برترین های کسب و کارخانواده

بهداشت واژن چگونه از عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌کند؟

چه چیزی نشان دهنده عفونت واژن است ؟

به نقل از کارشناسان تانیرو در برخی موارد ممکن است هیچ علامتی مشاهده نشود. در صورت بروز علائم، شایع ترین آنها:

علائم عفونت واژن نیز بر اساس علت عفونت متفاوت خواهد بود:

عفونت های واژن کشنده نیستند. در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

در صورت ایجاد سوزش واژن و سابقه عفونت مخمری، ممکن است نیازی به مراجعه به پزشک نباشد.

بهترین ژل شستشوی بانوان برای عفونت: عفونت های مخمری را می توان در خانه با داروهای ضد قارچ واژینال بدون نسخه درمان کرد. با این حال، اگر مطمئن نیستید که به عفونت مخمری مبتلا هستید، بهتر است با خود مشورت کنید.

 چه عواملی باعث عفونت واژن می شود؟

عفونت واژن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر به واژینیت مبتلا شوید، پزشک عفونت را بر اساس علت آن تشخیص داده و درمان می کند.

علل شایع واژینیت عبارتند از:

به نقل از cosmopolitan در برخی موارد، ممکن است پزشک نتواند علت عفونت واژن را تعیین کند. این وضعیت به عنوان ولووواژینیت غیر اختصاصی شناخته می شود. این اتفاق در زنان در هر سنی رخ می دهد، اما در دختران جوانی که وارد سن بلوغ نشده اند بیشتر دیده می شود.

 عفونت واژن چگونه تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص عفونت واژن، پزشک در مورد سابقه پزشکی سوال می کند. همچنین در مورد سلامت جنسی مانند تعداد فعلی شرکای جنسی و سابقه ابتلا به عفونت های واژن یا عفونت های مقاربتی (STI) نیز سوال می شود.

پزشک زنان ممکن است معاینه لگن را نیز انجام دهد. در طی این معاینه، نمونه ای از ترشحات واژن را جمع آوری کرده، این نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می فرستد. این به پزشک در فهم عامل عفونت کمک می کند.

 عفونت های واژن چگونه درمان می شوند؟

درمان عفونت های واژن به علت ایجاد عفونت بستگی دارد. مثلا:

اگر عفونت به دلیل عامل تحریک کننده ای مانند صابون ایجاد شده باشد، دکتر متخصص زنان برای کاهش تحریک محصول دیگری را پیشنهاد می کند.

چگونه می توان از عفونت واژن پیشگیری کرد؟

همه عفونت های واژن قابل پیشگیری نیستند. استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی به جلوگیری از شیوع بیماری های مقاربتی و کاهش خطر ابتلا به آن ها کمک می کند. بهداشت مناسب می تواند از برخی عفونت های واژن جلوگیری کند. در صورت امکان، باید از لباس زیر پنبه ای و جوراب شلواری با فاق نخی استفاده کنید. این کار خطر ابتلا به التهاب و تحریک واژن را کاهش می دهد. برخی از خانم ها در اثر پوشیدن پارچه هایی که تنفس پوست را مختل می کند، دچار التهاب و تحریک می شوند.

عفونت واژن یا واژینیت (Vaginal Infections) به دلیل عدم تعادل مخمر و باکتری که به طور طبیعی در واژن زندگی می‌کنند، ایجاد می‌شود. عفونت واژن معمولا با ناراحتی و ایجاد بوی بد همراه است. مواد شیمیایی موجود در صابونها، اسپری‌ها یا حتی لباس‌هایی که با این قسمت بدن تماس دارند ممکن است پوست و بافتهای ظریف آن را تحریک کنند. برخی از عفونتهای واژن، در صورت عدم درمان می‌توانند باعث آسیب جدی به اندام‌های تولید مثل و یا ایجاد مشکلات دیگری برای سلامتی افراد شوند.

برخی از عفونتهای واژن ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند. اما در صورت بروز علائم، شایع ترین آنها عبارتند از خارش واژن،‌ تغییر در مقدار و رنگ ترشحات واژن، درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن، درد در هنگام مقاربت، خونریزی واژن یا لکه بینی. البته علائم عفونت واژن بر اساس علت آن متفاوت است.

عفونتهای باکتریایی معمولاً باعث ترشحات سفید مایل به خاکستری یا زرد می‌شوند. این ترشحات معمولا بویی شبیه بوی ماهی داشته و پس از رابطه جنسی به راحتی قابل مشاهده هستند. عفونتهای مخمری به طور معمول با خارش و گاهی با ترشحات غلیظ و سفید رنگی شبیه پنیر همراه هستند. تریکومونیازیس بیماری دیگری است که باعث خارش واژن و بوی بد می‌شود و ترشحات عفونی آن به رنگ زرد مایل به سبز و کف مانند است.

عفونتهای واژن خطرناک نیستند، اما در صورتی که قبلاً هرگز عفونت واژن نداشته‌اید، عفونت واژن را با علائم جدیدی تجربه می‌کنید، شریک جنسی متفاوت یا جدیدی دارید و یا علائم شما مجددا پس از درمان برمی گردند،‌ بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که سوزش واژن دارید و قبلا دچار عفونتهای مخمری شده‌اید، معمولا نیازی به مراجعه به پزشک نیست و عفونتهای مخمری اغلب در خانه و با داروهای ضد قارچ واژینال درمان می‌شوند.

چه عواملی باعث عفونت واژن میشود؟

عفونتهای واژن دلایل مختلفی دارند و شایع‌ترین آنها عبارتند از:

عفونتهای مخمری: عفونتهای مخمری معمولاً در اثر قارچی به نام Candida albicans ایجاد می‌شوند. بسیاری از موارد، از جمله استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، می‌تواند تعداد باکتریهای ضد قارچ در واژن را کاهش داده و منجر به رشد بیش از حد قارچ و ایجاد عفونت شود.

آتروفی واژن: این حالت معمولاً پس از دیده می‌شود، البته ممکن است در هر زمان (مانند هنگام شیردهی) با کاهش سطح استروژن در بدن نیز ایجاد شود. کاهش سطح هورمون باعث نازک شدن، خشکی واژن و در نهایت التهاب واژن می‌شود.

عفونتهای باکتریایی: باکتریهای خاصی در واژن وجود دارند که رشد بیش از حد آنها ممکن است باعث واژینوز باکتریایی شود.

تریکومونیازیس: این عفونت واژن در اثر انگلی ایجاد می‌شود که ممکن است از طریق رابطه جنسی منتقل شود.

زنان مبتلا به تریکومونیازیس یا واژینوز باکتریایی به دلیل وجود التهاب، بیشتر در معرض خطر عفونتهای مقاربتی هستند. در زنان باردار، واژینوز باکتریایی و تریکومونیازیس با زایمان زودرس و نوزادان کم وزن همراه است.

علاوه بر موارد گفته شده، استرس،‌ رابطه جنسی نامناسب،‌ حاملگی، عدم رعایت بهداشت فردی، دیابت کنترل نشده، استفاده از کورتون، قرص‌های ضد بارداری با استروژن بالا،‌ مواد تحریک کننده مانند صابون، عطر و وسایل پیشگیری از بارداری واژینال ممکن است واژن را تحریک کرده و باعث التهاب شوند. لباسهای تنگ هم با ایجاد بثورات گرمایی باعث تحریک واژن می‌شوند.

در برخی موارد، پزشک علت عفونت واژن را تشخیص نمی‌دهد که این وضعیت با عنوان ولوو واژینیت غیر اختصاصی شناخته می‌شود. این عفونت در زنان با هر سنی (معمولا در دختران جوان قبل از سن بلوغ) دیده می‌شود.

چگونه عفونتهای واژن تشخیص داده میشوند؟

پزشک در مورد سابقه بیماری،‌ سلامت جنسی (مانند تعداد شرکای جنسی) و سابقه ابتلا به عفونتهای واژن یا عفونتهای مقاربتی (STI) سوال می‌کند. علاوه بر این، ممکن است برای تشخیص علت عفونت،‌ معاینه لگن و نمونه برداری از ترشحات واژن نیز انجام شود.

برای داشتن رحم سالم چه باید کرد | پاکسازی واژن از عفونت

عفونتهای واژن چگونه درمان میشوند؟

درمان عفونتهای واژن به علت ایجاد آنها بستگی دارد. قرص، کرم یا ژل مترونیدازول و کرم یا ژل کلیندامایسین ممکن است برای عفونت باکتریایی تجویز شوند. کرم ها یا شیاف‌های ضد قارچ معمولا برای عفونت مخمری تجویز می‌شوند. قرص مترونیدازول یا تینیدازول اغلب در درمان تریکومونیازیس توصیه می‌شود. کرم یا قرص استروژن نیز ممکن است برای آتروفی واژن تجویز شود. اگر علت ایجاد عفونت استفاده از تحریک کننده‌هایی مانند صابون باشد، پزشک مصرف داروهایی برای کاهش تحریک توصیه می‌کند.

چگونه از عفونت واژن پیشگیری کنیم؟

با اینکه نمی‌توان از همه عفونتهای واژن پیشگیری کرد، اما انجام برخی راهکارها می‌تواند موثر باشد:

عفونتهای واژن خطرناک نیستند، اما در صورتی که قبلاً هرگز عفونت واژن نداشته‌اید، عفونت واژن را با علائم جدیدی تجربه می‌کنید، شریک جنسی متفاوت یا جدیدی دارید و یا علائم شما مجددا پس از درمان برمی گردند،‌ بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که سوزش واژن دارید و قبلا دچار عفونتهای مخمری شده‌اید، معمولا نیازی به مراجعه به پزشک نیست و عفونتهای مخمری اغلب در خانه و با داروهای ضد قارچ واژینال درمان می‌شوند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا