بازرگانیبرترین های کسب و کار

بهترین الکترود برای ورق گالوانیزه

رنگ مخصوص ورق گالوانیزه چیست و چه فوایدی برای ورق به دنبال دارد؟

همانطور که احتمالاً بیشتر خوانندگان این مقاله می دانند که میلگرد و ورق گالوانیزه چیست، توضیحات کوتاهی در مورد آن به عنوان مقدمه بیان می شود و بعد در مورد رنگ کاری آن صحبت می کنیم. ما توضیح می دهیم که رنگ مخصوص ورق گالوانیزه چیست و چه فوایدی برای ورق به دنبال دارد. با همراه باشید.

یک نوع است که در کارخانه هایی مثل هفت الماس، تاراز، کاشان و شهرکرد تولید می شود. البته تولیدکنندگان دیگری نیز دارد. این محصول فولادی برای مقاوم ماندن در برابر خوردگی و فرسودگی ناشی از اکسیژن و رطوبت هوا یک لایه از فلز روی (زینک) دارد. به عملی که در آن لایه روی را بر سطح ورق قرار می دهند، گالوانیزاسیون گفته می شود و به ورقی که این لایه روی را دارد، یا ورق سفید می گویند زیرا فلز روی رنگ سفیدی برای ورق ایجاد می کند.

گالوانیزه کردن ورق فولادی به روش های مختلف انجام می شود که رایج ترین آن روش حمام داغ یا گالوانیزه گرم است.اما معمولا ورق گالوانیزه را به منظور افزایش میزان مقاومت و استحکام و همچنین زیبایی ظاهری، رنگ کاری می کنند. لایه رنگ بر روی ورق گالوانیزه باعث می شود که در برابر خوردگی مقاوم تر شود و به همین ترتیب طول عمر و نیز افزایش می یابد؛ اما برای از رنگ های مخصوصی و با روش ها و استانداردهای خاصی استفاده می شود که در قیمت تیرآهن نیز تاثیرگذار است؛ و در ادامه به طور کامل توضیح می دهیم.

آموزش | ابزار

گالوانیزه کردن به چه معناست؟

گالوانیزه کردن به عملیاتی گفته می شود که روی آهن و فولاد به منظور جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی اعمال می گردد.
گالوانیزه کردن روش های مختلفی دارد که هر کدام از آن ها تاثیر به خصوص خود را در قیمت کالاها دارند. یکی از شناخته شده ترین روش های گالوانیزه کردن فلزات فرآیند گالوانیزاسیون است به روش قوطه وری در حوضچه مذاب روی این روش از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر و با سرعت عمل بالایی صورت می پذیرد .

 این ورق را با رنگ های مخصوصی رنگ آمیزی می کنند که علاوه بر زیبایی ظاهری سبب ایجاد مقاومت و افزایش می شود . محصولات فلزی تمایل زیادی به ترکیب شدن با اکسیژن را دارند و این اکسید شدن به مرور سبب زنگ زدگی و از بین رفتن فولاد می شود. محصولات فلزی علاوه بر گالوانیزه کردن با رنگ هم پوشش دهی می شوند .در این مقاله قصد داریم توضیحاتی در مورد رنگ مخصوص ورق گالوانیزه بدهیم با آهن هایپر همراه باشید.

روش های رنگ‌ آمیزی ورق گالوانیزه

نحوه رنگ آمیزی ورق گالوانیزه یکی از مواردی است که نیاز به مهارت دارد و دارای مراحل زیادی است . پیچیدگی و سطح صاف و صیقلی این ورق سبب می شود که رنگ به سختی روی سطح قرار بگیرد و به سرعت خشک نشود . روش رنگ آمیزی ورق به صورت انجام می شود :

روش اول :

در این روش که در داخل کارخانه انجام می گیرد داخل کوره روی ورق گالوانیزه را با رنگ می پوشانند تا ظاهری زیبا ، براق و جذاب پیدا کند.

روش دوم :

دراین روش رنگ آمیزی ورق گالوانیزه به صورت دستی صورت می پذیرد.

ویژگی های رنگ مخصوص ورق گالوانیزه

این رنگ ها عمدتا با رنگ های معمولی متفاوت است یعنی نوع ، ساختار و فرمولاسیون آن به گونه ای دیگر است به این صورت که :

زمان خشک شدن کمتری دارند و معمولا سریع خشک می شوند.
چسبندگی بسیار بالایی دارد و به خوبی روی سطح ورق می چسبد.
به دلیل چسبندگی بالا این رنگ ها کمتر پوسته پوسته یا چروک می شوند و بعد از خشک شدن هم ریزش پودری ندارند.
مقاونت بالای این رنگ در برابر دما و حرارت با رنگ معمولی بسیار متفاوت است به این صورت که رنگ ها در برابر حرارت تغییر رنگ نمی دهند و ذوب نمی شوند.
رنگ ها قابلیت تعمیر دارند یعنی اگر ورق ها خراشیده بشوند و خطی روی سطح دستمال بنماند با یک محلول ترمیمی با نام RAL و دستمال تمیز ترمیم می شود.
ضد اشعه UV خورشید است.
در مواجه با شرایط آب و هوایی مقاوم است.
قابلیت شست و شو دارد.
مانند عایق روی سطح ورق عمل می کند و از هدر رفتن انرژی های سرمایشی و گرمایشی جلوگیری می کند.
مراحل اجرایی و پیاده سازی آن اسان است و با قلم و اسپری امکان پذیر می باشد.
امکان رنگ آمیزی مجدد آن وجود دارد.
درهر شرایط آب هوایی می توان از آن ها استفاده کرد.
در برابر ضربه و چکش خوردگی مقاومت بالایی دارد.

مشخصات رنگ ورق گالوانیزه

رنگ های گالوانیزه برای رنگ آمیزی های منیزیم و فولاد هم استفاده می شود. این محصول دارای خاصیت نانو است و به عنوان یکی از پوشش های جدید شناخته می شود .

  • این پوشش یک لایه نازک با شفافبت بالا روی سطح ورق قرار می دهد .
    • استفاده ازرنگ های گالوانیزه هزینه مناسبی دارند و به راحتی قابل شست شویی هستند
    • در واقع پوشش نانو با روی (Zn) وجود دارد که هدف آن جلوگیری از خوردگی ورق می باشد.
    • مراحل و مکانیزم تولید ورق‌های رنگی (ورق‌های رنگی دست ساز) تقریبا مشابه یک دیگر هستند وبرای تولید آن ها از مواد اولیه ی مختلف استفاده می شود.

یکی از مراحلی که روی کیفیت ورق گالوانیزه تاثیر می گذارد فرآیند پولیش کاری یا همان چربی زادیی از سطح ورق است. این مرحله کمک می کند که محصول نهایی بهتر رنگ آمیزی شود و از دوام بالاتری برخوردار باشد .

بعد از پولیش کاری رنگ های متنوعی روی ورق گالوانیزه زده می شود و اگر چربی سطح ورق از بین نرود و یک دست نشود سطی صاف و صیقلی نخواهیم داشت و نتیجه کار مانند صفحه ای است که روی آن گرد پاشیده شده باشد و ظاهری زیبا ندارد همچنین جنس رنگی هم که استفاده می شود در تولید یک ورق رنگی مرغوب تاثیر به خصوصی دارد و یکی از پارامترهای کیفیت رنگ برای شرکت های تولید کننده ورق گالوانیزه محسوب می شود.

اساس تعیین ورق گالوانیزه

در ایران دو فاکتور مهم که بیشترین تاثیر را روی قیمت ورق های گالوانیزه و گالوانیزه رنگی می گذارد دلار و قیمت مواد اولیه می باشد . برای ساخت ورق گالوانیزه روش های مختلفی وجود دارد .

علل رنگ‌آمیزی ورق گالوانیزه چیست؟

در حفاظت گاوانیک فلز مادر که اغلب ورق فولادی است با استفاده از لایه ای محافظ به فلز روی پوشش داده می شود . این عمل ورق فولادی را تبدیل به یک محصول ضد زنگ نمی کند بلکه عمر مفید آن را که در مجاورت با اکسیژن و هوا قرار دارد افزایش می دهد. قیمت روز ورق گالوانیزه به ضخامت پوشش روی و نحوه ی انجام فرآیند و در مقابل قیمت ورق فولادی وابسته است. رنگ آمیزی ورق گالوانیزه فایده های زیادی دارد و این عمل به مقاومت و خوردگی ورق گالوانیزه و بالاتر بردن عمر مفید آن کمک می کند.

رنگ مخصوص ورق های گالوانیک نوعی پوشش نانو محسوب می شوند که وظیفه ی آن ها حفاظت از فولاد می باشد. رنگ مخصوص ورق گاوانیزه قابلیت خود تریمی دارد و می تواند روی تمام سطوح حاوی پوشش روی استفاده شود. قسمت های جوشکاری و یا سوراخ کاری شده فلزات بیشتر از سطوح دیگر مستعد خوردگی می باشد . این نقاط حساس با اعمال رنگ گالوانیزه محافظت می شود و هنگام که پوشش فلز روی در سطح ورق فولادی حافظت کاتدیک را ایجاد کرده و از بین رفتن پوسته رنگ باعث محافظت از سطح فلز می‌شود.

نکته: همچنین برای ترمیم ، لکه گیری و شارژ مجدد سازه های گالوانیزه می توان از رنگ مخصوص ورق گالوانیزه استفاده کرد.

مزیت های موجود در رنگ کاری گالوانیزه

رنگ آمیزی ورق گالوانیزه مزایای زیادی دارد که در این پاراگراف به توضیح آن ها خواهیم پرداخت:

بزرگ ترین مزیتی که در رنگ کاری ورق گالوانیزه وجود دارد افزایش طول عمر مفید آن است . پوشش رنگ گالوانیزه قیمتی مناسب و مقاومت بالایی داشته و در برابر خوردگی مقاوم است. اجرای ورق های گالوانیزه به سادگی صورت می پذیرد و اجرای و راه اندازی آن هم به آسانی انجام می شود.

برای انجام رنگ امیزی سطح فولاد نیاز به ایجاد چند پوشش محافظ روی نیست و این نانو پوشش بسیار نازک و شفافی است که از آسیب نقاط حساسی مانند جوشکاری و سوراخکاری جلوگیری می کند. رنگ کردن محصولات گالوانیزه می تواند از میلگرد های داخل بتن و سازه های فلزی نیز محافظت می کند. در واقع ورق گالوانیزه رنگ شده می‌تواند محصولی بسیار ایده‌آل برای آبکاری سازه‌های فلزی باکیفیت باشد. علاوه بر این همانطور که ذکر شد، جهت ترمیم و لکه‌گیری و شارژ مجدد سازه‌های گالوانیزه شده نیز از این محصولات استفاده می‌شود.

روش رنگ کاری ورق گالوانیزه

برای اینکه ورق گالوانیزه را رنگ آمیزی کنند باید پروسه ای طی شود. بعد از تبدیل شدن به ورق گالوانیزه تمیز شده و تمام آلودگی های سطحی آن پاک می شود و این کار با مواد و با روش ها و ابزار و ماشین آلات مختلف انجام می شود. قبل از رنگ کردن ورق باید سطح آن تمیز و خشک باشد.

  • قبل از هر کاری سطح ورق تمیز می شود، اگر حفره، سوراخ یا مشکل سطحی وجود داشته باشد باید برطرف شود. ورق شست و شو داده می شود و برای این کار از مواد شوینده و آب استفاده می شود. رنگ مخصوص ورق گالوانیزه همچنین خصوصیات بسیار خوب دیگری نیز دارد.
  • در مرحله بعدی ورق باید کاملاً خشک شود. دقت داشته باشید که ورق های گالوانیزه شده ممکن است دچار شوره سفید یا زنگ زدگی شد. لایه اکسید ایجاد شده بر روی سطح ورق قبل از رنگ کاری باید تمیز شود. برای از بین بردن این زنگ زدگی ها می توان از روش های اسیدشویی یا سمباده و غیره استفاده کرد.
  • شست و شوی نهایی ورق گالوانیزه با مواد اسیدی، سرکه و خشک کردن آن با پارچه نیز انجام می شود تا رنگ به خوبی بر روی سطح ورق بنشیند و خشک شود.
  • دقت کنید که زمان خشک شدن ورق بعد از پاک سازی آن باید مناسب باشد. بعد از آن یک لایه پرایمر با فرچه یا اسپری روی ورق زده می شود. این پرایمر پایه لاتکس برای کیفیت رنگ کاری لازم است. اگر بخواهیم از این ورق گالوانیزه رنگ شده بعدها در محیط های صنعتی و فضای باز استفاده شود و لازم باشد تا در برابر خش و خراش مقاومت داشته باشد، باید از لایه پرایمر اپوکسی نیز استفاده شود.
  • مدت زمانی بین ۲ تا ۶ ساعت برای خشک شدن لایه پرایمر لازم است دقت داشته باشید که خیس بودن لایه پرایمر مانع از چسبندگی مناسب رنگ می شود.
  • حالا نوبت رنگ کاری با رنگ های اولیه و مخصوص گالوانیزه است. برای این کار از قلمو، فرچه یا اسپری استفاده می شود. چهار ساعت بعد دوباره لایه دیگری از رنگ بر روی ورق زده می شود. بر اساس کیفیت و استانداردهای مختلف لایه های متعددی از رنگ بر روی ورق زده می شود ولی معمولاً ۲ لایه کافی است.
  • بعد از اتمام رنگ آمیزی و خشک شدن کامل ورق قطعات باید آنالیزهای لازم جهت کنترل کیفیت انجام شود تا مطابقت آن با استانداردهای مخصوص، ضخامت و میزان چسبندگی آن بررسی شود.

معمولاً برای آنالیز آن را بر اساس استاندارد DIN EN ISO 2360 بررسی می کنند. استاندارد مورد استفاده در بررسی رنگ نیز ISO 7724 است. برای آزمودن میزان چسبندگی رنگ نیز استاندارد DIN EN ISO 2409 استفاده می شود. توجه داشته باشید که تست میزان چسبندگی موضوع مهمی است و آن را با روش های مختلفی انجام می دهند. یکی از این روش ها Cross-cut است که در آن در فاصله های مشخصی به صورت عمودی مقداری از رنگ را با کمک نوار چسب جدا کرده و آزمایش می کنند. اگر محصول از تمام آزمایش ها و مراحل آن موفق بیرون آمد برای ارائه به بازار آماده است.

رنگ های مخصوص ورق گالوانیزه برای رنگ آمیزی خود از آلومینیوم ، منیزیم ، فولاد و …استفاده می کنند. این محصولات خاصیت نانو دارند و به عنوان یکی از پوشش های جدید در بازار شناخته می شوند. رنگ های گالوانیزه از نظر هزینه بسیار مناسب بوده و به راحی قابل تهیه هستند. مقاومت این رنگ ها نیز مناسب و بالا می باشد. در نانو یک پوشش با نام روی ()قرار دارد که هدف آن جلوگیری از خوردگی ورق است.

مراحل مکانیزم و تولید ورق گالوانیزه رنگی عموما مشابه است با مراحل تولید ورق رنگی دست ساز است. یکی از مراحلی که روی کیفیت ورق گالوانیزه تاثیر می گذارد فرآیند پولیش همان چربی زادیی است. این مراحل کمک می کند که محصول نهایی بهتر رنگ آمیزی شود و داوم بالاتری داشته باشد. بعد از انجام پولیش رنگ های مختلفی روی ورق گالوانیزه زده می شود چون اگر چربی به خوبی از بین نرود و یک دست نشود صفحه ای صاف و صیقلی نخواهیم داشت و نتیجه ی آن ظاهری زیبا نخواهیم داشت.

ویژگی رنگ ورق گالوانیزه

به طور عمده مدت زمان خشک شدن رنگ مخصوص گالوانیزه از رنگ معمولی کمتر است و زودتر خشک می شود.
ترکیب رنگ این ماده به گونه ای است که چسبندگی بالایی دارد و به خوبی روی سطح ورق می چسبد.
این رنگ پوسته پوسته یا چروک نمی شود و بعد از خشک شدن ریزش پودری ندارد.
مقاومت بالایی دارد و در برابر روطبت دما و حرارت تغییر رنگ نمی دهد و ذوب نمی شود.
قابلیت تعمیر دارند یعنی اگر سطح ورق دچار خراشیدگی شود و خطی روی سطح آن بیفتد با یک دستمال خراشیدگی تمیز می شود و با محلولی به نام RAL قسمت آسیب دیده ترمیم می شود.
ضد اشعه خورشید است.
مقاومت بالایی در شرایط آب هوایی دارد
قابلیت شست وشو دارد
مانند عایق هم عمل می کند و از هدر رفتن انرژی سرمایشی و گرمایشی جلوگیری می کند.
مراحل اجرا و پیاده سازی رنگ گالوانیزه آسان است و با استفاده از قلم واسپری صورت می پذیرد.
در امکان رنگ آمیزی مجدد وجود دارد.
در هر شرایط آب و هوایی می توان رنگ آمیزی را انجام داد.

در برابر ضربه و چکش خوردگی مقاومت بالایی دارد .

بهترین رنگ ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یک نوع ورق است که در طی فرآیند گالوانیزاسیون مقاوم می شود. این ورق بعد از این که از حوضچه های روی بیرون آید برای استعمال رنگ به اتاق های مخصوصی وارد می شود و تا در کنار حفظ زیبایی مقاومت آن نیز افزایش پیدا کند. رنگ کردن ورق گالوانیزه مقداری سخت است و نیاز به دستگاه هایی مخصوصی دارد زیرا سطح ورق گالوانیزه صاف و صیقلی می باشد. و قرار گرفتن رنگ روی آن بسیار دشوار است. رنگ آمیزی ورق گالوانیزه به دو صورت کارخانه ای و دستی انجام می گیرد که در روش کارخانه ای ورق ها وارد کوره های رنگ می شوند و توسط دستگاه های مدرن و خودکار و استاندارد رنگ آمیزی می شود.

رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

در مرحله ی اول سطح ورق گالوانیزه از هر گونه چربی و گرد غباری پاک می شود بعد از آن ورق ها توسط دستگاه های مخصوص بازبینی می شود تا تمام حفره های سطح ورق گرفته شود .بعد از آن نوبت به مرحله ی خشک کردن و پاکسازی مجدد ورق می رسد به گونه ای که شوره سفید ورق گالوانیزه توسط سمباده از بین می رود و سطح آن صاف و یک دست می شود.

در مرحله بعد سطح ورق توسط یک ماده اسیدی مانند سرکه سفید شست و شویی داده می شود که این عمل سطح ورق را کمی زبر و آماده برای پاشیدن رنگ می کند. برای مقاوم سازی سطح ورق یک لایه ی از پرایمر اپوکسی مالیده می شود که این کار باید هم زمان با اسپری کردن پرایمر با لایه لاتکس انجام شود. زمانی که این دو ماده باهم دیگر ترکیب می شوند موجب مقاوم ترشدن ورق در برابر خوردگی و اکسید آهن می شود.

مشخصات رنگ مخصوص گالوانیزه

حتماً می‌دانید که رنگ مورد استفاده در رنگ آمیزی ورق گالوانیزه با رنگ های معمولی متفاوت است. تفاوت های این رنگ را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • رنگ مخصوص گالوانیزه معمولاً زودتر از رنگ معمولی خشک می شود.
  • چسبندگی بالاتری نسبت به رنگ معمولی دارد. به همین دلیل بعد از خشک شدن ریزش پودری ندارد.
  • به دلیل فوق پوسته پوسته و یا چروک نمی شود.
  • رنگ مخصوص گالوانیزه نسبت به رنگ های معمولی در برابر حرارت و دمای بالا دارای مقاومت بالاتری است و تغییر رنگ نمی دهد.
  • این رنگ در دمای بالا ذوب نمی شود.
  • رنگ مخصوص گالوانیزه قابل تعمیر است یعنی اگر ورق خراشیده شود و یا خط بر روی آن بیافتد می توان با استفاده از دستمال آن را تمیز و با محلول‌های ترمیمی که دارای RAL هستند خراش ها را ترمیم کرد.
  • این رنگ های مخصوص ضد اشعه UV خورشید بوده و در برابر آب و هوای سخت مقاومت بالایی دارند.
  • یک عایق حرارتی خوب است و از هدر رفت سرما و گرما جلوگیری می کند.
  • می توان به طور مجدد آن را رنگ آمیزی کرد.
  • در برابر ضربه و چکش مقاومت بالایی دارد.
  • می توان در هر آب و هوایی آن را با اسپری یا قلمو اجرا کرد.
  • نکته آخر اینکه رنگ مخصوص گالوانیزه قابل شست و شو است.

ویژگی های رنگ گالوانیزه

معمولاً از رنگ گالوانیزه برای رنگ آمیزی فلزاتی مثل آلومینیوم، منیزیم، فولاد و غیره نیز استفاده می شود. از خواص آن می توان به قیمت مناسب و داشتن مقاومت در برابر خوردگی اشاره کرد. رنگ گالوانیزه همچنین دارای خواص نانو است و یک پوشش نازک، شفاف و با دوام است.اگر شغل و یا حرفه شما با محصولات فولادی و مقاطع فلزی سروکار دارد احتمالاً نام ورق رنگی به گوشتان خورده چه بسا که از آن استفاده هم کرده باشید. در ادامه این محصول پرکاربرد را بیشتر معرفی می کنیم.

ورق فولادی رنگی چیست؟

نوعی ورق فولادی است که عمدتاً از نوع گالوانیزه می باشد و سطح آن با لایه ای از رنگ پوشش داده شده است. رنگ های رایج برای ساخت ورق فولادی رنگی شامل آبی، قرمز، نارنجی، سفید یخچالی، زرد، قهوه ای و سبز است. ورق رنگی را در بازار می توانید در انواع رول و شیت پیدا کنید. ورق های رنگی همچنین در طرح و استانداردهای مختلفی ساخته می شوند و یکی از انواع ورق های فولادی مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی هستند.

شما این محصولات را می توانید در سقف شیروانی ها؛ انبارها، خانه ها، آلاچیق و سوله ها، یا به عنوان دیوار باغ ها و در بسیاری از موارد دیگر مشاهده کنید. از انواع ورق رنگی در صنایع ساخت لوازم خانه و آشپزخانه استفاده می شود. در این نوشته در مورد رنگ مخصوص ورق گالوانیزه و چگونگی رنگ آمیز انواع ورق فولادی و محصولات و مقاطع فلزی صحبت شد می توانید مقالات آموزشی بیشتری را در ما ببینید.

آیا با چالش های پیش رو در جوشکاری ورق گالوانیزه آشنا هستید؟ آیا جوشکاری ورق فولادی نیاز به مهارت و تبحر بالایی دارد؟ الکتورد های مصرفی تا چه میزان در کیفیت جوش ورق فولادی مهم هستند؟ با ما همراه باشید تا در مورد جوشکاری ، نحوه تولید آن و جوشکاری و اتصال این نوع از ورق فولادی آشنا شوید.

در ابتدای توضیحات به بررسی ماهیت ورق گالوانیزه و نحوه تولید آن می‌پردازیم. از آن جایی که بزرگترین تهدید برای سازه های فولادی، رطوبت بالا است. و محصولات آهنی با توجه به درصد بالای آهن در آن، در برابر آب و رطوبت مقاومت کمی دارند و زنگ می زنند. برای جلوگیری از این معضل با تغییر ترکیب شیمیایی و یا ایجاد تغییرات سطحی روی فولاد، مقاومت آن را در برابر رطوبت افزایش می دهند.

*** ورق گالوانیزه

اگر آهن و یا آلیاژ حاوی آهن برای مدت زمان طولانی در معرض اکسیژن، رطوبت و آب باشد، اکسژن در سطح واکنش می دهد و اکسید آهن را تشکیل می دهد. در ابتدا، آهن الکترون های خود را به اکسیژن می دهد، پس از آن یون های آهن با آب واکنش می دهد و هیدروکسید آهن و هیدروژن تولید می شود.

پس از این، با ناجام اکسایش بر سطح جسم آهنی، آند شکل می گیرد و در ثسمت دیگر که آب و اکسیژن حضور دارد، کاتد شکل می کیرد، با این فرآیند یک سلول ولتایی ایجاد می شود و با حرکت آند به سمت کاتد زنگ زدگی صورت می گیرد. با وجود فرایند محافظت در برابر خورگی، شاید دیده باشید که گاهی بر روی ورق های گالوانیزه شوره ای سفید نشسته است.

یکی از روش های تولید محصولات فولادی مقاوم در برابر رطوبت، آهن گالوانیزه است، که معمولا به صورت ورق و به اسم ورق گالوانیزه وارد بازار می شود.

ورق گالوانیزه به این صورت است که یک لایه نازک «روی» روی محصول فولادی مورد نظر پوشش داده می شود تا آهن را از رطوبت مصون بدارد. در طول سالیان گذشته این نوع ورق با توجه به صرفه اقتصادی آن محبوبیت بسیار بالایی را در میان متخصصین این حوزه داشته است. در سازه های بزرگ که مدام در برابر رطوبت و آب قرار دارند، فولاد گالوانیزه بهترین گزینه روی میز است. اما ساختار ورق گالوانیزه به چه شکل است؟ با آرتان پرس همراه باشید تا در ادامه به سوالات شما پاسخ داده شود.

کاربرد فولاد گالوانیزه به قدری زیاد است که شما می توانید در نقاط مختلف شهر خود این نوع فولاد را ببینید. پل ها، استادیوم، سازه های بزرگ فولادی، نرده ها، چراغ ها در خیابان، ورق گالوانیزه در اتومبیل و منازل، از کاربرد های گسترده این نوع فولاد است.

*** گالوانیزه کردن محصولات آهنی

گالوانیزه کردن فلزات که معمولا توسط  فلز روی صورت می گیرد به ۲ صورت امکان پذیر است، اگرچه در نهایت محصولات تولیدی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

*** روش حرارتی (گالوانیزه گرم HOT-DIP-Galvanizing)

در این روش آهن یا محصولات فولادی را درون مخزنی از مذاب فلز روی غوطه ور می کنند، پس از غوطه وری و خنک شدن آن، سطح فولاد و فلز روی به یکدیگر چسبیده می شوند که به عنوان پوشش محافظ فولاد است. همانطور که اشاره کرد توسط این روش با قیمت نسبتا پایین ترذی مقاومت محصولات فولادی به خصوص ورق های فولادی در مقابل رطوبت و اکسیژن افزایش می یابد.

ضرورت وجود الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه با سرعت بالا ، از این نظر است که این ورق  ها نسبت به قطعات فولادی دیگر سطح نازک تری دارند و حساسیت کار بالاتر خواهد بود. سرعت از این نظر مهم است که گرمای وارد شده در سطح، در صورت زیاد بودن می تواند منجر به ایجاد حفره روی سطح شود. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره  الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه خواهیم پرداخت تا آگاهی کافی را در این زمینه داشته باشید و فرآیند جوشکاری را با بهترین کیفیت انجام دهید.

یکی از روش های پرکاربرد و قدیمی در جوشکاری، استفاده از الکترودها است که معمولا به صورت دستی انجام می شود. الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه با سرعت بالا برای جلوگیری از کم شدن کیفیت جوش و از دست دادن انرژی لازم می باشد. هر چه سرعت جوش بالاتر باشد، بهتر است و تعداد قوس را نیز باید معقولانه انتخاب نمود.

ورق های نازک نسبت به دیگر محصولاتی که جنسشان فولاد است، جوشکاری سخت تری خواهند داشت و اگر بخواهیم کیفیت درز یا نقطه جوش بالا باشد، باید تمامی نکات ذکر شده را رعایت کنید. اگر اصول جوشکاری در ورقه های نازک رعایت نشود، ورق بیش از اندازه داغ و در نتیجه ذوب خواهد شد. در انتخاب درست الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه تلاش کنید و در صورت نیاز به راهنمایی با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما راهنمایی های لازم را ارائه دهند و پاسخگوی سوالات شما باشند.

ضخامت الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

در انتخاب الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه باید دقت زیادی داشت . سایز الکترودهایی که برای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند، باید متوسط باشد. الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه ضخامت استانداردی باید داشته باشد  و حداکثر ۲.۵ میلی متر می تواند باشد. حدود استاندارد جریان نیز بین ده تا دویست آمپر باید لحاظ شود. کیفیت نقطه جوش رابطه مستقیمی با سرعت کار خواهد داشت، پس هر چه این سرعت بالاتر باشد کیفیت بهتری را خواهیم داشت. سایز متوسط الکترود سبب می شود درز جوش با کیفیتی در ورق های گالوانیزه ایجاد شود.

نحوه فعالیت الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

با توجه به الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه، جریان مناسبی را باید انتخاب کرد  زیرا جریان برق اهمیت زیادی در فرآیند جوشکاری دارد و معمولا بین سی و ‌پنج تا چهل درجه سانتی گراد انتخاب می شود. بعد از انتخاب جریان مناسب باید الکترود را در جای مناسب خود بگذاریم  و برای شروع کردن فرآیند جوشکاری، قطعات و یا لبه هایی که قرار است متصل شوند را کنار هم می گذاریم.

برای اینکه بتوانیم در هر بار که عمل جوش را انجام می دهیم، محل را از وجود سرباره و تراشه پاکسازی کنیم، از برس های مخصوصی باید استفاده کنیم. اگر در نقطه جوش متوجه تغییر رنگ شدید، باید بدانید که با توجه به کیفیت کار و تعداد دفعاتی است که جوش داده اید. برای اینکه گرمای فولاد به سطوح پایین برود و سطح محصول متحمل دمای بالا نشود، در زیر محلی که جوش داده می شود، قطعه ای مسی جایگذاری می گردد.

در این فرآیند بین الکترود و قطعه، قوسی که ایجاد می شود باعث عمل ذوب خواهد شد و اتصال را برقرار می کند . از جریان مستقیم یا متناوب در این فرآیند استفاده می شود. الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه ، هسته ای فلزی است که دارای پوششی با مواد مختلف می باشد. وقتی قسمتی از پوشش الکترود می سوزد، دودی حاصل می شود که این دود دو خاصیت مهم دارد.

یکی محافظت جوشکار از تشعشعات مضر است که این کار را با جذب این تشعشعات انجام می دهد و دیگری این است که حوضچه مذاب را محافظت می کند. قسمت دیگری از پوشش الکترود نیز وارد حوضچه مذاب می شود و ناخالصی ها را جذب می کند و تا زمانی که سرد شود از فلز جوش محافظت می کند و این کار را در قالب سرباره انجام می دهد.
الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه-تصویر سوم

مشخصات الکترود ورق گالوانیزه

یکی از تجهیزات مهم جوشکاری، سیم فلزی روکش داری است که به آن الکترود می گویند. جنس الکترود جوشکاری ورق های گالوانیزه نیکل، فلز ضد زنگ، آلومینیوم و یا هر ترکیبی که کربن کمی دارد، می تواند باشد. روکش الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه نیز اکسید سدیم، آهک و آزبست می تواند باشد. عملکرد اصلی الکترود جوشکاری ورق های گالوانیزه این است که دو سطحی که از هم فاصله دارند را جوش می دهد و برای این منظور به پر کردن فاصله خالی می پردازد .

انواع الکترود و اهمیت آن

الکترود انواع مختلفی مثل انجماد سریع، انجماد پر شده، چسبان سریع و کم هیدروژن دارد و در فرآیندهای دستی از آن استفاده می شود. الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه  کاربردهای زیادی از جمله در صنایع ماشین سازی، اتصال فولادهای ضد زنگ مثل کروم، فولادهای کربنی و انواع آلیاژ دارد. انتخاب الکترود جوشکاری ورق های گالوانیزه با توجه به جنس قطعه خواهد بود تا بهترین نتیجه دریافت شود و مشکلی در حین جوشکاری رخ ندهد.

در جوشکاری ورق های گالوانیزه باید مهارت داشت و باید این فرآیند را به صورت اصولی انجام داد و دقت شود به دلیل گرما این ورقه های نازک دچار سوراخ نشوند و در فرآیند جوشکاری مشکل رخ ندهد. وجود الکترود مناسب با سرعت بالا، کیفیت جوش را بالا می برد و مانع از اتلاف انرژی می گردد. از آنجا که قسمت رویی ورق و لوله گالوانیزه را فلز روی پوشانده است، حرارت دادن آن به دلیل انتشار بخار سمی خطرناک می باشد.

از جمله راه حل های رفع این مشکل، حذف پوشش روی و یا انجام جوشکاری با شیب پانزده درجه خواهد بود. روش دیگر این است که فضایی را در نظر بگیرید که این بخار به راحتی از داخل لوله خارج شود. برای کاهش اثرات خطرناک، بهترین کار این است که سرعت کار را بالا ببرید که در اینجا انتخاب الکترود مناسب با سرعت بالا از اهمیت برخوردار است.

الکترودهای روکش دار در جوشکاری قوسی

در جوشکاری دستی رایج ترین روش، استفاده از الکترودهای روکش دار است و همان شرایطی که در فولادهای بدون پوشش وجود دارد، برای این نوع جوشکاری نیز لازم می باشد. از آنجا که کاهش زاویه الکترود را به اندازه سی درجه خواهیم داشت و این الکترود باید فلز رویی که ذوب شده را دور از محل جوش با حرکات شلاقی به جلو و عقب، حرکت دهد سرعت جوشکاری ممکن است کاهش یابد. در واقع سرعت الکترود باید از حد معمول آهسته تر باشد و به صورت شلاقی باشد.

 درصد مناسب مواد مختلف در الکترود

الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه باید توانایی بخار کردن روی را از جلوی حوضچه جوش داشته باشد. هر چه مقدار سیلیسیم در الکترود کمتر باشد بهتر است چون در حضور این عنصر، نفوذ روی در آن افزایش پیدا می‌کند. در اثر نفوذ روی ترک رخ می دهد و برای جلوگیری از این امر درصد سیلیسیم در الکترود بهتر است کمتر از ۰/۲ درصد باشد.

هم چنین زیاد بودن سیلیکون الکترود نیز موجب نفوذ روی به فلز جوش می شود و ترک ایجاد می گردد از این رو مقدار مناسب سیلیکون در الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه باید از هشتاد و پنج صدم درصد بیشتر نشود. بخار شدن روی در زمان جوشکاری و خارج شدن از فلز جوش، رخ دادن ترک را کم می کند. انتخاب دستگاه جوش مناسب برای ورق گالوانیزه و الکترودی که با ضخامت قطعه متناسب باشد، اهمیت دارد.

نقش پوشش الکترود در جوشکاری

پوشش الکترود جوشکاری ورق های گالوانیزه با توجه به این که از چه نوعی است، نقش های متفاوتی خواهد داشت. این پوشش گاز لازم را برای محافظت از حوضچه مذاب و قوس فراهم می آورد و کمک می کند که قوس الکتریکی پایداری داشته باشد. پوشش الکترود ترکیباتی را فراهم می کند تا ناخالصی ها و اکسیژن را جذب و خارج کند. این پوشش سرباره ای مناسب فراهم می کند تا از فلز جوش محافظت کند و کمک می کند که شکل گیری مناسبی داشته باشد.

هم چنین برای اینکه خواص مکانیکی فلز جوش بهبود پیدا کند، عنصرهای آلیاژی مناسب را ایجاد می کند. سرعت بالای الکترود در فرآیند جوشکاری سبب می شود زمانی که فلز روی در زمان جوشکاری بخار می شود ، این بخار حاصله به سرعت خارج شود . این بخار علاوه بر مشکلات بهداشتی که دارد،  در جوش تخلخل ایجاد می کند که راهکارهای مختلفی برای حل این مشکل پیشنهاد شده است و یکی از آنها انتخاب الکترود با سرعت بالا می باشد.

مزیت های جوشکاری با الکترود

جوشکاری با الکترود ها تجهیزات ساده ای دارد که هم ارزان هستند و هم قابل حمل می باشند. اگر قسمتی از سازه از لحاظ دسترسی محدودیت داشته باشد، این نوع جوشکاری بهترین انتخاب خواهد بود. طیف بزرگی از فولادهای  ساده و آلیاژی امکان جوشکاری با این روش را دارند، اما دقت کنید که این روش برای فلزات غیر فلزی نامناسب خواهد بود. در حین کار باید نکات امنیتی را رعایت کرد و از ماسک و دستکش های مخصوص جوشکاری استفاده نمود. دقت کنید در محیطی که جوشکاری انجام می دهید، مواد اشتعال زا وجود نداشته باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا