برترین های کسب و کارپزشکی

بی حسی پا بعد از عمل تنگی نخاع

آیا این بی حسی طبیعی است؟

به نقل از بهترین جراح تنگی کانال نخاع ؛ از آنجایی که ستون فقرات مقدار زیادی بافت عصبی را نگه داشته است، آسیب عصبی یک عارضه احتمالی همجوشی مهره های ستون فقرات است.

درمان تنگی کانال نخاع، پس از جراحی، امکان دارد برخی بیماران بی حسی یا گزگز را به دلیل آسیب عصبی در اندام های خود احساس کنند. همگام با سازگاری بدن با ساختار های جدید ناشی از جراحی، این علائم به صورت خود به خود ظرف 6 تا 12 ماه برطرف می شوند.

بی حسی پا بعد از عمل دیسک کمر | خواب

در صورتی که علائم رفع نشوند، باید درباره عوارض جانبی احتمالی با جراح خود صحبت کرد. برخی بیمارانی که تحت جراحی کاهش فشار ستون فقرات قرار گرفته اند، پس از جراحی ضعف ها و بی حسی های جدیدی را در یک یا هر دو پای خود احساس خواهند کرد.

فلج شدن با اینکه رایج نیست اما جدی بوده و می تواند در اثر جراحی کاهش فشار ستون فقرات ایجاد شود.

علت بی حسی پا چیست؟

آسیب های عصبی و فلج شدن می توانند در اثر مشکلات متعددی از جمله موارد زیر به وجود آیند:

  • خونریزی در ستون فقرات (لخته خونی خارج از سخت شامه در ستون فقرات)
  • نشت مایع نخاعی (برش یا سوراخ شدن اتفاقی سخت شامه)
  • آسیب تصادفی به عروق خونی خونرسان به طناب نخاعی
  • آسیب تصادفی به اعصاب در حین جا به جایی در جراحی

درمان بی حسی پا بعد از عمل تنگی کانال نخاعی کمر

درمان عارضه های ستون فقرات غیر تهاجمی برای مشکل تنگی کانال نخاعی کمر شامل بریس کمر، استراحت مطلق، فیزیوتراپی و مدیریت درد می شود. تمامی این درمان ها در دراز مدت اثر بخشی کمی را از خود نشان داده اند.

اگر پزشک شما تشخیص دهد که عوارض جراحی (مثل بیهوشی) برای شما خطرناک است و شما همچنان درد وحشتناکی را تجربه می کنید، ممکن است روش غیر جراحی تنها گزینه ی ممکن باشد.

اما معمولاً برای وضعیت های وخیم، روش های غیر جراحی آنچنان مؤثر نیست. روش های غیر جراحی معمولاً برای بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی خفیف و بیمارانی که به تازگی به این بیماری دچار شده اند تجویز می گردد.

به عنوان مثال، بیماران مبتلا به چاقی با مشکل عصبی ممکن است با کاهش وزن بهبود پیدا کنند. تمرینات تقویت کننده ی عضلات کمر، فیزیوتراپی و مدیریت و کنترل درد با مسکن های غیر استروئیدی نیز ممکن است در ابتدا برای برخی از بیماران تأثیرگذار باشد.

اما بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی کمر، بر خلاف بیماری فتق دیسک بین مهره ای (که اغلب با درمان های غیر جراحی بهبود می یابد) به درمان های غیر جراحی پاسخدهی مناسبی نداشته و بیماری آن ها با گذشت زمان بدتر می شود.

در واقع این بیماران ممکن است با استراحت و درمان های طولانی مدت بهتر شوند، اما بلافاصله پس از شروع فعالیت های عادی، علائم آن ها بر می گردد. از آنجایی که دامنه ی حرکتی بسیاری از این بیماران به علت درد شدید محدود می شود، جراحی زود هنگام بهترین گزینه ی درمانی برای بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی کمر و بازگشت این افراد به فعالیت های روزمره می باشد

سلام اقای دکتر من پسر۲۴ ساله هستم که الان ۴۵روزه دیسک ۴و ۵ مورد عمل قرار گرفته تا یه هفته اول کلا درد پاهام رفت بعد یه هفته وقتی رو کمر میخوابیدم پای چپم سنگین میشد و احساس خواب رفتگی و بیحسی داشت پای چپم بعد ۳ هفته کلا درد پام رفت تا الان ۴ روز هست یه درد ملایم اومده تو باسنم چپم امروز به پاسن راستمم اومده لطفا راهنمایی کنید اقای دکتر واقعا نگرانم بخاطر این ویروس هیجا هم نمیتونم برم ممنون که وقت با ارزشتون رو گرفتم

سی پا بعد از عمل بسیار متعدد هست ولی کلا پا بعد از عمل دیسک کمر عمدتاً به دلیل فشار مجدد بر روی عصب می باشد. التهاب ،چسبندگی وضعیت سکون طولانی همه  می تواند منجر به درگیری عصب های حسی و بی حسی و سنگینی پاها بشود .

استراحت بعد  عمل تا مدت ۴ تا ۸ هفته توصیه می‌شود ولی باید از هفته دوم دی عمل بعد از عمل دیسک کمر عکس های مرتبط با کمر را انجام دهید عکس های مرتبط با کمر را انجام دهید.

بی حسی پا بعد از عمل دیسک کمر چیزی نگران کننده ای نیست و نباید شما را نگران برگشت مجدد و عود دیسک کمر بکند، البته علت عود دیسک کمر بعد از عمل جراحی می تواند ناشی از چسبندگی یا تکنیکهای اشتباه عمل یا آزاد نشدن دیسک درگیری و برگشت مجدد ماده داخل دیسک به فضای کانال و فضای عصب باشد ، اما صرفا روی حساب بی حسی پا نمی توان این را عنوان کرد.

در مورد دیسک کمر این است که کلاً چه در و چه درد درمان جراحی دیسک کمر توصیه ما ابتدا این هست که درد باید از یه ساق پا کف پا و ران پا کم کم به سمت بالا و به سمت باسن رجعت کند و بعد به سمت کمر بیاید و به‌نوعی مرکزی شود و از این طریق حذف شود.

هرچند عوارض بعد از عمل دیسک کمر کم نمی باشد از جمله عفونت از جمله چسبندگی از جمله دردهای بی تحمل و طاقت فرسا بی حسی پا بدون درد زیاد نمی تواند برای شما مسئله جدی باشد.

توصیه ما این است یک هفته تا دو هفته از ایجاد بی حسی در پا یک انجام دهید و ببینید آیا تحریک جدیدی عصب روی شما ایجاد شده است یا نه داشته باشید که بسیاری از عمل هایی که مرتبط با درگیری دیسک کمر و درگیری و تحریک عصب می باشد چندین ماه نیاز دارد تا درمان کامل انجام شود مثلاً ما در عصب سیاتیک او از ناحیه ساق پا به ناحیه ران و بعد به ناحیه باسن رجعت می کند و گاهی در همین رشته هاست که درد در سمت مقابل هم خود را نشان می دهد.

در شرایطی که شما داشته باشید ولی اصلاً درد پا نداشته باشید این یک یافته خوشایند است و به شما بسیار کمک می‌کند که از فرآیندهای توانبخشی مانند انجام ورزش لیزر درمانی اوزون درمانی و فرآیندهای توانبخشی پیچیده تر مانند بیوفیدبک و درمان‌های مانوال بهره‌مند شوید اما اگر درد از کمر به پاها انتشار دارد باید بررسی بیشتری انجام شود.

در وضعیت بهداشتی کنونی و تا زمان انجام به شما توصیه می کنیم ورزش های ساده ای که درد شما را تشدید نمی کند انجام دهید و هنگام بلند شدن از زمین حتماً از کمربند طبی استفاده کنید و داروی گاباپنتین را هم استفاده کنید.در صورت ادامه علایم بیش از چند هفته با جراح محترم تماس حاصل فرمایید.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا