دنیای وب

چهار علت اصلی چاقی

شیوع چاقی در سراسر جهان رو به افزایش است. طی دهه گذشته، این افزایش بی‌سابقه چاقی در تمام گروه‌های سنی، جنسیت‌ها و نژادها گسترش یافته است. تنها در ایالات متحده، نرخ چاقی به 68 درصد افزایش یافته است و روند مشابهی در سایر کشورها وجود دارد. در تلاش برای درک علل مختلف چاقی، این مقاله به چند عامل کلیدی که منجر به افزایش چاقی در مقیاس جهانی شده است اشاره می کند.

فرهنگ “سریع-سریع”.

بزرگترین تغییرات اجتماعی و رفتاری در عادات غذایی ما دیده می شود، جایی که ایده یک رژیم غذایی سالم تحت الشعاع فرهنگ فست فود قرار گرفته است. از آنجایی که غذاهای پرکالری ارزان‌تر و در دسترس‌تر شده‌اند، امروزه مردم تمایل به خوردن غذاهای چرب دارند. رشد دستگاه‌های فروش خودکار، رستوران‌های فست فود و استفاده بیش از حد از غذاهای سرد نشان از مشکل رو به رشد وابستگی نامتعادل به مواد انرژی‌بر دارد. امروزه به جای انتخاب گزینه های سالم و طبیعی، مردم ترجیح می دهند زمان کمتری را برای انتخاب یا تهیه غذای خود صرف کنند. وجود غذاهای لذیذ زیاد افراد را مجبور به افزایش کالری در روز کرده است. امروزه خواربارفروشی ها مملو از غذاهای فرآوری شده، بسته بندی شده و فاسد نشدنی هستند که فضای ارزشمندی را اشغال می کنند. از سوی دیگر، مواد طبیعی و ارگانیک قیمت کمتری دارند. افزایش فروش غذاهایی که در دسترس، آسان برای تهیه/تهیه و ارزان هستند، تأثیر بسیار منفی بر سلامتی ما از آنچه در ابتدا تصور می‌کردیم داشته است.

اندازه بخش افزایش یافت

افزایش میزان چاقی ارتباط نزدیکی با افزایش اندازه رژیم غذایی تجاری دارد. فست فودهای تجاری موجود، غذاهای پر انرژی هستند که به عدم تعادل در حفظ وزن سالم کمک می کنند. میزان مصرف این غذاها به همراه حجم وعده هایشان نشان می دهد که افراد نمی توانند بدون مصرف انرژی زیاد، بخش رضایت بخشی از رژیم غذایی خود را مصرف کنند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد سدیم، چربی و قند را نیز به دنبال دارد.

یک سبک زندگی بی تحرک

با پیشرفت سریع فناوری و نوآوری، کاهش فعالیت بدنی نیز یک تغییر عمده در زندگی است. در مقایسه با یک دهه پیش، امروزه مردم کمتر به فعالیت بدنی می پردازند. علاوه بر این، به دلیل فقدان تربیت بدنی و خودآگاهی کافی و عدم دسترسی به چنین فعالیت هایی، سبک زندگی کم تحرک در طول روز تکامل یافته است. بیشتر اوقات فراغت شما صرف تماشای تلویزیون، بازی های ویدیویی یا گشت و گذار در اینترنت می شود. اگرچه این فرآیند پیچیده تر و کارآمدتر شده است، اما نتیجه کاهش مصرف کالری بوده است.

افزایش مصرف مواد مخدر و عوامل دیگر

علاوه بر دلایل اولیه افزایش وزن، چند مورد دیگر نیز وجود دارند که ناقل اپیدمی چاقی هستند. گفته می شود استفاده از برخی داروهای رایج مانند دیابت، فشار خون بالا، کنترل بارداری و هورمون ها به طور ناسالم افزایش می یابد. اگرچه تحقیقات در مورد افزایش وزن ناشی از دارو هنوز در مراحل اولیه است، مطالعات و کارشناسان بهداشتی فرضیه هایی را تایید کرده اند که از آن حمایت می کنند.

کمبود خواب نیز یکی از دلایل افزایش اشتها است. علاوه بر این، یک اثر تجاری بر روی اختلالات غدد درون ریز که بر تنظیم هورمونی تأثیر می گذارند و در نتیجه چاقی ایجاد می کند، دارد. این مختل کننده ها گاهی در آفت کش هایی که به طور غیرمستقیم به زنجیره غذایی اضافه می شوند، یافت می شوند. برای برخی از کشورها مانند ایالات متحده، افزایش عرضه مواد غذایی منجر به افزایش مصرف مواد غذایی شده است. چاقی نتیجه عوامل بسیاری است که می تواند شامل عوامل اجتماعی، محیطی، روانی و اقتصادی باشد. لازم است مداخلات مؤثری برای کنترل رشد این محرک‌ها و ارتقای آموزش سلامت و هوشیاری اضافه وزن بر روی یکدیگر

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا