معرفی و مقایسه بهترین دستگاه‌های رادیوگرافی دندانپزشکی موجود در بازار

دندانپزشکان قبل از شروع روند درمان برای بیمار، با استفاده از عکس های رادیولوژی دندان که توسط دستگاه‌های رادیوگرافی گرفته شده اند، وضعیت کلی دهان و دندان بیمار را بررسی می کنند که این کار به تشخیص هرچه دقیق تر و بهتر دندانپزشک قبل از شروع درمان کمک می کند.

دستگاه‌های تصویربرداری دندان تنوع زیادی دارند؛ اما با توجه به هزینه و کارایی که هر دندانپزشک دارد، میتواند بهترین نوع مورد نیاز خود را تهیه کند. در ادامه به معرفی بهترین دستگاه‌های رادیوگرافی دندان از جمله، دستگاه رادیوگرافی پرتابل وودپیکر ، اسکنر داخل دهانی Aidite ، رادیوگرافی پرتابل اوریکس، فسفرپلیت و…. پرداخته و آن ها را از لحاظ کارایی، قیمت، کیفیت مقایسه گرده ایم.

بازار | پزشک

تصویربرداری دیجیتال دندانپزشکی

امروزه یکی از رایج ترین انواع رادیولوژی های دندان مربوط به تصویربرداری دیجیتال می باشد که با استفاده از اشعه ایکس سالم تر و دز اشعه کم تر با وضوح تصویر بالاتر،عکس های با کیفیت مورد نیاز را برای تشخیص دقیق تر و بهتر دندانپزشکان در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار آن ها قرار می دهد.

در تصویربرداری دیجیتال اشعه x توسط تاباننده اشعه که در حقیقت همان دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی می باشد به دندان بیمار تابانده و توسط یک گیرنده اشعه دریافت می شود.در گذشته عموما گیرنده های اشعه به صورت فیلم های رادیوگرافی وجود داشتند که به تدریج با ظهور تصویربرداری دیجیتال استفاده از این فیلم ها و روش سنتی تاریکخانه کاهش پیدا کرد و سنسورها و پلیت های دیجیتال جایگزین این گیرنده ها شدند.

بازار | پزشک

نخستین سیستم در تصویربرداری دیجیتال دندانپزشکی،RadioVisioGraphy یا همان سنسور RVG آر وی جی می باشد که در سال 1987 توسط کمپانی Trophy فرانسه معرفی شد.رفته رفته به مرور زمان دستگاه های مختلف با شیوه های عملکردی متفاوت نسبت به سنسورهای rvg روی کار آمدند که دستگاه فسفرپلیت دندانپزشکی نام دارند و در ادامه به بررسی دقیق تر هر دو مورد خواهیم پرداخت.

سنسور های داخل دهانی آر وی جی یک سنسور تکنولوژیک جامد می باشند که از قطعات الکترونیکی متفاوتی تشکیل شده اند و سنسورهای امروزه دارای ضخامت بسیار کم برابر 4.4 میلی متر می باشند.این دستگاه دارای یک کابل به طول حدود 2 الی 3 متر(با توجه به برند دستگاه) می باشند که از طریق پورت usb به سیستم کامپیوتر و یا لپ تاپ متصل می شوند.

نحوه عکسبرداری با استفاده از سنسور rvg به این صورت است که دندانپزشک می بایست سنسور را در داخل دهان بیمار قرار داده و سپس با استفاده از دستگاه رادیوگرافی،اشعه ایکس را به دندان مورد نظر بتابند،بدیهی است که در اینجا سنسور گیرنده اشعه و دستگاه رادیوگرافی تاباننده اشعه می باشد و در واقع بدون وجود هر یک از این موارد،ظهور عکس دندان امکان پذیر نمی باشد.پس از تاباندن اشعه ایکس،در کمتر از 5 ثانیه عکس مورد نظر بر روی صفحه نمایش لپ تاپ نمایش داده خواهد شد.نرم افزار این سنسورها بسیار قدرتمند و پیشرفته می باشند و امکانات متنوعی را در اختیار دندانپزشکان قرار می دهند که به صورت مفصل در مقالات سنسور rvg به این نکات پرداخته شده است.

بازار | پزشک

دستگاه فسفرپلیت دندانپزشکی

یکی دیگر از دستگاه های پرکاربرد در تصویربرداری دیجیتال دندانپزشکی،دستگاه فسفرپلیت می باشد.دستگاه های فسفرپلیت در واقع الهام گرفته از دستگاه های Rvg هستند و کاربرد مشابهی با این سنسور ها دارند.فسفرپلیت ها دارای پلیت هایی با ضخامت بسیار کمتر از Rvg در حدود 4/0 میلی متر می باشند و هر دستگاه قابلیت پشتیبانی از پلیت ها در سایز های متفاوت را دارد.

در تصویربرداری توسط فسفرپلیت دندانپزشکی دندانپزشک پلیت مورد نظر را در داخل دهان بیمار قرار داده و سپس با استفاده از دستگاه رادیوگرافی،اشعه ایکس را می تاباند و سپس پلیت را در داخل دستگاه فسفرپلیت قرار داده و پس از چند ثانیه تصویر دندان مورد نظر بر روی دستگاه فسفرپلیت(با توجه به برند دستگاه) و یا صفحه نمایشگر لپ تاپ نشان داده خواهد شد.

مزایای تصویربرداری دیجیتال دندانپزشکی

رادیوگرافی دیجیتال دندانپزشکی نسبت به اشعه ایکس دندانپزشکی سنتی مزایای متفاوتی دارد که به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

  • ظهور عکس دندان تنها در چند ثانیه

در تصویربرداری دیجیتال می توان رادیوگرافی مورد نظر را به سرعت و در کوتاه ترین زمان ممکن در صفحه نمایشگر لپ تاپ یا کامپیوتر مشاهده کرد.

  • تشخیص دقیق تر

دندانپزشک می تواند با استفاده از تصویر برداری دیجیتال،مناطق پنهان کوچکی از پوسیدگی های بین دندانی،عفونت های استخوانی،آبسه و یا کیست ها،بیماری های لثه،ناهنجاری های رشدی و تومورهایی که تنها با معاینه چشمی قابل مشاهده نیستند را تشخیص دهد.

  • صرفه جویی در زمان دندانپزشک و بیمار

مطب های مجهز به سنسورهای rvg یا دستگاه های فسفرپلیت با مراجعه بیمار به مطب یا کلینیک امکان گرفتن عکس از دندان بیمار را خواهند داشت و به دلیل عدم ارجاع بیمار به مراکز تصویربرداری برای عکس های تک دندان در زمان بیمار و پزشک صرفه جویی خواهد شد.

  • سازگاری بیشتر با محیط زیست

در تصویربرداری دیجیتال دندانپزشکی،فرآیند پردازش شیمیایی و دفع مواد زائد خطرناک و فویل سرب از بین رفته و این نوع رادیوگرافی جایگزینی سبزتر و سازگارتر با محیط زیست می باشد.

  • ارسال عکس به دیگر دندانپزشکان در کوتاه ترین زمان ممکن

تصویرهای گرفته شده توسط رادیوگرافی های دیجیتال را می توان از طریق ایمیل،سی دی،شبکه های اجتماعی و یا دیگر روش های انتقال داده در کوتاه ترین زمان ممکن به دندانپزشکان دیگر ارسال کرد.

  • افزایش ایمنی در برابر اشعه

حسگرهای سنسورهای دیجیتال و پلیت های فسفرپلیت در مقایسه با فیلم های رادیوگرافی نسبت به اشعه ایکس حساس تر هستند و حدود 50 تا 80 درصد به اشعه کمتری نیاز دارند که این موضوع سبب افزایش ایمنی فرد در برابر اشعه می شود.

  • امکان تغییرات دلخواه در سریع ترین زمان ممکن

نرم افزار قدرتمند و پیشرفته این دستگاه ها امکانات متفاوتی را در اختیار دندانپزشک قرار می دهد که عبارتند از:

  • اندازه گیری طول ریشه
  • کنتراست نور
  • سه بعدی سازی تصاویر
  • امکان ذخیره پرونده بیمار
  • امکان چرخش تصاویر
  • قابلیت بزرگنمایی تصاویر بدون افت کیفیت تصویر
  • امکان تنظیم میزان درجه روشنایی
  • امکان ارسال یا دریافت پرونده بیمار

دندانپزشک می تواند در سریع ترین زمان ممکن در کنار یونیت صندلی دندانپزشکی بیمار هرگونه تغییر دلخواه را در تصویر به وجود آورد.

نحوه عکسبرداری از دندان

نحوه عکسبرداری به نوع عکسی که توسط دندانپزشک تجویز می شود بستگی دارد و در هر یک از روش های تصویربرداری نام برده شده در قسمت بالا نحوه عکسبرداری متفاوت می باشد.در مواقعی که بیمار کاندید درمان ایمپلنت باشد،دندانپزشک رادیولوژی CBCT را تجویز کرده که برای این نوع تصویربرداری بیمار باید به مراکز رادیولوژی دندان مراجعه نماید.

انواع دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی

دستگاه های رادیوگرافی دندانپزشکی به صورت کلی در دو مدل AC(جریان متناوب) و DC(جریان مستقیم) تقسیم می شوند که هر یک از این مدل ها باتوجه به نوع کاربری،سیاست فروش تولید کنندگان و… به شکل های متفاوتی طراحی و ساخته می شوند که عبارتند از:

  • رادیوگرافی های دندانپزشکی پایه دار
  • رادیوگرافی های دندانپزشکی دیواری
  • رادیوگرافی های دندانپزشکی پرتابل

رادیوگرافی های پایه دار

دستگاه های رادیوگرافی دندانپزشکی پایه دار جزو اولین دستگاه های تولید شده توسط کمپانی های سازنده به حساب می آیند که در دو نوع AC و DC در برندهای متفاوت وجود دارند.در گذشته نوع AC این رادیوگرافی ها رایج تر بوده و امروزه بیشتر رادیوگرافی ها به شکل DC تولید می شوند که این رادیوگرافی های DC به دلیل جریان برق مستقیم و بدون نویز تصاویر با کیفیت تر و با وضوح بالاتری را در اختیار دندانپزشکان قرار می دهد.

رادیوگرافی های دیواری

رادیوگرافی های دیواری دقیقا مشابه رادیوگرافی های پایه دار می باشند و تنها به علت جایگیری کمتر برای استفاده در مطب های دندانپزشکی با متراژ پایین تر مناسب تر می باشند.

رادیوگرافی های پرتابل

رادیوگرافی های پرتابل که به آن ها رادیوگرافی های دستی یا دوربینی نیز گفته می شود چند سالی است که در میان دندانپزشکان به علت وزن کمتر،قیمت مناسب،امکان جابجایی راحت تر در میان اتاق های درمان و کاربری آسان، محبوبیت زیادی پیدا کرده اند که این رادیوگرافی ها از نوع DC می باشند.

این نوع رادیوگرافی ها از لحاظ مشخصات فنی با رادیوگرافی های پایه دار و دیواری DC برابر هستند و با تمامی سنسورهای RVG و فسفرپلیت ها سازگاری دارند و تصاویر با کیفیت و واضحی را در اختیار کاربران قرار می دهند.هد این دستگاه های رادیوگرافی دارای پوشش سربی می باشد که کمترین میزان نشت اشعه را برای حفاظت بیشتر از اپراتور دارا هستند در نتیجه بدون نگرانی و دغدغه در رابطه با میزان دوز اشعه می توانید دستگاه رادیوگرافی پرتابل را خرید نمایید.

بهترین برندهای دستگاه های رادیوگرافی دندانپزشکی

دستگاه های رادیوگرافی دندانپزشکی معمولا ساخت کشورهای ایتالیا،کره جنوبی،برزیل،آلمان،چین،فرانسه و ژاپن می باشند که برخی از شناخته شده ترین و معروف ترین دستگاه های رادیوگرافی که بیشترین میزان فروش و رضایت را درمیان دندانپزشکان دارا هستند عبارتند از:

  • دستگاه رادیوگرافی ترایدنت

رادیوگرافی ترایدنت ساخت کشور ایتالیا و کمپانی ترایدنت می باشد که اکنون نوع DC این رادیوگرافی در بازار موجود می باشد و در دو نوع پایه دار و دیواری ساخته و تولید شده است.

قیمت دستگاه رادیوگرافی ترایدنت هم اکنون در حدود 239.800.000 تومان می باشد.

  • دستگاه رادیوگرافی دگوتزن

رادیوگرافی دگوتزن یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین رادیوگرافی های حال حاضر در کشور ایران می باشد که ساخت کشور ایتالیا می باشد.رادیوگرافی های دگوتزن در دو نوع AC و DC و در دو مدل دیواری و پایه دار آماده فروش در فروشگاه دنتی اسمایل می باشند.

قیمت دستگاه رادیوگرافی دگوتزن مدل X-mind unity هم اکنون در حدود 235.000.000 تومان و قیمت مدل  X-genus در حدود 180.000.000 تومان می باشد که می توانید اورجینال این دستگاه را با گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر و رسمی از دنتی اسمایل تهیه کنید.

  • دستگاه رادیوگرافی اوریکس

دستگاه رادیوگرافی اوریکس ساخت کشور ایتالیا می باشد و یکی از پرمتقاضی ترین رادیوگرافی های حال حاضر می باشد که با کارکرد بسیار عالی و خدمات پس از فروش مناسب نظر دندانپزشکان زیادی را به خود جلب کرده است.رادیوگرافی اوریکس در دو مدل AC و DC و دو نوع پایه دار و دیواری در بازار موجود می باشد.

قیمت دستگاه رادیوگرافی اوریکس DC در حدود 200 میلیون تومان می باشد و نوع AC در حدود 10 میلیون تومان ارزان تر می باشد.

  • دستگاه رادیوگرافی واتک

دستگاه رادیوگرافی واتک در انواع دیواری،پایه دار و پرتابل در بازار موجود می باشد که این رادیوگرافی ساخت کشور کره جنوبی است.مدل دستگاه پرتابل این رادیوگرافی EZ Ray Air است و یکی از رادیوگرافی های پرفروش با کیفیت بالا می باشد.

قیمت دستگاه رادیوگرافی پرتابل واتک در حال حاضر در حدود 198 میلیون تومان می باشد که شما می توانید اورجینال این دستگاه را با گارانتی معتبر به صورت نقدی و شرایطی از فروشگاه دنتی اسمایل خریداری نمایید.

  • دستگاه رادیوگرافی کداک

رادیوگرافی کداک که در دو نوع دیواری و پایه دار موجود و آماده فروش می باشد یکی از رادیوگرافی های با کیفیت و ساخت کشور فرانسه می باشد و مدل دستگاه رادیوگرافی کداک CS 2100 است.این رادیوگرافی امکان سازگاری با انواع فسفرپلیت و سنسور RVG را دارا است و با خیال راحت می توانید این دستگاه را خریداری نمایید.

قیمت دستگاه رادیوگرافی کداک دیواری مدل CS 2100 در حدود 185.000.000 و مدل پایه دار در حدود 205 میلیون تومان می باشد

  • دستگاه رادیوگرافی وودپیکر

کمپانی وودپیکر دستگاه رادیوگرافی خود را در نوع پرتابل تولید کرده است و مدل این دستگاه Ai Ray می باشد.رادیوگرافی پرتابل وودپیکر مدل Ai Ray ساخت کشور چین می باشد و به قطع می توان گفت که با توجه به قیمت مناسب یکی از گزینه های معقول برای خرید می باشد.اگر به دنبال دستگاهی با کیفیت،قیمت مناسب و علاوه بر این خدمات پس از فروش خوب می باشید ما به شما رادیوگرافی پرتابل وودپیکر را پیشنهاد می دهیم.

کمپانی وودپیکر به تازگی دستگاه رادیوگرافی جدیدی به نام رادیوگرافی پرتابل Mini Ray را به بازار عرضه کرده است که طراحی زیبا و ارگونومیکی،تیوب DC توشیبای ژاپن و جریان آمپر 2ma از مولفه های اصلی این دستگاه می باشد.

قیمت رادیوگرافی پرتابل وودپیکر مدل Ai Ray هم اکنون در حدود 89.900.000 و قیمت رادیوگرافی پرتابل Mini Ray در حدود 79 میلیون تومان می باشد.

  • دستگاه رادیوگرافی ایتیس

دستگاه رادیوگرافی پرتابل ایتیس یکی دیگر از محصولات خوش نام این کمپانی چینی می باشد.رادیوگرافی پرتابل ایتیس Hyper light کاملا استاندارد می باشد و از مولفه های اصلی این دستگاه می توان به جریان تیوب 65 کیلو ولت و جریان آمپر 2.5 میلی آمپر اشاره کرد.

قیمت دستگاه رادیوگرافی پرتابل ایتیس Hyper light در حدود 84 میلیون تومان می باشد.

  • دستگاه رادیوگرافی پروکس

رادیوگرافی پرتابل Prox ساخت کشور کره جنوبی می باشد و اگر به دنبال یک دستگاه رادیوگرافی با کیفیت و قابل حمل می باشید قطعا این رادیوگرافی پرتابل دوربینی گزینه مناسبی برای شما می باشد.وزن دستگاه رادیوگرافی پرتابل prox در حدود 2 کیلوگرم می باشد و ولتاژ تیوب این رادیوگرافی 60kv است.

قیمت دستگاه رادیوگرافی پرتابل PROX در حدود 187 میلیون تومان می باشد که شما می توانید این دستگاه را با شرایط پرداخت بلند مدت و با گارانتی معتبر از فروشگاه دنتی اسمایل خریداری نمایید.

  • دستگاه رادیوگرافی جنوری

یکی دیگر از رادیوگرافی های پرفروش و محبوب در میان دندانپزشکان رادیوگرافی پرتابل جنوری می باشد.رادیوگرافی پرتابل Genoray مدل Port-X IV ساخت کشور کره جنوبی می باشد و تیوب این رادیوگرافی DC و ساخت توشیبای ژاپن است.

رادیوگرافی پرتابل جنوری وزنی سبک در حدود 1.5 کیلوگرم دارد و در تیوب این دستگاه فیلتر آلومینیومی تعبیه شده است که عکس های با کیفیت و وضوح تشخیص بالا را در اختیار دندانپزشکان قرار می دهد.

قیمت دستگاه رادیوگرافی پرتابل Genoray هم اکنون در حدود 217.000.000 تومان می باشد و می توانید اورجینال این دستگاه را همراه با گارانتی معتبر شرکتی با شرایط پرداخت بلند مدت از دنتی اسمایل خریداری نمایید.

  • دستگاه رادیوگرافی نیولایف

یکی دیگر از رادیوگرافی های محبوب رادیوگرافی New life ساخت کشور ایتالیا می باشد.رادیوگرافی New Life مدل Best-X-DC در دو نوع پایه دار و دیواری در حال حاضر موجود می باشد که زمان اکسپوز این دستگاه 1 الی 30 ثانیه می باشد.

قیمت دستگاه رادیوگرافی پایه دار نیولایف مدل Best-X-DC در حال حاضر 170 میلیون تومان و نوع دیواری 165 میلیون تومان می باشد.

  • دستگاه رادیوگرافی پریما

اگر به دنبال یک دستگاه رادیوگرافی قیمت مناسب اما با کیفیت می باشید رادیوگرافی Prima مدل Nt-7 گزینه مناسبی می باشد.این دستگاه رادیوگرافی ساخت کشور ایران است که دارای اولین تیوب DC ساخت ایران می باشد و در دو نوع دیواری و پایه دار به بازار عرضه شده است.دستگاه رادیوگرافی پریما دارای دو سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش می باشد.

قیمت دستگاه رادیوگرافی پایه دار Prima مدل Nt-7 در حدود ۱۲۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان و مدل دیواری ۱۲۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان می باشد که شما می توانید خرید دستگاه رادیوگرافی پریما را با شرایط پرداخت عالی از فروشگاه دنتی اسمایل انجام دهید.

  • دستگاه رادیوگرافی فریکس

دستگاه رادیوگرافی فریکس Ferix یکی از پرفروش ترین و البته با کیفیت ترین دستگاه ههای رادیوگرافی ایرانی می باشد که در بسیاری از کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی در حال حاضر استفاده می شود.این دستگاه به دلیل قیمت مناسب و کیفیت مطلوب جایگاه خوبی را در بازار تجهیزات دندانپزشکی و در میان دندانپزشکان پیدا کرده است.

دستگاه رادیوگرافی Ferix مدل ۷۰۸  در دو نوع دیواری و پایه دار موجود می باشد و با این دستگاه امکان تصویربرداری ۲۰۰ کلیشه در روز را به راحتی به شما می دهد.

قیمت دستگاه رادیوگرافی فریکس Ferix در حدود ۷۲ میلیون تومان می باشد و می توانید این رادیوگرافی را با شرایط پرداخت مناسب از دنتی اسمایل خریداری نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا