بازرگانیبرترین های کسب و کار

بهترین نهال شلیل در ایران

برای انتخاب بهترین نهال شلیل در ایران باید با انواع مختلف درخت شلیل آشنایی داشته باشیم؛ سپس از میان آن‌ها نوع مناسب را انتخاب کرد. شلیل دارای انواع مختلف است که در شکل، رنگ و طعم تفاوت دارند. همچنین زمان برداشت، میزان آبیاری و منطقه کاشت انواع مختلف شلیل با یکدیگر متقاوت است. در این مطلب به معرفی چند نمونه از بهترین نهال شلیل می‌پردازیم؛ باغداران باید متناسب با شرایط آب و هوایی و نوع زمین زراعی خود، مناسب‌ترین و بهترین نهال شلیل را شناسایی کنند.

باغداران باید توجه داشته باشند که سازگاری درختان شلیل با شرایط اقلیمی منطقه نکته بسیار حایز اهمیتی است. زیرا ممکن است یک گونه از شلیل بهترین نهال شلیل برای منطقه سردسیر باشد، اما کشت این نهال در منطقه گرمسیر و گرمای زیاد موجب سوختن برگ ها و نابودی درخت شود. همچنین ممکن است برخی گونه‌های شلیل مناسب کاشت در مناطق گرمسیر باشد و سرمای شدید موجب خسارت به درختان شود. علاوه براین منطقه کاشت، بر روی میزان باردهی درخت تاثیرگذار است.

ایران | زمین

شلیل رفعتی، بهترین نهال شلیل

شلیل رفعتی یکی از درشت‌ترین و بهترین نهال شلیل است. این شلیل قرمز رنگ دارای ظاهری بسیار زیبا و طعم شیرین و دلچسب است. شلیل رفعتی یکی از محبوب‌ترین و پرفروش ترین ارقام شلیل است. شلیل رفعتی به صورت تازه و یا کمپوت استفاده می‌شود. این شلیل ماندگاری خوبی دارد و دو ماه در انبار قابلیت نگهداری دارد.

بهترین نهال شلیل رفعتی بسیار زودبازده است و می‌توان از دو سالگی شاهد باردهی نهال بود. در اواسط تیر این شلیل قابل برداشت است. به دلیل پیوندی بودن درخت شلیل رفعتی، میزان باردهی آن نسبت به ارقام دیگر بیشتر است. عمر مفید این درخت حدود 10 الی 12 است. بهترین نهال شلیل رفعتی در مناطق نسبتا گرمسیر هم قابل کاشت است. اما باید توجه داشت که گرمای بسیار بالا برای این درختان چندان مساعد نیست. درختان شلیل باید به صورت هفنگی و با 7 لیتر آب آبیاری گردند. بسیاری در مورد شلیل معتقد هستند این رقم شباهت هایی با نهال هلو دارد.

ایران | زمین

شلیل شمس، دومین گونه از بهترین درخت شلیل

شلیل شمس به عنوان دومین گونه از بهترین نهال شلیل دارای ظاهری زیبا و خوش رنگ است. یک طرف شلیل شمس به رنگ زرد و طرف دیگر آن قرمز است. قسمت گوشتی این میوه به رنگ سفید است و به هسته چسبیده است. بافت شلیل شمس سفت است و طعم شیرین و دلپذیری دارد. پس از کاشت بهترین نهال شلیل شمس، از سال دوم باردهی شروع می‌شود. اما باردهی این نهال از سال سوم اقتصادی خواهد بود. میزان باردهی درختان شلیل شمس بسیار بالا است. به طور میانگین از هر هکتار حدود 65 تا 80 تن شلیل شمس برداشت می‌شود. عمر مفید درختان شلیل شمس 12 سال است.

درختان شلیل شمس نسبتا حساس هستند و تحمل سرمای شدید و گرمای شدید را نخواهند داشت. بنابراین باید بهترین نهال شلیل شمس در مناطق معتدل کاشته شود و کاشت آن در مناطق گرمسیر و سردسیر مناسب نیست. خاک مناسب برای پرورش شلیل شمس خاک‌هایی با زهکشی مناسب است. این گونه از شلیل نسبت به دیگر ارقام نیاز آبی بیشتری دارد و باید در مناطق پر آب کشت شود.

شلیل مغان، یک رقم از بهترین نهال شلیل

شلیل مغان به عنوان یک رقم از بهترین نهال شلیل درشت و گرد است. این شلیل هسته جدا، آبدار و خوش طعم است. شلیل مغان از مرغوب‌ترین و بهترین گونه‌های شلیل است. البته شلیل مغان دارای دو گونه دیررس و زودرس است. این دو گونه علاوه بر تفاوت‌های ظاهری در زمان برداشت نیز با یکدیگر تفاوت دارند. شلیل مغان زودرس در اواخر خرداد ماه برداشت می‌شود. اما شلیل مغان دیررس در ماه مرداد قابل برداشت است. شلیل مغان دیررس تا 40 روز در انبار قابلیت ماندگاری دارد. از این شلیل برای تهیه کمپوت استفاده بسیاری می‌شود.

شلیل مغان باید در خاک نرم و زهکشی شده کاشته شود. درخت شلیل در خاک‌های سنگین نمی‌تواند رشد و ثمردهی داشته باشد. این درخت نیاز به آبیاری فراوانی دارد. میزان باردهی درختان شلیل مغان حدود 70 الی 80 تن در هکتار است. همچنین این درخت شلیل حدود ۱۵ سال محصول‌دهی خواهد داشت.

درخت شلیل سفید

شلیل سفید یک دیگر از ارقام بهترین نهال شلیل در ایران است که اغلب در منطقه خراسان کاشت می‌شود. این شلیل گرد و به رنگ زرد مایل به سفید است. قسمت گوشتی شلیل سفید است و به هسته چسبیده است. بافت شلیل سفت و آبدار است. شلیل سفید یکی از  خوش عطرترین و لذیذترین ارقام شلیل می‌باشد. بهترین شلیل سفید تا دو ماه در انبار قابل نگهداری است. این شلیل یکی از بهترین ارقام برای صادرات به کشورهای دیگر می‌باشد.

درخت شلیل سفید نسبت به دلیل زودگل بودن، نسبت به سرمای دیررس حساس است. بنابراین کاشت آن در مناطق سردسیر مناسب نیست. این نهال از دو سالگی شروع به گلدهی و میوه‌دهی می‌کند. شلیل سفید در اواخر تیر ماه و یا اوایل مرداد می‌رسد. میزان بازدهی درختان شلیل سفید حدود 40 تن در هر هکتار است. عمر مفید درخت شلیل سفید حدود 12 سال است. آبیاری بهترین نهال شلیل سفید هر 15 روز یک بار انجام می‌گیرد. در هر دوره آبیاری هر نهال به ۱۵ لیتر آب نیاز است.

ایران | زمین

خرید بهترین نهال شلیل

با توجه به ویژگی‌های انواع مختلف بهترین نهال شلیل و مطابقت آن با شرایط اقلیمی منطقه می‌توان مناسب‌ترین نهال را انتخاب نمود. البته باید توجه داشت که علاوه بر موارد ذکر شده برای خرید بهترین نهال شلیل باید سلامت و کیفیت اولیه نهال را نیز بررسی کرد. بهترین نهال‌ شلیل باید حتما برچسب‌ یا شناسنامه سلامت داشته باشد. در این برچسب یا شناسنامه کلیه اطلاعات مربوط به نهال  ازجمله شماره شناسه، سال تولید، نوع پایه و نوع پیوند نهال به خریدار ارائه می‌گردد.

بهترین نهال شلیل باید عاری از آفات و بیماری باشد. زیرا در صورتی که نهال بیمار باشد، نمی‌توان انتظار رشد و محصول‌دهی مناسب از آن داشت. همچنین توجه کنید بهترین نهال شلیل حدود یک الی دو ساله باشد. قطر این نهال باید حدود یک سانتی متر و ارتفاع آن یک متر باشد. همچنین ریشه نهال باید به میزان کافی باشد تا پس از کاشت استقامت کافی در خاک داشته باشد. بنابر موارد ذکر شده، مطمئن‌ترین راه برای خرید بهترین نهال شلیل، خرید از نهالستان معتبر می‌باشد.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا