن‌های دیواری مخزن‌دار، برند ایرانی بوتان می‌باشد. در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب آبگرمکن دیواری بوتان را بررسی کنیم و ببینیم که برای چه نیاز‌هایی، بیشترین صرفه‌ی اقتصادی را خواهد داشت.

ایران | باتری

آبگرمکن‌های دیواری بوتان

شما در شست و شوی ظروف، برای ماشین ظرفشویی، برای ماشین لباسشویی و استحمام به آب گرم نیاز دارید و باید به این توجه داشته باشید که ظرفیت آبگرمکن به شکلی باشد که بتوانید لا اقل دو کار همزمان را با هم انجام داده و نگرانی برای سرد شدن آب نداشته باشید.

برای این کار، آبگرمکن‌های دیواری در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است. آبگرمکن‌های دیواری، مخرنی برای نگهداری آب ندارند و برای همین، فضای بسیار کمتری نسبت به آبگرمکن‌های مخزن‌دار و ایستاده اشغال می‌کنند. به همین دلیل، برای خانه‌های آپارتمانی بسیار مفید و پرکاربرد هستند.

یکی از شناخته‌ترین برند‌های تولید آبگرمکن که همچنین، اولین تولید‌کننده‌ی آبگرمکن دیواری در ایران می‌باشد، برند بوتان است. این برند دارای گواهی‌نامه‌های متعددی در حوزه‌های مختلفی مثل کیفیت، مدیریت انرژی و استاندارد‌های لازمه دارا می‌باشد که در حال حاضر بیش از بیست نوع آبگرمکن دیواری را به بازار وارد می‌کند که هر کدام ویژگی خاص خودش را داشته که برای برخی استفاده‌ها مفید واقع شده‌اند. حال می‌خواهیم به بررسی مزایا و معایب آبگرمکن دیواری بوتان بپردازیم و بررسی کنیم که این مدل از این برند، به کار چه خانه‌هایی و به چه فشار آبی می‌آیند.

مزایای آبگرمکن دیواری بوتان

  • از مهم‌ترین مزیت‌ها، این نکته که قبلا هم به آن اشاره کردیم حائز اهمیت است که این نوع آبگرمکن، نسبت به آبگرمکن گازی ایستاده فضای کمتری اشغال می‌کند و برای خانه‌های ساختمانی مناسب می‌باشد. همچنین آبگرمکن‌های دیواری بوتان، گاز کمتری نسبت به کولر‌های ایستاده مصرف می‌کنند و سیو انرژی بیشتری دارند.
  • همانند آبگرمکن‌های ایستاده حاوی مخزن نیست، یعنی بدین شکل نیست که مقداری آب درون آن در مدت زمان طولانی گرم شده و اگر آن مقدار آب را مصرف کنید، آب سرد شود، همچنین اگر مدت زمان زیادی آب در مخزن بماند، سرد شود؛ بلکه این آبگرمکن دیواری بوتان، تقریبا آب را به شکل آنی گرم می‌کند. بدین صورت که هر زمان که شیر آب را باز کنید، آب گرم به شکل فوری و به مدت دلخواه در اختیار شما خواهد بود.
  • در برخی از مدل‌ها، دستگاه قابلیت کار کردن با کمترین فشار را دارا می‌باشند، البته این مورد، می‌تواند جزو معایب آبگرمکن دیواری بوتان ، و یا هر برند دیگری از آبگرمکن دیواری باشد، بدین معنی که اگر فشار آب از مقدار حدی که تعیین شده کمتر باشد، دستگاه روشن نمی‌شود و باید در این مورد از آبگرمکن‌های مخزن‌دار استفاده کنید، اما این حد، در آبگرمکن‌های بوتان، به اندازه‌ای هست که برای اکثر خانه‌ها و آپارتمان‌ها پاسخگو باشد.
  • آبگرمکن دیواری بوتان، دارای قابلیت مقاوم بودن در برابر رسوب آب را دارا می‌باشد.
  • دارای تکنولوژی توربولاتور هستند، این فناوری، جریان آرام آب را به جریان آشفته تبدیل کرده و باعث می‌شود انتقال حرارت در آب به شکل بهتری صورت بگیرد و با مصرف انرژی کمتر، شاهد افزایش دمای بیشتری باشیم، همچنین این تکنولوژی، از رسوب گرفتن دستگاه نیز جلوگیری می‌کند؛ بنابراین برای مناطقی که آب سنگین دارند، گزینه‌ی مناسبی است.
  • زمانی که آب گرم، از حدی بالاتر رفت، می‌توانید کلید حرارتی که روی مبدل قرار دارد را فشار دهید تا سیستم گرم کردن آب متوقف شود و انرژی به شکل بیهوده مصرف نشود.
  • این دستگاه همچنین مجهز به کلید حرارتی روی کلاهک تعدیل نیز می‌باشد تا در صورتی که گاز‌های ناشی از احتراق به هر دلیلی نتواند از دودکش خارج شود، با این کلید وارد عمل شده و دستگاه را خاموش کنید.
  • دارای دو شیر بوده تا مقدار و دمای آب گرم خروجی، قابل تنظیم باشند.
  • این برند، علاوه بر کار کردن با برق شهری برای ایجاد شدن جرقه برای روشن شدن، این قابلیت را دارد که با انداختن دو باتری قلمی 1.5 ولت، در زمانی که مشکل قطعی برق داشتید نیز، بتوانید به راحتی دستگاه را روشن کنید.
  • این محصول، علاوه‌ بر تمامی محصولات شرکت بوتان، دارای گارانتی سه ساله، و همچنین خدمات پس از فروش مناسبی می‌باشد.

معایب آبگرمکن‌ دیواری بوتان

پس از بررسی مزایا، حال قصد داریم به شکل کلی به معایب آبگرمکن دیواری بوتان بپردازیم و سپس بررسی کنیم که آیا مزیت‌ها بر معایب چیرگی خواهد داشت یا خیر:

  • احتمال وجود خرابی و مشکل در آبگرمکن دیواری نسبت به آبگرمکن‌های ایستاده و برقی بیشتر است، چرا که این دستگاه، با دو منبع انرژی سر و کار داشته و در صورتی که هر کدام به شکل مجزا دچار اختلال شوند وجود دارد.
  • قیمت این نوع آبگرمکن، بیشتر از نوع مخزن‌دار و ایستاده می‌باشد ( البته توجه کنید مصرف انرژی کمتری نسبت به آبگرمکن ایستاده دارند)
  • ضمن بررسی این نکته که آبگرمکن دیواری پیچیدگی بیشتری نسبت به نوع‌های مخزن دار و ایستاده دارد، به تبع، در صورتی که مشکلی در آبگرمکن دیواری بوتان به وجود بیاید، هزینه‌ی تعمیر آن، بیشتر از انواع دیگر خواهد بود.

در کل اگر بخواهیم دقت کنیم، شاهد این خواهیم بود که مزایای این دستگاه، بیشتر از معایب آن بوده و با توجه به مزایایی که بررسی شد، نمی‌توان به خاطر معایب آبگرمکن دیواری بوتان که از آن یاد شد، از خرید آن صرف نظر کرد. همچنین که گزارش‌های خرابی این دستگاه که به مراکز گارانتی و تعمیر رجوع داده می‌شود، بسیار پایین است که نشان دهنده‌ی کیفیت بالای این محصول می‌باشد.

بررسی دیگر معایب آبگرمکن دیواری بوتان

به دلیل سرد بودن آب موجود در لوله‌های آب و برای استفاده از آب گرم در هنگام استحمام، ظرف شستن و مصارف دیگر حتما باید یک آبگرمکن خریداری کنید. آبگرمکن‌ها در دو نوع دیواری و مخزن‌دار به فروش می‌رسند. انواع دیواری نسبت به آبگرمکن‌های مخزن‌دار جدیدتر هستند. برند های مختلف از آبگرمکن در بازار وجود دارند که یکی از شناخته‌ترین آبگرمکن‌های دیواری پرطرفدار در بازار ایران آبگرمکن‌‌های دیواری بوتان می‌باشند. البته برتد های معروف دیگری در زمینه تولید آبگرمکن گازی دیواری در سطح کشور وجود دارند

 نحوه عملکرد این نوع آبگرمکن به این صورت است که دمای آب سرد پس از ورود به آبگرمکن و با عبور از لوله‌های فلزی داخل آبگرمکن ( بنام مبدل ) که توسط شعله در درون و پایین مبدل قرار دارن گرم شده‌اند، درجه حرارت آب هم در درون لوله های مسی مبدل داغ می شود و باعث می شود آب گرم در درون لوله ها جریان پیدا کند.

در آبگرمکن‌های دیواری برقی آب از طریق عبور از کویل‌های گرم شده توسط نیروی الکتریکی، داغ می‌شود‌. آبگرمکن دیواری بوتان در کنار مزایای فراوانش معایبی نیز دارد. در این مقاله قصد داریم به معایب آبگرمکن دیواری بوتان بپردازیم یادآور می شویم مزایای آبگرمکن دیواری گازی بسیار بیشتر از معایب آن است.

اما ابتدا اجازه دهید ببینیم شرکت بوتان چگونه شرکتی است و چه تاریخ چه ایی دارد. شرکت صنعتی بوتان یکی از معتبرترین و با کیفیت ترین شرکت های تولید وسایل گرمایشی در کشور است شرکت بوتان در سال 1332 یعنی حدود نزدیک به 70 سال پیش تاسیس شد شرکت بوتان در سال 1332 به همت محمود خلیلی و فرزندش محسن خلیلی (که دارنده‌ی عنوان پدر صنعت ایران می باشد) با هدف توزیع گاز مایع  پایه گذاری شد. اولین اجاق خود را در سال 1335، و اولین بخاری گازی را در سال 1338،در سال 1343اولین آبگرمکن زمینی، و نیزاولین سیلندر گاز مایع خود را در سال 1345 تولید کرد.

امروزه شرکت بوتان یکی از پر افتخار ترین شرکت های تولید کننده انواع بخاری، اجاق گاز، آبگرمکن گازسوز و پکیچ شوفاژ دیواری می باشد. شرکت بوتان اولین آبگرمکن گازی دیواری خود را در سال 1367 به بازار کشور عرضه کرد و در سال 1372 محصول جدید بوتان متولد شد که همان پکیچ شوفاژ دیواری بود محصولی که کار آبگرمکن خانه را بعهده دارد و در کنار آن وظیفه بخاری را هم انجام می دهد. ضمن اینکه نه خطرات آبگرمکن را دارد و نه خطرات بخاری را.

·         بالا بودن قیمت خرید و هزینه تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان

عده ایی عقیده دارند یکی از شایع‌ترین معایب آبگرمکن دیواری بوتان بالا بودن قیمت آن در زمان خرید و همچنین بالا بودن هزینه‌های تعمیر این نوع آبگرمکن است. قیمت آبگرمکن‌های دیواری بوتان معمولا بالاتر از آبگرمکن‌های مخزن‌دار است. در بسیاری از مواقع قبل از نصب این نوع آبگرمکن باید در سیستم‌ لوله‌ کشی آشپزخانه یا محل نصب آبگرمکن در هر جای دیگر تغییراتی ایجاد شود. این تغییرات به صرف هزینه احتیاج دارد.

·         صرف زمان بیشتر برای گرم کردن آب

    صرف زمانی طولانی برای گرم کردن آب مصرفی مورد نیاز یگی دیگر از معایب آبگرمکن دیواری بوتان به شمار می‌رود که منظور این است که هر بار با باز کردن شیر آبگرم باید منتظر تخلیه آب سرد درون لوله بو تا کاملا تخلیه شود تا آب گرم به کاربر برسد و این باعث بالا رفتن مصرف آب و هزینه آن  و گاز می شود مخصوصا اگر فاصله شیر آب گرم تا آبگرمکن زیاد باشد .

آبگرمکن‌های مخزن‌دار قدیمی از قبل در داخل مخزن خود دارای آب گرم آماده هستند، بنابراین در این نوع آبگرمکن بلافاصله بعد از باز کردن شیر آب به راحتی آب گرم در دسترس مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. اما در آبگرمکن‌های دیواری بوتان آب تا  مدت زمانی  پس از باز کردن شیر آب گرم هنوز سرد است و پس از گذشت چند دقیقه آب با عبور از آبگرمکن گرم می‌شود.

·         عدم دسترسی آب گرم در صورت قطع شدن برق

    عدم دسترسی به آب گرم در صورت قطع شدن برق یکی دیگر از معایب آبگرمکن دیواری جدید بوتان که جرغه زن آن با آدابتور برقی کار می کند است. آبگرمکن‌های برقی گازی با قطع شدن برق دیگر نمی‌توانند آب گرم مورد نیاز منزل را تامین کنند زیرا عملکرد آن‌ها به وجود برق بستگی دارد و در نبود برق همانند آبگرمکن‌های مخزن‌دار آب دخیره شده ندارند. اما آبگرمکن‌های دیواری بدون مخزن از این مزیت بی بهره هستند و تا وصل نشدن برق امکان تولید آب گرم برای آن‌ها مقدور نیست البته برای رفع این مشکل بوتان حالت استفاده از باطری را هم به محصولات جدید خود اضافه کرده است آبگرمکن های قدیمی این مشکل را ندارند.

·         نوسان دمای آب در زمان استفاده همزمان از آب گرم

    زمانی که به صورت همزمان از چند خروجی مختلف در منازل از آب گرم استفاده می‌شود، با توجه به سایز و قدرت آبگرمکن دیواری با نوسانات دمای آب گرم مواجه خواهید شد. این اتفاق را می‌توان به عنوان یکی دیگر از معایب آبگرمکن دیواری بوتان معرفی کرد. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلی هرگز نباید به طور همزمان هم حمام بروید و هم از ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی استفاده کنید. در واقع با  استفاره از یک خروجی آب گرم از بالا و پایین شدن دمای آب گرم در آبگرمکن دیواری پیشگیری می‌کنید.

·         احتمال خرابی بیشتر نسبت به آبگرمکن‌های مخزن‌دار

    با توجه به این که آبگرمکن‌های دیواری بوتان با استفاده از سیستم برق و گاز کار می‌کنند، در صورت بروز عیب در هر یک از سیستم‌های برقی یا گازی عملکرد کلی آبگرمکن با اختلال مواجه می‌شود‌. بنابراین خراب شدن بیشتر آن نسبت به انواع مخزنی را می‌توان به عنوان یکی دیگر از معایب آبگرمکن دیواری بوتان بر شمرد. در صورت خراب شدن این دستگاه هزینه تعمیرات و سرویس آن نیز نسبت به انواع دیگر بیشتر است.

مراجع استفاده شده:

https://tehranservicekaran.com/iranradiator/

https://tehranservicekaran.com/butane/

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا