برترین های کسب و کارپزشکی

بهترین قرص برای گرفتگی عضلات پا کدام است؟

انواع قرص شل کننده عضلانی  و قرص گرفتگی عضلات پا که در دسترس هستند، برای اسپاس‌های متفاوتی تجویز می‌شوند. برخی برای اسپاسم‌های عصبی ناشی از بیماری و برخی گرفتگی‌های عضلانی ساده را پوشش می‌دهند. باید هنگام مصرف هر کدام از انواع قرص شل کننده عضلانی به هدف درمانی آن توجه کرد تا از ایجاد عوارض احتمالی جلوگیری کرد.

اطلاعات دارویی کینین برای گرفتگی عضلات پا

داروی کینین یک داروی ضد مالاریا می‌باشد که برای پیشگیری یا درمان گرفتگی شبانه عضلات پا (ناشی از ارتریت، دیابت، واریس، ترومبوفلیت و آترواسکلروز) نیز مصرف شود. این دارو تنها زمانی برای این عارضه تجویز می‌شود که سایر درمان‌ها نظیر نرمش‌های عضلانی و ماساژ درمانی تأثیری بر بهبود اسپاسم‌ها نداشته باشد. داروی کینین برای کاهش تعداد و شدت اسپاسم‌های پا به کار می‌رود، اما به طور کامل نمی‌تواند آن را مهار نماید.

وقتی برای اولین بار کینین تجویز می‌شود، برای چند هفته به صورت آزمایشی تجویز می‌گردد. بیمار با گزارشی که از تعداد اسپاسم‌ها و شدت آنها می‌دهد، تأثیر دارو بر روی بیمار برآورد می‌شود. همچنین برخی اوقات این دارو موجب عوارض جانبی می‌شود که بعضی از آنها ممکن است جدی باشد. بنابراین بر تأثیراتی که این دارو بر بیمار دارد باید دقت شود، اگر تأثیرات کینین بر بیمار مثبت باشد، این دارو برای چندین هفته دیگر نیز تجویز می‌گردد اما هر سه ماه یک بار باید مصرف داروی کینین متوقف شود. دلیل آن این است که در برخی از افراد اسپاسم‌ها متوقف می‌شود و دیگری نیازی به درمان نیست.

مقدار و روش مصرف داروی کینین برای گرفتگی عضلات پا

قبل از شروع درمان با داروی کینین، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.  نکات مهمی که در این مورد باید رعایت کنید به شرح زیر است:

  1. دوز و مقدار داروی کینین برای گرفتگی عضلات پا، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که دکتر متخصص ارتوپد به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  2. در صورت فراموش کردن یک دوز نگران نباشید. از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید و هیچ‌گاه برای جبران دوز فراموش شده، دو دوز را با هم مصرف نکنید.
  3. داروی کینین را بیش از مقدار و مدت زمان تجویز شده مصرف نکنید.
  4. برای کاهش تحریک گوارشی ناشی از دارو بهتر است آن را با غذا یا بعد از آن مصرف نمایید.
  5. این دارو را با یک لیوان آب بنوشید.

قویترین قرص شل کننده عضلات گردن

مصرف قویترین قرص شل کننده عضلات گردن در کنار استراحت و فیزیوتراپی می تواند به تسریع روند بهبود شما کمک شایانی می کند. بنابراین اگر عضلات گردنتان دچار گرفتگی شده و می خواهید خیلی زود بهبود پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم که از مصرف قرص های شل کننده عضلات گردن غافل نشوید.

از جمله قویترین قرص های شل کننده عضلات گردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیکلوبنزاپرین (فلکسریل)
  • متوکاربامول (روباکسین)
  • تیزانیدین (زانافلکس)
  • کاریزوپرودول (سوما)
  • دیازپام (والیوم)

قویترین قرص شل کننده عضلات کمر

اگر در جستجوی قویترین قرص شل کننده عضلات کمر هستید باید بگوییم که می توانید از قرص هایی که در بخش قبلی مقاله آن ها را معرفی نمودیم برای بهبود گرفتگی عضلات کمر خود استفاده کنید.

به طور کلی قویترین قرص شل کننده عضلات کمر عبارتند از:

  1. کاریزوپرودول
  2. کلرزوکسازون
  3. سیکلوبنزاپرین
  4. متاکسالون
  5. متوکاربامول

علاوه بر موارد فوق، 2 قرص تیزانیدین و دیازپام نیز به عنوان قرص های شل کننده عضلات اسکلتی شناخته می شوند که اثر ضد اسپاسمی داشته و می توانید از آن ها برای بهبود درد ناشی از گرفتگی کمر خود استفاده کنید. توصیه می کنیم که در صورت تجویز پزشک به مصرف قوی ترین قرص شل کننده عضلات کمر، این قرص ها را درست طبق دستور پزشک خود مصرف کنید تا احتمال بروز عوارض جانبی آن ها به حداقل برسد.

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟

یکی از روش های درمان گرفتگی عضلات استفاده از قرص گرفتگی عضلات است. استفاده از قرص ویتامین B1، B12 و D از جمله قرص ویتامین هایی هستند که به درمان گرفتگی عضلات کمک می کنند.

می توان به جای استفاده از این قرص ها از مواد غذایی حاوی این ویتامین ها نیز استفاده کرد.

  • در مواد غذایی زیر ویتامین B1 یافت می شود: غلات کامل، برنج قهوه ای، گوشت مرغ، سویا، آجیل، لوبیا، نخود فرنگی
  • مواد غذایی زیر مملو از ویتامین B12 هستند: جگر گوسفند، گوشت گاو و بره، تخم مرغ، لبنیات
  • مواد غذایی زیر سرشار از ویتامین D جهت جلوگیری از گرفتگی عضلات هستند: ماهی قزل آلا، آب پرتقال، محصولات لبنی، جوجه، تخم مرغ، قارچ
  • علاوه بر مواد غذایی بالا استفاده از موز، هندوانه، سبزیجات پهن برگ، آب نارگیل، سیب زمینی شیرین، شیر، ماهی سالمون، آووکادو، اسفناج، ماست یونانی، حبوبات، عدس و … به عنوان مواد غذایی کمک کننده به جلوگیری از گرفتگی عضلات مفید هستند.

دسته بندی انواع مکمل گرفتگی عضلات بر اساس ترکیبات آن‌ها

اگر برای رفع گرفتگی عضلات قصد مصرف قرص و مکمل را دارید، مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند زینک و ویتامین D گزینه‌هایی مناسبی هستند. میزان گرفتگی عضلات در حین ورزش شدید افزایش می‌یابد؛ از این رو در انواع مکمل های بدنسازی نیز از ویتامین‌ها و مواد معدنی که در رفع گرفتگی عضلات نقش دارند؛ استفاده شده است. انواع مکمل های گرفتگی عضلات را در ادامه ذکر خواهیم کرد:

مکمل ویتامین D؛ جلوگیری از دردهای عضلانی

یکی از علل درد و گرفتگی عضلات ممکن است به کمبود ویتامین D در بدن مرتبط باشد. در واقع طبق مطالعات انجام شده، گرفتگی عضلات در کل بدن با کمبود ویتامین دی بیشتر اتفاق می‌افتد. هم‌چنین ویتامین دی نقش مهمی در تقویت استخوان‌ها و مفاصل نیز دارد. از این رو علاوه‌بر استفاده از آن در مکمل های گرفتگی عضلات، در مکمل های استخوان و مفاصل نیز به کار می‌رود.

مکمل منیزیم؛ تولید انرژی برای انقباض عضلات

اگر به‌طورمکرر دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، به احتمال زیاد میزان منیزیم بدن شما بسیار پایین است. به همین دلیل بیشتر پزشکان برای بهبود اسپاسم‌های پا، گردن و کمر، مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم را پیشنهاد می‌کنند. این مکمل در زنان باردار مبتلا به گرفتگی‌های عضلات پا نیز بسیار مفید است؛ اما مصرف این مکمل‌ها در زنان باردار حتما باید با تجویز و مشورت پزشک متخصص صورت گیرد.

مکمل پتاسیم؛ یکی از انواع مکمل رفع گرفتگی عضلات

علاوه‌بر انواع املاح و ویتامین های ضروری که برای گرفتگی عضلات نام بردیم، پتاسیم را نیز می‌توان به این دسته اضافه کرد. پتاسیم یک ماده معدنی مهم در همه سلول‌های عصبی و عضلانی است. کمبود این ماده معدنی انتقال پیام‌های عصبی را مختل کرده و منجر‌به گرفتگی‌های شدید عضلانی می‌شود.

مولتی ویتامین برای گرفتگی عضلات حاوی ویتامین ب۶

ویتامین ب۶، مکملی مخصوص برای حفظ عملکرد صحیح ماهیچه‌ها و جلوگیری از گرفتگی عضلات است. این ویتامین در بدن ما پیام رسان عصبی محسوب می‌شود که انتقال‌دهنده پیام‌های حسی و حرکتی است. عدم تامین ویتامین ب ۶ موجب بروز اختلالات عصبی و ایجاد مشکل در عملکرد عضلات می‌شود؛ به همین دلیل مکمل حاوی ویتامین ب۶ را نیز می‌توان یکی از انواع مکمل‌ها برای رفع گرفتگی عضلات به‌شمار آورد.

سوالات متداول

قویترین قرص گرفتگی عضلات چیست؟

استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی چون ایبوپروفن، ناپروکسن و … به عنوان قویترین قرص گرفتگی عضلات هستند. همچنین داروهای خاصی چون کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین، دیازپام، متاکسالون و متوکاربامول از قویترین قرص گرفتگی عضلات هستند.

کدام ویتامین به گرفتگی عضلات کمک می کند؟

ویتامین های B6، B12 و D به رفع گرفتگی عضلات کمک می کند. استفاده از قرص گرفتگی عضلات حاوی این ویتامین ها یا استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین های یاد شده در رفع گرفتگی عضلات تأثیر دارند.

آیا منیزیم برای گرفتگی عضلات مفید است؟

بله، منیزیم مسدود کننده طبیعی کانال کلسیم بوده و با اثرات کلسیم مقابله می کند و برای رفع گرفتگی عضلات مفید است.

قویترین قرص شل کننده عضلات پا چیست؟

کاریزوپرودول و اورفنادرین به عنوان قویترین قرص گرفتگی عضلات و شل کننده عضلات پا به شمار می رود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا