تمیز کردن فرش

تمیز کردن فرش: راهنمای کامل برای یک فرش تمیز و خوشبو

فرش

فرش

همه ما عاشق فرش های تمیز و خوشبو هستیم. فرشی که با رنگ های جذاب و بافت نرم زیبایی و حرارت را به خانه ما هدیه می دهد. اما با گذشت زمان گرد و غبار لکه ها و کثیفی روی فرش نشسته و جلوه ی آن را کدر می کنند.

فرش

در دنیای امروز که سرعت زندگی بالا رفته تمیز کردن فرش به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. اما نگران نباشید ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تا فرش هایتان را با روش های ساده و کاربردی به حالت اولیه و تمیزشان برگردانید.

فرش

انواع روش های تمیز کردن فرش

1. جاروبرقی: اولین قدم برای تمیز کردن فرش جاروبرقی کشیدن روی آن است. با این کار گرد و غبار و ذرات ریز از سطح فرش جمع آوری می شوند. استفاده از جاروبرقی با برس های چرخان و نیز وجود فیلتر HEPA در آن می تواند به تمیز کردن عمیق تر فرش کمک کند.

2. شستشوی دستی: شستشوی دستی فرش به معنی غوطه ور کردن آن در آب و شستشو با صابون یا مایع شستشو است. این روش برای فرش های کوچک و نازک مناسب است. به یاد داشته باشید که قبل از شستن فرش با دست برچسب آن را مورد بررسی قرار دهید و در صورت وجود اطلاعات درباره محدودیت های شستشو آن را رعایت کنید.

3. شستشوی ماشینی: برخی از فرش ها را می توان در ماشین لباسشویی شست. برای این کار فرش را در ماشین لباسشویی قرار داده و از یک مایع شستشو مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که برای شستن فرش در ماشین لباسشویی حتماً به برچسب آن توجه کنید و مطمئن شوید که فرش برای شستشو در ماشین مناسب است.

4. قالیشویی: برای تمیز کردن عمیق فرش و رفع لکه های سخت و کثیفی سنگین می توانید فرش را به قالیشویی بسپارید. قالیشویی ها از روش ها و مواد شستشوی ویژه برای تمیز کردن فرش استفاده می کنند و موجب از بین رفتن بوی ناخوشایند و لکه ها می شوند.

5. استفاده از مواد شوینده و لکه بر: مواد شوینده و لکه بر در بازار وجود دارند که برای تمیز کردن فرش مناسب هستند. این مواد در رفع لکه های روغنی و چای و قهوه مناسب هستند. هنگام استفاده از مواد شوینده و لکه بر به برچسب فرش توجه کنید و حتماً دستورالعمل مصرف آن را به دقت مطالعه کنید.

تمیز کردن فرش با روش های خانگی

1. سرکه سفید: سرکه سفید یک محلول طبیعی و مناسب برای تمیز کردن فرش است. به مقدار مساوی سرکه سفید و آب را با هم مخلوط کنید و با یک پارچه نرم روی فرش مالیده و بعد با یک پارچه مرطوب مجددا سطح فرش را پاک کنید.

2. جوش شیرین: جوش شیرین یک عامل طبیعی برای از بین بردن بوی ناخوشایند و رفع لکه های روغنی است. جوش شیرین را روی لکه بپاشید و بعد از چند دقیقه با جاروبرقی جاروبرقی کشیده و لکه را از بین ببرید.

3. بکینگ سودا: بکینگ سودا نیز مانند جوش شیرین یک محلول طبیعی برای تمیز کردن فرش است. بکینگ سودا را با آب مخلوط کنید و با یک پارچه نرم روی فرش مالیده و بعد با یک پارچه مرطوب مجددا سطح فرش را پاک کنید.

4. نمک: نمک می تواند در از بین بردن لکه های چای و قهوه مناسب باشد. نمک را روی لکه پاشیده و بعد از چند دقیقه با جاروبرقی جاروبرقی کشیده و لکه را از بین ببرید.

5. آب لیمو: آب لیمو یک محلول طبیعی و مناسب برای تمیز کردن فرش است. آب لیمو را با آب مخلوط کنید و با یک پارچه نرم روی فرش مالیده و بعد با یک پارچه مرطوب مجددا سطح فرش را پاک کنید.

نکاتی برای حفظ تمیزی فرش:

  • جاروبرقی منظم: جاروبرقی کشیدن منظم روی فرش می تواند گرد و غبار و ذرات ریز را از سطح فرش جمع آوری کند و از کثیفی عمیق جلوگیری کند.
  • محدود کردن ورود کفش: اجازه نمی دهیم که کسانی با کفش به خانه بیایند و محدود کردن ورود کفش به خانه می تواند از ورود کثیفی به فرش جلوگیری کند.
  • استفاده از پا انداز: قرار دادن پا انداز در مناطق پر تردد خانه مانند جلوی در و جلوی مبلمان می تواند از کثیفی فرش جلوگیری کند.
  • جاروبرقی مرطوب: استفاده از جاروبرقی مرطوب می تواند گرد و غبار و ذرات ریز را از سطح فرش جمع آوری کند و از کثیفی عمیق جلوگیری کند.
  • استفاده از محافظ فرش: استفاده از محافظ فرش می تواند از کثیفی و لکه ها جلوگیری کند.
  • حفظ رطوبت فرش: اگر فرش شما خشک باشد گرد و غبار و ذرات ریز به راحتی به آن می چسبند. حفظ رطوبت فرش با استفاده از یک اسپری آب یا استفاده از یک دستگاه بخار می تواند به تمیز نگهداشتن فرش کمک کند.

نکات مهم در تمیز کردن فرش:

  • مطالعه برچسب فرش: قبل از استفاده از هر نوع شوینده یا روش تمیز کردن به برچسب فرش توجه کنید و مطمئن شوید که روش تمیز کردن برای فرش مناسب است.
  • تست روی یک قسمت نا محسوس: قبل از استفاده از هر نوع شوینده یا روش تمیز کردن جدید بر روی کل فرش آن را در یک قسمت نا محسوس از فرش تست کنید تا مطمئن شوید که شوینده یا روش تمیز کردن به فرش آسیب نمی رساند.
  • استفاده از دستکش: هنگام استفاده از مواد شوینده و لکه بر حتماً از دستکش استفاده کنید تا از تماس مواد شوینده با پوست جلوگیری شود.
  • استفاده از ماسک: هنگام استفاده از مواد شوینده و لکه بر حتماً از ماسک استفاده کنید تا از استنشاق دود شوینده جلوگیری شود.
  • خشک کردن فرش: بعد از شستن فرش آن را به خوبی خشک کنید. اگر فرش به خوبی خشک نشود ممکن است کپک بزند.

نحوه تمیز کردن لکه های خاص روی فرش:

نوع لکه روش تمیز کردن
لکه روغنی 1. با یک چاقو روغن را از روی فرش بردارید. 2. به مقدار مساوی سرکه سفید و آب را با هم مخلوط کنید و با یک پارچه نرم روی لکه مالیده و بعد با یک پارچه مرطوب مجددا سطح فرش را پاک کنید.
لکه چای و قهوه 1. با یک پارچه مرطوب لکه را از روی فرش پاک کنید. 2. به مقدار مساوی آب و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و با یک پارچه نرم روی لکه مالیده و بعد با یک پارچه مرطوب مجددا سطح فرش را پاک کنید.
لکه جوهر 1. با یک پارچه مرطوب لکه را از روی فرش پاک کنید. 2. به مقدار مساوی آب و بکینگ سودا را با هم مخلوط کنید و با یک پارچه نرم روی لکه مالیده و بعد با یک پارچه مرطوب مجددا سطح فرش را پاک کنید.
لکه خون 1. با آب سرد لکه را از روی فرش پاک کنید. 2. به مقدار مساوی آب و نمک را با هم مخلوط کنید و با یک پارچه نرم روی لکه مالیده و بعد با یک پارچه مرطوب مجددا سطح فرش را پاک کنید.
لکه مداد 1. با یک پارچه مرطوب لکه را از روی فرش پاک کنید. 2. آب لیمو را با آب مخلوط کنید و با یک پارچه نرم روی لکه مالیده و بعد با یک پارچه مرطوب مجددا سطح فرش را پاک کنید.

نتیجه گیری:

تمیز کردن فرش می تواند یک کار سخت باشد اما با استفاده از روش های ساده و کاربردی و نکات مهم می توان فرش را به حالت اولیه و تمیز آن برگرداند. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از هر نوع شوینده یا روش تمیز کردن جدید بر روی کل فرش آن را در یک قسمت نا محسوس از فرش تست کنید تا مطمئن شوید که شوینده یا روش تمیز کردن به فرش آسیب نمی رساند.

پرسش و پاسخ:

1. بهترین روش برای تمیز کردن فرش کدام است؟

بهترین روش برای تمیز کردن فرش به نوع فرش و میزان کثیفی آن بستگی دارد. اگر فرش شما کوچک و نازک است می توانید آن را با دست بشویید. برای فرش های بزرگ تر می توانید از جاروبرقی مرطوب یا ماشین لباسشویی استفاده کنید. اگر فرش شما خیلی کثیف است و یا لکه های سنگین دارد می توانید آن را به قالیشویی بسپارید.

2. چگونه می توان لکه های چای و قهوه را از روی فرش پاک کرد؟

برای پاک کردن لکه های چای و قهوه از روی فرش ابتدا با یک پارچه مرطوب لکه را از روی فرش پاک کنید. سپس به مقدار مساوی آب و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و با یک پارچه نرم روی لکه مالیده و بعد با یک پارچه مرطوب مجددا سطح فرش را پاک کنید.

3. چگونه می توان بوی ناخوشایند را از روی فرش برطرف کرد؟

برای برطرف کردن بوی ناخوشایند از روی فرش می توانید از جوش شیرین یا بکینگ سودا استفاده کنید. جوش شیرین یا بکینگ سودا را روی فرش پاشیده و بعد از چند دقیقه با جاروبرقی جاروبرقی کشیده و بوی ناخوشایند را از بین ببرید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا