برترین های کسب و کارخانواده

تست بارداری در طلاق چگونه است؟

امکان وقوع طلاق در هر زمانی از زندگی مشترک ممکن است که صورت گیرد. حتی در مواردی نیز زن و مرد بعد از دوران نامزدی به دنبال جدا شدن از یکدیگر هستند. مراحل مختلفی جهت طلاق پیش بینی شده است که می‌توان گفت افرادی که به دنبال طلاق گرفتن هستند، باید تمام پروسه طلاق را طی کنند تا در نهایت بتوانند گواهی عدم امکان سازش را دریافت کنند. صدور حکم طلاق از طرف دادگاه به راحتی صورت نمی‌گیرد و تا زمانی که شرایط و تشریفات طلاق وجود نداشته باشد، امکان طلاق گرفتن و جدا شدن زن و شوهر وجود ندارد. تیم مشاوره حقوقی ما در تهران با تجربه و دانش گسترده، به شما در تفهیم بهتر مسائل حقوقی کمک می‌کند و راهنمایی لازم را ارائه می‌دهد . در هر صورت طلاق، روشی است قانونی به منظور جدا شدن زوجین که در نهایت رابطه زوجیت بین طرفین از بین می‌رود. طلاق راه و روش خاصی دارد و شرایطی مشخص در قانون به منظور جدا شدن و طلاق گرفتن زن و شوهر تعیین شده است.

طلاق می‌تواند در دوران بارداری خانم رخ دهد و طبق قانون، حاملگی زوجه مانعی برای ارائه درخواست طلاق نیست. حتی در شرایطی که طبق آزمایشات پزشکی ثابت می‌شود که زوجه باردار است، حمل وضع او نمی‌تواند باعث شود تا پروسه طلاق متوقف شود و دیگر امکان جدایی زن و شوهر نباشد. البته که در مواردی کم این اتفاق صورت می‌گیرد که زوجین در زمان بارداری اقدام به طلاق گرفتن نمایند. در هر صورت طلاق در شرایط حامله بودن زوجه می‌تواند از طرف خود شخص زن درخواست شود و یا این که طلاق از طرف مرد و یا طلاق توافقی باشد. با این اوصاف اگر شرایط قانونی طلاق مهیا باشد و دادگاه اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌کند. یکی از مدارکی که لازم است در زمان ثبت طلاق، ارائه شود، گواهی عدم بارداری زوجه است که باید ثابت شود، زوجه فرزندی در حمل خود دارد یا خیر.

تست بارداری با انجام آزمایشات پزشکی انجام می‌شود و در نهایت بارداری یا عدم بارداری زوجه مشخص می‌شود. علت انجام چنین آزمایشاتی، آن است که وضعیت حق و حقوق فرزند باید معین شود و بارداری زوجه تاثیری در روند رسیدگی به انجام مراحل طلاق نخواهد داشت. زوجه باید به آزمایشگاه و یا پزشکی قانونی جهت تعیین تکلیف بارداری خود مراجعه کند و نتیجه آزمابش را ضمیمه پرونده خود نموده که در زمان ثبت طلاق در محضر باید گواهی تست بارداری ارائه شود. در خصوص نحوه تست بارداری و مقررات و فرآیند آن اگر به کسب اطلاعات بیشتر نیاز داشته و سوالات مختلفی پیرامون این موضوع دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید همین حالا برای تماس با اقدام نمایید.

ثبت طلاق در دوران بارداری زن انجام می‌شود؟

طلاق موضوعی در دعاوی خانواده است که همواره با چالش‌های مختلفی همراه است و به دلیل آن که قانونگذار تاکید خاصی نسبت به حفظ بنیان خانواده دارد، مقررات سخت گیرانه ای را در برای طلاق وضع کرده است. علت وجود مراحل متعدد در طلاق این است که زن و شوهر نتوانند به راحتی از یکدیگر طلاق بگیرند و در این صورت همه این مسائل باعث می‌شود تا بنیان خانواده حفظ شود.

یکی از سوالات مختلفی که در مورد ثبت طلاق مطرح می‌شود، این است که آیا امکان این که ثبت طلاق در دوران بارداری خانم انجام شود، وجود دارد؟ در واقع حامله بودن زوجه، مانعی برای ثبت طلاق است و یا زوجین می‌توانند برای طلاق گرفتن در این دوران، اقدامات لازم را انجام دهند؟ به طور کلی باید گفت که در دوران بارداری و غیر بارداری زوجه تفاوت چندانی ندارد و به جز برخی از مسائل حقوقی، می‌توان گفت که همان رویه که در مورد طلاق زن غیر باردار انجام می‌شود، در مورد وضعیت بارداری زوجه نیز همان شرایط اعمال می‌شود. در واقع حامله بودن زن، جز موانع ارائه درخواست طلاق به دادگاه نیست و این امکان برای زن و شوهر وجود دارد که حتی در دوران حامله بودن خانم نیز اقدامات لازم برای طلاق را انجام دهند.

در هیچ کجای قانون نمی‌توان دید که بارداری زوجه، مانع ثبت طلاق به شمار رود و تنها در ماده ۱۱۴۰ قانون مدنی گفته شده است که در زمانی که زوجه در دوران عادت ماهیانه است، امکان ثبت طلاق وجود ندارد که باز هم در این شرایط، موارد استثنایی وجود دارد. بنابراین از لحاظ حقوقی، ثبت طلاق در زمان حامله بودن زوجه، امکان پذیر است و در این صورت درخواست طلاق می‌تواند از طرف هر دوی طرفین یا به صورت جداگانه از طرف شوهر یا زن باشد. با این اوصاف، لازم است که زوجین مراحلی که در قانون برای طلاق عنوان شده است را در زمان بارداری زوجه به منظور ثبت طلاق انجام دهند.

تست بارداری در طلاق چیست؟

شرایط صحت صیغه طلاق در شرع و قانون بیان شده است و همانطور که در بخش قبل اشاره شد، بارداری یا عدم بارداری زن، جز شرایط صحت صیغه طلاق نیست. بدین معنا که حتی در وضعیت حامله بودن زوجه نیز امکان ثبت طلاق وجود دارد و قانونگذار ممنوعیت ثبت طلاق را تنها در حالت عادت زنانگی و حالت نفاس تعیین کرده است. آیین و تشریفاتی که در مورد طلاق عنوان شده است، در مقایسه با سایر دعاوی خانواده متفاوت است. تاکید شرع و دین نسبت به عدم جدایی زوجین، عاملی است برای وجود سخت گیری‌ها و مراحل متعدد در طلاق. یکی از فرآیند مهم در طلاق این است که زمانی که ثبت طلاق باید صورت گیرد، ارائه تست بارداری به دفترخانه ضروری است. در واقع فرض کنید که دادخواست طلاق از طرف دادگاه مورد پذیرش قرار گرفت و گواهی عدم امکان سازش صادر شد. حال جهت ثبت طلاق، زوجین باید به دفترخانه و یا محضر مراجعه کنند تا صیغه طلاق جاری شده و در نهایت واقعه طلاق به ثبت برسد.

یکی از مدارکی که در زمان ثبت طلاق لازم است در اختیار سردفتر قرار گیرد، تست بارداری است. با تاکید ، امکان ثبت طلاق در محضر بدون ارائه گواهی تست بارداری وجود ندارد و در هر صورت اگر این گواهی ارائه نشود، قانون امکان ثبت طلاق وجود ندارد. به تست بارداری، گواهی عدم بارداری نیز گفته می‌شود که نحوه دریافت این گواهی با انجام آزمایشات پزشکی صورت گرفته و طبق این آزمایشات، وجود جنین یا عدم وجود آن اثبات می‌شود. بنایراین در زمانی که زوجین قصد مراجعه به محضر جهت ثبت طلاق را دارند، باید ابتدا آزمایشات و مراحل پزشکی صورت گیرد و سپس با ارائه نتیجه نهایی، می‌توان ثبت طلاق را انجام داد.

ارائه تست بارداری در طلاق الزامی است؟

در بخش قبل با تست بارداری آشنا شدیم و بیان شد که این تست، نتیجه بارداری زوجه است و طبق این گواهی وضعیت حامله بودن زن مشخص می‌شود که در تعیین تکلیف حق و حقوق زوجه این موضوع اهمیت دارد. در واقع می‌توان گفت که تست بارداری یکی از مدارک اصلی به شمار می‌رود که در زمان ثبت طلاق، کارایی دارد. نتیجه تست بارداری از این جهت اهمیت دارد که باید وضعیت حق و حقوق جنین معلوم شود. در هر صورت این که گفته می‌شود ارائه تست بارداری در طلاق الزامی است و آیا باید گواهی عدم بارداری زوجه در زمان ثبت طلاق، ارائه شود، ماده ۳۱ قانون حمایت خانواده به بررسی این موضوع پرداخته است. طبق این ماده، ارائه گواهی پزشک ذی صلاح در مورد وجود جنین یا عدم آن برای ثبت طلاق الزامی است؛ مگر آن که زوجین بر وجود جنین اتفاق نظر داشته باشند.

از ماده فوق می‌توان فهمید که ارائه نتیجه تست بارداری در طلاق اجباری است و بدون این گواهی نمی‌توان اقدام به ثبت طلاق در محضر نمود. در هر صورت پیش از ثبت طلاق، زوجه باید آزمایشات مربوطه را انجام داده باشد و نتیجه تست بارداری خود نیز در اختیار دفترخانه قرار دهد. حال اگر زوجه بدون آن که تست بارداری را انجام داده و با این شرایط به محضر مراجعه کرده باشد، تا زمان ارائه گواهی مربوطه، ثبت واقعه طلاق به تاخیر می‌افتد و امکان ثبت آن در دفترخانه وجود ندارد. در این صورت بهتر است که برای جلوگیری از اتلاف وقت در زمان ثبت طلاق، حتما نتیجه تست بارداری را تهیه کنید و این گواهی را به همراه سایر مدارک مورد نیاز ضمیمه درخواست طلاق می‌کند.

شرایط تست بارداری در طلاق

این که گفته می‌شود باید تست بارداری در زمان طلاق ارائه شود، صرفا برای ثبت طلاق در محضر است و گواهی مربوطه جز شرایط اساسی صحت طلاق نیست. در واقع ارائه نتیجه تست بارداری جز فرآبند اصلی در زمان به ثبت رسیدن واقعه طلاق در محضر است و ارتباطی با صحیح بودن صیغه طلاق ندارد. علت آن هم این است که طلاق در دوران بارداری زوجه نیز انجام می‌شود و حامله بودن زوجه مانعی برای انجام مراحل طلاق نیست. حتی اگر در حین انجام روال قانونی طلاق در دادگاه مشخص شود که زوجه حامله است، بارداری او نمی‌تواند روند رسیدگی به پرونده طلاق را متوقف کند. ادامه پیدا کردن پروسه طلاق به قوت خود باقی است و تنها کارآیی گواهی تست بارداری در حین ثبت واقعه طلاق است که تهیه آن باید پیش از مراجعه به دفترخانه انجام شود.

اگر در تست آزمایش بارداری زن مشخص شود که او باردار است و علائم حاملگی در او نمایان می‌شود، این موضوع مانع از طلاق نمی‌باشد. هدف از تست بارداری در طلاق این است که اگر زوجه، باردار باشد، تکلیف حق و حقوق جنین مشخص شود و غیر از این موضوع نمی‌توان هدف دیگری را به منظور ارائه گواهی آزمایش عدم بارداری در نظر گرفت. ارائه تست بارداری زوجه باید قبل از آن که طلاق ثبت شود، صورت گیرد تا موضوعاتی مانند نفقه و پیش از طلاق و جدایی فرزند مشخص شود. از دیگر موارد و شرایط تست بارداری می‌توان به عده طلاق زن اشاره نمود که گواهی عدم بارداری زوجه در تعیین عده طلاق تاثیر گذار است؛ زیرا عده طلاق زن حامله با موارد دیگر عده در زمان طلاق متفاوت است و در صورت اثبات حامله بودن زوجه، باید مدت زمان خاصی را جهت عده طلاق رعایت کند.

مشاوره حقوقی نحوه تست بارداری در طلاق

ثبت طلاق در محضر منوط به ارائه تست بارداری است و بدون این گواهی نمی‌توان اقدام به ثبت درخواست طلاق کرد. مواردی مانند طلاق زن یائسه و طلاق دختر باکره از انجام آزمایش تست باردازمانی که یک زوج قصد جدایی از یکدیگر را دارند، برای انجام این کار باید ابتدا در دادگاه درخواست صدور حکم طلاق را ارائه دهند. پس از صدور حکم یا اجازه طلاق از سوی دادگاه، آنها باید به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کرده و فرآیند ثبت طلاق را در محضر انجام دهند. یکی از شرایط مهمی که در قانون حمایت خانواده برای ثبت طلاق در محضر تعیین شده است، نتیجه تست بارداری یا گواهی آزمایش عدم بارداری برای زن می‌باشد.

پس از انجام تشریفات مربوط به طلاق، بهتر است تست بارداری را در همان زمانی انجام دهید که زمان و مدت اعتبار آزمون عدم بارداری محدود است. در برخی موارد، دادگاه برای صدور حکم طلاق، گواهی عدم بارداری را الزامی نمی داند و به دفاتر طلاق ارجاع می دهد. پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق توسط دادگاه، می‌توانید تست بارداری را انجام دهید. در خصوص نحوه تست بارداری در طلاق و شرایط آن، توضیحاتی در متن مقاله داده شد، حال اگر در این زمینه، سوالاتی دارید، می‌توانید از سامانه بنیاد وکلا، دریافت کنید. مشاوره حقوقی در سامانه بنیاد وکلا به صورت ، حضوری و تلفنی ارائه می‌شود که در هر صورت به منظور دریافت این خدمات با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

نمایش بیشتر

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا