ارز دیجیتالبرترین های کسب و کار

افزایش قیمت اتریوم نزدیک است؟ واکنش اتریوم به ارتقا شانگ‌های

اتریوم از جمله شبکه‌های بلاک چینی فعال بازار است و به طور مداوم شاهد عرضه ارتقا و بروزرسانی‌های جدیدی برای آن هستیم که نحوه فعالیت و کارکرد شبکه را بهبود می‌دهند. این ارتقا‌ها از جمله دلایل اصلی محبوبیت اتریوم است و باعث شده است تا بسیاری از مشکلات این شبکه در مدت کوتاهی رفع شوند.

آینده اتریوم | اتریوم

روند ارتقا و بروزرسانی‌های اتریوم پس از ارتقا بزرگ مرج نیز ادامه دارد و بزرگترین ارتقا بعدی، شانگ‌های نام گرفته است. بروزرسانی جدیدی که تنها چند هفته تا اجرای آن زمان باقی مانده است و این پتانسیل را دارد تا اثرات مهمی بر شبکه اتریوم بگذارد و قیمت ETH را به سطوح بالایی برساند.

ارتقا شانگ‌های چیست؟

سپتامبر سال 2022، سرانجام ادغام مرج اتریوم انجام شد و در نهایت الگوریتم اجماع اتریوم از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر یافت. ارتقایی که مسیر نسخه 2.0 این شبکه محبوب را آغاز کرد و زیرساخت مورد نیاز برای مقیاس‌پذیری بیشتر را فراهم کرد.

در الگوریتم اثبات سهام، دیگر فرآیند استخراج ارز دیجیتال کاربرد ندارد و در عوض، کاربران و علاقه مندان باید اتریوم‌های خود را استیک کنند و در اختیار شبکه قرار دهند تا در فرآیند اعتبارسنجی شبکه شرکت کنند.

در حالی که به طور کلی در فرآیند استیکینگ این امکان وجود دارد تا پس از پایان بازه زمانی مشخص شده دارایی‌ها آزاد شود، اما در شبکه اتریوم اینگونه نبود و کاربران نمی‌توانند اتریوم‌های استیک شده خود را برداشت کنند.

به همین دلیل ارتقای شانگ‌های بزودی عرضه می‌شود تا قابلیت برداشت سرمایه‌های استیک و سپرده‌گذاری شده کاربران را فراهم کند. هم اکنون این ارتقا در شبکه‌های آزمایشی اجرا شده و تاریخ نهایی عرضه آن در شبکه اصلی اوایل ماه آپریل یعنی حدود 12 تا 18 فروردین اعلام شده است.

قبل از بررسی اثرات این ارتقا بر شبکه اتریوم، مهم است با فرآیند استیکینگ آشنا شویم.

استیکینگ چیست؟

در حالی که بیت کوین و بسیاری از ارز‌های دیجیتال بازار همچنان از فرآیند استخراج استفاده می‌کنند، اما استخراج ارز دیجیتال مشکلات مخلتف خود را دارد. در این فرآیند قدرت پردازش شبکه می‌تواند در اختیار برخی از شرکت‌های بزرگ استخراج قرار گیرد و هزینه‌های بسیاری را نیز برای فعالان ایجاد می‌کند. علاوه بر آن، استخراج ارز دیجیتال مصرف انرژی بسیاری دارد.

به همین دلیل راه حلی برای فعالیت شبکه‌ها و بلاک چین‌های ارز دیجیتال ارائه شده است که در آن کاربران به جای استخراج ارز دیجیتال، از استیکینگ استفاده می‌کنند.

فرآیند استیکینگ ساده است، کافی است در یک شبکه بلاک چینی ارز‌های دیجیتال خود را قفل کنید تا شبکه به کمک این سپرده‌گذاری فعالیت بررسی و تأیید تراکنش‌ها و اضافه کردن بلاک چین جدید را انجام دهد.

استیکینگ را می‌توانیم مشابه سپرده‌گذاری بانکی بدانیم که در آن، دارایی خود را به مدت زمان مشخصی قفل می‌کنید و در ازای آن سود دریافت می‌کنید.

آینده اتریوم | اتریوم

استیکینگ منجر به کاهش منابع پردازشی و مصرف انرژی کمتر یک شبکه بلاک چینی می‌شود و این امکان را برای علاقه مندان فراهم می‌کند تا با سرمایه کمتری نسبت به استخراج ارز دیجیتال، در شبکه مشارکت داشته باشند.

اثرات بروزرسانی شانگ‌های برای اتریوم

در ابتدا لازم است بدانیم که این بروزرسانی و ارتقا شامل تمام افراد نمی‌شود زیرا اتریوم این امکان را برای کاربران فراهم کرده بود تا به جای استیک در شبکه اصلی اتریوم، در پلتفرم‌های استیکینگ سرمایه‌گذاری کنند. در این پلتفرم‌ها امکان برداشت موجودی استیک شده وجود داشت و در نتیجه این ارتقا تغییری در فعالیت و نحوه استیکینگ آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

اما با انجام این بروزرسانی، افرادی که اتریوم‌های خود را در شبکه و پلتفرم اتریوم استیک کرده‌اند این فرصت را پیدا می‌کنند تا ارز‌های خود را برداشت کنند.

موضوعی که می‌تواند مقدار زیادی نقدینگی آزاد کند و سرمایه‌گذاران این توکن‌ها را به فروش برسانند. این موضوع زمانی قابل توجه می‌شود که از زمان قفل شدن تا به امروز، ارزش بسیاری از توکن‌های ETH افزایش داشته است و می‌تواند سرمایه‌گذاران را ترغیب به فروش کند.

در سمت دیگر، با امکان برداشت ارز‌های استیک شده در شبکه اتریوم، فعالان و علاقه مندان استیکینگ می‌توانند به شبکه اصلی اتریوم مهاجرت کنند و ETH‌های خود را در شبکه اصلی استیک کنند، فرآیندی که می‌تواند منجر به رشد و افزایش تقاضای شبکه اتریوم شود.

اکثر تحلیلگران و معامله گران ارز‌های دیجیتال انتظار دارند تا قیمت اتریوم پس از ارتقای شانگ‌های در مدت کوتاهی واکنش نزولی داشته باشد. دلیل این دیدگاه نزولی، آزادسازی اتریوم‌ها و ورود آن‌ها به بازار است که فشار فروش را افزایش خواهد داد.

با این حال، در میان مدت و بلند مدت این ارتقا باید اثر مثبتی بر قیمت اتریوم داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود که همانند ارتقا مرج، اتریوم پس از یک کاهش کوتاه مدت بازگشت و افزایش قیمتی را تجربه کند.

جمع‌بندی

هاردفورک شانگ‌های ارتقای مهمی است و با توجه به موارد گفته شده می‌تواند افزایش یا کاهش قیمتی ETH را در زمان اجرا رقم بزند.

با این حال علاوه بر اثرات بروزرسانی شانگ‌های بر اتریوم، مهم است به اخبار بازار نیز توجه داشته باشید. بازار ارز‌های دیجیتال طی یک ماه اخیر پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی بوده است و اتفاقات مهم می‌توانند تمام اثرات قیمتی بروزرسانی شانگ‌های را خنثی کرده و تغییر دهند.

یکی از مواردی که طی چند هفته گذشته دیده می‌شود، افزایش سخت‌گیری‌های قانون‌گذاران و ریسک و خطرات پیرامون سیستم بانکی آمریکا است که در صورت تشدید این اخبار و بحران، ارز‌های دیجیتال نیز اثرات آن را حس خواهند کرد و قیمت اتریوم نیز کاهشی خواهد شد. سقوطی که هیچ بروزرسانی و بهبودی نمی‌تواند از آن جلوگیری کند.

بنابراین قبل از خرید و یا فروش اتریوم براساس اخبار پیرامون ارتقا شانگ‌های، اهمیت این اخبار را دست کم نگیرید و ریسک سرمایه‌گذاری را در نظر داشته باشید.

نمایش بیشتر

علیرضا اصیلی

علیرضا اصیلی فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ و علاقمند به حوزه کریپتو کارنسی است. مقالات اون در زمینه کریپتو کارنسی در وبسایت سرمایکس و بسیاری از خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا