بازرگانی

نحوه کارکرد چیلر جذبی + قسمتهای اساسی کارکرد چیلر جذبی

عملکرد چیلر جذب
عملکرد کولر جذب به چرخه خنک کننده بستگی دارد. چرخه خنک کننده سیستم توسط یک منبع حرارتی (مانند شعله گاز مستقیم یا بخار داغ) تکمیل می شود. پس از اتمام چرخه تبرید جذبی دستگاه ، آب خنک کننده به سایر واحدها و تجهیزات برودتی مانند تهویه هوا و فن کویل منتقل می شود.
در این رابطه ، باید توجه داشت که به عنوان نمونه ای از سیستم تهویه ، چیلر جذبی گرما ، نیرو و انرژی مورد نیاز برای شروع خنک سازی ژنراتور را تأمین می کند. با این وجود ، در کولر تحت فشار ، پس از تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز کمپرسور ، روند شروع چرخه تبرید با فشار به پایان می رسد.
چرخه کار و عملکرد چیلرهای جذبی
به طور کلی ، عملکرد چیلر جذبی در حضور اجزا و لوازم جانبی (مانند جاذب ها ، اواپراتورها ، کندانسورها و ژنراتورها) انجام می شود. در طول چرخه کار این دستگاه ها ، از جاذب به نام مایع کمکی استفاده می شود
جاذب مورد استفاده در این روش معمولاً نمک مایع یا لیتیوم بروماید است. این محلول گازی است که در اثر تبخیر مواد تولید می شود و کولر در قسمت اواپراتور تجهیزات جذب می شود.

در این رابطه ، باید توجه داشت که در طول چرخه کارکرد چیلر جذبی ، از ژنراتور برای ایجاد اختلاف فشار استفاده می شود. ژنراتور دستگاه شروع به کار می کند و گرم می شود.

عموماً ، در آغاز و پایان چرخه تبرید جذبی ، تجهیزات از چهار جز main اصلی به نام جاذب ، ژنراتور ، اواپراتور و کندانسور تشکیل شده است. در واقع ، م componentلفه کولر جذبی همان عملکرد و نقش م asلفه کمپرسور را در ساختار کولر فشار دارد.
علاوه بر این ، در چرخه خنک کننده فشار ، چهار متغیر شامل واحد چگالی ، واحد چگالی ، شیر انبساط و اواپراتور گنجانده شده است. به همین ترتیب ، تفاوت دیگر بین کولرهای فشاری و مدل های جذبی ، نوع خنک کننده ای است که برای تولید خنک کننده در رک های این دستگاه ها استفاده می شود.

در بیشتر موارد ، مبرد مورد استفاده در کولر فشاری مبرد R134A یا R22 است.

آب مایع یا مایع در چرخه کار چیلر جذبی خنک می شود ، ابتدا وارد دریچه انبساط می شود ، سپس از این قسمت عبور می کند و سپس به قسمت اواپراتور تجهیزات منتقل می شود. از آنجا که اجزای کمپرسور از بدنه اصلی چیلر جذبی خارج شده اند ، مصرف انرژی بسیار کاهش یافته و هزینه اقتصادی کاربر کاهش می یابد.
از طرف دیگر ، منبع تغذیه در کولر جذبی گرمای مورد نیاز را از طریق مصرف گاز و انرژی تأمین می کند. در این مدل تهویه مطبوع ، این باعث افزایش هزینه مصرف گاز می شود.
اجزای اساسی عملکرد چیلر جذبی
1- اواپراتور
اواپراتور یکی از مهمترین اجزای چرخه کار آن است و عملکرد چیلر جذبی ضروری است. مواد مایع توسط این قسمت خنک و خنک می شوند و سپس از طریق پمپ به سایر تجهیزات منتقل می شوند. اواپراتور همراه با جاذب در محفظه تحتانی تجهیزات نصب می شود. به منظور افزایش ضریب تبادل گرما ، از لوله های پره مس در این بخش استفاده می شود.
2- جذاب
جاذب یا جاذب در پایین کولر جذبی با هم قرار گرفته و از قسمتهایی مانند لوله های مسی ، لوله های پرچ و نازل تشکیل شده است. به منظور نشان دادن سطح محلول ، چشم های خاصی در جاذب دستگاه تعبیه شده است.
در قسمت جذب ، بسته به ظرفیت دستگاه ، مقدار مشخصی نمک مایع یا لیتیوم بروماید وجود دارد. جاذب با جذب بخار آب فشار اواپراتور را کنترل می کند.جذب زیاد ، ایمنی ، کیفیت بالا ، عدم جذب ترکیبات مضر و خطرناک از خصوصیات جذب محلول خنک کننده است.

3- ژنراتور
ژنراتور به عنوان یکی دیگر از اجزای خنک کننده جذبی ، در محفظه فوقانی تجهیزات قرار گرفته و با کندانسور یکپارچه شده است. افزایش غلظت جاذب لیتیوم بروماید از مهمترین عملکردهای کولر مولد یا جاذب است. منبع تغذیه ژنراتور تجهیزات می تواند آب گرم یا بخار آب گرم باشد که به لوله مولد مس و مبدل حرارتی سیستم وارد می شود.

به منظور بهبود دوام و مقاومت ، لوله ژنراتور از آلیاژ نیکل و مس ساخته شده است.

4- جدی
سایر اجزای مهم ساختار چیلر جذبی ، صرف نظر از اینکه مجموعه خازن مسئول تغییر فاز بخار مبرد تخلیه شده در بخش ژنراتور است. بخار مبرد در این قسمت معمولاً مایع می شود.
آب مقطر تولید شده در کندانسور مستقیماً وارد اواپراتور می شود. به همین ترتیب ، محل قرارگیری این مورد در مخزن بالای آب دستگاه است. کندانسور در یک اتاق عمومی با تهویه مطبوع جذبی قرار دارد.
با مشاوره رایگان از متخصصان مرکز دات کام تماس بگیرید و برای دریافت بهترین مشاوره خرید با شماره تلفن زیر تماس بگیرید
1021-3
05313

منبع:
https://tasisat.com/absorption-chiller-function/
تاریخ انتشار :
2021-04-25 10:00:34.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا