برترین های کسب و کار

بورسیه تحصیلی زیر 18 سال رایگان در ترکیه

اجازه اقامت برای کودکان زیر 18 سال در ترکیه

آزمون یوس ترکیه: مفهوم اجازه اقامت برای کودکان زیر 18 سال در ترکیه یکی از سوالاتی است که توسط خانواده های خارجی مطرح می شود. همانطور که می دانید، اتباع خارجی پس از اتمام دوره ویزای خود در ترکیه برای اقامت طولانی تر باید یک مجوز اقامت معتبر داشته باشند. علاوه بر این، افراد خارجی زیر 18 سال، اگر بخواهند در ترکیه زندگی کنند، به اجازه اقامت در ترکیه نیاز دارند. از سوی دیگر، مجوزهای اقامت متفاوتی برای خارجی ها در ترکیه وجود دارد.

این نوع از مجوزهای اقامت به عنوان مجوز اقامت کوتاه مدت، اجازه اقامت خانوادگی، مجوز اقامت دانشجویی، اجازه اقامت طولانی مدت، اجازه اقامت بشردوستانه و اجازه اقامت برای قربانیان قاچاق انسان ذکر شده است. مجوزهای اقامت خارجیان زیر 18 سال در رابطه با مجوز اقامت خانواده و مجوز اقامت دانشجویی در میان انواع مجوزهای اقامت ذکر شده ظاهر می شود.

خارجی هایی که می خواهند برای بهره مندی از مزایای ویزا یا معافیت ویزا دریافت کنند، پس از اتمام دوره قانونی خود، باید مجوز اقامت معتبر در ترکیه داشته باشند تا بتوانند در ترکیه بیشتر زندگی کنند. مجوز اقامت برای خارجی ها در ترکیه توسط اداره مهاجرت سازماندهی می شود. علاوه بر اطلاعات هویتی اتباع خارجی، مدت مجوز اقامت نیز در سند اجازه اقامت درج شده است. از طرفی با اخذ مجوز اقامت به اتباع خارجی که حداقل به مدت 6 ماه در ترکیه بمانند، شماره شناسایی جمهوری خارجی ترکیه را دریافت می کنند.

آموزش | آموزش زبان

مجوز اقامت برای کودکان زیر 18 سال که خانواده آنها مجوز اقامت خانوادگی دریافت کرده است

نمونه سوالات آزمون یوس: اجازه اقامت خانوادگی برای خانواده های خارجی در محدوده ماده 28 قانون شماره 5901 ارائه می شود. خانواده های خارجی که دارای مجوز اقامت معتبر یا مجوز اقامت بشردوستانه در ترکیه هستند می توانند برای اجازه اقامت خانوادگی در ترکیه درخواست دهند. به این ترتیب می توان اجازه اقامت خانواده را برای تمامی فرزندان اتباع خارجی زیر 18 سال دریافت کرد. اتباع خارجی زیر 18 سال که دارای مجوز اقامت خانوادگی هستند تا سن 18 سالگی حق تحصیل در موسسات آموزش ابتدایی و متوسطه را دارند.

افراد خارجی زیر 18 سال که مادر یا پدر آنها شهروند ترکیه هستند، اجازه اقامت به مدت 5 سال دریافت می کنند. همچنین اتباع خارجی زیر 18 سال که مادر یا پدرشان دارای مجوز اقامت هستند، اجازه اقامت دریافت می کنند.

مجوز اقامت دانشجویی برای افراد خارجی بالای 18 سال

اگر اتباع خارجی زیر 18 سال فاقد مجوز اقامت خانوادگی معتبر باشند و بخواهند تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در ترکیه داشته باشند، اجازه اقامت دانشجویی به آنها داده می شود. همانطور که مشخص است، اتباع خارجی که مایل به تحصیل در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه با مجوز اقامت خانواده هستند، می توانند بدون نیاز به مجوز اقامت تا سن 18 سالگی به تحصیل خود ادامه دهند. با این حال، دانشجویان خارجی که سن 18 سالگی را تکمیل کرده اند و در حال حاضر تحصیلات خود را در مقطع متوسطه ادامه می دهند، باید مجوز اقامت دریافت کنند.

با این حال، اجازه اقامت دانشجویی برای خارجی هایی که می خواهند در طول دوره تحصیلی خود در ترکیه تحصیل کنند، قابل دریافت است. از سوی دیگر، اگر یک خارجی برای اجازه اقامت دانشجویی در ترکیه درخواست دهد و اگر خانواده وی در خارج از کشور زندگی می کنند، باید رضایت نامه خود را هنگام درخواست اجازه اقامت ارائه دهند. اتباع خارجی که تحصیلات ابتدایی و متوسطه را دریافت خواهند کرد، ممکن است با موافقت والدین یا نمایندگان قانونی، اجازه اقامت دانشجویی را برای مدت یک سال در طول تحصیل خود دریافت کنند و این مدت قابل تمدید است.

اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری برای کودکان زیر 18 سال

سرمایه گذاران در هنگام درخواست شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری در ترکیه، می توانند با همسر و فرزندان زیر 18 سال خود برای شهروندی اقدام کنند. در این شرایط، اعضای خانواده سرمایه گذار خارجی نیازی به درخواست اجازه اقامت کوتاه مدت یا سرمایه گذاری اضافی ندارند. سایر اعضای خانواده در صورت ارائه مدارکی مانند شناسنامه، مدارک گذرنامه، شناسنامه، سند وضعیت تأهل، عکس می توانند از درخواست شهروندی بهره مند شوند. علاوه بر این، کودکان بالای 18 سال نیز می توانند اجازه اقامت دائم دریافت کنند.

نظام آموزشی ترکیه از نظارت وزارت آموزش و پرورش یک سیستم فوق کارآمد و بسیار قوی و مدرن است. زبان اصلی مورد استفاده در مدارس ترکی میباشد. زبان انگلیسی سال چهارم دبستان به دانش آموزان تدریس می شود. در مدارس بین المللی برای تحصیل زیر ۱۸ سال شرایط قابل قبول فراهم شده که البته به دلیل استاندارد های بالای این مدارس، هزینه های بیشتری نیز در بر دارد.

شرایط تحصیل برای افراد زیر 18 سال در ترکیه

در صورت اقامت پدر و مادر در ترکیه تحصیل فرزندان آن در این کشور امکان پذیر میباشد. در اینصورت شناسنامه تمام اعضای خانواده و سند ازدواج والدین باید ترجمه و توسط سفارت ایران در ترکیه تایید شود که اسناد معتبری برای اقامت تحصیلی هستند. گرچه تنها در صورت اقامت یکی از والدین در ترکیه نیز شرایط تحصیل کودکان زیر ۱۸ سال در این کشور فراهم خواهد بود.

در صورت عدم اقامت والدین به همراه فرزندانشان، آنها باید رضایت نامه برای اجازه تحصیل فرزند خود در کشور دیگر امضا کنند. این رضایت نامه باید به تایید سفارت ترکیه در ایران برسد.

در صورتیکه هیچ کدام از والدین قصد اقامت در ترکیه به همراه فرزند زیر 18 سال خود را نداشته باشند، والدین ملزم به معرفی شخصی دیگر به عنوان کفیل قانونی فرزندشان در ترکیه میباشند

در صورت متارکه والدین شرایط متفاوت است. فردی که حق حضانت فرزند را برعهده دارد باید رضایت نامه را از دادگاه به صورت ترجمه شده دریافت کند پس از امضای این مدرک باید آن را به دولت ترکیه تحویل دهد.

دانش آموزان زیر ۱۸ سالی که پدر و مادر خود را از دست دادند تحت سرپرستی شخص دیگری قرار می گیرند ، که در این صورت ولی کودک باید رضایت نامه ای مبنی بر رضایت خود بر تحصیل کودک تحت سرپرستی در ترکیه اعلام کنند.

افراد زیر 18 سال پس از دریافت اجازه اقامت در ترکیه میتوانند اقدام به ادامه تحصیل در “مدارس ایرانی واقع در ترکیه” ، “مدارس ترکی” و یا “مدارس بین المللی” نمایند. در صورتیکه دانش آموز مقاطع قبلی را در ایران گذرانده باشد و قصد ادامه تحصیل در مدارس ترکی را داشته باشد، میبایستی اقدام به معادل سازی (دنکلیک) آخرین مدرک تحصیلی وی در ایران نمایند. این کار با داشتن اصل و ترجمه (ترجمه رسمی) آخرین کارنامه تحصیلی دانش آموز در ایران (با داشتن مهر و تمبر اداره آموزش و پرورش ایران) و نیز ارائه اصل و کپی پاسپورت به مرکز آموزش و پروش ترکیه انجام میگیرد.

مدارک لازم جهت ثبت نام افراد زیر 18 سال در ترکیه

دانش آموز متقاضی باید آخرین مدرک تحصیلی خود را ترجمه کنند و سپس به همراه کارنامه و رضایت نامه والدین به ارگانهای مربوطه ارائه دهند. ارائه پاسپورت برای تکمیل فرایند درخواست تحصیل زیر ۱۸ سال در ترکیه الزامی است. ارائه این مدارک برای تحصیل در هر یک از مدارس دولتی، خصوصی و بین المللی ترکیه ضرورت دارد.

شرایط مدارس ترکیه

کودکان در ترکیه در سه مقطع ابتدایی ( 6 سال )، متوسطه ( 4 سال )  و دبیرستان ( 4 سال ) در مدارس خصوصی و دولتی به تحصیل می‌پردازند.

مدارس دولتی ترکیه مانند ایران به صورت رایگان به ارائه خدمات می پردازند امکانات آنها در حد متوسط می باشد، اما به دلیل اینکه زیربنای آموزشی ترکیه بر اساس آموزش و پرورش اروپا پایه ریزی شده است مدارس دولتی نیز از استانداردهای قابل قبولی برخوردار هستند.

دانش آموزان همچنین میتوانند در حین تحصیل اقدام به یادگیری زبان ترکی استانبولی و شرکت در آزمون زبان ترکی (تومر) در آموزشگاههای رسمی و یا دانشگاهها نمایند. دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی در اکثر آموزشگاهها و دانشگاههای دولتی و خصوصی ترکیه برگزار میشود.

مدارس خصوصی حدوداً شرایط مدارس غیرانتفاعی ایران را شبیه سازی میکند. امکانات ارائه شده در این مدارس از مدارس دولتی بیشتر است و به تبع آن هزینه بیشتری نیز دریافت می کنند. از امکانات این مدارس می‌توان به استخر شنا، سالن موسیقی، آزمایشگاه و بسیاری‌خدمات دیگر اشاره کرد.

مدارس بین المللی بر اساس سیستم آموزشی آمریکا و اروپا شکل گرفتند. زبان های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی در کنار زبان ترکی تدریس می شود و تحصیل زیر ۱۸ سال در این مدارس از کیفیت و استانداردهای بسیار بالایی برخوردار است.

آموزش ابتدایی

آموزش و پرورش در ترکیه به صورت ملی کنترل می شود و هدف آن تولید طبقه ای حرفه ای از مردم برای کشور است. 8 سال آموزش ابتدایی برای کودکان از سن 7 سالگی اجباری است و ثبت نام تقریباً 100٪ است.

آموزش متوسطه

از سن 14 سالگی به بعد، جوانان باید برای 4 سال دیگر در دبیرستان شرکت کنند. در ترکیه سه نوع دبیرستان وجود دارد. اینها مدارس عمومی (آکادمیک)، مدارس علوم و مدارس حرفه ای هستند. دو مورد اول با آزمون ورودی دانشگاه سراسری به اوج خود می رسند، در حالی که دومی کارکنان آماده برای کار تولید می کند.

آموزش حرفه ای

آموزش غیر رسمی در ترکیه از طریق شبکه ای از مراکز آموزشی تحت کنترل کلی وزارت آموزش که استانداردها را تعیین می کند در دسترس است. اینها چندین نقش از جمله سواد و حساب و کتاب بزرگسالان، تکمیل آموزش مدارس محدود شده و کمک به کارگران برای یادگیری مهارت های جدید دارند.

آموزش دانشگاهی

پس از اتمام دوره دبیرستان آکادمیک یا فنی، دانش آموزان می توانند برای ورود به یکی از 118 دانشگاه ترکیه که برخی از آنها دولتی و برخی خصوصی هستند، درخواست دهند. هزینه ها در اولی می تواند بسیار کم باشد، در حالی که هزینه های مؤسسات خصوصی دور از دسترس افراد فقیر بدون کمک هزینه می باشد.

قدیمی ترین دانشگاهی که هنوز در حال فعالیت است، دانشگاه فنی استانبول است که در سال 1773 به عنوان دانشکده مهندسی نیروی دریایی تأسیس شد. تا به امروز تمرکز آن فنی است – دارای دانشکده های معماری، طیف گسترده ای از رشته های مهندسی، معدن، معماری دریایی است. هوانوردی و فضانوردی.

هزینه های تحصیل زیر 18 سال در ترکیه

در کل تحصیل در مدارس دولتی برای محصلین زیر ۱۸ سال در ترکیه رایگان است. اما دولت از دانش آموزان دبیرستانی که از نظر مالی دچار مشکل هستند اما معدل بالایی دارند پشتیبانی می کند. در صورتی که قصد تحصیل در مدارس خصوصی و بین المللی را نیز داشته باشند ،همچنان از این بورسیه بهره‌مند می شوند.

هزینه های سلامت

دانشجویان هزینه های بهداشتی خود را تحت پوشش بیمه سلامت عمومی قرار می دهند. اگر بومی این کشور نیستید، مراقبت از سلامت واقعاً یک مسئله بسیار بزرگ است. اما اگر دانشجوی بورسیه تحصیلی در ترکیه هستید اینطور نیست.

اقامت بعد از تحصیل در ترکیه

اتباع خارجی که از یک برنامه آموزش عالی در ترکیه فارغ التحصیل شده اند می توانند ظرف مدت 6 ماه پس از فارغ التحصیلی برای اقامت کوتاه مدت درخواست دهند. این مجوز حداکثر 1 سال معتبر خواهد بود و فقط یک بار می تواند اعطا شود. برای درخواست مجوز، مدرک دیپلم یا گواهی فارغ التحصیلی موقت لازم است

منبع : yosmerkezi

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا