برترین های کسب و کاردنیای وب

خدمات قابل ارائه در موسسه داوری حقوقی

با توجه به پیچیدگی قوانین و مقررات و زمان بر بودن رسیدگی به پرونده ها در راهروهای دادگاه ها، بسیار از افراد ترجیح می دهند تا از یک نهاد داوری بی طرف برای حل و فصل اختلافات خود به شیوه ای مقرون به صرفه تر، کم هزینه تر و همچنین سریع تر استفاده کنند.

در اینجا به موضوع خدمات قابل ارائه در موسسه داوری خواهیم پرداخت، همچنین اینکه داوری چیست و چگونه کار میکند و چه معیارهایی برای انتخاب موسسه داوری وجود دارد.

داوری چیست؟

داوری سنتی ترین شکل حل اختلاف خصوصی است. این شکل از حل اختلاف شامل استفاده از یک داور یا چند داور بی طرف در حل اختلافات بین طرفین است که بر اساس واقعیت هایی که ارائه می شود تصمیم می گیرند. این تصمیم عموماً از نظر قانونی لازم الاجرا است.

به عبارت ساده تر داوری به عنوان یک روش جایگزین برای دعاوی قضایی و روشی مرسوم برای حل دعاوی بین طرفین اختلاف است که از قبل توافق کرده اند در صورت بروز اختلاف آن را به داوری ارجاع دهند.

معمولاً یک توافقنامه یا بند داوری به همین منظور در خود قرارداد گنجانده می شود. سپس یک داور مستقل یا هیئت داوران انتخاب می شوند. طرفین در توافقنامه خود آزادند که تعداد داوران را انتخاب کنند.

داور در پایان جلسه داوری تصمیم می‌گیرد و این تصمیم قطعی و لازم‌ الاجرا است و معمولا مشمول یک جلسه رسیدگی بسیار محدود است. داوری گاهی اوقات ممکن است به عنوان “غیر الزام آور”  نیز باشد، اگر طرفین بر سر غیر الزام آور بودن رای داور توافق کرده باشند. اما معمولا داوری را به عنوان یک فرآیند الزام آور در نظر بگیرید.

فرآیند داوری چگونه کار می کند؟

اکثر داوری ها توسط یک قرارداد پیش از بروز اختلاف منعقد شده و توسط طرفین امضا و مورد تایید قرار گرفته است که در این قرارداد داوری، آنها توافق می کنند که اگر اختلافی ایجاد شود، این اختلاف وارد سیستم قضایی و دادگاه نمی شود.

بنابراین یک قرارداد داوری قراردادی است که در آن طرفین از قبل در مورد پارامترهایی که در آن داور می تواند رأی خود را صادر کند توافق کرده اند. موضوع مورد اختلاف به واسطه شخص یا اشخاص ثالث بی طرفی (به عنوان داور یا هیئت داوری) مورد رسیدگی و بررسی قرار می گیرد.

همانطور که گفته شد داور فردی بی طرف است که توسط طرفین انتخاب می شود. داور مدارک و مستندات را می خواند، شهادت شهود را می شنود، شواهد را بررسی می کند و پس از رسیدگی در قالب «رای داور» درباره مسئولیت و خسارت اظهار نظر می کند.

معیارهای انتخاب موسسه داوری

معمولاً در بندهای داوری که در قرارداد داوری نوشته شده است، مشخص می شود که در پرونده شما یا روند انتخاب داور، چه کسی یا کسانی داور خواهند بود.

اما اگر تصمیم دارید به تنهایی از فرآیند داوری استفاده کنید، منابعی وجود دارد که می توانید برای یافتن یک داور واجد شرایط به آنها نگاه کنید، از جمله فهرست ملی داوران و میانجی های انجمن داوری ایران .

از سوی دیگر پیشنهاد می شود که خودتان به تنهایی وارد این فرایند نشوید، چراکه کوچکترین اشتباهی در این زمینه می تواند روند پرونده شما را تحت تاثیر قرار دهد و خسارات جبران ناپذیری هم از حیث مالی و هم از نظر زمان و نتیجه نهایی برای شما داشته باشد.

تعداد زیاد موسسات حقوقی که در زمینه داوری فعالیت می کنند بسیار زیاد است که می توانید از خدمات آن ها استفاده نمایید. اما تعداد زیاد این موسسات، منجر به سردرگمی افراد در انتخاب می شود. در انتخاب بین موسسه های داوری باید چند معیار در نظر گرفته شود:

  • سابقه موسسه داوری در زمینه های مختلف حقوقی
  • خدمات قابل ارائه در موسسه داوری
  • مزایا یا معایب نسبی موسسه حقوقی در میان سایر موسسات حقوقی داوری
  • توانایی ها و ترجیحات نسبی مؤسسات در رابطه با انتصاب داور
  • تجربه و توانایی نسبی مدیران مؤسسات در فرایند نظارت و کنترل بر کار داوران
  • شهرت موسسه داوری
  • هزینه، اعم از هزینه های اداری و داوری و …

خدمات قابل ارائه در موسسه داوری

مؤسسه داوری، ارائه‌ دهنده خدماتی است که رسیدگی ‌ها را بر اساس قوانین داوری خود اداره می ‌کند. اکنون صدها موسسه داوری وجود دارد، اما همه این موسسات تمامی خدمات را ارائه نمی دهند.

خدمات قابل ارائه در موسسه داوری به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب موسسه حقوقی مناسب باید مورد توجه هرچه بیشتر افراد قرار گیرد.

چراکه به دلیل وسعت روابط میان افراد حقیقی و حقوقی و گستردگی اختلافات حقوقی، هرچه که خدمات قابل ارائه در موسسه داوری مورد نظر بیشتر باشد، امکان ارائه خدمات به تعداد بیشتری از افراد در جامعه وجود دارد.

از سوی دیگر افراد نیز باخیال راحت تر مسائل و مشکلات حقوقی خود را به اینگونه موسسات حقوقی می سپارند.

یکی از خدمات موسسه داوری تنظیم قراردادها و قراردادنویسی داوری به کمک واحدهای تخصصی و وکلای مجرب در زمینه های مختلف حقوقی به عنوان مثال تنظیم و انعقاد قرارداد در امور ثبت اسناد و املاک و یا تنظیم قرارداد داوری در امور حقوقی و کیفری بین المللی و …

پرونده های داوری و وکالت در زمینه های:

  • حقوقی
  • کیفری
  • مالی
  • خانوادگی
  • ارث

انعقاد قراردادهای داوری داخلی و خارجی

یکی دیگر از مهم ترین خدمات موسسات داوری، خود داوران هستند. موضوع بسیار مهمی که در داوری حقوقی به چشم می خورد این است که در داوری حقوقی، قاضی و محاکم قضایی دخالتی در رای صادر شده توسط داور حقوقی ندارند و فقط کنترل و نظارت بر آن را انجام می دهند.

بنابراین بسیار مهم است که بدانید داور حقوقی باید از دو طرف اهلیت داشته باشد و این مورد باید در قرارداد ذکر شود.

بهترین موسسه داوری حقوقی می تواند به شما کمک کند تا یک داور حقوقی مجرب و با تجربه را برای حل و فصل دعوای خود انتخاب کنید. همچنین انتخاب داور نیاز به صدور حکم از سمت دادگاه را ندارد و شما می توانید به بهترین موسسه داوری حقوقی مراجعه کرده و مشکلات داوری خود را حل کنید.

خدمات قابل ارائه در موسسه داوری حقوقی دکتر بهنیایی

همیشه باید به دنبال یک داور با تجربه یا موسسه داوری متخصص در رسیدگی به اختلافات در موضوع پرونده خود باشید. شما می توانید از خدمات موسسه داوری دکتر بهنیایی استفاده کنید.

مؤسسه بین‌المللی داوری و مشاوره حقوقی دکتر بهنیایی در سال ۱۳۹۴ تحت شماره 38201 در تهران تأسیس شده و در دپارتمان‌ های داوری، حقوقی و قضایی، آموزشی و پژوهشی، فرهنگی و نشر آثار حقوقی، به ارائه خدمات تخصصی و حرفه‌ ای می‌ پردازد. هدف اصلی مؤسسه حقوقی دکتر بهنیایی، فرهنگ ‌سازی و توسعه نهاد داوری و رفع نیازهای حقوقی و قضایی تمامی اقشار جامعه است.

بنیاد حقوقی دکتر بهنیایی بهترین موسسه داوری حقوقی است به دلیل:

  1. بیش از 20 سال سابقه حقوقی و داوری
  2. بیش از 2700 داور و وکیل خبره
  3. بیش از 100 هزار پرونده موفق
  4. ارائه مدارک معتبر
  5. برگزاری دوره های داوری حقوقی

و

همین موارد سبب آن شده است که به عنوان بهترین موسسه داوری حقوقی شناخته شود.

مهم ترین خدمات قابل ارائه موسسه داوری حقوقی دکتر بهنیایی

پرونده های داوری و وکالت در زمینه های:

  • حقوقی
  • کیفری
  • مالی
  • خانوادگی
  • ارث

تنظیم قراردادهای داخلی و بین المللی

انعقاد قراردادهای داوری داخلی و خارجی

در سالیان اخیر نیز شرایط شغلی در حوزه داوری سبب شده است که افراد حقوقی بسیاری در زمینه داوری به موفقیت دست پیدا کنند و پرونده ‌های بسیاری را با صدور رأی و به بهترین وجه، خاتمه دهند و این یکی دیگر از افتخارات موسسه داوری حقوقی دکتر بهنیایی به شمار می رود.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا